TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Til de som er leie av høye bensinpriser!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

 #190652  av Andy_Celica
 
Goose skrev:Alt i alt så er jeg ganske enig med dere, ikke helt men ganske.

Men det som jeg synes er mest uretferdig er at bensin skla være dyrest der folk er avhengig av den, dvs. i distrikt Norge.

I byene fungerer evartfall bussene, men der jeg bor har vi en buss kl 7:30 og retur 15:00.

Og hos oss koster Diesel 2 kr mer en i Oslo og 2,5 kroner mer enn i Moss.
Dette er helt javlig.

Og problemet her er at bensinstasjonene samarbeider om pris, og de gidder ikke å krige. Hater sånnt!
Bensinsatasjonen sammarbeider ikke om pris. har selv jobbet på en Esso stasjon og hver 3 time kjørte vi rundt og lette etter den billigste prisen slik at vi kunne sette prisen lavere en det de hadde den på! Så her krangles det hele tiden om å ha den billigste bensinen faktisk!

 #190655  av CelicaTurbo
 
Andy_Celica skrev: Bensinsatasjonen sammarbeider ikke om pris. har selv jobbet på en Esso stasjon og hver 3 time kjørte vi rundt og lette etter den billigste prisen slik at vi kunne sette prisen lavere en det de hadde den på! Så her krangles det hele tiden om å ha den billigste bensinen faktisk!
kjørte dere rundt hver mandag for å sjekke hvor høyt de andre hadde satt opp prisen også da? Hver mandag formiddag her i distriktet spretter plutselig prisen på de fleste stasjonene opp på akkurat samme pris, etter at alle hadde den samme lave prisen på søndag :lol: Det er jo heller ikke spesiell sammenheng mellom diesel og bensinpris, noe som illustrerer ganske tydelig at det ikke er oljeprisen som er skyld i høy pris ihvertfall. Svingningene følger omtrent samme rytme gjennom uken, men differansen varierer stort. Den største forskjellen jeg har sett mellom diesel og bensin på en bensinstasjon var ganske nylig, 2,32 i forskjell, mens det minste jeg har sett er godt under en krone i forskjell :?

 #190656  av Goose
 
Andy_Celica skrev:
Goose skrev:Alt i alt så er jeg ganske enig med dere, ikke helt men ganske.

Men det som jeg synes er mest uretferdig er at bensin skla være dyrest der folk er avhengig av den, dvs. i distrikt Norge.

I byene fungerer evartfall bussene, men der jeg bor har vi en buss kl 7:30 og retur 15:00.

Og hos oss koster Diesel 2 kr mer en i Oslo og 2,5 kroner mer enn i Moss.
Dette er helt javlig.

Og problemet her er at bensinstasjonene samarbeider om pris, og de gidder ikke å krige. Hater sånnt!
Bensinsatasjonen sammarbeider ikke om pris. har selv jobbet på en Esso stasjon og hver 3 time kjørte vi rundt og lette etter den billigste prisen slik at vi kunne sette prisen lavere en det de hadde den på! Så her krangles det hele tiden om å ha den billigste bensinen faktisk!
Jo det gjør de!
Har jobbet 8 år på Shell.
Jeg jobbet først en periode i distrikene og om sommer som fungerende dagligleder.
Andre stasjonen som var der var Statoil. På den tiden shell hadde et eget kontor som drev med priser og priskrig. Så vi måtte sende inn søknad og få det enten godkjent eller ikke å kunne sette ned prisen på bensin.

En dag fikk jeg godkjent dette da. Men så fikk jeg telefon fra forbanna daglig leder hos Statoil stasjonen at dette var frekt og bare tull. Så jeg dro opp til han for å snakke og det han sa til megglemmer jeg aldri:
Ha sa slikt:
"Jeg komemr aldri til å sette ned prisen på bensinen, det er bare 3 stasjoner i omrpdet her og jeg alerede samerbeider med Esso (som lå 20 km unna) om pris. Vi trenger ikke konkurranse her. Folk må ha bensin uansett så de betaler den prisen jeg setter opp og det er jeg fornøyd med! Du heller samarbeide med oss enn å driver med tullete priskriger".

