Side 20 av 76

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:18 sep 2011 11:38
av ArildM
Vet ikke om folk her har sett luftfilterløsningen på AW11 87+ modellene, men den er latterlig lang!

Bilde
Bilde


Så her er en illustrasjon jeg mekket som viser originalt oppsett, mot nye planer:
Bilde


I forbindelse med dette er de første godelene til motor på vei:
Bilde
Bilde

Takker til Sam på SQ Engineering http://s-86.com/ for mange hyggelige tips :) Også han som leverer Trompetene til motoren, skikkelige saker etter det andre har erfart. 60mm lengde, så får vi se om det holder plassmessig når jeg skal på med luftfilteret...


Ellers holder jeg på med videre demontering av 20v motoren, tok ut kammene her om dagen så det går sakte men sikkert fremover også med Mr2en :)

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:18 sep 2011 17:21
av mralp
Ser flott ut dette, ikke fritt for at man får litt ideer til egne prosjekt også. Bra noen holder koken, i motsetning til undertegnede :?

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:18 sep 2011 20:50
av MR2i
Utrolig rar løsning de har gjort på den luftfiltersaken..

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:19 sep 2011 17:56
av ArildM
mralp: Jau. Tar sin tid, så jeg har vært nært ved å gi opp mange ganger... Ikke kjørt noe særlig med denne bilen siden 2009ish så man har sine opp og nedturer sånn motivasjonsmessig. Går sakte men sikkert fremover nå da :) Når motor er ferdig bygget så har jeg kommet langt :)

MR2i: Ja. Sikkert 2 meter lang på 87modellen om man måler den fra en ende til en annen... Snakket med Bose og som han nevner så har jo AW11 ganske fin flyt fra undersiden av bilen og opp gjennom motorrommet så det er mulig det holder å bruke trakter og et godt filter. Får forske litt på dette når man har fått alt montert i bil :)

Hvis ikke blir det en customløsning der sideluftinntaket går gjennom en form for kanal og rett til trompetene (er jo mest bare til pynt slik som det er originalt... Eller jo, viften som står der holder vel motor kald på tomgang, men den trengs da knaptnok).

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:25 nov 2011 02:15
av ArildM
Lenge siden sist update. Fikk endelig korrekt verktøy for å ta av toppen i dag.
XZN M12 var altså korrekt verktøy, dette er en 12kantet sak jeg aldri har sett før, men den var i alle fall korrekt :)

Bilder:









Må si at dette ser bra ut, David har levert god motor :)

Blir vel å sende blokka på sjekk hos Cylmo, og få Tore "Topplokk" på Autotrim til å se på toppen. Oppdateringer kommer etterhvert som ting skjer, har Mazdaen som vinterbil så det er ikke noe stress med AW11'en :)

KE30en vurderes forøvrig solgt :? Har mer enn nokk med 2 biler.

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:25 nov 2011 02:30
av ArildM
Tror ikke jeg har lagt ut dette bildet her før?
Bilde

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:05 des 2011 01:41
av ArildM
Må vel selge en av bilene nå (litt mye med 3stk :( )
http://bil.autodb.no/autodb/search.wa2? ... 9526588501

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:15 jan 2012 02:25
av ArildM
Ikke så lenge til Mr2 skal på EU kontroll igjen da, og motoren ligger i deler her hjemme, mens bilen står med rådebank i en hall og varmer seg.

Har laget shoppingliste:
Bilde

Vurderer også Silvertop Oljepumpe + Regreim for å kunne bruke den enklere mekaniske strammeren i stedet for den hydrauliske på BT.

Så får vi se hvor dette bærer etterhvert. Er litt sent ute allerede føler jeg, men blir vel bil utav dette etterhvert.

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:15 jan 2012 02:58
av john_e
Litt av en liste 8)

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:15 jan 2012 03:09
av ArildM
Njo, tror det skal være det meste en skal finne på å trenge i en 20v motor :)
Kan bli et morsomt bygge :) Skal høre med Autotrim om han fremdeles har lyst å ta seg av toppen på bilen (inspisere + porte litt).

Satser på å få i gang motoren så fort som mulig nå. Så tror jeg bokstavelig talt jeg prøver å tape bilen sammen med gaffatape for å få den gjennom EU kontrollen. Hjulbuer er jo en ikke bærende konstruksjon, så jeg tror det skal kunne gå? Ellers så var det jo ikke noe rust i kanaler eller på undersiden av bilen.

Blir litt rat look i sommer tror jeg, få den skikkelig lakkert og satt på stylingen igjen når neste vinter slår inn :)

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:15 jan 2012 03:24
av john_e
Det høres ut som en bra plan det :)

Teiping av hjulbuene går fint, jeg kom gjennom kontroll med det i fjor ;)
Ratlook for en sommer blir jo bare tøft 8)

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:15 jan 2012 19:27
av ArildM
Fikk litt kontrameldinger på Club4AG fra folk som holder på med kun 4AGE og det blir vel litt endringer i innkjøpslisten.

Ellers blir det svinghjul i stål i stedet for aluminium. Er i alle fall i gang med å lete deler da :)

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:15 jan 2012 19:51
av mr2storbrua
Hvorfor svinghjul i stål?

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:15 jan 2012 20:41
av ArildM
Det som er anbefalt av guruene på club4ag så langt. Vet ikke om stål tåler temperatur bedre enn alu, noe i den duren kanskje?

Re: ArildM's biler: 1987 AW11 Mr2 + Corolla KE30

Legg innLagt inn:15 jan 2012 21:04
av Andrepedersen
ArildM skrev:Det som er anbefalt av guruene på club4ag så langt. Vet ikke om stål tåler temperatur bedre enn alu, noe i den duren kanskje?
Alu har et lavere smeltepungt ja, men det er ikke det som har noe å bety her.. veiva får et bedre moment med litt tyngte svinghjul, et rettere moment.