TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #450975  av ArildM

Dæven, de Macrobildene naila du! Det må jeg bare si :)

Har bare et enkelt EOS100D selv, kjøpte det brukt, og jeg føler at det er ca 5000 instillinger på det jeg aldri kommer til å finne utav :lol: Jeg tror mye av gleden i fotografi ligger i bare å ta bilder og redigere dem til du er fornøyd. Altså å være fornøyd med det man har, og heller utvikle sine egne evner foran det å skylde på at kameraet er for dårlig. Finne nye måter å ta bilder på, få erfaring, redigere enda mer. Så kan man jo utvikle seg i den retningen man ønsker, kanskje man vil prøve seg på å fotografere folk, kanskje man vil starte en blogg, eller kanskje man bare vil gå i skogen og plukke sopp og ta bilder av alt muligrart for egen samling. Kanskje tilogmed Deviant art er noe? Om den siden enda eksisterer.

Poenget er i alle fall at man ikke nødvendigvis i dag går lei av selve kamerahuset om man kjøper noe i 5000,- klassen, da i alle fall jeg føler at selve husene gir deg plenty å vokse på.

Er litt som å spørre om man bør kjøpe en Supra for å lære seg å kjøre bil med, selv om du kjøper en Supra med 1000hk betyr det ikke at du verken vil bli en bra sjåfør, eller at det er bilen for deg. Du må nesten bare kjøpe det du selv har lyst på, og utvikle deg derifra :)
 #450977  av Makk

In other news.

Kjøpte idag carina 2 1998 mod 1.8 idag godkjent i 2 år og 1 måned for 10k med 8 nye dekk og levert med service ;) ;)

Alt virker, perfekt pendlebil

Kupp!
 #450982  av inzane2012

Takk for det alrid :) Liker egentlig mer og mer det siste macro bildet, tror det er det bildet jeg er mest fornøyd med så langt selv :)

https://www.komplett.no/product/853659/ ... inne-veske
Dette var den pakka jeg egentlig hadde tenkt å spare til om jeg ikke fikk tak i ett rimeligere d3200 brukt. Men når jeg fikk taki det canon 400d til 800kr var det egentlig ikke noe å tenke på en gang for min del.

Celicat23 skrev jo for ett par sider tilbake her om sine anbefalinger rundt kamerahus, så kan jo bla tilbake se hva han svarte :)
 #450984  av ArildM

Gratulerer med bil Makk.
7afe motor da?
Bare pass på oljeforbruk.
Ellers kurrante biler :)
Hadde det ikke vært pga ryggskaden hadde jeg nok hosta rundt i en slik også, men gikk for en mye mer komfortabel dieseldyr av annet merke :oops:
 #450985  av Makk

ArildM skrev:Gratulerer med bil Makk.
7afe motor da?
Bare pass på oljeforbruk.
Ellers kurrante biler :)
Hadde det ikke vært pga ryggskaden hadde jeg nok hosta rundt i en slik også, men gikk for en mye mer komfortabel dieseldyr av annet merke :oops:
Ja 7afe som ikke bruker noe særlig. Eid av ei politidame før så servicehistorikken er jo strøøøken.

Varer sikkert lenger enn de 2 åra jeg bruker og ha billigbiler den her :)
 #450989  av Makk

SÃ¥, Canon eller Nikon :lol:

Det 3200 kameraet såg da staselig ut? Komplett er enkelt å greit å handle med hehe
 #450990  av celicat23

D3200 er utgående modell og D3300 er nyeste, men tror neppe det utgjør all verden med forskjell hva du kjøper. Men det er vel heller ikke all verden i forskjell når det kommer til pris mellom de to?

Når det kommer til "må bytte" når/hvis interessen øker så gå til f.eks. flickr.com og søk på "nikon d3200" så ser du hva folk klarer med kamera - så er det jo bare å vurdere hvor lang tid det tar før dama er så rå at det er kamera som holder henne tilbake og ikke omvendt :) "Problemet" er at når interessen øker så vil man gjerne opp på ett mer proff kamera, så oppgradering skjer lenge før det virkelig er ett reelt behov der. Men det er ikke noe du trenger akkurat å tenke på.. Interessen til dama di kan gå så mange veier, så det er ikke sikkert hun vil fortsette med DSLR engang... kanskje hun heller vil ha noe som fujifilm x100t eller sony r1r f.eks.

