TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica st185 90' prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #424522  av God

Etter en del søking på vårt engelske søsterforum, så viser det seg at org. spjeldhus begynner å bli en restriksjon rundt 450-500hk. Skal jeg ha 400 på hjula, så blir dette veldig i grense land.

Er folk som sier at dem kjører med org. spjeldhus og klarer å yte 400-440bhp. Hva mener dere om dette? Er det bare forum teori eller er dette sant i praksis?

Det jeg tenker er at større 70mm aftermarket spjeldhus med tps brakett ikke kan skade. Uansett om rørene fra FMIC er 60mm, så vil det bli mer flow. Alt jeg trenger å gjøre er jo egentlig bare å maskinere åpningen i inntaksmanifolden for å tilpasse spjeldhuset. Så er det tut og kjør. :P
 #424537  av 3rlend

har du org manifold ?
ats racing osv selger replenum med andre flenser ganske billig.
så er det vist populært å bruke ford mustang spjeldhus, meeener orginal tps osv passer på der.
 #424542  av God

3rlend skrev:har du org manifold ?
så er det vist populært å bruke ford mustang spjeldhus, meeener orginal tps osv passer på der.
Nei, jeg bruker RacerX sin sidefeed manifold.

Har sett litt på disse mustang spjeldhusa, men det var stive priser! Tror rett og slett jeg kjøper et universalt 70mm spjeldhus og modifiserer det til å passe bolt-on. Litt prosjektering må man jo ha. :P

I dag har jeg satt på toppakning, studs og toppen, så motoren begynner å ta form sakte men sikkert. Ellers har jeg tatt av kaliprene for sandblåsing + lakkering og bakdiff er tappet for olje og skrudd løs. Så mye mer har ikke skjedd.
 #424552  av 3rlend

God skrev:
3rlend skrev:har du org manifold ?
Nei, jeg bruker RacerX sin sidefeed manifold.

Har sett litt på disse mustang spjeldhusa, men det var stive priser! Tror rett og slett jeg kjøper et universalt 70mm spjeldhus og modifiserer det til å passe bolt-on. Litt prosjektering må man jo ha. :P

I dag har jeg satt på toppakning, studs og toppen, så motoren begynner å ta form sakte men sikkert. Ellers har jeg tatt av kaliprene for sandblåsing + lakkering og bakdiff er tappet for olje og skrudd løs. Så mye mer har ikke skjedd.
hmmm :)
sjekket ebay? kan jo umulig være så dyrt? :P
men faen, hvis du får til og du sparer penger så peis på! :)
 #424608  av God

3rlend skrev:
hmmm :)
sjekket ebay? kan jo umulig være så dyrt? :P
men faen, hvis du får til og du sparer penger så peis på! :)
Har bestilt 70mm spjeldhus nå, så da er den saken biff! :)

For øyeblikket driver jeg å setter på oljekjøler, vannpumpe innløp + vannrørene med tilhørende braketter. Fant ut at jeg mangler to pakninger her. Skal ta en liten sjekk over hva små pakninger jeg mangler, så skal jeg bestille hos Toyota i løpet av uka. Håper det ikke koster skjorta og at leveringa går raskt..

Forresten, fant en helt FANTASTISK guide på hvordan du skal sette i sammen en 3sgte motor step-by-step!

Se her: http://www.turbomr2.com/MR2/HowTo/Engin ... GTE-01.htm :)
 #425909  av God

Andrepedersen skrev:Bildeupdate snart ? :lol:
Sendte ventildekselet idag!
Ja, er vel på tide nå snart.. :P

Takk til godeste Andre som har pulverlakkert toppdekselet mitt! Syns det ble kjempe bra. :)

Pulverlakkert toppdeksel:

Bilde

Kan med engang si at det ikke har skjedd så alt for mye grunnet jobb og andre ting på privaten jeg må prioritere. Har kun fått jobbet litt i helgene..

Fikk plass på lokalet jeg nevnte tidligere i tråden, så bilen har jeg flyttet ut fra den lille garasjen min. :) Mye bedre plass og ikke minst har jeg tilgang til mer utstyr!

