TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da gikk knock sensoren til helvete for 3. gang......

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#107783  av CelicaTurbo

hm, kjenner ikke til noen renseprodukter eller lignende, men noe som skal være meget effektivt på koksing og avleiringer i forbrenningskammerne er rett og slett vann.. En gratis bonus ved brukk av vann-innsprut (brukt for å kjøle lufttempen egentlig)? ;) Men, til alvor, napp av en vakumslange som fører til innsuget og stapp den nedi en flaske med vann slik at vannet blir suget opp, og gi gass slik at motoren ikke kubber, den vil nemlig gå meget tungt og det vil ose store mengder hvitrøyk fra eksosen bak. Nå, jeg har bare gjort dette en gang på egen bil selv og merket ikke noe spesiellt i ettertid, men aner ikke hvordan tilstanden var i utgangspunktet men tenkte det kunne ikke skade ihvertfall, men så forsiktig som jeg er så var jeg for redd for å bare stappe slangen ned i flasken og la det stå til, jeg tok det litt forsiktig og tok litt og litt om gangen istedet. Om det blir alt for mye vann på en gang er det skadelig, men det er lite trolig at vakumslangene er så store at de tillater så mye vann inn uansett, men personlig tok jeg ikke sjangsen ;)

#107788  av Master

Har du Luft/Bensin måler FireWalk? Jeg ville ikke kjørt mye trykk før jeg hadde en sånn på plass...

Evt få bilen til en profesjonell tuner for det kan jo høres ut som om at bilen din kjører for mager blanding samt for høyt trykk. Du er kanskje heldig som ennå ikke har en sprengt motor.

#107811  av FireWalk

Har ikke noe bensin/luft blandings måler nei.. Var tenkt å få sjekket bilen i dag, en kompis som er mekaniker skulle gå over ledningsnettet og sjekke det, samt tenningen.. Men nå tror jeg det er selve tennings systemet som forårsaker problemet...

Var på vei hjem isted da bilen begynner å hoste og harke... gir jeg LITT gass så smeller det som faen i potta hele tiden.. og bilen bare kvæler seg helt.. og vil ikke starte igjen i det hele tatt... ingen tenning...

På den annen side: dette skjedde også første gangen banke sensoren gikk... etter noen timer startet den fint igjen.. av ukjente grunner.. eventuelt noe varmesikringer ved bensinpumpe eller lignende som ligger og ødelgger? eventuelt en slags fuelcut som slår seg inn av en eller annen grunn?

Jeg stod jo der.. kl 05:00 om mårran.. natt til søndag.. samtlige bekjente er på dritfylla eller sover.... var iferd med å ringe falken da en bekjent tilfeldigvis dukker opp og får plukket meg opp så vi kan stikke til nermeste bensinstasjon og kjøpe slepetau.. slepte meg så videre bort til en gratis P-plass i byen og satte fra meg bilen der... så får vi se på problemet i morgen.. Skal iallefall sjekke fordeleren i morgen! for problemet oppstod samtidig som det begynte å HØLJE ned med regn ute.... tilfeldig? I think not......

#107816  av CelicaTurbo

grunnen til at du ikke fikk start på den igjen kan gjerne være at motoren ble druknet i bensin. Da skal det mye til å få start på den uten å la den stå en stund, men det kan hjelpe om du napper ut EFI-sikringen og kjører starteren en liten stund for å lufte ut sylindrene litt.. men, det forklarer ikke grunnen til at bilen gikk så feit i utgangspunktet da. Men men, du har regnbeskyttelsesdekselet som står på undersiden av motorlokket eller? (eller kanskje det bare er GTi modellen som har dette?).

#107820  av ML

FireWalk skrev:

Er det noen som har noen produkter å annbefale i så måte? Jeg vet de selger forskjellige typer Dyserens på Bilxtra osv.. men hva er best? jeg må ha noe som fjerner avleiringer og soting i sylinderen og på stempelet generelt.. samt dysene... hele dritten.. trenger noe sterke saker som virkelig FUNKER!

så om noen har noen gode erfaringer eller forslag, vær så snill å post dem her... :?

Hei!
Det selges en del produkter for å rense hele systemet, kan anbefalle QMI produktene. De er verdens kjent. Men de er dyre, men de fungerer. Vi selger dem gjennom Torshov bilrekvisita men det er mange andre som selger dem også. STP produktene er også bra, eller så har Wynn`s som er like bra som STP. Disse to er billigere enn QMI.

