TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til Ã¥ slippe unna militæret

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#261634  av Larsen

Trodde denne diskusjonen nådde lav mål før jeg, men nå ble det værre.
Mot min egen vilje så svarer jeg på dette...
Hadde dere derimot blitt opplært til å få litt innsikt i livet, om at livet er fint og verdifullt, lært om livet og døden og
Det spiller absolutt ingen rolle om hvor mye innsikt vi har så lenge den som holder våpnet mot hodet ditt ikke har det! Hvis du vil skape verdensfred så er Norges forsvar stedet å starte.
hva som skal til for å få en fredelig verden utifra kunnskapen i bibelen hadde dere kanskje skjøt at "å prate sammen" kunne vært løsningen.
NÃ¥ har jo kristendommen skapt en hel del kriger i seg selv.
Hva er dere i militære egentlig uten de våpnene deres?
Typisk sitat fra en som aldri har vært i forsvaret. Kunne ikke blitt mer feil!
Menneskene drar til verdensrommet for å se etter liv, hva med livet her?
Hadde du ungått å oversette dette sitat fra engelsk så hadde det faktisk gitt mening...

#261664  av jumbo

Larsen skrev:Trodde denne diskusjonen nådde lav mål før jeg, men nå ble det værre.
Jepp, det er egentlig ganske imponerende...

#261671  av KeNsA

jumbo skrev:
Larsen skrev:Trodde denne diskusjonen nådde lav mål før jeg, men nå ble det værre.
Jepp, det er egentlig ganske imponerende...
Hehehe..jaja...Neida såå.... :lol:

#261672  av maxgets

Mr2Even skrev:
maxgets skrev:
Mr2Even skrev: Godt av å lære å drepe? nei takk! sannheten er en helt annen. Du synes det er litt harskt å bli stemplet som ond, men når dere skal drepe uskyldige i krig hva er det da ? Dere tror løsningen på konflikter er krig for det lærer dere, men det er langt fra den riktige løsningen.

Den med størst våpen er tøffest og har sin fulle rett til å ta og gjøre hva han vil er mentaliteten og det som gjelder. Dette lærer også barna. Dere sprer bare frykt og vold med det dere driver med, for andre etterligner dere, er det rart det blir en destruktiv verden?

Et menneskeliv er helt uerstattelig og utrolig mye verdt, det er utrolig verdifullt ! Vet dere det? med det dere trener på og praktiserer blir et menneske null verdt, det fine med verden blir ødelagt med det dere driver med, og du er stolt av det? Du synes det er stort og flott! synkt, det er jo mindre enn null verdt, bare ødeleggende å jævlig for mange mennesker!
oi, det var bra du sa ifra. Hadde visst gått i glemmeboka..Du får ringe til irak å si ifra og da..så får de bare avgjøre det med stein, saks og papir.

Du som har så greie på det får fortelle hva man skal gjøre da, og ikke bare hva man ikke skal.

"Man må prate sammen, går ikke ann å bruke vold"
Hva tror du hadde skjedd om ingen hadde hatt noe forsvar under f.eks 2 verdenskrig? Tror neppe du kunne snakket Hitler fra å prøve det han gjorde..
Er Hitler ditt store forbilde eller? Dere trener jo akkurat på det samme selv om dere ikke dreper i førstegangstjenesten så er det vel det dere trener på, eller har jeg missforstått? hva med konsekvensene av å drepe og hva det medfører for de menneskene ? Dere driter i det så lenge dere ikke kjenner de ?

Det blasfemiske uttrykket ditt "Man må prate sammen, går ikke ann å bruke vold" er faktisk det jeg skal fram til, men ikke helt dirrekte, dere er jo på et så voksent og stolt stadium at det går vel ikke ann å gjennomføre for dere når dere er lært opp til noe helt annet.

Hadde dere derimot blitt opplært til å få litt innsikt i livet, om at livet er fint og verdifullt, lært om livet og døden og

hva som skal til for å få en fredelig verden utifra kunnskapen i bibelen hadde dere kanskje skjøt at "å prate sammen" kunne vært løsningen. Men det har nok ingen hensikt for meg å gjøre dette for den onde- satan har overtaket på de fleste i verden. Uten kunnskap fra bibelen ser dere bare den eneste løsningen dere blir fortalt og blir lært opp til, og dette ser dere på som noe stort og heltemodig. Helt snudd på hode. Det dere er med på å forårsake er en råtten verden, det er ikke noe bra for noen, ikke engang for dere selv.

