TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vask polering osv..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#10026  av chris

tahustvedt skrev: Lurer på om resultatet blir bra hvis jeg får lakkert opp bare vingen på nytt. Klarer de å matche fargen bra? Det lokale Toyota-verkstedet er også et lakkeringsverksted.
Har hørt at de boblene kommer tilbake etter en stund uansett... :?

#10038  av Goose

Hvis dere bruker Turtle Wax på bilen så aldri bruk noe annet enn kun Turtle Super Wash på bilen.
Super wash er en sterk shampå som gir ny polert effekt etter vask.
Den skal tas på litt på svampen og påfære på lakken (f.eks. panser)
er du ferdig med panser så spyler du den vekk. Ikke la super vask tørke, da har den mista effekten sin.
Før du påfører super vask så må du avfete bilen og osv. slik at den blir ren for all dritten... :wink:

#10039  av MR2turbo

Jeg bruker, som Erling, Meguiar's voks nå.. brukte Autoglym før, men likte ikke helt at den ble så hvit når den tørket, så jeg ville prøve no annet. Syns at Meguiar's voksen var veldig lett å jobbe med..

Jeg polerer ca. 3-4 ganger i løpet av sesongen.. Og vasker ca en gang i uka.. Samtidig som at jeg unngår å kjøre når det er vått på veien.. for da må man jo vaske hver dag for å ha ren bil :lol:

Jeg hadde bobler i spoileren jeg og, men ikke så mange.. Det er plasten i spoileren som avgir gasser i sola dette blir til bobler under lakken, så om du lakker opp vil de holde seg bra en stund, men så kommer de på nytt, og da er det bare å lakke på nytt.. Forresten tror jeg ikke det er så dyrt å få lakket opp de to delene en gang i blandt.. :)

#10046  av CelicaTurbo

kan ikke huske å ha hatt en eneste boble på min MR2 jeg? Men det var en solid steinsprut bakpå der, og det har forresten Celicaen min også omtrent på samme stedet (akkurat på kanten bakerst på vingen, hvordan kommer steiner til der egentlig?)

#10053  av erling

Goose skrev:Hvis dere bruker Turtle Wax på bilen så aldri bruk noe annet enn kun Turtle Super Wash på bilen.
Super wash er en sterk shampå som gir ny polert effekt etter vask.
Den skal tas på litt på svampen og påfære på lakken (f.eks. panser)
er du ferdig med panser så spyler du den vekk. Ikke la super vask tørke, da har den mista effekten sin.
Før du påfører super vask så må du avfete bilen og osv. slik at den blir ren for all dritten... :wink:
Bilklargjørere bannlyser SuperWash, fordi den er så sterk at den fjerner voksen. Det de sier er at shampoen skal være mildeste sort, f.eks engangssvamp med såpe... Er svært viktig at det til enhver tid ligger en beskyttende vokshinne på lakken, med tanke på bevaring av lakken. Avfetting og er jo så kraftig at man bør polere bilen etterpå hvis man er glad i lakken..

#10057  av chris

CelicaTurbo skrev:kan ikke huske å ha hatt en eneste boble på min MR2 jeg? Men det var en solid steinsprut bakpå der, og det har forresten Celicaen min også omtrent på samme stedet (akkurat på kanten bakerst på vingen, hvordan kommer steiner til der egentlig?)
Høres ut som et "forbipasserende problem".. møter en trailer ellernoe, som drar med seg et par kilo grus i dragsuget.

#10067  av arild

Litt seint men jeg brukte også kun Meguiars produkter når jeg hadde mr2, Scratc-X og gold class wax.

Et meget viktig tips når man vasker bilen er å bruke 2 bøtter. En med såpe i og en som man skylder svampen/vaske-hansken etter at den har vært på bilen, slik at dritten ikke legger seg i bøtta med såpe. Jeg bruker også en sånn hanske-lignende sak til å vaske med istedet for svamp. Denne anbefaller jeg! går mye raskere å vaske med, fordi man kommer til overalt med en gang.

Etter at man har tørket med pusseskinn, bruk en microfiberklut (meguiars sin er veldig bra, men koster litt mye), så får du av alle de små dråpene. Bruk også microfiberklut til å ta av wax'en etc.

Har også bra erfaring med Lahega sine produkter. De har bare solgt til industri, men satser nå også på forbrukermarkedet etter det jeg har forstått.

http://www.meguiars.com/
http://www.lahega.se/

#10069  av Erlend

Jeg bruker det samme som Amund. Har rød Toyota; spyler, vasker først med Esso bilsjampo (som funker bra og først har vaska bort polishen etter 3 vask eller noe slikt). Tørker av med pusseskinn og bruker Turtle Emerald hardvoks. Er litt stress å legge på, men gir den beste glansen, helt på høyde med Autoglym (som jo er dyrere).

For 3 år siden så Toyotaen skikkelig stygg ut i lakken, hvit, tørr og blass (nesten rosa). Men etter et par omganger med lakkrens og lassevis med hardvoks både med maskin og for hånd, så får jeg fortsatt kommentarer om at lakken ser ut som ny :D Folk lurer på om jeg har omlakkert den, og det må da være det beste komplimentet man kan få :wink:

Bilde

#10079  av jensi

Hvem er det som forhandler Meguiras prod. i Sandes Stavanger området?

Jensi

#10083  av arild

Du kan bestille Meguiar produkter på nettet her:
http://www.meguiars.no

det er panvulk som importerer det.

#10092  av MR2turbo

jensi skrev:Hvem er det som forhandler Meguiras prod. i Sandes Stavanger området?

Jensi
Billakk og verktøy på lura er forhandler.. :)