Jeg vil fraråde deg å bruke vann i vakumslangen, vann hjelper mot sot, men ikke mot avleiringer og koks.

Lykke til med å finne feilen :)

#107833  av FireWalk

CelicaTurbo skrev:grunnen til at du ikke fikk start på den igjen kan gjerne være at motoren ble druknet i bensin. Da skal det mye til å få start på den uten å la den stå en stund, men det kan hjelpe om du napper ut EFI-sikringen og kjører starteren en liten stund for å lufte ut sylindrene litt.. men, det forklarer ikke grunnen til at bilen gikk så feit i utgangspunktet da. Men men, du har regnbeskyttelsesdekselet som står på undersiden av motorlokket eller? (eller kanskje det bare er GTi modellen som har dette?).
Det kan godt tenkes. Første gangen knock sensoren gikk så fikk jeg akkurat samme problemet. Jeg fikk ikke start på bilen igjen før det var gått ca en time... den gikk dog meget dårlig (fet blanding) så den er jo så å si ikke kjørbar... er som å kjøre med intet mindre enn "tomgangs-power" hele tiden... trykker man litt på gassen så drukner den... Så teorien om at det er for mager blanding er det nok ikke mye hold i tror jeg.. Alt tyder på at den går for fet med masse smell og putring i potta hver gang jeg rører gasspedalen..

Det som er så rart er jo at bilen funker greit i safe mode selv med ødelagt knock sensor helt til et vist punkt når den plutselig ikke vil mer i det hele tatt... også skjedde dette samtidig som det begynte å regne kraftig i begge tilfellene.. det syntes jeg var meget rart...

Jeg mener å huske at det er et deksel under motoren ja...

Nå skulle jeg jo ha bilen inn hos Toyota den 18 (altså på onsdag) for at de skulle se på bilen og høre frieksosen og få fikset det der.. men så lenge motoren ikke GÅR så får de jo ikke gjort noe med den....

Ny knock sensor kommer ikke før på Fredag... og da må jo hele motoren renses osv.. nye tennplugger osv.. prøve å unngå at dette skjer igjen...

Takker for tips om de produktene forresten! skal ta å sjekke opp litt og prøve noen av dem... kan tenke meg den motoren er kraftig nedsotet og nedkokset nå¨..

#107836  av Mr2Nyter'n;p

Hadde dette problemet ca selv for en tid tilbake jeg... Ingen forsto noen ting ettersom at bilen gikk ok etter pluggbytte, men med noen minutters gange stoppet den igjen... Stinka bensin... Var så enkelt som at en vakumslange var sprukket...

#107843  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:Så teorien om at det er for mager blanding er det nok ikke mye hold i tror jeg.. Alt tyder på at den går for fet med masse smell og putring i potta hver gang jeg rører gasspedalen..
nja, jeg ville fremdeles ha sjekket at den ikke går magert for det er dette som kan forårsake tenningsbanken som ødelegger bankesensoren. Når da sensoren er ødelagt vil ECU kjøre motoren i nødprogram og dette innebærer nok en ganske fet blanding, men skulle ikke tro at den var fet nok til å gå så dårlig som du beskriver, men tenningspunktet er jo også kraftig trukket tilbake så det er jo alltids mulig, kanskje kombinert med andre feilkilder? Det jeg tenker skjer er at når motoren først stopper så har du så mye uforbrent bensin i sylindrene at du ikke klarer å starte den igjen. Idet du prøver å starte motoren igjen vil ECU kjøre ekstra rik blanding de første par sekundene for å hjelpe på starten, er motoren kald vil den også kjøre på med enda mer bensin fra kaldstartdysen, men det gjør uansett saken enda værre når motoren allerede er druknet i bensin. Nøyaktig det samme kan skje om du kubber motoren din sekundet etter å ha startet den på en kald vinterdag, da har kaldstartdysen sprøytet på et lass med bensin, og når du da prøver å starte motoren igjen fortsetter kaldstart dysen å fylle motoren med bensin i en så stor grad at blandingsforholdet blir allt for feit til å antennes lett.. Det siste eksempelet er bare ment som en illustrasjon over hvor lite som egentlig skal til av for mye bensin før det er et problem å starte motoren.

altså, som oppsumering av min synsing; mager blanding ved høyt trykk og turtall kan være årsaken til at bankesensoren blir ødelagt, og en motor druknet i bensin pga ufullstendig forbrenning og fet blanding når motoren stoppet kan være grunnen til at du ikke får start på den igjen uten at den har stått en stund.