Jeg kunne fortalt mye om hva løsningen er, og det er hvrtfall ikke krig, men det har nok ingen hensikt her. Og det er noe som skal bli gjennomført i Guds rike ikke nå.

Dere ser ikke helheten, den globale sammenhengen, at det kommer bla fra de onde gjerningene deres mm at verden blir som den blir. Er dere beredt på å snu, angre, ta til dere kunnskap fra bibelen, eller vil dere bare fortsette, det er hva Gud spør dere om. Dette spør han alle mennesker om. Dere får alle en sjans, dere har fri vilje, men da får dere også stå til ansvar for det dere gjør, er med på.

Hehe.. du får dra ut i verden å frelse folket da..

Hitler er nok ikke forbildet mitt gitt.. Du må ha vridd ganske mye på det for å tro det etter av jeg skrev.

Det hadde vært fint om man kunne bare bli enige om alt og ikke ha vold osv.. men sånn er det ikke.
Ett land må kunne forsvare seg, eller skal vi bare "snu det andre kinnet til" å gi alt fra oss om noen angriper oss?

#261673  av maxgets

Mr2Even skrev:
maxgets skrev:
Mr2Even skrev: Godt av å lære å drepe? nei takk! sannheten er en helt annen. Du synes det er litt harskt å bli stemplet som ond, men når dere skal drepe uskyldige i krig hva er det da ? Dere tror løsningen på konflikter er krig for det lærer dere, men det er langt fra den riktige løsningen.

Den med størst våpen er tøffest og har sin fulle rett til å ta og gjøre hva han vil er mentaliteten og det som gjelder. Dette lærer også barna. Dere sprer bare frykt og vold med det dere driver med, for andre etterligner dere, er det rart det blir en destruktiv verden?

Et menneskeliv er helt uerstattelig og utrolig mye verdt, det er utrolig verdifullt ! Vet dere det? med det dere trener på og praktiserer blir et menneske null verdt, det fine med verden blir ødelagt med det dere driver med, og du er stolt av det? Du synes det er stort og flott! synkt, det er jo mindre enn null verdt, bare ødeleggende å jævlig for mange mennesker!
oi, det var bra du sa ifra. Hadde visst gått i glemmeboka..Du får ringe til irak å si ifra og da..så får de bare avgjøre det med stein, saks og papir.

Du som har så greie på det får fortelle hva man skal gjøre da, og ikke bare hva man ikke skal.

"Man må prate sammen, går ikke ann å bruke vold"
Hva tror du hadde skjedd om ingen hadde hatt noe forsvar under f.eks 2 verdenskrig? Tror neppe du kunne snakket Hitler fra å prøve det han gjorde..
Er Hitler ditt store forbilde eller? Dere trener jo akkurat på det samme selv om dere ikke dreper i førstegangstjenesten så er det vel det dere trener på, eller har jeg missforstått? hva med konsekvensene av å drepe og hva det medfører for de menneskene ? Dere driter i det så lenge dere ikke kjenner de ?

Det blasfemiske uttrykket ditt "Man må prate sammen, går ikke ann å bruke vold" er faktisk det jeg skal fram til, men ikke helt dirrekte, dere er jo på et så voksent og stolt stadium at det går vel ikke ann å gjennomføre for dere når dere er lært opp til noe helt annet.

hva som skal til for å få en fredelig verden utifra kunnskapen i bibelen hadde dere kanskje skjøt at "å prate sammen" kunne vært løsningen. Men det har nok ingen hensikt for meg å gjøre dette for den onde- satan har overtaket på de fleste i verden. Uten kunnskap fra bibelen ser dere bare den eneste løsningen dere blir fortalt og blir lært opp til, og dette ser dere på som noe stort og heltemodig. Helt snudd på hode. Det dere er med på å forårsake er en råtten verden, det er ikke noe bra for noen, ikke engang for dere selv.

Jeg kunne fortalt mye om hva løsningen er, og det er hvrtfall ikke krig, men det har nok ingen hensikt her. Og det er noe som skal bli gjennomført i Guds rike ikke nå.

