Re: Celica st185 90' prosjekt
Legg innLagt inn:18 jul 2013 10:04
Savner update her jeg 

Andrepedersen skrev:Savner update her jegDet har ikke skjedd så alt for mye spennende, men skal komme med en oppdatering i kveld og knipse noen bilder. Har vert litt av og på, men fant tilbake viljen til å jobbe i går.
Andrepedersen skrev:Er det ikke en mulighet å bruke st205 spjeld?Det kan jeg selvsagt, men jeg ønsker mer luft selv om trykkgatene blir en liten restriksjon. Har aftermarket innsugsmanifold og da kan jeg like godt kjøre på med litt mer mandigere spjeld.
Daniel HS skrev:Leste igjennom tråden din for første gang nå. Mye interessant lesning, og kommer nok til å følge godt med videre, gleder meg til å se tallene du får ut av dette, og ikke minst holdbarheten!Beklager, jeg har skrevet feil dekk dimensjoner! Er 215/35/ZR17 jeg skal kjøre med. Skal laste opp noen bilder nå snart.![]()
Ser forresten du har tenkt å kjøre 205 dekk, tror det kan bli litt smalt på den bilen der iallefall med tanke på vekt/effekt, kjører selv 205 gateslicks og merker det er lite.
Tror også forresten jeg ville montert innsug før motoren kommer i bilen, er et rent geitehelvete å komme til bak der etterpå.
Men et dumt spørsmål, hvorfor tok du av ledningsnettet før du tok ut motoren? Personlig synes jeg det er lettere å ta ut motoren med det på, da slipper man stresset med å skru alt mens det er trangt, mørkt og skittent. ST-185 motorrommet er ikke bortskjemt med plass akkurat, hehe.
Og ser dere har nevnt Thorsen diffen tidligere, den er vel på alle uten om noen av US versjonene så vidt jeg vet. Alle ST-185 jeg har vært borti har hatt det iallefall. Den tåler nok en del effekt med fin kjøring, men jeg har knust 2 stk på original effekt, dog med litt heftig clutch, og litt spinning.
Bare hopper inn lenge etter dere jeg å kommenterer ting dere er ferdig å snakke om
God skrev: Beklager, jeg har skrevet feil dekk dimensjoner! Er 215/35/ZR17 jeg skal kjøre med. Skal laste opp noen bilder nå snart.
Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!
Ang. innsuget, så har jeg som sagt aftermarket og det var mye lettere å jobbe med. Kan ta det av og på uten problemer selv med motoren montert.
Jeg tok ting på sparket rett og slett. jeg plukket av litt og litt fra motoren som dagene/månedene gikk. Til slutt fikk jeg motorskrotten ut og demonterte den og sendte den til EBBT for full overhaling. Dette er den første prosjekt bilen jeg noensinne har hatt, så jeg tok ting gradvis og lærte ekstremt mye om 3SGTE og st185 motorikken underveis. En ting er jeg hvertfall enig i og det er at st185 motorrommet er trang som en barnerumpe om jeg får lovt til å bruke det uttrykket.. Herregud så mye vakuumstyrte komponenter og dill dall japse bilene hadde på 90-tallet. :p Er sikker på at jeg tok vekk 95% av det!![]()
Tviler på at bakdiffen vil like clutchen min og 500hk, men vi får se.. Får håpe at ikke diffen tar med seg girkassa hvis den skulle ryke. Jeg har ikke noe planer om å herje med bilen, men det kan fort bli noen rivstarter her og der + heftig pådrag.
Du aner ikke hvor spent jeg er på tallene.. Har ventet i nesten ett år nå! Håper at jeg ikke får motorras eller at noe skjærer seg. Det hadde vert nedsig.. Skal prøve å tenke positivt!
Daniel HS skrev: Ahh... Custom innsug skal jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har vært borti det.Hvor skal jeg begynne??
215 er nok bedre jaSelv lurer jeg på om jeg skal ha 225 eller 235 for å få nok grep i svinger osv, på 8" felg.
Ja, man lærer sinnsykt mye av å skru på de der bilene, husker første gang jeg skulle ta ut motoren sammen med en kompis, sleit som f**n fordi vi ikke visste hvordan det skulle gjøres. Fikk et par tips her på forumet, som hjalp veeeldig! Etter et par ganger ut og inn går det en god del fortereMen mye god hjelp i folk her inne.
Ja, er mye fjas oppi der, regner med at EGR systemet er kastet ut for lenge siden? Hehe. Og hva mer har du plukket ut som jeg ikke har fått plukket ut enda?
Daniel HS skrev:Tvis er koblet ut hos meg og. Men du styrer vel alt med sprutet etterhvert vil jeg tro?Den orginale hjernen er ikke i bruk lenger. Alt blir styrt av Electromotive TECGT via laptop.
God skrev: Som dere ser, så er det forsatt en del å gjøre. Har bestemt meg for å bli ferdig så snart som mulig nå, så forhåpentligvis blir den ferdig snart.Husk at hastverk er lastverk
Daniel HS skrev:Ja, har mye av det elektriske igjen, så det blir den største utfordringen. Electromotive ledningsnettets oppkobling er greit nok. Det eneste så kan være litt forvirrende er hvordan di 4-5 forskjellige relene skal kobles sammen med tenninga. En til bensin, bensindyser radiatorviftene, coiler og sensorene. Finner nok ut av den biten etterhvert.God skrev: Som dere ser, så er det forsatt en del å gjøre. Har bestemt meg for å bli ferdig så snart som mulig nå, så forhåpentligvis blir den ferdig snart.Husk at hastverk er lastverk
Men så morro ut dette her! Ser ut som du har en grei jobb med ledningsnettet, men så lenge du har koblingsskjema og vet hva som går hvor, regner jeg med du har kontroll
Felgene var porno
Andrepedersen skrev:Dette blir bra, di bilene her er gromme med rette mods!Ja, det er helt sant! 3sgte har stort potensiale innenfor trimming. Har du sett hvor store innsugsportene er org for å ta et eksempel? Cosworth motoren sine innsugsporter er bare halvparten så store for å ta et eksempel.
Felgene var spot on!