TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Girkasse & differ pÃ¥ ceilica gt4

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #128136  av cs2451
 
Hva turbo er du tenkt å ha i den da?

 #128139  av w00t
 
cs2451 skrev:Hva turbo er du tenkt å ha i den da?
Det vet jeg ikke.. han som skal hjelpe meg med å skaffe deler skulle sjekke opp med "forhandleren" han bruker. han sa at det er mulig det blir en garret uansett så blir det kulelagra vannkjølt turbo.. men hold dere til topic da? :P

 #128141  av cs2451
 
w00t skrev:
cs2451 skrev:Hva turbo er du tenkt å ha i den da?
Det vet jeg ikke.. han som skal hjelpe meg med å skaffe deler skulle sjekke opp med "forhandleren" han bruker. han sa at det er mulig det blir en garret uansett så blir det kulelagra vannkjølt turbo.. men hold dere til topic da? :P
sorry. Ble litt riven med..

 #128142  av w00t
 
cs2451 skrev:
w00t skrev:
cs2451 skrev:Hva turbo er du tenkt å ha i den da?
Det vet jeg ikke.. han som skal hjelpe meg med å skaffe deler skulle sjekke opp med "forhandleren" han bruker. han sa at det er mulig det blir en garret uansett så blir det kulelagra vannkjølt turbo.. men hold dere til topic da? :P
sorry. Ble litt riven med..
Det går bra :D men kjører med original kasse jeg.. putter den full av skf lager å håper på det beste ;)

 #128146  av cs2451
 
w00t skrev:
cs2451 skrev:
w00t skrev: Det vet jeg ikke.. han som skal hjelpe meg med å skaffe deler skulle sjekke opp med "forhandleren" han bruker. han sa at det er mulig det blir en garret uansett så blir det kulelagra vannkjølt turbo.. men hold dere til topic da? :P
sorry. Ble litt riven med..
Det går bra :D men kjører med original kasse jeg.. putter den full av skf lager å håper på det beste ;)
det går sikkert fint.

 #128156  av Christian
 
Hvem av gutta på Sylinderservice er det som skal hjelpe deg da? Lykke til uansett, tror du kommer til å trenge det ...

Om du er interessert i H-profil råder har jeg noen liggende ifra prosjektet mitt. De er litt brukt, men helt fine. Selges kr 3500,-

 #128217  av GT4 CS
 
Prøv og få kontakt med noen innen rally miljøet. I utgangspunktet tåler driverket vårt juling så det holder. Men det er visse ting du kan forbedre også, feks en bra og riktig type gir og diff olje,støpe nye oppheng til diff i polyfleks eller lignende, sørge for at lagernukker til mellomdiff er bra og at motorfester er stive og faste. Tar du deg litt tid mellom girskiftene og ikke pælmer bilen i gir i håp om og tjene noen hundredeler så holder det sikkert. Lest et sted at innmaten i gir og diff tåler 500hk. Men det er jo da en bra kasse. Hadde man bare fått tak i Henning Solberg ville du nokk fått svar, Gundersen Motorsport på Røa har og litt info om bilene, men han kjørte en ren fabriksbyggd rallybil da. 6 trins kasse osv.
Men om han kompissen din har bygget noen av disse burde han og kunne få tak i noen i rally miljøet som vet om noen som vet om noen som tilfeldigvis har deler fra en rallybil liggenes eller vet hvor du bestillergrom delene. Orginalt er motorene våres bygget for og klare 450 hk har jeg lest, men topp pakninga er ikke med, ikke dyser eller bensinmpe heller ;)

 #128232  av Amund
 
de ser ikke ut påstaker og stempler som om de skal tåle 450hk, toppen på 2. gen derimot trenger ikke å bli portet før de er snakk om meget seriøse effektuttak...

 #128239  av w00t
 
Christian skrev:Hvem av gutta på Sylinderservice er det som skal hjelpe deg da? Lykke til uansett, tror du kommer til å trenge det ...

Om du er interessert i H-profil råder har jeg noen liggende ifra prosjektet mitt. De er litt brukt, men helt fine. Selges kr 3500,-
Widar heter han. Det var jo billig for råder :D skal tenke på det:P men kjøper ikke tinga jeg skal ha før i vinter uansett :)

 #128240  av w00t
 
GT4 CS skrev:Prøv og få kontakt med noen innen rally miljøet. I utgangspunktet tåler driverket vårt juling så det holder. Men det er visse ting du kan forbedre også, feks en bra og riktig type gir og diff olje,støpe nye oppheng til diff i polyfleks eller lignende, sørge for at lagernukker til mellomdiff er bra og at motorfester er stive og faste. Tar du deg litt tid mellom girskiftene og ikke pælmer bilen i gir i håp om og tjene noen hundredeler så holder det sikkert. Lest et sted at innmaten i gir og diff tåler 500hk. Men det er jo da en bra kasse. Hadde man bare fått tak i Henning Solberg ville du nokk fått svar, Gundersen Motorsport på Røa har og litt info om bilene, men han kjørte en ren fabriksbyggd rallybil da. 6 trins kasse osv.
Men om han kompissen din har bygget noen av disse burde han og kunne få tak i noen i rally miljøet som vet om noen som vet om noen som tilfeldigvis har deler fra en rallybil liggenes eller vet hvor du bestillergrom delene. Orginalt er motorene våres bygget for og klare 450 hk har jeg lest, men topp pakninga er ikke med, ikke dyser eller bensinmpe heller ;)
Jeg får ta meg en tur opp å spørre han etterpå :D takker for alle svar :P

 #128293  av w00t
 
var innom sylinder service istad:D polyflex var drit sa widar. han hadde hatt det på rallybilen sin å det varte 2 løp så var det kast.. bedre å dreie i nylon sa`n. å gjett hva`? det lå en 3s-gte motor der :D med wiseco stempler å h-råder :D Bildene er tatt med mobil så ikke klag på kvaliteten ;)
EDIT: kraftigere kasse å driverk på Carlos sainz edition? :S
Vedlegg
Sikle*
Sikle*
DSC00325.JPG (145.94 kiB) Vist 240 ganger
DSC00323.JPG
DSC00323.JPG (208.55 kiB) Vist 236 ganger
DSC00322.JPG
DSC00322.JPG (171.89 kiB) Vist 238 ganger

 #128500  av w00t
 
Kan noen svare på dette spm? er det kraftigere kasse å driverk på Carlos sainz edition?å hva annet er "bedre"?

 #128512  av CelicaTurbo
 
Det er mange meninger om det spørsmålet, personlig mener jeg at det er ingen forskjeller på girkassen i CS-modellen og at dette er et myte som er fremmet på amerikanske forum som ikke kjenner til modellen. CS har E151F girkassen som er forbedret fra tidligere E150-kassen, og denne kassen ble levert på de aller fleste amerikanske modeller samt tidlige japanske modeller, men så langt jeg har funnet ut er det den forbedrede E151F girkassen i alle ST185 for europeisk marked, det er ihvertfall det på min som er en modell produsert i 1990 og andre biler jeg har sjekket. Du kan se hvilken girkasse som står i bilen ved å titte på infoplaten som står over radiatoren. Mener girkasse-koden står nederst til høyre på platen. Ellers er det like mange forvirrede meninger om st205 kassen men det er lite som tyder på at denne er forsterket for å tåle høyere effekt. Ellers er det mulig å få tak i TRD-differ både fremme og bak men dette har nok ingen effekt på styrken på selve girkassen, og det er flere ST185 i verden med 500hk pluss som kjører på orginal girkasse, men det er ytterst usikkert hvor lenge disse girkassene varer siden det ikke ser ut til at eierne er så glade i oppmerksomheten på internetforum og derfor kun viser seg idet bilen er nytrimmet og de har nye effektkurver eller kvartmils-tider å vise til. Det er tilfeller med ødelagt girkasser, bl.a. Kennethx her på forumet og jeg har hørt om en ca 400hk ST205 som knuste sin girkasse i dragracing med slicks for en to år tilbake. Den generelle oppfatningen er at hele drivverket tåler juling og at det er i stand til å tåle momentet som kreves for å støtte 500+ hk, men det er jo også tydelig at rivstarter kan drepe drivverket og når man har såpass kraftig motor som 500 hk må man gjøre regning med at ting ryker relativt ofte uansett hvordan man snur og vender på det. Alternativet er å kjøpe full rallyspec dogshift kasse, men det koster jo nesten like mye som selve bilen så det er nok noe for spesiellt interesserte. Ellers er det jo som Kennethx skriver, selv om han klarte å ryke girkasse og bakdiff med 280hk så var han serdeles lite snill med drivverket, idet han unlot å hente inn slarken i drivverket før han tok en rivstart med en clutch som er beregnet på 600hk og dermed ikke tillater noen form for sluring om clutchen blir sluppet med "kun" 280hk tilgjengelig. Denne bilen har også tålt omtrent daglige rivstarter av sin eier hvor han har hentet opp slarket, tidligere med en sinter clutch, og fra i vår med en monster twinplate clutch. Det er egentlig et testament til hvor solid drivverket er at det har tålt såpass med daglig juling ;) Men som det er sagt, det er mulig å knuse girkasse og diff, men det er ikke vanlig at det skjer, og ulikt biler som Subaru Impreza, Nissan Sunny GTi-R og Maxda 323 GTR så er ikke noen av Celica modellene belastet med et svakt drivverk ;)

 #128515  av w00t
 
Så konklusjonen er nyoverhalt kasse og "hente opp slarken" er nøkkelen til varighet? :P fant ut i går at jeg får 50 % på lager å simnmeringer.. så da blir det girkasse overhaling.. men hvorfor er CS så tung? :S er understellet no annerledes?

 #128520  av CelicaTurbo
 
CS er litt lettere enn vanlig GT4, men begge modellene er ganske tunge. Tyngden kommer for det meste av et tungt drivverk og ganske mye forsterkninger i karosseri osv.. spør Amund om hvordan det er å skjære en GT4 i småbiter med vinkelsliper :D

Ellers, nøkkelen til at drivverket skal holde må være å hente inn slarket, men det er fremdeles ingen garanti for hvor lenge det holder med såpass mye motor som du har tenkt å få til, muligheten for at noe ryker vil alltid være tilstede når du trimmer såpass, men det er rivstarter som er hovedproblemet, ikke fullt pådrag i rullende bil e.l...