Jeg ville kjøpt innstegsmodellen til enten canon eller nikon, sammen med ei 18-55mm linse (og da gjerne den som heter hos canon 18-55 IS, eller hos nikon 18-55 VR.. Du får kamera og linse i ei pakke, ikke vits å kjøpe hver for seg) og la henne finne ut selv hva som interesserer hun, eller om hun i det hele tatt vil få noen interesse for det. Bare husk å kjøp med ett minnekort, for det følger vanligvis ikke med (eller så følger det med ett drit kort på 2gb bare...)
 #450998  av inzane2012

Hos komplett vertfall så har de ingen pakke med D3300, der er det kun hus og objektiv til 4500kr. D3200 er en tusenlapp billigere, og du får med bæreveske og 16gb minnekort, så sparer jo noen kr i tillegg på det.
 #451000  av Sarlacc

inzane2012 skrev:Her er noen kjappe forsøk på macro shots jeg tok i går, gikk litt over the top med fargene på de to siste(tror jeg vertfall, vanskelig å bedømme sånt når en er fargeblind på blandingsfarger :D).

Sikkert uhorvelig interessant for mesteparten her inne å se noen closeups av ugress :) hehe
Er og lov å komme med konstruktiv kritt på hva jeg må/bør gjøre bedre/endre, har lyst å lære så mye som mulig :)
Flotte bilder! Makro er gøy :D

Jeg har lest mye bra på nettet, og sett mye flotte bilder fra dyktige fotografer, og jeg tror det er lurt å gjøre begge deler.
De aller beste fotografene tenker komposisjon hele tiden mens de leter etter motiver. Vinkel til objektet, perspektiv, plassering av objektet i bildeflaten, dybde, bakgrunn, forstyrrende elementer, etc.

Der er ikke jeg :D
Så jeg tar en hel bråte med bilder i stedet. Bøttevis av bilder av det samme motivet. Fra ulik avstand, i ulik retning, med ulik blenderåpning.
Også luker jeg ut de uskarpe, sorterer resten kjapt og ender kanskje opp med ett jeg liker. Eller ingen.

Her er det siste makro-bildet mitt:
JV_L3477-web.jpg
JV_L3477-web.jpg (1.3 MiB) Vist 2738 ganger
-Så ikke at det var TO insekter der før jeg kom hjem :-)
 #451001  av inzane2012

hehe, er akkurat sånn jeg gjør nå og :) tar bare en masse bilder av alt mulig rart og kaster sikkert 99%
Sendte faktisk inn det ene macro bildet til en fransk fotograf som driver en youtube kanal i tillegg til at du kan kjøpe en masse "kurs" og sånt hos han. Fikk faktisk ganske positive tilbakemeldiger og, han syns jeg hadde fått til ganske bra detaljnivå og tekstura, men lyset var helt normalt og ikke noe spesiellt, så det måtte jeg jobbe mer med. Men han sa at jeg vertfall var på rett vei og måtte bare fortsette :) Så det var jo egentlig ganske hyggelig å høre fra en profesjonell fotograf da :)
 #451003  av Makk

Hva med D5200 over D3200? Slipper vel kjøpe nytt da på 5-6 år når en blir skikkelig god?

http://www.elkjop.no/product/foto-og-vi ... arison2988

Var vel ingen upris når det er med linse? Bag er på tilbud overalt i alle sorter så.

Så at ting som trådløs fjernkontroll og slikt passet kun på d40 og opp, mulig d5200 er et bedre valg for framtidig påbygging?
 #451004  av inzane2012

Ja det D5200 var jo faktisk billigere det nye D3300 og så :) Jeg tror nok at dere hadde blitt fornøyde med både d3200, d3300 og d5200 i mangen år fremover :)

Eneste jeg kan si sånn helt konkret, er at jeg ikke angrer ett sekund på at jeg kjøpte meg dSLR kamera :P
 #451025  av Makk

Tror jeg går får det D5200 ettersom det jeg leser og hører er bra greier, den flip out skjermen og muligheten for alt ekstrautstyret som du får på mangen dyrere kamera i ettertid er ganske viktig tror jeg.

Foreldra mine har et 20 år gammelt nikon med film i, tar fortsatt helt sinnsvakt gode bilder, kan vel umulig gjøre feil når en ikke går for den laveste modellen vel :D
  • 1
  • 1010
  • 1011
  • 1012
  • 1013
  • 1014
  • 1168