#107859  av kennethx

Jeg har jo A/F meter i bilen min, og har den siste tiden hatt problemer med svak tenningsbank på høyt turtall.

Det som er er at den går grisefeit på lavt turtall, og rundt 4500 og oppover så går den leanere og leanere hurtigere og hurtigere, begynner å banke svakt (knitrer i motoren) på ca 5500 rpm i det AF passerer 12, og blir værre når jeg runder 6000 med 13 i AF, og da gir jeg meg for å ikke rase motoren.

Poenget er, at du famler i blindet. Du må ha noe mer måleutstyr koblet til bilen for å kunne diagnostisere på en grei måte. Jeg hadde i ALLEFALL ikke kjøpt en 4. knock sensor og tro at ting liksom bare plutselig virker. Du må jo ha en ny for å få testet, men da kan det kansje være en ide å clutche inn og rulle videre på tomgang med en gang du merker at det skjer noe gale, "bilen går dårlig" som du sier. Det er jo ett tegn på at det er noe galt, ikke noe poeng å presse på da. Men en bredbånds lambda, rulle og forsiktig testing for å se etter unormaliteter er nok en god ide.

For min egen del så misstenker jeg bensintrykk regulatoren, og skal kanskje prøve å låne en som virker for å teste det, litt jobb å bytte (komme til, av med topp)

#107862  av FireWalk

hva koster det for en bredbåndslambdasonde da? så jeg får sjekket forholdet... litt vanskelig å få kjørt på rullene, nærmeste rulle er vel i trondheim, 5 timers kjøretur unna... og det kan jo vise seg å bli en lang tur med en motor som såvidt går... :shock:

Burde trykt inn chlutchen ja.. slo meg ikke før etterpå at den rykkingen sikkert kom av tenningsbank og at ECU stilte ned tenningen for å kvitte seg med den.. så kommer det alltid et smell i potta samtidig som sensoren tar kvelden... ??

#107876  av Master

Bankesensoren kan ta kvelden av så kraftig tenningsbank at du får detonasjon i en sylinder. (det kan komme av f.eks for mager blanding på høyt trykk) Og jeg er sikker på at en så kraftig detonasjon som tar knekken på bankesensoren vil kunne høres som et smell i potta. (enda værre detonasjon kan jo knuse sylinderen din, stempelet ditt, topp-pakninga osv osv) Når bankesensoren tar kvelden, stiller ECUen som Kristian sier inn på "safe mode" som er feit blandig slik at motoren din ikke skal kunne kjøre for magert. Både feit og mager blanding er farlig for motoren, men spesielt mager blanding på høyt turtall/trykk = BOOOM.

Når du har en såpass modifisert motor som du har og kjører på et så høyt trykk som du har, så skal det ikke mye feil til enten det er bensinrelatert eller tenningsrelatert før motoren går til helv***. Så hadde jeg vært deg ville jeg fått bilen inn til nærmeste rulle (om det så var 15 timer unna) og fått kobla på ny bankesensor, bredbånds O2 sensor og fått bytta plugger, pluggledninger, rotor, fordelerlokk. (husk at dersom du har hatt noe galt med f.eks tenningssystemet så kan disse bilene SPISE tenningskomponenter opp på noen få tusen km.) Få en skikkelig tuner til å se på hvordan bensinblandingen/tenninga er ved gradvis å øke trykket.

Alternativet er jo å kjøre under 1 bar i trykk, men det kan vel unødig være morosomt når du kan kjøre mer.

I tillegg ville jeg på det sterkeste ringt forige eier av bilen og spurt fått nummer/e-mail til den som har bygd denne motoren i USA. Slik at du vet nøyaktig f.eks hvilken turbo du har, hvor store dyser evt fuelrail, hvilken pumpe du har, hvilken IC du har osv osv. Du har kjørt 1,4 bar på den motoren, noe som faktisk er enormt mye. F.eks så max'et Markus sin nybygde motor på 1,6 bar og han hadde 800cc dyser!

#107879  av kennethx

En ting jeg også lurer på er om du kan ha hatt boost peak av en eller annen grunn. Og så har de som tunet spruten i bilen ikke giddet extrapolere map'en opp i så høye boost verdier som du har hatt når du peaket. Dette kan jo ha resultert i plutselig mager blanding på veldig høyt trykk, pang...

Har du drevet å justert boost nivået selv etter du fikk bilen?
Kanskje høyere enn det faktisk er mapet?

Ellers, enig med master, få bilen på rulle, bytt tenningsdeler, og få eksperter til å se på det, for det er jo helt innlysende at det er noe som er alvorlig galt.