Dere ser ikke helheten, den globale sammenhengen, at det kommer bla fra de onde gjerningene deres mm at verden blir som den blir. Er dere beredt på å snu, angre, ta til dere kunnskap fra bibelen, eller vil dere bare fortsette, det er hva Gud spør dere om. Dette spør han alle mennesker om. Dere får alle en sjans, dere har fri vilje, men da får dere også stå til ansvar for det dere gjør, er med på.

Hehe.. du får dra ut i verden å frelse folket da..

Hitler er nok ikke forbildet mitt gitt.. Du må ha vridd ganske mye på det for å tro det etter av jeg skrev.

Det hadde vært fint om man kunne bare bli enige om alt og ikke ha vold osv.. men sånn er det ikke.
Ett land må kunne forsvare seg, eller skal vi bare "snu det andre kinnet til" å gi alt fra oss om noen angriper oss?

#261682  av inzane2012

siden hele dette emnet nå har gått over til det moralske og etiske ved millitæret kan dere spørre dere selv dette: hvor i sinnsyke helvette har vi fått retten til å starte en krig med ett annet land? med dette mener jeg da alle, absolutt ALLE; terrorister, ekstremister, selvstendige stater osv...
ta krigen i irak som er ett så hett tema. skal forklare enkelt:

USA mener at saddam er en terrorist som trener andre trerrorister for å utføre angrep mot usa, ett land med ett styre som er så paranoide at de er troverdige til å tro at norge kanskje er en trussel mot dem, så de finner ut at ok, vi bomber dem tilbake til stenalderen for så å innføre VÅRT styresett... USA gjorde dette uten velsignelse fra FN, som etter mitt syn er den enste med "makt" til å bestemme, til en viss grad, over andre land, selv om styremåten i FN er temmelig skeivt fordelt...

så kan vi ta al-qaida, her har vi en gjeng med totalt hjernevaska relgiøse persona som tolker sine hellige skrifter på en så ekstrem måte at det er til å bli kvalm av. denna gjengen her har funne det for godt at vesten er roten til alt ondt og vi må dø siden vi driver med alt som er umoralsk, uetisk osv osv osv... hvem gir dem rett til å drepe flere tusen uskyldige? gud? hvorfor klikker det fullstendig for dem om jeg tegner en tegning av mohammed og legger den ut på blink sida mi? jeg lever tross alt i ett land med ytringsfrihet, jeg har lov å si nett hva faen jeg vil, tegne akkurat det jeg vil? har jeg ikke? hvorfor må jeg som bor ett kristent land, leve etter muslimske lover? det er ikke deres rett til å si hva jeg bør si og si, hva jeg skal tegne og ikke tegne...har jeg gjort det i demmes land, så ja, for der må jeg følge DEMMES lover og regler...

hva med nord-korea? ett land som er totalt skakk kjørt, med en leder som totalt har klikka for og tror han er gud...et land der det eneste folk får se og høre er hvor flott det er der og hvor forferdelig resten av verder har det...folk i det landet er så hjernevaska at selv om folk dør av sult, kulde og sykdom tror de blidt på at der er VERRE i resten av verden...

som en anna sa, iløpet av 3000 år har vi bare hatt ca 250 år med fred?
hva sier det oss?? at vi må avskaffe milltæret fordi krig ikke fører til noe godt? det er det vel opp til historikerne og bestemme...

det jeg mener er at vi i Norge kan ikke kreve og pålegge andre land regler og leve sett, kreve at andre land SKAL vere demokratiske, men seff, er jo så klart noen regler som vi som en del av menneskehet må følge; du skal ikkje drepe, du skal ikkje drive faen skap, du skal bare vere snill og grei, og forøvrig kan du gjøre som du vil... jeg tror at så lenge vi mennesker er så egoistiske som vi er, så vil vi alltid ha krig, og når vi en dag virkelig kommer ut i verdensrommet og finner det livet som vi alltid har vert på jakt etter kommer vi garantert til å krige med dem også, om ikke annet fordi det vi finner skremmer oss...

