TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorkoder

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #9033  av CorollaGT

Noen som har en oversikt over motorkodene til Toyota. Ser dere operer mye med dette, og mye blir derfor litt gresk..

På forhånd takk

CorollaGT

#9038  av CelicaTurbo

De som vi i hovedsak har snakket om her:

3S-GE Sugemotor brukt i MR2 mk2 og Celica, 2.0liter, 150, 156 og 172hk etter årsmodell.
3S-FE "Økonomivariant" av 3S-GE, med 115hk, brukt i Celica og noen tidlige MR2 mk2.
3S-GTE Turbovarianten. 200-> ca 250hk etter årsmodell.

4A-GE 1.6 liter sugemotor brukt i MR2 mk1, Corolla GT og Celica.
4A-GZE Kompressormatet variant brukt i MR2 mk1 og Corolla Levin (?)
4A-FE "Økonomivariant" brukt i ordinære Corolla og et par andre.

5S-FE 2.2liter sugemotor brukt i amerikansk MR2 mk2 og euro Carmy.

...og Supra motorene eller de nyeste motorene som står i Celica mk7 eller MR2 mk3 aner jeg ingenting om :)

#9039  av CorollaGT

Tusen takk for hjelpen.

Da er det 4A-GE jeg har da..? Mente det var det.

#9042  av CelicaTurbo

stemmer det :)

#9048  av PÃ¥l

Kristian: Du glemte 7AFE - 1,8 liters motoren til Celica 94+ faren min har en sånn skjønner du :)

#9059  av CelicaTurbo

stemmer det, aner ingenting om de motorene der siden de ikke har vært brukt i MR2 eller Celica mk5 :)

#9108  av bose

Mr2 Mk3 motoren heter 1ZZ-FE.Dette burde dere vite som er store gutter og kan tisse langt :lol:

#9112  av Erlend

Forresten, som mange vet allerede så betyr E`en etter 4A-G at motoren har elektronisk bensininnsprøytning, og F`en i FE betyr at den ene kamakselen blir drevet av en unik girmekanisme istedet for belte.

Bare tenkte jeg skulle nevne det :)

#9116  av CelicaTurbo

trodde F-en betydde at motoren hadde et økonomi-"head" istedenfor performance head jeg :)

#9128  av Apsis

Det skal vel sies at 4A-GE også har blitt brukt i Toyota GT Sprinter Trueno, eller AE86 (tror det var noe sånt den het). Men der står den langsetter, og driver en 800kg (tror jeg) tung morrobil med bakhjulstrekk... og et ubrukelig utseende. :P

#9135  av Erlend

4A-GE`en som står i AE86 er et offer for japanske utslippsregulativer og heter dermed 4A-GEU :)

Nå vet jeg ikke hvordan det er med "head"en til F-motorene, men jeg leste et sted for lenge siden at som følge av girdrevet som driver den ene kamakselen så står ikke ventilene i akkurat samme vinkel som i en "vanlig" motor, og motoren utvikler dermed mindre kraft pga litt annerledes lufting. Vet ikke om dette er sant...

#9139  av CelicaTurbo

Det er godt mulig at begge deler er sant da, det ene utelukker ikke det andre :) Men jeg har som sakt hørt at det har med formen på toppen, egentlig vinkelen mellom ventilene.. :)

#9148  av Amund

den eneste forskjellen på 4A-GE og 4A-FE som jeg hvet om, er i vert fall vinkelen mellom ventilene... 55 mot 22,5 tror jeg. men det må vel vere noen som kan bekrefte dette?

hva heter foresten 2 literen som står i camry i 88?

#9151  av CelicaTurbo

Den 2.0literer en trolig en 3S-FE siden Celicaen på denne tiden hadde en 150hk 3S-GE..

#9159  av Erlend

Det er nok en mix av headen og belte vs girdrev som står for de færre hestene i forhold til en vanlig 3S-GE/FE/4A-GE/FE ja... Men hvordan er det med dreiemomentet i forhold til hestene? Er det et annet forholdstall i FE enn i GE? *lure*