TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica st185 90' prosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #432188  av sleeper

Daniel HS skrev:
sleeper skrev: Hvorfor? får du bra kontakt til jord i bagasjerommet, så vil nok karroseriet i seg selv ha en større ledningsevne en en kabel.
Mulig det bare er meg som er litt nøye på akkurat det der. Men at karosseriet har så mye bedre strømføringsevne enn en kobberleder tviler jeg på, og spenningsfallet blir større der. Bare tenker at når man legger så mange timer og penger ned i prosjektet, så kan man vel like gjerne gjøre det lille ekstra. :)

Er en del strøm som blir trukket når lys, vifter, sprut, osv osv trekker strøm. Vet ikke om han har skrevet noe om effekten på viftene, men la oss si at han har vifter på 150W hver (de er sikkert større enn det). Så si vifter på tilsammen 300W, hovedlys på 110W, så kommer alt annet av lys og elektronikk, så si 500W totalt, dette er selvsagt på max strømtrekk, men det er da det er viktigst å ha nok også. Dette tilsvarer 41A på maxtrekk. Og da er det viktig å ha nok strømføringsevne på kablene så du ikke får spenningsfall.

Er ganske mange som driver med f.eks bilstereo som har flyttet minus fra karosseri til batteri fått bedre resultat pga spenningsfall.

Men for all del, det funker nok garantert! Men som sagt, det er ofte det lille ekstra som gjør forskjellen ;) Og så er jeg litt (kanskje for) nøye på akkurat de tingene der :P

Der er du etter min mening litt for nøye.. er forskjell på et bilstereo annlegg som kansje drar 4-5000watt i veldig ujevne pulser ( 400+ amphvor mesteparten av pulsene går fra lagret strøm i batteriet) og 40+ amp som hovedsaklig går mellom gods i motor og dynamo. ( husk også at strømmen de delene som er skrudd i motoren ikke går mellom batteriet når dynamo lader som den skal.. men i en krets mellom gods på dynamo og + på dynamo.. )
 #432327  av God

Godt å se at jeg skapte litt diskusjon! Er viktig med litt kverulering. :wink:

Tror at jeg skal prøve med org. minus oppsett og sette en minuskabel fra batteriet og rett i karosseriet bak. Hvis dette skaper problemer i ettertid, så er det noe jeg kan rette opp i.

En liten oppdatering:
Har borret opp innsuget til 70mm og fant ut at gjengene som er ment for org. spjeldhus ikke passet med det universale spjeldhuset, men det var jo egentlig å forvente! Støtte da på ett problem: Jeg har ikke aluminiums sveiseapparat! Derfor ringte jeg rundt og fant heldigvis noen som jobbet på et industriområde som hadde det. :) Har nå fått tettet gjengene og skal gjenge opp på nytt. Må plane på nytt, men det er ikke noe problem med fres. Fant også ut at TPS pinnen på org. spjeldhuset ikke var passende, så skal finne en ny TPS sensor på bildynga. :wink:

Når dette er gjort, så kan jeg sette på MAT-sensor, tette igjen resten av hullene på innsuget og sette det på plass i motoren. Neste steg blir å koble til fuelrailet og medfølgende komponenter.

Neste oppdatering kommer når dette er gjort.
 #433660  av God

Noen som har vert borti Bosch sin D-type TPS sensor? Jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal få rett vinkel. Er det berre å snu TPS'en på max rundt på den posisjonen/vinkelen du kan åpne spjeldet? :P

Jeg skal komme med en oppdatering om ikke så altfor lenge.

EDIT: Fant en løsning på det. :)
 #433883  av God

På tide med en liten oppdatering nå tenker jeg..