Man will always fear what he do not know or understad.
Og:
To make peace, arm for war...

trenger vi ett forsvar, så klart, 250 år med fred av 3000 sier vel sitt...
men vi trenger ikke lage krig der det ikke er en krig å lage, ikke fordi vi vil få mer penger i kassa, ikke for å øke våre landgrense, ikke for å tre vårt leve sett ned over hodet på andre...
men vi trenger ett FORSVAR, ett forsvar der det er MOTIVERTE soldater, unge menn og kvinner som vil vere der, ikke en haug med folk som ikke har lyst og som bare trekker ned moralen i troppen og svekker styrken...
og det er vel kanskje akkurat DET som er/var poenget med hele tråden til å begynne med... ikke om hvorvidt er moralsk eller etisk å vere en del av det norske forsvar...

#261685  av jumbo

Pst! Denne tråden er allerede hitlet så null vits å fortsette å poste "seriøse" innlegg.

For de av dere som er for unge til å vite hva "hitling" er, stammer det fra news groups en hel del år tilbake, hvor det å nevne hitler (gjerne i en hvem som helst sammenheng) ble brukt som et universalt "la oss sende denne diskusjonen ned i gjørma" verktøy. Med veldig god effekt også. Selv om det var litt mer on topic i denne anledningen, gjorde det samme nytten her gitt :lol:

#261691  av inzane2012

BrennaRacing skrev:Noen som vet om dette stemmer?? Må jeg ned til Stavanger bare for å levere et brev??
heisann, har du kommet noen vei med dimminga? jeg vil tro at det letteste er å bare møte opp, men sørge for at du får prate med legen ganske fort vist du har fått paprier fra legen din som kan hjelpe med dimminga, er redd for at vist du sender papira i posten vil det ta lenger tid...

#262281  av BrennaRacing

inzane2012 skrev:
BrennaRacing skrev:Noen som vet om dette stemmer?? Må jeg ned til Stavanger bare for å levere et brev??
heisann, har du kommet noen vei med dimminga? jeg vil tro at det letteste er å bare møte opp, men sørge for at du får prate med legen ganske fort vist du har fått paprier fra legen din som kan hjelpe med dimminga, er redd for at vist du sender papira i posten vil det ta lenger tid...
Har vært hos legen og fått legeerklæring. Snakket med militæret og de sa at hvis jeg fikk sendt den ganske fort så skulle de få behandlet søknaden før jeg må inn (er ikke lenge til nå :lol: )

Sendte brevet på tirsdag eller onsdag så sitter egentlig bare å venter på svar :D

#262421  av inzane2012

får håpe du er heldig da og slipper inn i det hele tatt:) den ventinga og køståinga kan ta knekken på selv den sterkeste;) hehe...når jeg va inne stod jeg sikkert i kø i 3 dager, så va seff alle klea jeg fikk utdelt forsmå så måtte jeg vente fram til mandagen uka etterpå å få nye...

#262471  av Mr2Even

Fler burde hatt et ønske og et riktig syn og prinsipp om ikke å gå i krig eller verve seg i millitæret men dere har ikke noe riktig fundament å stå på.

Dere som tror millitæret er noe godt, noe oppbyggende, noe som skaper fred eller noe som helst bra er i sannhet ikke bevisst og har ikke kunnskap av hva dette innebærer.

Jeg vil si det så sterkt at dere er onde mennesker som gjør hva den onde sier.

Visst du må inn i militæret, så nekt! Si at du heller vil sitte i fengsel enn å lære å drepe andre mennesker, for det er noe av det minst meningfyllte og godt noen kan gjøre i denne verden! Utrolig at jeg må si dette til dere men slik er verden. Den blir bare mer og mer fordervet og umoralsk av politikk, media og falsk religion! Disse mediene forteller dere løgner og verver du deg i militæret er du et offer!
Sist redigert av Mr2Even den 15 sep 2007 22:32, redigert 1 gang totalt.

#262472  av BrennaRacing

Mr2Even skrev:Fler burde hatt et ønske og et riktig syn og prinsipp om ikke å gå i krig eller verve seg i millitæret. Dere som tror millitæret er noe godt, noe oppbyggende, noe som skaper fred eller noe som helst bra er i sannhet ikke bevisst og har ikke kunnskap av hva dette innebærer.

