TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Svein's MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent vognkort) - NÃ¥ nye hengerfesteprosjekt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463850  av Makk

Betaler ikke Norsk MVA for tjenester utført der borte, man betaler VAT, som er inkludert i prisene han oppgitt.

Delene er mine, med dokumentert opphav herfra, fordi det faktisk er mine deler og dem skal være over 24 timer i utlandet, så betaler man ikke moms ved retur av delene.

Er det seriøst en tusenlapp du skal krangle på når Magne som faktisk har kjøpt en slik motor kan fortelle deg akkurat hva det kostet?

Ja for all del, du kan godt kjøpe en JDM motor, lykke til med å få DEN godkjent, 99% av alt fra Japan markedet blir ikke godtatt her pga avgasser, bil fra EU eller US er nesten eneste vei.
 #463861  av toyofan

Jeg bare pekte på at kostnadene du har satt opp ikke stemmer, og da er det lite vits i å diskutere videre...

Magne sine priser (utenom motoren) ser mer riktige ut, men har fremdeles en del ekstra som du strengt tatt ikke behøver, og en del som er mer dyrere/høyere spec enn det som trengs.
 #463863  av Makk

Vel, hva du måtte mene om at det ikke stemmer skal jeg lett utfordre.

Jeg har hele MR2'en fra før med alt jeg trenger til å swappe inn hvilken som helst V6.

Jeg har betalt 5 for hele jævla camryen, OM jeg får solgt noen deler har jeg fått motor gratis, motor viser seg å være strøken slik som absolutt alle andre som har tatt i en sånn har skrevet om noen gang på hele internett, dvs den trenger bare service og eksterne pakninger i mitt tilfelle også.

Her har du ett flott bilde over hva jeg betalte RockAuto for alt som behøvdes av service/timing/pakninger på hele motor ex toppakninger, og hva jeg ga for clutchkit med helt nytt svinghjul via forhandler sin Ebay-side, alt er med Norsk MVA betalt.

Så, da er det bare Paul igjen da, med littegrann frakt, men for morroets skyld skal jeg gi deg at totalen kanskje havner på 25 tusen da? For arbeidet med alt annet enn ledningsnettet gjør jeg jo selv, jeg betaler faktisk for å slippe, MEN du KAN gjøre det selv om du vil.

Veldig langt unna det tredoble, som er minimum på 2GR her til lands da du får ikke kjøpt en slik motor her, jeg teller ikke så mye på småkronene og jeg er sikkert bare 90% nøyaktig, men slik er det :)

Hvor er forresten din V6'er MR2 siden du vet så mye om kostnaden her ?
Vedlegg
Screenshot_20210908-230326_Mobilbank.jpg
Screenshot_20210908-230326_Mobilbank.jpg (217.33 kiB) Vist 598 ganger
 #463872  av Makk

Enig eller ikke er helt irrelevant, jeg forteller deg hva jeg har betalt hittil og kommer til og betale for å ha en 3VZ-FE stappet ned i min MR2.

Har du en der du kan vise til hva du har brukt? Det har jeg.
 #463873  av toyofan

Makk skrev:Enig eller ikke er helt irrelevant, jeg forteller deg hva jeg har betalt hittil og kommer til og betale for å ha en 3VZ-FE stappet ned i min MR2.

Har du en der du kan vise til hva du har brukt? Det har jeg.
Nja, gjør du nå det?
Du sa 20, og endret til 25 når jeg poengterte at du hadde regnet feil,
Og nå er det med helt andre spec nå enn det du hadde i utgangspunktet, og derfor ikke like relevant lenger.
Samme det, bruk så mye eller lite du vil på den, samme for meg :D

Har ingen behov for å vise hva jeg har brukt, det har ikke noe å si vel?
 #463874  av Makk

Jeg kan endre det til 15 også om jeg bruker opp igjen clutchen jeg har og om jeg gir faen og bare bruker regreima med vannpumpa som står der også og ikke bryr meg med å skifte pakninger på deksler eller tenningsdeler eller noenting, motoren går den.

Medregnet salg fra deler av camryen skulle vi da være helt nede på nesten ti tusen om jeg skulle følge din logikk at ingenting trengs å det er bare å swappe rett i.

Men bortsett fra mega amatører, hvem gjør det ?

Argumentet er da faktisk at swappet kostet 10k, resten er service, om du foretrekker det satt opp slik.
 #463875  av toyofan

Det jeg prøvde å få frem var ikke hvor dyrt eller billig ditt swap blir, men at et 2gr swap ikke blir så mye dyrere.
Er stort sett bare prisen av motoren som gjør 2gr dyrere.
Og at kostnadene ellers kan være nokså like samme hvilken motor du bruker…

Og ja, det er fullt mulig å få tak i 2gr til 20-30k levert til norge
 #463876  av magnesmurf

toyofan skrev:Jeg bare pekte på at kostnadene du har satt opp ikke stemmer, og da er det lite vits i å diskutere videre...