Håper du får orden på det

#107902  av FireWalk

Jeg prøvde å få tak i den fyren flere ganger.. fikk et NR, men han var aldri hjemme når jeg ringte og han var vist ute å reiste og styr... tror jeg ringte 10 ganger.. etter det ble det for flaut å drive å mase.. Jeg spurte han om hvilke dyser som stod på, og det var vist noen Power Enterprise 800c dyser. Skal ikke skryte på meg at jeg er noen ekspert, men de burde vel duge til 1,4 bar? Jeg fikk jo overboost og kjørte i noen sekunder på hele 1,78 bar også for en stund siden.. Om dysene har problemer ved 1,4 bar så burde de jo absolutt ha kuttet ved 1,78 ..?

Jeg skal iallefall stille ned trykket til orginalt når jeg får bilen.. jeg misstenker at koks og avleiringer i sylinderen sammen med slitte tennplugger kan forårsake enda mer problemer... akter å få renset motoren slik at det problemet er eliminert.. så få sjekket bensinpumpe osv.. Fordelerlokket er akkurat skiftet og da vi skiftet det så rotoren også ganske ok ut. Men skal iallefall gå over HELE tenning systemet før vi monterer på den nye sensoren. Hvor på Østlandet får jeg kjørt den på rullene? og hva koster dette?... Alternativene mine er vel enten trondheim eller Oslo.. er vel fint lite i nærheten av Ålesund. muligens Bergen, men jeg syntes det er mer slitsomt å kjøre til Bergen enn til Oslo pga elendige veier og masse ferger...

1,4 bar er mye.. Når jeg kjøpte bilen var trykket 1,35 bar, Det er en CHIP på bilen som automatisk regner ut bensin mengde i forhjold til trykk osv.. forige eier sa at om jeg justerte opp eller ned trykket så ville ikke det ha noe å si, pga at den ville gi motoren rett blanding uansett.. Motoren var bygget slik at den skulle kunne tåle mer enn 1,3 bar... men på 1,3 bar var den iallefall ment å VARE lenge... så om jeg stilte trykket litt opp i korte perioder burde ikke det ha noe å si.. uansett, jeg har kjørt på mellom 1,2 og 1,4 bar... Rett før dette skjedde hadde jeg 1,28 bar trykk.. men rett før det smalt så økte trykket riktignok til 1,38 av en eller annen grunn.. syntes det er rart at den "glipper" på den måten der... ? så det kan jo være noe i teoriene deres om for mager blanding.. i så fall er jeg sjeleglad for at motoren faktisk Lever enda.. For det er jo enorme krefter som prøver å SLITE motoren i stykker.. bokstavlig talt.. så her er det nok litt flaks i uflaks vil jeg tro...

#107913  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:Jeg spurte han om hvilke dyser som stod på, og det var vist noen Power Enterprise 800c dyser. Skal ikke skryte på meg at jeg er noen ekspert, men de burde vel duge til 1,4 bar?
joda, orginaldysene også holder til 1.4 bar så lenge luftmengden ikke er for stor og bensinpumpen kan levere tilstrekkelig bensintrykk. Det er nok ikke dysene dine det avhenger av, det som er saken er hva dataspruten i din bil er programmert for å kunne håndtere på en sikker måte, og hvor mye av bensinssystemet som er oppgradert deretter til å håndtere dette. Vi vet jo ikke engang hvilken form for datasprut du har, det er jo mulig at du kjører med omprogrammert orginal ECU for allt hva vi vet. Jeg vil som de andre her ihvertfall anbefale at du får bilen på noen ruller, men intill du får råd til det så får du få deg en ny bankesensor og kjøre på lavt turbotrykk i det minste. Da burde bilen oppføre seg fint uten tenningsbank og du kan komme litt ajour med regninger osv ;) Ellers, av ren nysgjerrighet: kan du åpne koffertlokket ditt, trekke bort litt teppet som dekker torpedoveggen mot motor og se hvilke bokser som ligger der, enten om det er orginal ECU (med klistremerke?), eller orginal ECU med en tilleggsboks, eller om det er en boks som absolutt ikke ser orginal ut? De fleste bokser med datasprut pleier å være ganske tydelig at de ikke er orginale, med flashy farger og store logoer ;)

#107917  av FireWalk

Ser ut som en Orginal ECU med en ekstra boks... kan ta noen bilder.. men bilen står jo fint parkert i sentrum nå da.. må prøve å få slept den hjem i morgen.. :)