TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tempratur problem

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#104034  av MacBain

Ser Skedsmo bilopphugging har en radiator fra en 1990 -2.0 GT.
Passer denne ?

#104043  av tojo

MacBain skrev:Ser Skedsmo bilopphugging har en radiator fra en 1990 -2.0 GT.
Passer denne ?
Tror nok ikke den vil passe direkte på, må nok litt finjustering til.
Du må ha en fra 10 1993 å opp.
Nye radiatorer kan du kjøpe på f.eks http://www.ebay.com f.eks denne http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33602
Vil koste deg ca 2000,- ferdig levert.

Eller så har dem på http://www.bildelsbasen.se bare å sende prisforespørsel eller ring.

#104062  av CelicaTurbo

MacBain skrev:Fikk nettopp høre fra Toyota at det var radiatoren som var gått :( .
Det vil koste ca 5000,- for ny, inkl. arbeid.

Er det noen som vet om det er mulig å finne en billigere radiator ?
hm, vil det da si at du har gått tom for kjølevann og at det er dette som har ført til at radiatorviftene ikke har gått? (for om det er luft i systemet vil tempsensor lese lavere enn faktisk temperatur). Ellers ser jeg ingen forklaring på hvorfor selve radiatoren skal være skyld i at viftene ikke går. Men men, det finnes selskaper som fikser radiatorer ved å bytte ut kjernen i din gamle, dette koster kanskje 1500-2000. Søk på radiator på gulesider og se om du finner et slikt selskap i ditt nærmiljø, eller snakk med verkstedet. Selve jobben å bytte radiator er ganske enkel så du kan kanskje få hjelp av en kompis eller far eller noe for å bytte den. 5000kr trenger du ihvertfall ikke å bruke på det der.

#104073  av MacBain

Jeg syntes det var litt rart at det var radiatoren som var ødelagt.
Da motoren ble varm var radiatoren full med kjøleveske og den eneste lekkasjen jeg kunne se var att litt veske hadde kokt over fra "reserve" tanken.

Men på den andre siden så var det ganske mye rust i kjølevesken, noe som kanskje tydet på att den var klar for utskifting.
Har hørt att forventet levetid på radiatorer er 10 år, så da er det vel kanskje lurt å investere i en ny?

Mekanikeren fra Toyota sa også at det var mulig at topp-pakninga kunne være gått hvis motoren hadde blitt for varm.
Men jeg fikk stoppet i god tid før måleren hadde nådd det røde punktet så da skulle vel ikke motoren ha tatt skade?

#104098  av CelicaTurbo

husk at orginal Toyota kjølevæske er rød og det er vanskelig å se om det er noen rust i den for den blir bare brunrød ettersom den blir eldre. Ellers, egentlig høres det ut som du bør vurdere å dra til et annet Toyotaverksted om du har ett i området, og se hva de sier for noe, rett og slett for å få en mening fra de også. Normalt vil jeg tenke at om det koker ut av ekspansjonstanken så er det pga gåen toppakning, og om radiatoren må byttes så er det få andre grunner til det enn at den lekker (og lekker den vil den heller ikke være full av kjølevæske som du sier at din er).

#104104  av MacBain

Hvordan kan jeg sjekke om topp-pakninen er gått?
Og hva vil bytte av denne koste?

#104129  av CelicaTurbo

Det vil koste mer enn radiatoren, du bør helst kjenne en mekaniker for at det ikke skal bli så alt for dyrt. Men, det er sjelden toppakningen ryker på det bilene der med mindre den virkelig har hardtkjørt så jeg ville ikke tatt sorgen på forskudd for å si det slik, men jeg synes du skal få en mening fra et annet verksted enn de som vil bytte radiatoren din ihvertfall. Det er jo godt mulig at verkstedet som vil bytte radiator ser problemet med en gang på din bil, men pga dårlig kommunikasjon fra dem til deg eller andre grunner så er det mulig du ikke er klar over alle symptomene som de har sett og dermed ikke forteller om de i denne diskusjonen. De har trossalt sett bilen live og vi her på forumet kan bare basere oss på hva du skriver selv ;)

#104247  av MacBain

Skulle gjerne hørt hva ett annet verksted hadde å si, men tror ikke jeg tør å flytte bilen.
Dessuten har jeg god erfaring med dette verkstedet, så jeg regner med at de finner ut av dette.
De skal teste om topp-pakninga er gått ved å bruke ett instrument som måler om det er kjøleveske i eksosen, utifra det jeg forstod.
Så nå gjelder det bare å krysse fingrene :D.