Magne sine priser (utenom motoren) ser mer riktige ut, men har fremdeles en del ekstra som du strengt tatt ikke behøver, og en del som er mer dyrere/høyere spec enn det som trengs.
Hva er det ekstra som man strengt tatt ikke behøver? Jeg har tross alt drevet resarch i 4mnd før søknad, og pratet mye Paul woods, Alex Wilhelm og Marc Lebarache om dette.
Hvis du mener man ikke trenger oppgradert clutch, prøv.
2gr motor yter mer dreimoment enn 3sgte gjør på maks, over omtrent hele registret. (fra 1800rpm og oppover) En standard 3sgte clutch vil slippe og være utslitt innen noen uker, med mindre du aldri gir full gass.
Jeg har satt opp billigste motorfeste, hvis du lager et selv må du ha en del utstyr som koster. (for jeg regner med at du ikke ha tenkt å kjøre metall mot metall i motorfestet?)
Hva annet er det man ikke må ha? Skal du kjøre uten eksos? Uten dynamo? Uten kjølesystem? Uten elektronikk og gasspedal? Uten bensintilførsel? Det er jo masse smådeler jeg har utelatt i regnestykket for å være snill. Og jeg har ikke nevnt servicedeler, inkludert multireim som skal passe osv.
Er også interessert i hvor du får en billigere motor? På ebay ligger de til rundt 15-20k, pluss frakt, men da er de langt fra komplette og skriker etter service. Så å få en brukbar motor inn til norge, med frakt og toll inkludert, for under 35k er nok temmelig optimistisk. Hvertfall hvis motoren skal være så god at du ikke må bruke masse penger på å få den i orden.
Så står fortsatt på at noe særlig under 80k for 2gr swap i Norge er ikke mulig.
Men gjør gjerne et forsøk og fortell om hvordan det gikk etterpå :wink:
Hvis det er mulig å gjøre det mye billigere er det nok interessant for mange.
 #463882  av Makk

Smådeler kom i posten, noe jobb overtid i dag så ble bare litt kosearbeid, første del av innsuget er tilbake på plass :D

Skraping og rengjøring tar tid, pirkearbeid som ikke bør hoppes over :)

Det er noe rart med forumet her, bilder som er 2.9mb vil ikke lastes opp fordi dem er for store, men de på 3.2mb var null problem :lol:

https://www.dropbox.com/s/plmm5m00zc45z ... 4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/4cvle4mfp38bu ... 0.jpg?dl=0
Vedlegg
20210909_195154.jpg
20210909_195154.jpg (4.74 MiB) Vist 553 ganger
20210909_194259.jpg
20210909_194259.jpg (4.99 MiB) Vist 553 ganger
 #463883  av ArildM

Når to her inne på forumet er ganske enige om at 2gr er vesentlig dyrere så er det vel liten vits i å krangle så mye om det :) Særlig når begge sitter med tall på sine prosjekter.

Jeg tror begge eierne blir/er veldig fornøyde med Mr2ene sine :wink:

Som et budsjett swap er jeg helt enig i at det å kjøpe en v6 camry slik som her hvor motoren som står i er klar for å flyttes over er rett vei å gå. Særlig om man sitter med en 3sgte swappet gti bil og vil prøve å få det godkjent :) Tipper det går greit å få solgt litt deler fra Camryen også, særlig om du har litt tid å vente. Så hver eneste del du selger der er jo + i regnskapet, noe du ikke kan kalkulere med om du må kjøpe alt fra 3.part. Pluss evt salg av 3sgte motor, så tipper jeg du kommer veldig greit ut av det.

Kan sjekke det med bildene :)
 #463885  av toyofan

Hva var det vi diskuterte nå igjen?
Hvor billig svein sitt 3VZ swap er?
Hvor dyrt magne sitt 2GR swap er?

Nei det var visst hvorfor du skulle bruke en 3VZ, når en 2GR er et bedre valg.
Om 12.000kr vs 80.000kr stemmer så ja da er jeg enig.

Men om vi starter med 2 komplette motorer, med dynamo og manifolder og regner ut hvor mye dyrere det blir med 2GR kontra 3VZ.
Og går ut fra en turbobil i utgangspunktet.
Setter bare opp priser der 2GR er dyrere, der kostnaden er lik setter vi 0.

Motor 20.000 (10k for 3VZ, 30k for 2GR)
Motorfeste 625kr (woodsport 95GBP, RAT2 189USD)
Svinghjul 0kr (samme svinghjul kan brukes på begge)
Clutch 0kr (evnt +1000kr mer for stage1 på 2GR. IKKE nødvendig, men bare for å ta det med...)
Ledningsnett 0kr (samme pris for begge hos Woodsport)
ECU 4000kr (1000 for 3VZ, 5000 for 2GR)
Eksos 0kr (omsveist original på begge)
Kjøling 500kr (orginale 3sgte slanger modifisert på begge, T-stykke og påfylling på 2GR er ekstra) (denne summen kan være feil, men sånn ca riktig)
Bensintilførsel 500kr (diverse koblinger for å bygge om til returløst på 2GR med originale 3sgte deler) (denne summen kan være feil, men sånn ca riktig)
Diverse annet som luftinntak/filter, viftereim, oljefilter +++ er ca samme pris på begge motorene.

Det kommer alltid tillegg, men det gjør det på begge motorene, og til ca samme pris

Det er ikke brukt noen fancy merker, eller unødvendig dill, kun det nødvendigste for å få det til å virke.

Så i mitt regnestykke så er et 2GR swap 25625kr dyrere enn et 3VZ swap.

Hva totalen blir kommer helt an på hvilke løsninger som brukes uavhengig av hvilken motor du velger..

Dette er basert på standard motorer, dvs 185hk/256Nm/210kg vs 270hk/340Nm/160kg

SÃ¥ er 85hk/84Nm og -50kg verdt 25625kr mer?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 41