Jeg var så forbanna da. Men desverre hadde jeg ingen diktafon slik at jeg kunne ta han opp og sende tapen til avisa. Så kanskje de ikke samarbeider i byene men tro meg, der jeg bor i gjør det.

 #190657  av Goose
 
CelicaTurbo skrev:
Andy_Celica skrev: Bensinsatasjonen sammarbeider ikke om pris. har selv jobbet på en Esso stasjon og hver 3 time kjørte vi rundt og lette etter den billigste prisen slik at vi kunne sette prisen lavere en det de hadde den på! Så her krangles det hele tiden om å ha den billigste bensinen faktisk!
kjørte dere rundt hver mandag for å sjekke hvor høyt de andre hadde satt opp prisen også da? Hver mandag formiddag her i distriktet spretter plutselig prisen på de fleste stasjonene opp på akkurat samme pris, etter at alle hadde den samme lave prisen på søndag :lol: Det er jo heller ikke spesiell sammenheng mellom diesel og bensinpris, noe som illustrerer ganske tydelig at det ikke er oljeprisen som er skyld i høy pris ihvertfall. Svingningene følger omtrent samme rytme gjennom uken, men differansen varierer stort. Den største forskjellen jeg har sett mellom diesel og bensin på en bensinstasjon var ganske nylig, 2,32 i forskjell, mens det minste jeg har sett er godt under en krone i forskjell :?
2,68 har jeg sett på det verste på vestlandet i sommer.

 #190757  av daniel
 
Goose skrev:
chris skrev:
Goose skrev: Sier ikke at det er riktig med høye bensinpriser, men jeg vil heller ha bedre veier enn 1 kr lavere bensin pris.
Bedre veier? Hva har vi bedre veier enn da? Jo, vent da.. jeg tror kanskje det er en gammel gjørmevei ute på en åker som er litt dårligere enn E6'en.. hadde vi enda fått noe igjen for alle milliardene vi spytter inn i statskassen i bensinavgifter og bilavgifter, så hadde det jo vært mer akseptert.. men vi får ikke en dritt igjen for pengene.
Når det først bygges nye veier, så bygges de med tanke på dagens behov og ikke om 5 eller 10 år.. så kort tid etter de er bygget er de utrangert allerede. Men det bygges jo nesten aldri nye veier, men det flikkes litt på en sving her og der, og selv DET klarer de ikke få til skikkelig engang.....


Og når man snakker om at vi har høye lønninger, hva koster det å KJØPE en bil i andre land da? halvparten? en tredjedel? er jo en grunn til at vi har europas eldste bilpark, til tross for våre "høye lønninger".
Hue!
Les nøye! Jeg sa at jeg vil heller ha bedre veier enn lavere bensin pris. Dvs. At jeg vil at politikere skal bruke penger på veier enn på nedsetting av bensinpriser.

Tror du må virkelig begynne å lese NØYE!!!

Er ikke alle steder i Norge veiene er bygd på måten du beskriver. Kjør E6 gjennom østfold så ser du at bla bruer er tilpasset 4 felt som kommer så deter ikke over alt.

Og ikke si vi ikke har rå til bilene vi kjøper! Bare begynne å prioritere.
SÃ¥ komklusjonen fra min side er:
"Sytre at vi har bare det helt javlig i Norge, er like meningsløst som å heve bensin priser"!!!!
må ikkje bare sammenligne veiene på østlandet.. det blir helt feil.. ta en tur til vestlandet og se på veiene der...

 #190765  av chris
 
daniel skrev:
Goose skrev:
chris skrev: Bedre veier? Hva har vi bedre veier enn da? Jo, vent da.. jeg tror kanskje det er en gammel gjørmevei ute på en åker som er litt dårligere enn E6'en.. hadde vi enda fått noe igjen for alle milliardene vi spytter inn i statskassen i bensinavgifter og bilavgifter, så hadde det jo vært mer akseptert.. men vi får ikke en dritt igjen for pengene.
Når det først bygges nye veier, så bygges de med tanke på dagens behov og ikke om 5 eller 10 år.. så kort tid etter de er bygget er de utrangert allerede. Men det bygges jo nesten aldri nye veier, men det flikkes litt på en sving her og der, og selv DET klarer de ikke få til skikkelig engang.....