En annen av mine teorier er jo at termostaten har gått/låst seg i lukket stilling. Det ville vel også ha ført til overoppheting.

#104277  av CelicaTurbo

Det er nok godt mulig det ja, de finner vel ut av det. Et instrument som tester etter eksos i kjølevannet vil ihvertfall fortelle om toppakningen er røket, men om den er røket så bør man jo være sikker på at det ikke er overopphetingen som er skyld i det da. Du får se hva de finner ut der.

#104395  av 2fastgt4

har skifta radiator på min engang.da sa toyota dra til ANDERSEN BILRADIATOR på kverner dalen i oslo. det gjordet jeg,mener det kosta under 2000kr. sjekk gule sider under bilradiatorer dem er ganske like i pris. :D

#107349  av MacBain

Nå er jeg skuffet over Toyota de har hatt bilen inne i ca 3 uker uten å fått fikset den, de sier att siden jeg leverte den uten å ha time, jobber de bare med den når de har tid til overs.
De jobber altså 5.min med bilen og så lar de den stå til neste gang de har 5.min fri. M.a.o vil de aldri bli ferdig med den :cry: .Meeeget dårlig kundebehandling.
Det eneste de har testet er om det var eksos i frostveska og det var det ikke. SÃ¥ da er nok topp-pakninga inntakt.
Virker heller ikke som om radiatoren er i stykker som de først sa.

Jeg startet bilen mens den sto hos Toyota og ventet til motoren ble varm.
Det rare var da att slagen som går til toppen av radiatoren var glovarm(kjenner det boblet inni), mens slagen i bunnen som går tilbake til motoren bare var lunken. Det er vel ett sikkert tegn på at termostaten har gått/låst seg ?
Når jeg kjenner på den øverste slagen kjennes det også ut som om det er bra trykk, så da virker nok vannpumpa.

Har derfor bestilt ny termostat som jeg får i morgen.
Deretter blir det å kjøre forsiktig opp til bjerke å bytte termostaten selv.

#107361  av CelicaTurbo

jøss, om de har hatt bilen stående så lenge og det viser seg at det er termostaten som er problemet da håper jeg virkelig ikke at du må betale de noe særlig for den jobben. Høres ikke ut som de har jobbet mer enn 5 minutter på bilen din totalt uansett :roll:

#107639  av MacBain

En liten Fredag den 13. historie...

Fikk termostaten i dag og monterte den i bakgården hos Toyota.
I det jeg strammer mutteren til termostathuset (med momentnøkkel)kommer den ubehagelige "knekk" lyden. Pinnskruen ryker :(
(Fredag den 13. forbannelsen slår til).
Fikk heldigvis pinnskruen ut etter en del knot, måtte skru av dynamoen osv.

Dette tok selvfølgelig litt tid og Toyota skulle stenge, måtte derfor dytte bilen ut fra bakgården og sette den forran butikken.

SÃ¥ gikk turen opp til biltema som heldigvis hadde pinnskruer.
På veien tilbake begynner det selvfølgelig å fossregne.(Fredag den 13. forbannelsen slår til nok en gang).
Fikk dyttet bilen i le av regnet og monterte termostaten på nytt. Denne gangen uten momentnøkkel :D.

Når ser alt ut til å virke, motoren koker ikke lenger og radiatorviftene begynner å gå når jeg står lenge på tomgang.

Irriterer meg ganske mye att bilen stod der i tre uker når det bare var termostaten.

Blir nok en del kjøring i helga :D

Ps. Får håpe biltema skruen holder

#109013  av Biggen

2fastgt4 skrev:har skifta radiator på min engang.da sa toyota dra til ANDERSEN BILRADIATOR på kverner dalen i oslo. det gjordet jeg,mener det kosta under 2000kr. sjekk gule sider under bilradiatorer dem er ganske like i pris. :D
Jeg har også vært hos ANDERSEN BILRADIATOR på kverner dalen i oslo,
Men jeg mener jeg ikke betalte mer enn max 800 kr. Det var til en 2.0L 16V. Veldig ok folk...! :)

Andersen Bilradiatorverksted
Enebakkv. 38
0657 Oslo
TLF: 22 19 62 11