Visst du må inn i militæret, så nekt! Si at du heller vil sitte i fengsel enn å lære å drepe andre mennesker, for det er noe av det minst meningfyllte og godt noen kan gjøre i denne verden! Utrolig at jeg må si dette til dere men slik er verden. Den blir bare mer og mer fordervet og umoralsk, politikk, media og falsk religion står bak dette. Disse forteller oss løgner!
Selv om folk i Norge nekter å gå inn i militæret så betyr ikke det at hele verden slutter å krige. Det eneste som skjer er at Norge blir helt forsvarsløse hvis et annet land invanderer oss. Syns du drar det litt langt hvis du mener at alle som er i militæret er onde. Blir ganske tåpelig mye av det du sier

#262474  av Mr2Even

BrennaRacing skrev:
Mr2Even skrev:Fler burde hatt et ønske og et riktig syn og prinsipp om ikke å gå i krig eller verve seg i millitæret. Dere som tror millitæret er noe godt, noe oppbyggende, noe som skaper fred eller noe som helst bra er i sannhet ikke bevisst og har ikke kunnskap av hva dette innebærer.

Visst du må inn i militæret, så nekt! Si at du heller vil sitte i fengsel enn å lære å drepe andre mennesker, for det er noe av det minst meningfyllte og godt noen kan gjøre i denne verden! Utrolig at jeg må si dette til dere men slik er verden. Den blir bare mer og mer fordervet og umoralsk, politikk, media og falsk religion står bak dette. Disse forteller oss løgner!
Selv om folk i Norge nekter å gå inn i militæret så betyr ikke det at hele verden slutter å krige. Det eneste som skjer er at Norge blir helt forsvarsløse hvis et annet land invanderer oss. Syns du drar det litt langt hvis du mener at alle som er i militæret er onde. Blir ganske tåpelig mye av det du sier
Det var et slikt svar jeg ventet på å få, men det er faktisk sant det jeg skriver.

Ingenting er nøye idag, grensen mellom ondt og godt er snart helt visket ut, dette forde mennesker ikke har noen riktige normer, ingen riktige prinsipper å forholde seg til. Det er dette djevelen jobber for og hva han vil, for da kan han villede oss best mulig. Vi blir da fritt villt for hans planer med oss.

Visst du nekter å lære å drepe så starter du noe bra, da er du en å se opp til. Ikke velg den veien. Før var også jeg ubevisst og bare fulgte hva andre sa var bra, men det stemmer ikke. Visst du er litt rettsindig og har respekt for ditt liv og andres, så gjør du ikke det du tenker på og gjøre, det er faktisk mye mer alvorlig enn hva du tror.

#262681  av grimfer

Mr2Even skrev:
BrennaRacing skrev:

Det var et slikt svar jeg ventet på å få, men det er faktisk sant det jeg skriver.

Ingenting er nøye idag, grensen mellom ondt og godt er snart helt visket ut, dette forde mennesker ikke har noen riktige normer, ingen riktige prinsipper å forholde seg til. Det er dette djevelen jobber for og hva han vil, for da kan han villede oss best mulig. Vi blir da fritt villt for hans planer med oss.

Visst du nekter å lære å drepe så starter du noe bra, da er du en å se opp til. Ikke velg den veien. Før var også jeg ubevisst og bare fulgte hva andre sa var bra, men det stemmer ikke. Visst du er litt rettsindig og har respekt for ditt liv og andres, så gjør du ikke det du tenker på og gjøre, det er faktisk mye mer alvorlig enn hva du tror.
Hvis du våger å påstå at jeg er ubevisst fordi jeg valgte å gå inn i Forsvaret, samt at jeg er en ond person fordi jeg har tatt dette valget, må jeg si at du er overraskende dømmende og korttenkt. Særlig med det fundamentet du påstår å ha.

Mitt valg var meget gjennomtenkt, og handlet absolutt ikke om å gjøre det alle andre gjorde. Tvert imot. For meg handlet det om å gjøre det jeg ville.

Det virker som at du mener at å ha "riktige verdier" og kunne skjelne mellom rett og galt er avhengig av å ha din religiøse overbevisning. Det kan jeg ikke respektere. Det er både dømmende og fordomsfullt.

Jeg håper jeg tar feil, at jeg på en eller annen måte har misforstått deg.

