Det er mange meninger om det spørsmålet, personlig mener jeg at det er ingen forskjeller på girkassen i CS-modellen og at dette er et myte som er fremmet på amerikanske forum som ikke kjenner til modellen. CS har E151F girkassen som er forbedret fra tidligere E150-kassen, og denne kassen ble levert på de aller fleste amerikanske modeller samt tidlige japanske modeller, men så langt jeg har funnet ut er det den forbedrede E151F girkassen i alle ST185 for europeisk marked, det er ihvertfall det på min som er en modell produsert i 1990 og andre biler jeg har sjekket. Du kan se hvilken girkasse som står i bilen ved å titte på infoplaten som står over radiatoren. Mener girkasse-koden står nederst til høyre på platen. Ellers er det like mange forvirrede meninger om st205 kassen men det er lite som tyder på at denne er forsterket for å tåle høyere effekt. Ellers er det mulig å få tak i TRD-differ både fremme og bak men dette har nok ingen effekt på styrken på selve girkassen, og det er flere ST185 i verden med 500hk pluss som kjører på orginal girkasse, men det er ytterst usikkert hvor lenge disse girkassene varer siden det ikke ser ut til at eierne er så glade i oppmerksomheten på internetforum og derfor kun viser seg idet bilen er nytrimmet og de har nye effektkurver eller kvartmils-tider å vise til. Det er tilfeller med ødelagt girkasser, bl.a. Kennethx her på forumet og jeg har hørt om en ca 400hk ST205 som knuste sin girkasse i dragracing med slicks for en to år tilbake. Den generelle oppfatningen er at hele drivverket tåler juling og at det er i stand til å tåle momentet som kreves for å støtte 500+ hk, men det er jo også tydelig at rivstarter kan drepe drivverket og når man har såpass kraftig motor som 500 hk må man gjøre regning med at ting ryker relativt ofte uansett hvordan man snur og vender på det. Alternativet er å kjøpe full rallyspec dogshift kasse, men det koster jo nesten like mye som selve bilen så det er nok noe for spesiellt interesserte. Ellers er det jo som Kennethx skriver, selv om han klarte å ryke girkasse og bakdiff med 280hk så var han serdeles lite snill med drivverket, idet han unlot å hente inn slarken i drivverket før han tok en rivstart med en clutch som er beregnet på 600hk og dermed ikke tillater noen form for sluring om clutchen blir sluppet med "kun" 280hk tilgjengelig. Denne bilen har også tålt omtrent daglige rivstarter av sin eier hvor han har hentet opp slarket, tidligere med en sinter clutch, og fra i vår med en monster twinplate clutch. Det er egentlig et testament til hvor solid drivverket er at det har tålt såpass med daglig juling

Men som det er sagt, det er mulig å knuse girkasse og diff, men det er ikke vanlig at det skjer, og ulikt biler som Subaru Impreza, Nissan Sunny GTi-R og Maxda 323 GTR så er ikke noen av Celica modellene belastet med et svakt drivverk