Side 2 av 3

Legg innLagt inn:04 apr 2005 00:47
av Kebab gud
Lucy In The Sky With Diamonds? hva Lucy?

Legg innLagt inn:04 apr 2005 00:52
av sindrejl
Hmm.. Tmerking = 180km/t

Jeg også fikk kvise på sommerdekka etter test av toppfart.. vi nevner litt over 2hundringsen og plass sier vi ikke noe om.. Men trodde ikke at det var pga farta faktisk.. litt kjipt da jeg har "billig" dekk på bilen nå som skal brukes til bane (fattigmannsløsning).. greit nok på acr men man når topphastighet på nordsløyfa ;)

Legg innLagt inn:04 apr 2005 00:58
av Morten
sindrejl skrev:Hmm.. Tmerking = 180km/t

Jeg også fikk kvise på sommerdekka etter test av toppfart.. vi nevner litt over 2hundringsen og plass sier vi ikke noe om.. Men trodde ikke at det var pga farta faktisk.. litt kjipt da jeg har "billig" dekk på bilen nå som skal brukes til bane (fattigmannsløsning).. greit nok på acr men man når topphastighet på nordsløyfa ;)
Nåå, får god fart på ACR også må jeg si! :wink:

Legg innLagt inn:04 apr 2005 01:55
av sindrejl
Morten skrev:
sindrejl skrev:Hmm.. Tmerking = 180km/t

Jeg også fikk kvise på sommerdekka etter test av toppfart.. vi nevner litt over 2hundringsen og plass sier vi ikke noe om.. Men trodde ikke at det var pga farta faktisk.. litt kjipt da jeg har "billig" dekk på bilen nå som skal brukes til bane (fattigmannsløsning).. greit nok på acr men man når topphastighet på nordsløyfa ;)
Nåå, får god fart på ACR også må jeg si! :wink:
uff da.. stakkars dekk..

Re: "Tumpa-tumpa-tumpa-tump"

Legg innLagt inn:04 apr 2005 10:45
av erling
TurboKnut skrev:(Kort situasjonsbeskrivelse)

Supra som kjører fort - sjåføren = 8) og tror han er uovervinnelig...
Gir på gjennom svinga og biter tenna sammen. Knokene på hånda er hvite fordi man holder seg fast i rattet.... - ut på langstrekka, kickdown og tøøøøøøøøøøøøøøøøøøøm girkassa og speedo'n...
Sjåføren = :D

Så: "Tumpa-tumpa-tumpa-tump" - mens speedo-nåla fortsatt er nært "Exit'n"

Merkelig lyd i bilen og risting i rattet....
:shock: "Nei-nei-nei- dette høres dyrt ut....."
Bremse ned og stoppe....
...undersøke...
:D Hehe.. :D :D

Bra det ikke gikk verre da. Jeg fikk en sånn på dekksida for et par år siden, men ikke i nærheten så svær da. :shock:

Legg innLagt inn:05 apr 2005 20:43
av FireFox
hehe nice kvise det der ja ;)

Legg innLagt inn:12 apr 2005 16:48
av Johnny_Bravo
Jeg finner dette som et merkelig fenomen. for at det skal bli en slik Blemme må jo fibrene i dekket ryke tvert av. trodde ikke sentrifugalkraften på et dekk var så stort. hvor mange G er det snakk om på et slikt dekk i 250+?

Legg innLagt inn:12 apr 2005 20:10
av grimfer
Problemet med dekk som er fylt med vanlig luft (slik vi som ikke kjører formel 1 alltid gjør), er at lufta komprimeres noe sinnssykt ved ca 200 km/t, men ikke jevnt og likt gjennom hele dekket.

Den komprimeres mest ute ved slitebanen, og ut på sidene ved slitebanen. En bitteliten ujevnhet vil tiltrekke seg noe voldsomt med trykk, og det kan presse seg ut en "boble".

Dyre høyhastighetsdekk er dyre nettopp fordi de er laget med mer stålforsterkning og en mye bedre gummiblanding, som ikke har ujevn styrke.