#262762  av Mr2Even

grimfer skrev:
Mr2Even skrev:
BrennaRacing skrev: Selv om folk i Norge nekter å gå inn i militæret så betyr ikke det at hele verden slutter å krige. Det eneste som skjer er at Norge blir helt forsvarsløse hvis et annet land invanderer oss. Syns du drar det litt langt hvis du mener at alle som er i militæret er onde. Blir ganske tåpelig mye av det du sier

Hvis du våger å påstå at jeg er ubevisst fordi jeg valgte å gå inn i Forsvaret, samt at jeg er en ond person fordi jeg har tatt dette valget, må jeg si at du er overraskende dømmende og korttenkt. Særlig med det fundamentet du påstår å ha.

Mitt valg var meget gjennomtenkt, og handlet absolutt ikke om å gjøre det alle andre gjorde. Tvert imot. For meg handlet det om å gjøre det jeg ville.

Det virker som at du mener at å ha "riktige verdier" og kunne skjelne mellom rett og galt er avhengig av å ha din religiøse overbevisning. Det kan jeg ikke respektere. Det er både dømmende og fordomsfullt.

Jeg håper jeg tar feil, at jeg på en eller annen måte har misforstått deg.
Jeg ser verden i lys av bibelen. Det er ikke dømmende og fordomsfullt, men det er sannheten som det står i Bibelen.
Sannheten er tøff, men den er der for det gode. Jakob4:1 :

Hvor kommer all striden og spliden hos dere fra? Kommer de ikke herfra: fra deres begjær etter sanselig nytelse, som fører krig i deres lemmer ? 2 Dere begjærer, men får ikke. Dere myrder og misunner, men oppnår ikke noe. Dere lever i strid og ufred. Dere har ikke, fordi dere ikke ber. 3 Dere ber, men får ikke, fordi dere ber galt. Dere vil sløse det bort i nytelser.
4 Utro som dere er, vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud? Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende! 5 Eller mener dere det er tomme ord når Skriften sier: Med brennende iver gjør Gud krav på den ånd han har latt bo i oss? 6 Men nåden han gir, er større. Derfor heter det:
Gud står de stolte imot,
men de ydmyke gir han nåde.
7 Så vær da lydige mot Gud! Men stå djevelen imot, så skal han flykte fra dere. 8 Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere. Vask hendene, dere syndere, rens hjertene, dere som har et delt sinn! 9 Klag og sørg, bryt ut i gråt! Vend latteren til sørgesang og gleden til alvor. 10 Ydmyk dere for Herren, så skal han opphøye dere.
11 Ikke baktal hverandre, mine søsken. Den som baktaler en bror eller dømmer en bror, baktaler loven og dømmer loven. Men dersom du dømmer loven, da gjør du ikke hva den sier, men setter deg til doms over den. 12 Det er én som er lovgiver og dommer, han som har makt både til å frelse og til å ødelegge. Men hvem er du som dømmer din neste?

Når vi lever i verden og tror på det den gjør, får man et forvrengt bilde av virkeligheten. Dyrene er skapt med instinkter, vi har fri vilje, men det står at vi er skapt til å bruke sannheten dvs Bibelen som rettesnor. Vi fikk i oppgave å ta vare på jorden, men det kan vi ikke klare uten kunnskapen fra Gud. Ser du den orden som naturen har? ser du den uorden som menneskene skaper? det er unaturlig..

Menneskene kan ikke styre sine egne skritt.

Det som skjer er at de egenskapene som vi burde og som er naturlige for oss å ha blir forkastet også er det fritt villt for andre dårlige og onde egenskaper å ta den plassen. Her er et liv i Ånden kontra et liv i kjødet:

Livet i Ã…nden
16 Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i menneskets kjøtt og blod. 17 For det kjøttet vil, står imot Ånden, og det Ånden vil, står imot det kjøttet vil. Disse ligger i strid med hverandre, så dere ikke er i stand til å gjøre det dere vil. 18 Men blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven. 19 Det er klart hva som kommer fra vårt kjøtt og blod: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, 21 misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike. 22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! 24 De som hører Kristus til, har korsfestet sitt kjøtt og blod sammen med lidenskapene og lystene. 25 Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. 26 La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet, så vi utfordrer og misunner hverandre.

