TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva er denne bilen verdt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #113681  av Gjertsen

kake skrev:
B_Quist skrev:Hva er denne bilen verdt?
Vill gjetting, 30-40.000 ? Den hørtes ut som et vrak utifra beskrivelsen av den kontrollen. Styr unna!
Om du ikke har en mere fornuftig pris å komme med så ville jeg heller holdt meg unna å si det der!!

Bilen er verdt MYE mere enn 40 lapper!

Nærmer deg 110 så er det nok mere realistisk.
men hva vet vel vi her? vi har jo ikke sett bilen engang. vet ikke åssen den er i lakken, seter, osv osv!!

#113683  av B_Quist

Jeg tar den nok ikke for mer enn 110-115...har ikke sett bilen selv, bor jo i oslo og bilen står i tromsø. trur ikke jeg gidder å reise så langt bare for å se på den, hvis jeg ikke får en god pris da. Den trenger vist litt lakkjobb på en skjerm pga noe overflaterust fra steinsprut eller noe. og førersetet har en liten rift i skinnet :roll:

#113718  av CelicaTurbo

om du ikke har muligheten til å se på bilen før du kjøper den og selv vurdere tilstanden så er det nok lurest at noen andre kjøper den bilen istedet. NAF har en tendens til å skrive opp alle mulige slags fillefeil som potensielle store problemer så det er ikke sikkert at bilen er så ille, og for noen andre kan den bilen være et godt kjøp (til en noe lavere pris).. Du bør nok heller se deg om etter en annen bil som er nærmere eller som trenger mindre jobb. Husk at dette er 12-14 år gamle biler, de har alle sine problemer enten eier er klar over det eller ikke.

#113727  av Tor

Jeg har sett denne bilen og tittet inne i bilen. Ut fra hva jeg kunne se er bilen ganske strøken, kunne ikke se noen lakk forskjeller eller rust.
Skinnsetene er nok litt slitte ja, men hva kan man forvente her, er jo en 13 års gammel bil. Er jo ikke akkurat en ny bil som selges her. Det som brukes det slites, enkelt og greit.

Om bilen er verdt pengene kan ikke jeg si, har ikke testa bilen og ikke sett nøye nok etter heller. Men et vrak er den da ikke.

Kjenner ganske bra til historien på denne bilen, og ja, det har vært en del skruing og fiksing på den.

#113739  av Etelleran

Er det den rødebilen? - Synes du burde klare å prute den ned 20 000 for litt div lakkering o.l. hvis det er tilfellet slik som jeg ser den for meg. Samt litt jobbing med opprensking i motorrommet.

Men personlig tror jeg at jeg ville sett på en annen siden jeg ikke er den mest tekniske her i verden ;)

#113841  av cameleon

Aldri i verden om jeg hadde kjøpt en bil i den tilstanden der. Hold deg langt unna :!:

#113853  av VeilSide

Vet ikke hva denne bilen er verdt menne ville ikke tatt den kontrollen for god fisk ... til og med 06-modeller kan få like møye feil. om det trekker 2% mere på den ene siden når en setter på håndbrekket så blir dette skrevet opp. Slitt bremsebelegg? Nei uffda .. bilen er brukt faktisk ...

Skiltlyset er sikkert bare en pære som ikke funker lengre. Viskerblad? Dårlig viskergummi? Nei det hørest litt ut som en bekjent sin EU-kontroll. Fikk 2`er feil for det ikke var påfyllt spylerveske :wink:

Kan ikke en eller annen som bor rundt der bilen står til å se på disse oljelekasjene som er? Det samt disse rustdannelsene som testen fremhever ville jeg sett på.

Få om ingen av disse punktene forteller om hva som egentligt er galt. NAF er iallefall flinke til å finne ting som en "må" se på.

#113888  av B_Quist

VeilSide skrev:Vet ikke hva denne bilen er verdt menne ville ikke tatt den kontrollen for god fisk ... til og med 06-modeller kan få like møye feil. om det trekker 2% mere på den ene siden når en setter på håndbrekket så blir dette skrevet opp. Slitt bremsebelegg? Nei uffda .. bilen er brukt faktisk ...

Skiltlyset er sikkert bare en pære som ikke funker lengre. Viskerblad? Dårlig viskergummi? Nei det hørest litt ut som en bekjent sin EU-kontroll. Fikk 2`er feil for det ikke var påfyllt spylerveske :wink:

Kan ikke en eller annen som bor rundt der bilen står til å se på disse oljelekasjene som er? Det samt disse rustdannelsene som testen fremhever ville jeg sett på.

Få om ingen av disse punktene forteller om hva som egentligt er galt. NAF er iallefall flinke til å finne ting som en "må" se på.

Ja jeg er ganske enig i det du sier. Prata med han i dag, og vi ble enige om at jeg skulle regne på det som måtte gjøres, og gi han et bud.
Det står på testen at det var veldig mye rust i kjølevæsken...men han sa at radiatoren var byttet, og da hadde han visst hatt noe radiatortettning nedi den (skjønner ikke helt hvorfor, hvis han ha bytta den), så han mente det kunne være det det brune var. Men hvis radiatoren er byttet,..det er vel ikke noen andre steder enn ifra den det kan komme rust fra vell?

