Hei. Jeg har hatt litt tenningsbank i bilen min innimellom. Det er en sånn fin svak knittr/sprakle lyd. Nesten som elektriske gnister som kommer i rask tempo. Jeg gikk så klart av gassen med en gang jeg hørte det, ikke så ofte. Det som imidlertid skjedde ganske ofte var at bilen gikk vanvittig dårlig!!! Jeg mener helt fullstendig slapp. Ladetrykk/af ratio, alt så normalt ut, så min konklusjon har vært at ECU trekker tenningen, av en eller annen grunn. Jeg byttet jo hele tenningsystemet uten at det hadde NOE innvirkning.
Det som imidlertid HADDE innvirkning, var at jeg byttet KNOCKSENSOR! Etter jeg byttet den har bilen gått som ett uvær! Ingen anntydning til tenningsbank og ingen nøling!
Så teorien min er da at iom at knocksensor har vært "defekt" så har ecu gjort mye rart som følge av hva nå enn knock sensoren har fortalt den. ECU merket tydeligvis ikke at det var tenningsbank, for da skulle den jo trekkt tenningen, men neida, bilen bare dro av gårde til jeg gikk av gassen. ECU TRAKK imidlertid tenningen i tide og utide, når jeg ikke hørte en minste anntydning til tenningsbank.
Nå er denne sensoren forholdsvis dyr 1200-1300 spenn, og ikke sjangs at du kommer til å bytte denne når motoren står i bilen, men absolutt noe å vurdere!