Side 2 av 3

Legg innLagt inn:06 mai 2003 14:39
av erling
Det girdrevet er vel en følge av at vinkelen mellom ventilene er så snever. Når kammene er så tett er det ikke plass til to kamdrev på tannreima slik som på 3S-GE. (Reimhjulet på kammen må jo være dobbelt så stort som det på veiven, for at det skal holde halv hastighet, ref 4 takt.) Da må det fordeles fra ett reimhjul til en annen mekanisme på innsiden som fordeler til to kammer.. Eller hva? Virka iaffal logisk. :)

Legg innLagt inn:06 mai 2003 15:26
av Erlend
Høres ut som en bra forklaring Erling :D
Det er iallefall en unik ordning Yamaha/Toyota har mekka på F-motorene, uansett!

Legg innLagt inn:06 mai 2003 15:54
av CelicaTurbo
FE-motorene har nok et bedre dreiemoment lengre nede på turtallet, men om de har høyere maks dreiemoment tror jeg ikke.. :)

Legg innLagt inn:07 mai 2003 11:07
av Amund
noen som hvet noe mere om denne motoren: 3T-GTEU?
Bilde

Legg innLagt inn:07 mai 2003 13:09
av CelicaTurbo
Det er en 1.8liter turbo motor, 160hk orginalt og ble tatt i brukt på begynnelsen av 80-tallet. Hadde litt problemer med å finne ut hvilke biler denne er brukt i men det er ihvertfall i Celicaer. Litt spesiellt med to tennplugger pr sylinder da :)

Legg innLagt inn:08 mai 2003 20:32
av Morten
Fant dette på nettet: (Veldig langt, men skitt au :wink: )
Engines

BEFORE "-":
the letters indicate the engine family, for example in 18R-G
the engine family is R, in 2JZ-GTE the family is JZ.
The number(s) at the beginning is the number of the are for a certain
bottom end version (block, bore, stroke). The larger the number,
the newer the bottom end version. It may seem like the larger the
number, the larger the displacement but this is not always true.
AFTER "-":

G = twin cam (wide angle, 45 degrees or more between the intake and exhaust valves)
F = "economical" twin cam (narrow angle, around 22 degrees)
T = turbocharged
Z = supercharged
E = fuel injection
i = single point fuel injection
L = transverse mounted engine (seems to be an obsolete code)
B = twin carbs (only used on non-twin cam engines, obsolete code)
R = air injection
S = swirl intake ports (only a few made in mid '80s)
S = direct injection & swirl pot pistons (starting from '97/98)
U = emission package (Japan)
C = emission package (California)
LPG = LPG fuel

Legg innLagt inn:08 mai 2003 20:33
av Morten
Også resten av modellnavnet da når en først er i gang 8)

Models

Model code consists of 2 letters followed by 2 or later 3 numbers.
example: Celica Supra's model code is MA61
the first letter means that this model has a M-series engine,
in this case a 5M-GE
the second letter relates to the chassis family, other vehicles that
have an A-type chassis are RWD Carinas and Celicas.

F Celsior (Lexus LS)
S Crown, Aristo (Lexus GS)
X Cressida, Mark II, Chaser, Cresta
Z Soarer (Lexus SC)
A RWD Carina Celica, Celica Supra, Supra
V Camry, Vista, (Lexus ES)
T Corona, FWD/4WD Celica, FWD Carina
W MR2
E Corolla
P Starlet
L Tercel
J Land Cruiser

the first (+second, if a total of 3) number stands for the model revision,
in this case 6, for Celica Supras produced 1982-1986. Similarily, Carinas
and Celicas produced 1982-1985 are of revision 6. Mk1 MR2's are of
revision 1, Mk2's of revision 2.
the last number will specify more accurately the options level and
exact engine type.

Legg innLagt inn:08 mai 2003 20:56
av Erlend
Morten, du kan jo skrive en artikkel, bare noe som tar med alle kodene, også legge det inn på hovedsiden... Det blir sikkert alle glade for :)

Legg innLagt inn:08 mai 2003 22:29
av CelicaTurbo
det blir ihvertfall jeg glad for :)

Legg innLagt inn:12 mai 2003 08:29
av Morten
Kristian: Kan du ikke bare kjøre "klipp ut" -> "lim inn" prosedyren?
(som jeg gjorde :wink: )

Legg innLagt inn:12 mai 2003 08:51
av CelicaTurbo
hehe, joda, tar det i kveld da sammen med at jeg oppdaterer Markus' sin side :)

Legg innLagt inn:31 mai 2003 09:32
av Amund
Amund skrev:noen som hvet noe mere om denne motoren: 3T-GTEU?
Bilde
var en gammel corolla med bakhjulsdrift med denne motoren på vårmønstringen i bergen. høyreratta og greier. han hadde vist henta den fra japan. temmelig spesiell bil og motor da..

Legg innLagt inn:21 jun 2003 18:06
av @lpher
CelicaTurbo skrev: ...og Supra motorene eller de nyeste motorene som står i Celica mk7 eller MR2 mk3 aner jeg ingenting om :)
Kremt kremt... :)

1ZZ-FE - Celica mk7 og MR2 mk3
2ZZ-FE - Celica mk7 og Corolla T-sport
2JZ-GE - Supra N/A/IS300/GS300
2JZ-GTE - Supra TT

1JZ-GTE finnes også....2,5 liters utgave...med twinturbo...ble levert i bla
Supra mkIII på hjemmemarkedet :)



@lpher

Legg innLagt inn:30 okt 2004 09:32
av Apsis
@lpher skrev:1JZ-GTE finnes også....2,5 liters utgave...med twinturbo...ble levert i bla
Supra mkIII på hjemmemarkedet :)
@lpher
Denne finner man vel også i noen modeller av Chaser.. Noen av modellene av denne er forøvrig griserå :)

Legg innLagt inn:30 okt 2004 13:34
av Kebab gud
VVTL-i motoren heter 2ZZ-GE ikke 2ZZ-FE
GE baby! GE! (FE suger:P)

1JZ-GTE er vel mest kjent for å pryde panseret til Soarer...

Sen største motoren til Toyota heter 1GZ-FE,, det er en 5liters V12 .. som kom i 1997

PS: ganske kjekk side
http://www.toyotagtturbo.com/engines2.html