#113895  av B_Quist

Det står jo at det og var lite kjølevæske. Disse bilene 'bruker' vel ikke kjølevæske nei..?

Det står at det er oljesvetting/lekkasje ved turbo. Kan dette være noe alvorlig?

Jeg nevnte den rusten for han, og det var bare littegrand i hjulbuen, så det trengtes ikke noe lakkering..

Jeg er usikker nå altså, lurer på om jeg tør å kjøpe den selv om jeg kansje får den billig. Men jeg hvet ikke hvordan rettigheter man har, hvis jeg for eks. kjøper den, og så viser det seg at det er lekkasjer her og der, og det blir dyrt å fikse, om jeg må bare punge ut selv, eller om det an slå tilbake på selger....noen som har noe kunnskap om dette?

#113899  av CelicaTurbo

kjøp den ihvertfall ikke usett, så om han godtar et bud så får du ta deg tid til å dra og se på bilen, men være forberedt på å dra hjem igjen om den ikke er bra nok. Det er flere slike biler til salgs i landet og det blir stadig annonsert nye, selgermarkedet er vanskelig og det betyr lavere priser så du har absolutt ingen hast med å kjøpe akkurat denne bilen.

Angående testen synes jeg den så så ekstrem ut og det meste av punktene er av en slik karakter at jeg lurer på om det ikke bare er smådetaljer som er blåst opp urimelig mye. Men, rust er viktig og at de har funnet tegn på at store deler av karosseriet er fikset/omlakkert kan være et varsku eller det trenger ikke å bety noe som helst. Om det er lite kjølevæske så er det jo ikke godt å si om de snakket om radiatoren eller ekspansjonstanken, var det radiator kan det tyde på en lekkasje et sted. Om radiator er byttet så er jo en del av kjølevannet byttet etter det, men det kan være rester av radiatortett igjen i systemet om han først prøvde det. Det er også mulig at NAF rett og slett ikke forstod at det var Toyotas egen røde kjølevæske på bilen, og når denne blir gammel blir den skit-brunrød i fargen og kan se ganske rusten ut. Eller det er godt mulig de hadde rett i den saken? Det er rett og slett umulig å vite noe som helst om den bilen uten å se på den selv, men det er tydelig at det er en del detaljer som må fikses ihvertfall. Angående oljelekk fra turbo antar jeg at det er litt olje som kommer fra slangen mellom turbo og IC. Det alternativet stedet turboen kan lekke olje er så utilgjengelig og vanskelig å se at jeg har ikke troen på at NAF undersøkte dette. Om det er olje der hvor jeg beskriver så er det helt normalt, og det er olje som kommer fra veivhusventilasjonen og det er vanskelig å få slangen mellom turbo og IC 100% tett for dette.. jeg har ihvertfall ikke klart det selv med ny slange og slangeklemmer :roll:

#113900  av B_Quist

Ja jeg forstår hva du mener...Men jeg kjøper den ikke usett nei. Får jeg den veldig billig, gjør det jo ikke nødvendig hvis noe at jeg må fixe litt. Men jeg lurer på hva jeg skal by han. Han visste ikke selv hva han ville ha, jeg måtte bare by sa han..

#113939  av Biggen

Som jeg har sagt tidliger i en annen trå, så skal en ikke ta alt NAF eller andre teststasjoner sier helt bokstavlig talt. De har en tendens til å lage en stor sak ut av en liten feil. Det som er fin med disse testene er at en får en god pekeping på bilens stand og kan ut i fra det + se på bilen, ta en egen vudering.

"DÃ¥rlig viskergummi bak....????" Hvem bryr seg om det da.....?!!!

Det jeg ikke likte med testen til denne bilen var lekasjene i motor, girkasse og servo system, ødelakte støvmansjet og ikke minst rust i kjøleveske. Dette kan tyde på at kjølevesken ikke er blitt bytte på veldig lenge og da mister kjølevesken sin kjøle efekt og rusbeskyttelse. Og hvis det er mye rust i kjøleveske kan du stort sett merke dette med å sjekke om det kommer dårlig varme fra varmeapparatet for da kan registeret være tilnærmet tettet av groms.

Jeg vil hverken fraråde deg eller råde deg til å kjøpe bilen, men hvis du kjøper den bør du ha god rå, eller være villig til å skru selv.

#113978  av Veilside_Supra

gi han et lavt bud som er lavere enn det du selv hadde tenkt deg, kanskje dere kan bli enige om noe. men for all del, er vel vært en tur til oslo vs å svi av 120 000 kr??

#113994  av B_Quist

Veilside_Supra skrev:men for all del, er vel vært en tur til oslo vs å svi av 120 000 kr??
Ikke sikker på hva du mener her..? :)

Jeg får vell by han 100 da :wink:

#114095  av s.lie

legg noen lapper til på bordet så skal du få kjøpe min ;)