Og når man snakker om at vi har høye lønninger, hva koster det å KJØPE en bil i andre land da? halvparten? en tredjedel? er jo en grunn til at vi har europas eldste bilpark, til tross for våre "høye lønninger".
Hue!
Les nøye! Jeg sa at jeg vil heller ha bedre veier enn lavere bensin pris. Dvs. At jeg vil at politikere skal bruke penger på veier enn på nedsetting av bensinpriser.

Tror du må virkelig begynne å lese NØYE!!!

Er ikke alle steder i Norge veiene er bygd på måten du beskriver. Kjør E6 gjennom østfold så ser du at bla bruer er tilpasset 4 felt som kommer så deter ikke over alt.

Og ikke si vi ikke har rå til bilene vi kjøper! Bare begynne å prioritere.
SÃ¥ komklusjonen fra min side er:
"Sytre at vi har bare det helt javlig i Norge, er like meningsløst som å heve bensin priser"!!!!
må ikkje bare sammenligne veiene på østlandet.. det blir helt feil.. ta en tur til vestlandet og se på veiene der...
Er vel bedre å si at "ta en tur ut av oslo-området, så er verden en helt annen". Oslo og omegn blir jo prioritert i hue og ræva når det gjelder veier, og kan delvis forsvares med at det bor mye folk der. Men det bor folk i resten av landet også. Her i Trondheim (norges tredje største by) er asfalten på E6 så nedslitt at man er kommet helt gjennom asfaltlagene, og det er som å kjøre på en middelmådig fylkesvei som ikke er gjort noe med de siste 50 årene. Overalt i midtnorge er veiene helt utrangert og takler overhodet ikke trafikkmengden. Ulykker skjer, og resultatet av det er at man i stedet for å ordne veien, setter ned fartsgrensene. Og der det lages noe som kan minne om noe nytt, så er det som sagt utrangert før veien er åpnet.

Veistandarden (eller mangel på.. ) er jo helt komisk.

 #190776  av daniel
 
chris skrev:
daniel skrev:
Goose skrev: Hue!
Les nøye! Jeg sa at jeg vil heller ha bedre veier enn lavere bensin pris. Dvs. At jeg vil at politikere skal bruke penger på veier enn på nedsetting av bensinpriser.

Tror du må virkelig begynne å lese NØYE!!!

Er ikke alle steder i Norge veiene er bygd på måten du beskriver. Kjør E6 gjennom østfold så ser du at bla bruer er tilpasset 4 felt som kommer så deter ikke over alt.

Og ikke si vi ikke har rå til bilene vi kjøper! Bare begynne å prioritere.
SÃ¥ komklusjonen fra min side er:
"Sytre at vi har bare det helt javlig i Norge, er like meningsløst som å heve bensin priser"!!!!
må ikkje bare sammenligne veiene på østlandet.. det blir helt feil.. ta en tur til vestlandet og se på veiene der...
Er vel bedre å si at "ta en tur ut av oslo-området, så er verden en helt annen". Oslo og omegn blir jo prioritert i hue og ræva når det gjelder veier, og kan delvis forsvares med at det bor mye folk der. Men det bor folk i resten av landet også. Her i Trondheim (norges tredje største by) er asfalten på E6 så nedslitt at man er kommet helt gjennom asfaltlagene, og det er som å kjøre på en middelmådig fylkesvei som ikke er gjort noe med de siste 50 årene. Overalt i midtnorge er veiene helt utrangert og takler overhodet ikke trafikkmengden. Ulykker skjer, og resultatet av det er at man i stedet for å ordne veien, setter ned fartsgrensene. Og der det lages noe som kan minne om noe nytt, så er det som sagt utrangert før veien er åpnet.

Veistandarden (eller mangel på.. ) er jo helt komisk.
helt enig.. tror vestandaren i stort sett hele norge e veldi dårlig.. men d e jo lettere/billigere å lage veier på østlandet enn resten av norge, på grunn av at på andre siden av fjellet er d jo litt mere fjord og fjell.. det inkluderer norover i landet også..
husker ikkje helt kor det so, men eg leste at hvis veistandaren var den samme som i tyskland/frankriket, og mange av de landene nedi europa, hadde staten spart mange millioner i året, men de brydde seg ikkje om det... norge har rett å slett blitt en molboland..

