alex007: Tror du er inne på noe der ja....
Speeder: Stemmer nok det at de ikke var de beste på markedet....
Morten: Nei, jeg har nok ikke kunskapen hvor jeg skal lete for å finne de lagrene, men hjelper nok ikke nå for veiva på syl.4 har noen skraper og muligens litt oval på toppen..
Argumentet for å bygge om min mk1 var å få mere hestekrefter (ikke bra å ha en rød mk1 i fra Bergen som forbilde), noe som resulterte i at jeg ikke behandlet motoren(e) med forsiktighet, litt lite olje og koking for eksempel.
Det er vel ikke noe godt alternativ å bruke 3sge i en mk1 når en har eks. 4agze eller 20ventileren som produserer mere hester med mindre vekt, samt at de passer bedre på de orginale motorfestene. Så for å forsvare mitt bruk av 3sge var at jeg hadde de liggende...så jeg hadde noe å kjøre med til jeg fikk tak i en motor som gir ca 200-250hk, men ting tar tid når en er tildelt stillingen som "familiefar"
Erfaring i fra året som gikk er at med en "ny" motor bør en ha oljetrykk måler, oljekjøler, god lufting i motorrom, osv.
Når det er sagt så har jeg aldri likt å skru på motorer for jeg har ikke den redskapen som skal til for å få alt 100% (måling av slitasje, varme opp stempel, nm, vandring etc..), men en gang må bli den første...