TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tempratur problem

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #102806  av MacBain

Begge radiator viftene mine har sluttet å virke :( , noe jeg fant ut av da jeg stod stille i kø. Som resulterte i at motoren ble litt varm :-).
Fikk heldigvis stanset den før den kokte over.

Sjekket vifterelèene og de ser ut til å være i orden.
Er det da vanntempratursensoren som har gått? Kan jeg eventuelt koble fra denne slik at viftene går konstant?

Noen som har ett bilde av hvor denne sitter?

Eventuelt noe annet som kan forårsake dette?

#102819  av CelicaTurbo

ifølge posten til 2fastgt4 fra i går: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=8470 så skal viftene gå om du bare napper ut kontakten til sensoren, men dette er vel og merke på en Celica Turbo, antar at det skal være det samme på din bil da.

#102838  av MacBain

Jeg har prøvd å koble fra alle kablene merket med blå ring.
Viftene virket fortsatt ikke :-(.

Det er vel kablen med rød pil som er vanntempratursensoren?
Vedlegg
Sensor.JPG
Sensor.JPG (104.5 kiB) Vist 364 ganger

#102847  av maxgets

eneste jeg vet er att når jeg tok av sensoren på min st205 på ett halvtynt rør nesten inntil torpedoveggen på høyre side da gikk viftene for fult =)

#102865  av CelicaTurbo

det er vel kabelen til tempsensoren som står i radiatoren du skal nappe ut, ikke tempsensoren som motor bruker for bensin/tenningspunkt vurdering..

#102867  av CelicaTurbo

maxgets skrev:eneste jeg vet er att når jeg tok av sensoren på min st205 på ett halvtynt rør nesten inntil torpedoveggen på høyre side da gikk viftene for fult =)
det høres ut som det er trykksensoren til AC-anlegget du har koblet fra? Det vil starte AC-viften ihvertfall :)

#102870  av MacBain

CelicaTurbo skrev:det er vel kabelen til tempsensoren som står i radiatoren du skal nappe ut, ikke tempsensoren som motor bruker for bensin/tenningspunkt vurdering..
Hvor sitter denne sensoren?

#102881  av CelicaTurbo

Som regel nederst på radiatoren, bare se etter to ledninger som fører til en plugg i radiatoren du. Skal ikke si det for sikkert at det er slik på din bil men jeg antar da virkelig det.

#102888  av maxgets

CelicaTurbo skrev:
maxgets skrev:eneste jeg vet er att når jeg tok av sensoren på min st205 på ett halvtynt rør nesten inntil torpedoveggen på høyre side da gikk viftene for fult =)
det høres ut som det er trykksensoren til AC-anlegget du har koblet fra? Det vil starte AC-viften ihvertfall :)
'
den startet begge viftene mine =)

#103440  av 2fastgt4

sensoren på gt4 bilene sitter ved siden av tappeskrue på radiatoren(pasasjerside)

#103445  av 2fastgt4

hvis han ikke starter da er det noe annet galt.
da kan du jo prøve å koble fra kontakten til vifta og se om den går hvis du
kobler til strøm direkte.
virker det ikke da så er vifta kapputt.
skulle det virke da er sikring eller releet ødelagt.eller dårlig kontakt.

#103451  av 2fastgt4

bare kom på ett problem jeg hadde.
da termostaten min sluttet å virke hadde jeg problemer med vifta,pga lite sirkulasjon i vannet klarte radiatoren å holde vannet i radiatoren kalt mens vannet i blokka kokte ergo ingen vifte som gikk fordi føleren holdt seg kald....

#103475  av MacBain

Begge viftene begynnte å gå når jeg skrudde på ac'en.
Så det er ikke noe galt med viftene. Er nok vanntempsensoren som er gått.

Får ta en tur innom Toyota i morgen å høre hva de sier.

#104003  av MacBain

Fikk nettopp høre fra Toyota at det var radiatoren som var gått :( .
Det vil koste ca 5000,- for ny, inkl. arbeid.

Er det noen som vet om det er mulig å finne en billigere radiator ?

#104026  av Kaizern

MacBain skrev:Fikk nettopp høre fra Toyota at det var radiatoren som var gått :( .
Det vil koste ca 5000,- for ny, inkl. arbeid.

Er det noen som vet om det er mulig å finne en billigere radiator ?
Sjekke bilopphuggere?