I 2Timoteus2 står det blant annet at vi må komme til fornuft igjen, ut av djevelens snare, ettersom de er blitt fanget levende for å gjøre hans vilje.
Men dette klarer vi ikke uten videre, nøkkelen her er å komme til nøyaktig kunnskap om Gud Jehova og sannheten og la seg forme av den.

Hold fast på det du har lært!
10 Men du har fulgt meg i lære og livsførsel, i holdning, tro, tålmodighet, kjærlighet, utholdenhet, 11 og i forfølgelser og lidelser, slikt som jeg ble utsatt for i Antiokia, Ikonium og Lystra. Hvor mange forfølgelser jeg enn har måttet tåle, har Herren reddet meg ut av dem alle. 12 Alle som vil leve et gudfryktig liv i Kristus Jesus, skal bli forfulgt. 13 Men onde mennesker og svindlere vil gå fra vondt til verre. De fører vill og blir selv ført vill. 14 Men du skal holde fast på det du har lært og er blitt overbevist om. Du vet jo hvem du har lært det av. 15 Helt fra du var et lite barn, har du kjent de hellige skriftene, de som kan gi deg visdom til frelse ved troen på Kristus Jesus. 16 Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, 17 så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.

Det står i Hebreerne 3:12
Se til, søsken, at ikke noen av dere utvikler et ondt hjerte som mangler tro ved at han trekker seg gort fra den levende Gud. 13 Dere skal heller oppmuntre hverandre hver dag, så lenge det heter «i dag», så ingen av dere skal la seg bedra av synden og bli forherdet. 14 Vi har jo del i Kristus, så sant vi helt til det siste holder fast på det grunnlaget vi hadde i begynnelsen.

Videre i Heb.4:12
For Guds ord er levende og utfolder kraft og skarpere enn noe tveegget sverd og trenger så langt inn at det kløver sjel og ånd, og ledd og deres marg, og kan skjelne hjertes tanker og hensikter. 13 Ingen skapning er skjult for ham. Alt ligger åpent og nakent for øynene på ham som vi skal stå til regnskap for.

Enhver som tror at Jesus er Kristus, er født av Gud. Og den som elsker Gud, som har født oss, elsker også den som er født av ham. 2 Kjennetegnet på at vi elsker Guds barn, er at vi elsker Gud og holder hans bud. 3 Å elske Gud er å holde hans bud. Og hans bud er ikke byrdefulle. 4 For alt som er født av Gud, seirer over verden. Og det som har seiret over verden, er vår tro.

13 Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn.

13 Ingen som blir fristet, må si: «Det er Gud som frister meg.» For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen. 14 Den som blir fristet, lokkes og dras av sin egen lyst. 15 Når lysten er blitt svanger, føder den synd, og når synden er moden, føder den død.
16 La dere ikke føre vill, mine kjære søsken! 17 All god gave og all fullkommen gave kommer ovenfra, fra ham som er himmellysenes Far. Hos ham er det ingen forandring eller skiftende skygger. 18 Av sin egen vilje har han født oss ved sannhetens ord, for at vi skal være en førstegrøde av dem han har skapt.

Høre og gjøre
19 Dette må dere vite, mine kjære søsken: Enhver skal være rask til å høre, men sen til å tale og sen til å bli sint. 20 For sinne hos et menneske fører ikke til det som er rett for Gud. 21 Legg da av alt urent og all ondskap, og ta ydmykt imot det ordet som er plantet i dere, og som har makt til å frelse sjelene deres. 22 Dere må gjøre det Ordet sier, ikke bare høre det, ellers vil dere bedra dere selv. 23 For den som hører Ordet, men ikke gjør det Ordet sier, ligner en mann som ser på ansiktet sitt i et speil. 24 Han ser på det, går sin vei og glemmer straks hvordan han så ut. 25 Men den som ser inn i frihetens fullkomne lov og fortsetter med det, blir ikke en glemsom hører, men en gjerningens gjører. Et slikt menneske skal være lykkelig i sin gjerning.

Skal du værve deg, så verv deg heller til å bli en åndelig kriger. Da gjør du noe virkelig stort som ikke mange er forunnt. Det er faktisk et privilegium og den største glede du kan oppnå.

Visst noen av dere har noen spørsmål så send meg gjerne en PM.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17