Lover at jeg skal komme med litt meir detaljrik info til helga og ikke minst bilder! Må få litt oversikt, siden jeg har jobbet litt av og på med motor og karosseri. Kan i det minste si at det ikke er lenge til før motoren blir satt tilbake i kjerra, om ting går som planlagt! :wink:
 #425937  av Andrepedersen

Flott :)
Ser litt merkelig ut på bildet!! er ikke så skrukkete, er en glatt og fin overflate :)
 #425940  av Andrepedersen

God skrev:Etter en del søking på vårt engelske søsterforum, så viser det seg at org. spjeldhus begynner å bli en restriksjon rundt 450-500hk. Skal jeg ha 400 på hjula, så blir dette veldig i grense land.

Er folk som sier at dem kjører med org. spjeldhus og klarer å yte 400-440bhp. Hva mener dere om dette? Er det bare forum teori eller er dette sant i praksis?

Det jeg tenker er at større 70mm aftermarket spjeldhus med tps brakett ikke kan skade. Uansett om rørene fra FMIC er 60mm, så vil det bli mer flow. Alt jeg trenger å gjøre er jo egentlig bare å maskinere åpningen i inntaksmanifolden for å tilpasse spjeldhuset. Så er det tut og kjør. :P

Send inntaksmanifolden til meg, så skal jeg frese den opp for deg :)
 #425986  av God

Kjenner en som driver med maskinering, så det skal jeg nok få til. :P

Takk for at du stiller opp da! :wink:
 #426186  av God

På tide med en oppdatering. Slik ser motoren ut nå:

Bilde

Bilde

Bilde

Som dere ser, så er triggerkit, reimhjul, reg.reim, veivhjul, oljefilter, bankesensor, vannrør, vannpumpe/oljepumpe og toppen på plass + litt til. Det som mangler er stramming av toppboltene og det var jammen meg ikke så lett, pga pipene mine er for store! Deretter er det egentlig "bare" å sette på plass toppdeksel, ventildeksel vann/oljeslanger og retur røret på høyre side med alle sensorene (husker ikke navnet på den delen.) :P , svinghjul, clutch, girkasse, girkassekjøler osv.

Når motoren er satt i bilen, skal jeg sette på innsug når den er ferdig maskinert til lik størrelse som spjeldhuset, så blir neste steg fuelrail, dynamo, AC, turbo med vann/olje retur etc. Må vite hvor lange AN-slanger jeg skal kjøpe, så tar ting litt etterhvert. :) Glemmer sikkert å nevne alt her, men men. :P

Skal flytte motoren ut fra den lille garasjen og ut til det store lokalet før helga og da skal det bli full sving med motor mekking. :)

Når motoren blir satt på plass i bilen, så skal jeg lage grenrør. Må se hvordan plassen blir mtp. panseret, dynamo og WG. Oljefilteret vil også være i veien, så derfor har jeg kjøpt et oil relocation kit:

Bilde

Det var motor.. Over til understell.

Her er polyforingene jeg har satt på:

Bærebrua framme:

Bilde

Stabstag, kyllingben, bærebru og coilovers bak:

Bilde

Bilde

Den svarte gugga er påbegynt tectyl arbeid.. Var ikke helt ferdig påsmurt når jeg tok bilde.

Slipte vekk rusta på bakstillinga og smørte på tjukt med tectyl:

Bilde

Gjor det samme på stålfangeren bak, men glømte å ta bilde. :P

Gamle foringer og kyllingben:

Bilde

Bilde

Bilde

Har nok godt av nye foringer, ja!

Pusset og malt stabstag bak:

Bilde

Det var vel mesteparten!

Har et spørsmål til dere:

Måtte kappe av bensinrørene til bensintanken pågrunn av at det var rustet fast.. Lurer jeg på hva den sikreste måten blir å koble det opp igjen? Stålomspunnede slanger med klemmer eller Stålomspunnede slanger med AN-koblinger? Blir veldig mye ekstra arbeid AN-koblinger, men må det til? Skal bare ha ca. 10-15cm med slanger.

Her ser du hvordan det ser ut i dag. Litt uskarpt, men la gå :P :

Bilde

Setter pris på ideer! :wink:

Skal lage en ny oppdatering når motor og karosseri begynner å ta mer form!
 #426220  av Andrepedersen

Ventildekselet skal vell være rett om hjørnet nå :)
Bra fremgang!
 #427284  av God

EBBT har publisert en liten artikkel om balansering av veivpartiet mitt. :)

Her kan dere se hvor viktig det er med balansering og hvordan det blir gjort!

Link: http://www.ebbt.no/toyota-3s-ge-veivparti-balansering/
 #427309  av ArildM

Oi, det var morsom lesning! :)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 25