Men kantkjører du racingdekk eller riper de opp, kan det bli VELDIG dramatisk VELDIG fort i høy hastighet...

Legg innLagt inn:12 apr 2005 20:46
av TurboKnut
...og jeg regner med at dekket hadde en skade før kjøringen også. Skade fra skarp kant i hull i veien eller noe slikt.

Legg innLagt inn:12 apr 2005 20:49
av Andreazz
grimfer skrev:Problemet med dekk som er fylt med vanlig luft (slik vi som ikke kjører formel 1 alltid gjør), er at lufta komprimeres noe sinnssykt ved ca 200 km/t, men ikke jevnt og likt gjennom hele dekket.

Den komprimeres mest ute ved slitebanen, og ut på sidene ved slitebanen. En bitteliten ujevnhet vil tiltrekke seg noe voldsomt med trykk, og det kan presse seg ut en "boble".

Dyre høyhastighetsdekk er dyre nettopp fordi de er laget med mer stålforsterkning og en mye bedre gummiblanding, som ikke har ujevn styrke.

Men kantkjører du racingdekk eller riper de opp, kan det bli VELDIG dramatisk VELDIG fort i høy hastighet...
Hmm..hørtes litt rart ut.. I følge Pascals lov er ikke det mulig! Trykket i en beholder (her:dekket) er likt i alle rettninger uansett temperatur, det kan umulig stemme at trykket er forskjellig rundt om i dekket. I slike hastigheter vil dekket også bli varmt og da vil lufta utvide seg, noe som igjen fører til at trykket øker. Pluss at sentrifugalkreftene også vil prøve å øke diameteren på dekket..(se på en dragster som tar burnout!)
På grunn av dette fylles dekkene på fly kun med nitrogen, da denne gassen er mer stabil under forhold med svært endrende temperatur og trykk forhold.

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:18
av karl234
noen som kan ramse opp oversikt over hastighetsklasser på dekk og merkingen? har en tendens til å komme i pene hastigheter innover til dama til tider :P

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:21
av GT4 CS
Det var noen som hadde englevakt der ja, men ang det med luft og varme, er jo ikke noen nyhet at dekka blir varme om du kjører fort rett framm også, vintersålene min er smeltet som om det er brukt blåselampe på de :oops: Men det anbefalles jo at man har høyere luft trykk i dekka om man kjører over 160kmt over lengre tid, mulig jeg har hatt flaks, men mine q merkede vinterdekk har tålt 80kmt høyere fart over kortere perioder i snart to år nå, men dette var og siste sesongen for de dekka hehe. Er og stor forskjell på gummiblanding i dekkene, alle som har prøvd og kjøre gris med falken dekk vet dette selv om man kjører med dekk godkjent for laaangt over 200kmt. Dekkene blir jo så varme at det er som og kjøre med 4 flate dekk.

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:26
av Castrol
karl234 skrev:noen som kan ramse opp oversikt over hastighetsklasser på dekk og merkingen? har en tendens til å komme i pene hastigheter innover til dama til tider :P
Hastighetsklasser

Bla litt ned på siden..

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:41
av grimfer
Sorry, jeg var litt unøyaktig der. Det jeg mente var at fordelingen av trykket på selve dekket (den indre flaten) ikke er den samme ved lave som ved høye hastigheter. "Sentrifugalkraften" påvirker både ved å strekke i diameteren og ved å forsøke å sentrere kreftene i midten av slitebanen. Når lufta blir varmet opp, blir belastningen størst ved ytterkanten av diameteren.

Selv om trykket er likt i hele dekket, påvirkes også gummien av kreftene det utsettes for i høy hastighet. Mange racingdekk har ekstremt harde sider, for å hjelpe det med å beholde den optimale formen ved høye hastigheter. (Ikke lavprofildekk, vel å merke)

Heh. Jeg er ikke flink i fysikk, og jeg er kanskje ikke verdensmester i forklaringer heller...

Legg innLagt inn:13 apr 2005 18:04
av Goose
Du får banke po kulen med stor hammer og dekkene er gode som ny :lol: :roll: