TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da gikk knock sensoren til helvete for 3. gang......

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #107663  av FireWalk

Det merkes at det var fredag den 13 i går.. jeg burde hørt på rådene om å holde meg langt unna bilen denne dagen.. med min uflaks...

Jeg er som kjent ganske blakk for tiden da min tideligere kompis som krasjet bilen min nå nekter å betale for skadene, slik at jeg sitter i en litt kjedelig økonomisk situasjon da det bare var meningen jeg skulle LEGGE ut for han intil han fikk penger...

uansett... måtte ta opp et lite lån med bestefaren min for å få råd til ny banke sensor etter at denne tok kvelden pga diverse smell i potta osv etter motorvask... var inne hos SW20 i kveld og satte på ny sensor...

bilen gikk som ei kule den.. ingen ulyder fra motor.. alt var helt fint! kjørte rundt i en times tid.. men på vei tilbake begynte bilen å rykke noe voldsomt når jeg ga gass... det kommer en serie smell i potta (ettertenning) noe som tyder på for rik blanding... videre kommer "check engine lyset på" og bilen går plutselig RÆV dårlig igjen... jeg skjønner jo med en gang at det er den splitter nye knock sensoren som vi satte på 1 time tideligere som har tatt kvelden....

GUUUUD JEG BLIR SÅ FRUSTRERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Like før jeg bare selger hele bilen!

For å toppe det hele så sluttet lyden å funke i venstre høytalere fremme... når jeg skrur på tenningen kommer det en høy støyende BRRRRRRRRR lyd i høytalerene.. også kommer det opp "failure" i displayet på den splitter nye CD spillere min... jeg får spilt musikk men det kommer da altså ingen lyd fremme på venstre siden....

hadde virkelig håpet og trodd at nå som jeg hadde fått ny sensor så var det kanskje håp for rudskogen for meg og.. men nå ser det SVÆRT SVÆRT mørkt ut........

håper noen kan hjelpe meg.. for nå er jeg lei.. VIRKELIG lei......at noen skal kunne være så plaget av problemer det fatter jeg ikke!

HVA er det som er galt med motoren min???? siden knock sensoren tar kvelden slik som dette? og alltid etter at det begynner å smelle i potta... ingen raslelyder i motor.. ingen ulyder.. ingen tenningsbank som jeg kan høre iallefall.. bare en voldsom rykking og putring rett før den tar kvelden...

jeg skjønner det ikke.. det må da være noe annet som forårsaker probleme som igjen forårsaker at knock sensoren (banke sensoren) tar kvelden gang på gang???

Bilen lader slik den skal og motoren så ut til å gå helt fint i en times tid før problemet plutselig viste seg igjen.. det var AKKURAT det samme som skjedde sist gang.....

begynner å bli litt lei av å betale 1400 kr for ny knock sensor... penger jeg ikke har!.......... :cry: :cry: :cry: :cry:

HJELP MEG NOEN!!!!!!

Er så frustrert nå.......

#107666  av jostein_loenning

Sjekk tenning, bensinfilter osv. Du kjører vel med 98oktan...
Søk litt på mr2oc der står der noko om å vruka GM knocksensor. Kostar vist berre ein 2-3 hundre kr. Meine ats racing lage adapter :?
Denne sensoren skal også vera mykje sterkare enn toyota sin. Lykke til iallefall og tvi tvi til Rudskogen :)

#107674  av sw20

hva kan jeg si.....

kansje jeg ikkje skal bygge om alikavell.... har rimelig troa på det etter at du koster forbi i 2oo km/t.....

det kan ikkje vere noe eletrisk da eirik....

syns ufattelig synd på deg no. *trøste i armkroken* :(

#107680  av Trial

Dette var veldig kjipt.. :( Føler med deg.. Trodde faktisk at jeg hadde mye uflaks helt til jeg begynte å lese postene dine.. Håper du finner ut hvorfor knock-sensoren tar kveld hele tiden,og at du kommer deg til rudskogen..

#107709  av FireWalk

Ivar skrev:http://www.gtschris.plus.com/prod01.htm

Kjøp deg en skikkelig bankesensor.
Postet et inlegg om dette på det amerikanske MR2 forumet.. mange frarådet meg å bruke den GM sensoren pga den er mindre kritisk enn toyota sin orginale knock sensor.. Når GM sensoren er mindre kresen så risikerer man at selve motoren tar kvelden pga at tenningsbank ikke blir oppdaget.. og det er jo høyst sannsynelig at det faktisk er reell tenningsbank som fårårsaker bankesensorens død...

det jeg ikke skjønner er HVORFOR dette skjer.... har aldri hatt dette problemet før.. og det hele begynte etter den motorvasken... hva kan det være som påvirker motoren slik at det blir tenningsbank som igjen tar livet av knock sensoren? (jobbende under den anntakelsen at det er reell tenningsbank som forårsaker bankesensorens død vel å merke)

#107711  av Morten

Er enig i at det mest sannsynlig er reell tenningsbank som tar livet av sensorene dine. De kan jo prøve å stille tilbake grunntenninga en grad eller to og se om det får vekk tenningsbanken? (isåfall får du bedre levetid på både sensoren og motoren)

#107713  av jostein_loenning

FireWalk skrev:
Ivar skrev:http://www.gtschris.plus.com/prod01.htm

Kjøp deg en skikkelig bankesensor.
Postet et inlegg om dette på det amerikanske MR2 forumet.. mange frarådet meg å bruke den GM sensoren pga den er mindre kritisk enn toyota sin orginale knock sensor.. Når GM sensoren er mindre kresen så risikerer man at selve motoren tar kvelden pga at tenningsbank ikke blir oppdaget.. og det er jo høyst sannsynelig at det faktisk er reell tenningsbank som fårårsaker bankesensorens død...

det jeg ikke skjønner er HVORFOR dette skjer.... har aldri hatt dette problemet før.. og det hele begynte etter den motorvasken... hva kan det være som påvirker motoren slik at det blir tenningsbank som igjen tar livet av knock sensoren? (jobbende under den anntakelsen at det er reell tenningsbank som forårsaker bankesensorens død vel å merke)

godt poeng :shock: :wink:

#107716  av FireWalk

har bestilt nye tennplugger... skal hive på noe dyserens/motor rens i bensinen når jeg får skiftet sensoren.. regner med hele motoren er godt sotet ned pga denne sensorens død... da kjører man jo i nødmodus.. eller i "limping home mode" som amerikanerene sier... da blir det jo alt for fet blanding og bilen går helt ræva.. Noen foreslo at det kunne være "Hot spots" i sylinderen pga avleiringer der som gjorde at jeg får tenningsbank...

Det jeg har tenkt å prøve nå er:

1. gå over alle elektriske kontakter i motoren med fuktutdriver... bruke multimeter og måle alle sensorer, sjekke at det ikke er noe galt med ledningsnettet ...

2. Sette på nye tennplugger da det er sannsynelig at det kan være noemed tenningen som skaper feiltenning som igjen fører til tenningsbank..

3. gå over rotor og fordelerlokk og sjekke at alt ser greit ut her...

4. ha på dyserens/motor rens for å prøve å få renset motoren litt...

5. Stille ned turbo trykket til det orginale... 0,8 bar?

Så får jeg håpe at alt dette fungerer... så når jeg har fått kjørt motoren ren og er sikker på at tenning og alt funker som det skal kan jeg begynne å justere opp igjen trykket til der det bør være...

er bare så forbaska irriterende! nå hadde jeg lånt penger for å få råd til den bankesensoren slik at jeg kunne bli med på Våler.. har jo gledet meg i et ÅR til å treffe hele gjengen og komme meg på gatebil.. også skjer dette IGJEN... 1 time etter at jeg installerte den nye sensoren så tar den kvelden igjen.. nå får jeg ikke ny sensor før på fredag neste uke.. altså den 20..... og da er det for sent for meg å reise på våler.. tar en dag å få gått over motoren og sjekket alt og forsikre meg om at alt funker.. jeg kan jo ikke legge ut på langtur uten å vite hvordan motoren oppfører seg.. så plutselig skjærer alt seg halveis. og jeg står der uten bil..

:cry: :cry: :cry: :cry: Hadde jeg bare hatt en bankesensor tilgjengelig FØR fredag.... :shock:

#107728  av Maverick

Hva har du gjort for å fortjene dette, FireWalk?

Greit nok at du er sunnmøring, men dette er i drøyeste laget 8)

#107731  av FireWalk

Maverick skrev:Hva har du gjort for å fortjene dette, FireWalk?

