TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Grenrørlekasje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#101892  av GT4 CS

Pratet med Flisundet nå, og han sa tenningsbank med en gang uten og nøle, selv om de ikke kunne garantere det, så da fikk jeg time til fredagen. Er jammen spent på hva dette kan gjøre med en lommebok :cry:

#101906  av kennethx

Hei. Jeg har hatt litt tenningsbank i bilen min innimellom. Det er en sånn fin svak knittr/sprakle lyd. Nesten som elektriske gnister som kommer i rask tempo. Jeg gikk så klart av gassen med en gang jeg hørte det, ikke så ofte. Det som imidlertid skjedde ganske ofte var at bilen gikk vanvittig dårlig!!! Jeg mener helt fullstendig slapp. Ladetrykk/af ratio, alt så normalt ut, så min konklusjon har vært at ECU trekker tenningen, av en eller annen grunn. Jeg byttet jo hele tenningsystemet uten at det hadde NOE innvirkning.

Det som imidlertid HADDE innvirkning, var at jeg byttet KNOCKSENSOR! Etter jeg byttet den har bilen gått som ett uvær! Ingen anntydning til tenningsbank og ingen nøling!

Så teorien min er da at iom at knocksensor har vært "defekt" så har ecu gjort mye rart som følge av hva nå enn knock sensoren har fortalt den. ECU merket tydeligvis ikke at det var tenningsbank, for da skulle den jo trekkt tenningen, men neida, bilen bare dro av gårde til jeg gikk av gassen. ECU TRAKK imidlertid tenningen i tide og utide, når jeg ikke hørte en minste anntydning til tenningsbank.

Nå er denne sensoren forholdsvis dyr 1200-1300 spenn, og ikke sjangs at du kommer til å bytte denne når motoren står i bilen, men absolutt noe å vurdere!

#101962  av CelicaTurbo

jeje, da har du ihvertfall fått et svar fra en proff, så får du se hva han sier når han får undersøkt litt mer, og for all del vær forsiktig på gassen intill du har fått et svar på det der.. er ikke sikkert det der koster så ille..

#102007  av sleeper

heller nok også mot at det er tenningsbank!
og da er det ganske logisk at den oppfører seg sånn som den forklarer, ved at det funker på 1 og 2 gir mens ikke på den tyngre girene. ( fordi på de lette gira så rekker det ikke og bli så varmt i motoren som det gjør på de tyngre!) hvis du drar på opp en veldig bratt bakke i 2 gir så får du nok samme oppførsel som i 3 på flat mark.!?

ville sjekket om bankesensoren fortsatt funker. den kan jo ha tatt kvelden når du herja på skogen med den!

#102135  av GT4 CS

Forsket masse idag. Fant ut av feilen, ene tennpluggen var død, nedre isolatordel var sprukket og lå løs, heldigvis har ingen deler detti av pluggen, byttet til de gammle Audi S4 pluggene jeg brukte før og bilen går som en kule uten antydning til tenningsbank, testet noen harde drag hjem nå og må bare få si det skyver bra nå igjen. Men tar turen til FMS uansett for og få sjekket alt, der går de jo over alt av elektronikk og justerer tenning om nødvendig. Ser og jeg har en liten lekasje på den EGR klokka der røret fra toppen er skrudd fast, demonterte dette og fylte på litt pakningsement, virker som det ble tett der og. Men det jeg lurer på er hvorfor ene pluggen sprakk, kjørte med HALO plugger, trolig har disse feil varmeverdi. Selv om de som solgte meg de mener det er riktig plugg, har hatt en samtale med de og jeg kommer til og kreve noen penger tilbake :)
Det er mulig og bytte knock sensor med motor i bilen da, men det er vel nesten enklere og ta ut motoren hehe, er så trangt der bak at det halve kunne holdt :)
Så får håpe det holder seg bedere fremover nå.

#102194  av CelicaTurbo

Husk at du absolutt bør ha kaldere plugger enn standard da, og, jeg har hørt mye skit om Halo på disse motorene på britiske MR2-forum, men det går ikke på pluggenes kvalitet men heller på dårlig tennings-evne eller hva det kan kalles. Om noe har løsnet på pluggen mens den fremdeles var i stand til å tenne så er det jo mulig at dette har endret pluggens varmeegenskaper såpass at du har fått tenningsbank av det (pluggens varmegrad justeres i stor grad av hvor dypt katode/anode er plassert inn i den keramiske sylinderen).

#102432  av GT4 CS

Pluggen satt riktig skrudd til den, HALO pluggene mine funket bra lenge de, men jeg har jo ikke kjørt så hardt med bilen over lengre tid før som jeg gjorde på rudskogen, så det kan jo hende at de ikke tålte hardkjøret, litt rart da enkelte kjører halo plugger på rallybiler også. Vet og en del cosworth går med halo plugger, så jeg heller til at det må være gal varmeverdi, øvre porselensdel er og brun pga varme. Har iallefall ikke hatt noe problemer med nye plugger, så håper gutta på fms finner ut av at det var plugga mine som var skylden og ikke noe annet i motor. Spent på og se hva tenninga er også, skulle ikke forundre meg om den trenger en liten justering hehe.

#102464  av CelicaTurbo

je, du får holde oss informert ihvertfall. Tenningen er nå enkelt å sjekke selv da, bare husk at når de sjekker basistenningen så skal TE1 og E1 i diagnosepluggen kortsluttes, hvis ikke vil tenningen være helt på jordet.

#102516  av sleeper

hvilken varmeverdi hadde du på pluggene da?? 14 er org or 12 er en grad kaldere!)

#102535  av 2fastgt4

bare sånn får å få sagt det: det er veldig lett å skifte banke sensor.
av med høyre hjul stikk venstre arm inn oppunder innsuget,tror det var 27 mm nøkkel. :D
håper bilen blir bra da.
FMS vil ikke bruke halo på min bil.bruker bosch

#102721  av kennethx

2fastgt4 skrev:bare sånn får å få sagt det: det er veldig lett å skifte banke sensor.
av med høyre hjul stikk venstre arm inn oppunder innsuget,tror det var 27 mm nøkkel. :D
håper bilen blir bra da.
FMS vil ikke bruke halo på min bil.bruker bosch
Så du kommer til den der altså, det var i allefall veldig lett å skifte den når motoren står på gulvet .)

#102754  av GT4 CS

Da var man tilbake fra FMS, Kjempe service og jammen meg går bilen min som en kule nå, kjenner den ikke igjen, ikke så rart da tenninga sto på 4, og den skal stå på 10 hehe. Så ble 2 år i hodet på vei hjem og gliste kjeven av ledd :D
Satt i BOSCH plugger idag selv, de virker kjempebra så langt, ifølge FMS er det HALO pluggene som har dårlig kvalitet, iallefall på mine. Imponert over komp testen og, motor er like tett som ny, og det skader ikke. Så nå er det bare og spare til chip og eksos. Fort 20000kr der :) Kanke bruke pengene bedere

#102755  av kaimagne

Godt å høre! Nå kan du konsentrere deg om andre ting enn bilen i helga... ;)

#102760  av GT4 CS

kaimagne skrev:Godt å høre! Nå kan du konsentrere deg om andre ting enn bilen i helga... ;)
Eg tok an ;)

#102778  av Tor

GT4 CS skrev:
kaimagne skrev:Godt å høre! Nå kan du konsentrere deg om andre ting enn bilen i helga... ;)
Eg tok an ;)
Internhumor? :twisted: