For de som tror det bare er å leie banen og kjøre i vei, så tro om igjen. Jeg er med i Norsk Sportsvogn Klubb og arrangerer banekjøringer på Rudskogen, og det er mange folk som må til. Teknisk kontroll går det 2 personer til, 1-2 til å ta imot betalinger, 1 stk baneleder, 1 stk til holde førermøte, minimum 2 x 3 flaggvakter på en kveldskjøring (2 timers vakt). Da er dette ikke et publikumsarrengement. For de som er med og arrangerer blir det begrenset med kjøring.
Å kjøre uten flaggvakter og radiokommunikasjon er direkte farlig, selv med få biler. De fleste av oss som vil kjøre er jo ikke akkurat drevne racerbilførerere, og sikkerheten må komme først. Som arrangører har man et ansvar, selv om man skriver aldri så mye at alle kjører på eget ansvar.
Jeg er ikke inne i den økonomiske biten så mye, men mener en kveldskjøring på 4 timer ligger på ca. 11-13.000,- . Å leie banen en helgedag koster ca. 22-25.000,- . Ta beløpene med en klype salt, men de er ikke langt unna. Så er det bare å begynne å regne hvor mye man må tjene inn. Ved første gangs kjøring må man investere i radioer bl.a. også. I tillegg bør man ha bil til å taue opp folk med, samt refleksvester til flaggvakter og funksjonærer.
Å få leid banen i helger er ikke lett, da den er booket lang tid i forveien, så fordel å få leid den så tidlig som mulig om det er planen.
Når det gjelder Vålerbanen er denne mye vanskeliger å få leid til type frikjøring. Der må det også føreropplæring inn i bildet (som sikkert ikke er så dumt), men totalkostnaden vil bli høyere. Våler har også lavere støygrenser.
Ikke for å ta fra noen motet, men som Christian og Arne sier så er dette masse jobb og planlegging. Det er drøssevis av banedager gjennom året, så bør være mulig å få kjørt fra seg ellers også. Men en dag med bare Toyota'er som et landstreff hadde jo vært gøy da, men må nok regne med at det koster ca. 800,- pr. bil for en dag, og at man må ha minimum 35 påmeldte som betaler på forhånd.
Jan-Erik
'00 MR2 Turbo GT28RS - Trial Try Force bodykit + TRD VM180 rear wing
X - '91 MR2 Turbo TRD2000 GT - 3. gen 3S-GTE