Greit nok at du er sunnmøring, men dette er i drøyeste laget 8)
lurer seriøst på om jeg kan ha vært selveste Hitler i mitt forige liv, og at jeg nå er dømt til et liv med uflaks..... :roll:

#107741  av CelicaTurbo

tja, rimelig kjipt det der, men, jeg tipper at det er tenningsbank som tar sensoren, så:

- juster tenningen tilbake noen grader og se om det hjelper.
- få på en bredbåndslambda og finn ut om motoren går magert på høyt turtall/turbotrykk. Det er jo alltids mulig at bensinpumpe eller regulator har begynt å kødde slik at motoren går magert, med dertil kraftig tenningsbank som ødelegger sensoren.
- om ingenting av det ovenforstående hjelper så får du prøve med lavere turbotrykk istedet..

egentlig: få den bilen på noen ruller slik at de kan undersøke hvordan det er med tenningsbank og bensinblandingen din ettersom du øker turbotrykket litt etter litt. Med den bonusen at du får noen papirer på effekten også.

#107755  av FireWalk

Jepp.. skal få sjekket dette.. men problemet er at det koster penger å få sjekket eksosen osv.. alt av diagnose koster flesk, også kan det jo hende det ikke viser seg noe resultater av betydning... og penger er noe jeg sliter veldig med nå pga alle problemene jeg har hatt i det siste..

skal begynne med å sjekke tenning systemet og justere ned turbo trykk... om det ligger noe koks og avleiringer på stemplene som ligger og gløder så kan det jo være det som gjøre det også pga spontan anntenning av blandingen... siden jeg har kjørt en del i "safe mode" nå som sensoren har vært gåen.. motoren er vel helt sotet ned.. så jeg må få skiftet plugger samtidig som jeg skifter sensor, også ha på noe kraftig motor rens greier..stille ned trykket og satse påat den klarer å rense seg selv...

kan ikke skjønne hva det kan være om det ikke er dette.... det er da ikke noe annet enn det som allerede er nevnt som kan skape tenningsbank.. det rare er jo at dette begynte rett etter motorsvask.. så jeg lurer jo på HVA det kan være som kan påvirke motoren slik at det blir tenningsbank.. noe som står i direkte sammenheng med motorvask.. ?

#107763  av CelicaTurbo

jeg aner ikke hva i motorvasken som kan føre til noe slikt, men det er jo mulig som du sier at koksing av motoren har bidratt til større mulighet for tenningsbank. Ellers, bankesensorer er jo spesiellt tilpasset til den frekvensen som er aktuell for en spesifikk motor, så jeg ville ikke ha brukt noen GM sensor ivhertfall (som du selv sier). Det er i hovedsak diameteren på sylinderen som gir frekvensområdet til tenningsbanken så om motoren som GM-sensoren er ment for har 86mm sylindre så er det god mulighet for at sensoren gjør en grei jobb i det minste, men det kan jo være andre forskjeller i motorene som kan være gjeldende også da.

#107766  av FireWalk

Jepp.. bestilte en ny sensor nå.. den kommer ikke før fredag neste uke.. så det blir nok ikke noe gatebil på meg nå desverre :(

Koksing og nedsoting av motoren er nok en sannsynlig teori, siden bilen er kjørt over en viss tid med defekt bankesensor, noe som fører til for lite forrtenning og dermed veldig rik blanding.. noe som gjør at uforbrent bensin føres ut i eksosen.. (er vel heller uheldig for eksosturbinene på turboen osv) men det får bare stå til..

Dette soter og kokser ned motoren skulle en tro... jeg trenger derfor noe meget EFFEKTIVT rensemiddel jeg kan ha i bensinen som fjerner dette når jeg får montert på ny sensor (i kombinasjon med lavere turbotrykk og nye tennplugger samt inspeksjon av tennings systemet generelt)

Er det noen som har noen produkter å annbefale i så måte? Jeg vet de selger forskjellige typer Dyserens på Bilxtra osv.. men hva er best? jeg må ha noe som fjerner avleiringer og soting i sylinderen og på stempelet generelt.. samt dysene... hele dritten.. trenger noe sterke saker som virkelig FUNKER!

har allerede brukt 6000 kroner på banke sensorer... har ikke tenkt å bruke en KRONE til på flere sensorer nå..

så om noen har noen gode erfaringer eller forslag, vær så snill å post dem her... :?