TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Grenrørlekasje

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #101059  av GT4 CS

Et lite spm, fikk litt større eksoslekasje igår etter rudskogen, hadde en liten en fra før på kald motor da jeg ikke hadde ettertrukket muttere etter turbobytte enda. Nå fiser den hele tiden,høres styggt ut. Men er jo med opp til 0,7bar, etter det så drar den ikke og det kommer en stygg skarp lyd pga eksosen kommer ut mellom grenrør og toppen min. Forsøkte etterstramme inatt,men det hjalp ingen ting. Så siste forsøk nå er og løsne alle muttere og stramme til på nytt i håp om og slippe ta ut turbo+manifold igjen for og slipe litt og bytte pakninger. Men det jeg da er litt usikker på er om den eksoslekasjen kan få bilen til og gå så mye dårligere, det er en relativt kraftig lekasje i mine øyne så er det jeg håper det er, for turbo var enda fin som ny da jeg sjekket lageret. Og det gjør ingen ting hehe. Tennplugger så og fine ut så burde ikke være tenningsfeil heller, ikke har bilen brukt noe olje og olje og vann holder seg for seg selv. Så folk med erfaring her for bare legge inn en mening.

#101063  av CelicaTurbo

jeg har ikke opplevd noe lignende selv, men nå jeg har sett poster fra folk som har opplevd eksoslekkasjer mellom manifold-blokk-turbo tidligere så sitter jeg igjen med inntrykket av at det skal ganske liten lekkasje til før det merkes ganske betraktelig på motor i form av ujevn gange, ujevnt drag eller tap av effekt..

#101064  av GT4 CS

Ja får håpe det bare er den lekasjen, ikke så rart om noe kansje vred seg litt igår, får det ble ca 7mil med fullgasskjøring på banen, og jeg klarte ikke stoppe glise en eneste gang før jeg mistet draget, av alle ting smeltet og et feste rundt ene dekselet til bakpotta mi hehe, trur jeg kan dra nytte av et effektanlegg snart jeg ;)

#101154  av 2fastgt4

misunner deg denn dagen :twisted:

#101264  av GT4 CS

Ja det ga mersmak kan du si :D Etter første runden fikk jeg samme følelsen i kroppen som første gang jeg hadde sex :lol:
Kjappeste rundetid ble målt til 1,16. Og det er jeg fornøyd med assa.
Fant idag ut hvorfor jeg har eksoslekasje, de to pinnboltene nærmest dynamo var løse,ikke mere gjenger igjen i toppen min. Vi prøvde få tak i gjengetapp iettermiddag uten hell. Så da står den til uka. Kansje ikke så rart jeg har fått lekasje da, men får håpe det blir tett med nye bolter, ellers er det vel ingen bønn. Da må turbo og grenrør av igjen,planslipe grenrør og bytte pakkning,kan jo hende grenrøret har slått seg litt pga det ikke har sitti godt nokk fast. Så krysser fingre,tær og testikkler for at det ikke har skjedd :D

#101388  av sleeper

GT4 CS skrev:Ja det ga mersmak kan du si :D Etter første runden fikk jeg samme følelsen i kroppen som første gang jeg hadde sex :lol:
Kjappeste rundetid ble målt til 1,16. Og det er jeg fornøyd med assa.
Fant idag ut hvorfor jeg har eksoslekasje, de to pinnboltene nærmest dynamo var løse,ikke mere gjenger igjen i toppen min. Vi prøvde få tak i gjengetapp iettermiddag uten hell. Så da står den til uka. Kansje ikke så rart jeg har fått lekasje da, men får håpe det blir tett med nye bolter, ellers er det vel ingen bønn. Da må turbo og grenrør av igjen,planslipe grenrør og bytte pakkning,kan jo hende grenrøret har slått seg litt pga det ikke har sitti godt nokk fast. Så krysser fingre,tær og testikkler for at det ikke har skjedd :D
har ikke du en manifoil til liggende da???