Når jeg skulle gjenge innsuget opp på nytt var det luftehull i sveisen, noe som gjør gjengene like porøse som Freia sin melkesjokolade.. Vel, jeg klarte til slutt å skru boltene på plass, uten at gjengene gikk i oppløsning.. Spjeldhuset er satt på plass med TPS-sensor. MAT-sensor og tetningsboltene er også montert. Når jeg satt i innsuget på motoren, så glemte jeg helt ut å feste en brakett i innsuget til gassvaieren, men det skal jeg få ordne! innsugsboltene var også for lange, siden TVIS er vekke. Jeg skal finne en lur løsning på dette. :P

Bilde

Jeg måtte ty til å kjøpe et ferdig grenrør, siden sveiseapparatet ikke fungerer som det skal.. Grenrøret er blitt wrappet i eksoswrap og jeg har satt på ekstern WG. Fant ut at det var 9-bolt grenrør, men skjærte bare vekk hullet på venstresiden så passet det i motoren.

Grenrøret og turboen var ikke helt bolt-on fordi eksoshuset til turboen tok borti grenrøret. Løste problemet med å borre større bolthull i T3 flensen på turboen. Ganske trangt med plass til oljereturen, men det går!

Bilde

Bilde

Neste steg blir vel å få på di forbaska AN-koblingene til fuelrailet.. Koblingene er ment for vanlige slanger og ikke stålomspunnende slanger.. Ser fram til den jobben. :roll:

Jeg må også sveise resten av eksosen fram til turboen. Her skal jeg bruke rustfrie simons rør fram til downpipe og v-band til turbo. Har ikke bilder av dette enda, men det kommer. :P

Blir nok litt ekstra modifisering av trykkgatene til FMIC'en også, siden innsuget er sidefeed istedenfor center-feed. Kjøpte jo et kit som var ment til center-feed innsug.

Tar flere bilder når fuelrail, eksos, trykkgater og fmic er på plass.
 #433892  av God

sykoturbo skrev:Hvilken turbo har du og filter?
Det er en Garrett GTX3071r med 0,63 eksoshus og 4,5" KN luftfilter. Mellom filter og turbo er det 4" aluminiumsrør for høyere turbo-chatter. 8)
 #433897  av Holger

ser bøst ut! 8)
 #434189  av God

Coilpakken min er lengre vekke enn org. fordeler, så jeg har et lite problem med lengden på org. pluggledningene. Vet dere om noen som selger lengre pluggledninger til 3sgte? Coilpakken står ved luftfilteret. Dere kan se coilpakken på bilde lenger oppe.
 #434194  av God

Tror jeg går for et universalt MSD plugglednings kit med custom lengde. :wink:
 #434201  av God

3rlend skrev:Er jo baare deler fra øverste hylle her :twisted:
Hehe ja, blir spennende å se hvordan dette blir. :)

En liten update: Har skrudd på FMIC og trykkgater. Mangler noen små deler på høyre-gate, men det er bestilt og er på vei.

Måtte sette på AC-pumpen pga tilpasningsproblem til strammehjulet og dynamo, men det er ikke noe krise med tanke på plass til oljeretur og downpipe. Nå er det hvertfall festet skikkelig!

Skal starte bensinpumpa og blåse ut litt spon neste gang jeg er ute.. Tror ikke dysene/motoren er så begeistret å få spon sprøytet inn.. Neste steg blir koblingene til fuelrailet og bensintrykksregulatoren. Bilder kommer som sagt når ting begynner å komme på plass. :wink:
 #434863  av God

Klarte å knekke oljedamp tuten på toppdekslet.. Er det mulig å skru av pluggen å koble til en AN-kobling istedenfor? Prøvde å bruke kjemisk metall for å feste tuten igjen, men det hang altfor dårlig.. Noen forslag?

Gen 2 3sgte for den som ikke har fått det med seg.
 #434878  av God

sykoturbo skrev:Skulle jo tru de i og med den ikke er i samme stål som toppdekselet.?
Ja, skulle nesten tro det! La merke til at den er laget i messing eller noe lignende.. Har prøvd å skru på tappen, men skjedde ingenting. Kan være den henger ekstra fast pga. pulverlakkeringa. Kan tilføye at jeg ikke har brukt makt på å skru den opp. :P Har prøvd å google litt, men fant ikke noe særlig med info på dette.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 25