#101389  av GT4 CS

Jepp har 3 stk med den som står i bilen, men den som fulgte med turboen fra deg har ca 2mm løft på ene siden, så plansliper vel den om jeg må av med grenrør igjen da det ellers ser helt fint ut :)

#101434  av 2fastgt4

1.16 er bra det vet du :shock: med fjorårets ødelagte dempere pleide jeg
å ligge på 1,14,men rekken min er 1.12.
Skal sies at det er målt på gatebildagene med mange andre biler der.
Har aldri målt meg på "rolige"dager :)
Tror du tjener på att du har noe mere "selvtillit"i svingene enn det jeg har :wink:
HÃ¥per bilen din blir bra igjen da. :D
ps:ladet 1.3 bar...

#101699  av GT4 CS

Da var eksolekasjen tett, men det er alltid et menn, når jeg går over 1bar i ladetrykk kommer en slags knittre blaffre lyd og bilen lugger og slutter og dra. Lurer på hva dette kan komme av, lekasje på dumpen? Og om jeg gir litt gass på høye gir og bare får opp ca 0,6bar i trykk så begynner den lyden igjen og det nøkker,og gir jeg gass da så kommer lyden og det lugger selv på lavt trykk. Gir jeg bilen litt pause og gir bånn gass igjen funker det bra opp til 1bar, så kommer problemet igjen, i 1st og 2nd gir drar bilen normalt som før da trykket kun er over 1bar kort tid. Lurer fært på hva dette kan være.

#101750  av 2fastgt4

høres nesten ut som boost controllen åpner wastegaten eller noe,men hva vet jeg uten å se det.
virker nesten som du er forfulgt av uhell.

#101768  av GT4 CS

Ja håper det er noe enkelt, orker ikke flere utgifter nå, iallefall ikke lommeboka mi hehe. Får jo ikke skrudd ned ladetrykket mitt mer heller pga ws er strammet opp litt. Bør jo ikke være noe mekanisk galt med motor siden bilen går som en klokke ellers, men det lugget og gikk veldig ujent på vei hjem idag da, har en liten mistanke om dumpen lekker i festehylsa, eller at kansje en av pluggene mine ikke er fine innvendig, eller det kan være noen tennpluggledninger eller noe der, rart det og siden alt er relativt nytt :)

#101818  av CelicaTurbo

knitring? kanskje tenningsbank men jeg har ikke opplevd det live og kan kun basere slikt fra lesing av andre diskusjoner så ikke stol mye på den påstanden.. men ser ingen grunn til at tenningsbank skal ha noe med den lekkasjen å gjøre.

#101833  av GT4 CS

Har du noen link til de diskusjonene? Blir nervøs her jeg nå, da må det jo mest sannsynelig være noe alvorlig galt for og få tenningsbank, bensinpumpe,dyser,tenning osv. Høres dyrt ut :(
Lyden min kan beskrives som klapperslange lyd

#101867  av CelicaTurbo

aner ikke, slik jeg har lest gjennom tidene mens jeg har hatt interessen for disse bilene men det er bare et vagt forslag og egentlig burde noen som har opplevd dette sagt sin mening.. det er også mest vanlig at man får tenningsbank på dreiemomentstopp og ikke der hvor du beskriver, med mindre noe er seriøst feil med bensingivningen da slik at motoren går magert.. jeg har egentlig ikke troen på at det kan være noe slikt, kanskje du har en stor trykklekkasje et sted som åpner seg når du kommer over et vist trykk, og dårlige tenningskomponenter/plugger kan føre til plutselig tap av effekt med høyere trykk og turtall, men når dette skjedde på Amund sin bil pga dårlige pluggledninger så kom det heller en lyd som kan beskrives som "braaaaaaaaa" mens motoren knapt dro i det hele tatt)..

#101881  av GT4 CS

Da jeg hadde ute tennpluggene så de fine ut, lysegrå i fargen. Mistenker en liten lekasje på dumpen min også. Synd man ikke bare kan kobble på en data og få ut alt av feil. Ingen motorlampe som lyser heller. Men kan jo ta en diagnosetest etterpå uansett da jeg har vært borti og ha feil uten at lampa har lyst. Er tidkrevende og feilsøke disse bilene da man ikke er sikker på hva man leter etter. Hørt rykter om at det kan være bc min, eller ws som er for slapp. Men ladetrykket mitt er stabilt da lyden kommer, og jeg får som sagt ikke skrudd ned trykket mitt mere