 #190781  av Andy_Celica
 
CelicaTurbo skrev:
Andy_Celica skrev: Bensinsatasjonen sammarbeider ikke om pris. har selv jobbet på en Esso stasjon og hver 3 time kjørte vi rundt og lette etter den billigste prisen slik at vi kunne sette prisen lavere en det de hadde den på! Så her krangles det hele tiden om å ha den billigste bensinen faktisk!
kjørte dere rundt hver mandag for å sjekke hvor høyt de andre hadde satt opp prisen også da? Hver mandag formiddag her i distriktet spretter plutselig prisen på de fleste stasjonene opp på akkurat samme pris, etter at alle hadde den samme lave prisen på søndag :lol: Det er jo heller ikke spesiell sammenheng mellom diesel og bensinpris, noe som illustrerer ganske tydelig at det ikke er oljeprisen som er skyld i høy pris ihvertfall. Svingningene følger omtrent samme rytme gjennom uken, men differansen varierer stort. Den største forskjellen jeg har sett mellom diesel og bensin på en bensinstasjon var ganske nylig, 2,32 i forskjell, mens det minste jeg har sett er godt under en krone i forskjell :?
Nei, var alltid slik at på mandag ble prisen satt opp til det de egentlig skulle være, så begynte da krigene igjen om å få den laveste prisen :D

 #200366  av wickeddark
 
Goose skrev:
Andy_Celica skrev:
Goose skrev:Alt i alt så er jeg ganske enig med dere, ikke helt men ganske.

Men det som jeg synes er mest uretferdig er at bensin skla være dyrest der folk er avhengig av den, dvs. i distrikt Norge.

I byene fungerer evartfall bussene, men der jeg bor har vi en buss kl 7:30 og retur 15:00.

Og hos oss koster Diesel 2 kr mer en i Oslo og 2,5 kroner mer enn i Moss.
Dette er helt javlig.

Og problemet her er at bensinstasjonene samarbeider om pris, og de gidder ikke å krige. Hater sånnt!
Bensinsatasjonen sammarbeider ikke om pris. har selv jobbet på en Esso stasjon og hver 3 time kjørte vi rundt og lette etter den billigste prisen slik at vi kunne sette prisen lavere en det de hadde den på! Så her krangles det hele tiden om å ha den billigste bensinen faktisk!
Jo det gjør de!
Har jobbet 8 år på Shell.
Jeg jobbet først en periode i distrikene og om sommer som fungerende dagligleder.
Andre stasjonen som var der var Statoil. På den tiden shell hadde et eget kontor som drev med priser og priskrig. Så vi måtte sende inn søknad og få det enten godkjent eller ikke å kunne sette ned prisen på bensin.

En dag fikk jeg godkjent dette da. Men så fikk jeg telefon fra forbanna daglig leder hos Statoil stasjonen at dette var frekt og bare tull. Så jeg dro opp til han for å snakke og det han sa til megglemmer jeg aldri:
Ha sa slikt:
"Jeg komemr aldri til å sette ned prisen på bensinen, det er bare 3 stasjoner i omrpdet her og jeg alerede samerbeider med Esso (som lå 20 km unna) om pris. Vi trenger ikke konkurranse her. Folk må ha bensin uansett så de betaler den prisen jeg setter opp og det er jeg fornøyd med! Du heller samarbeide med oss enn å driver med tullete priskriger".

Jeg var så forbanna da. Men desverre hadde jeg ingen diktafon slik at jeg kunne ta han opp og sende tapen til avisa. Så kanskje de ikke samarbeider i byene men tro meg, der jeg bor i gjør det.
Det forekommer nok desverre til en viss grad der det er få tilbydere. Kjenner godt eieren av en stasjon i Tromsø og der ringte eieren av en konkurerende stasjon for å overtale han til å slutte med prisgymnastikken. Han fikk heller ikke tatt opp samtalen på noen måte :(

Men der fungerer hvertfall pris settingen av bensinen slik at han kjører rundt og sjekker prisene hos konkurentene sine. For så å rapportere prisene til selskapet. Selskapet sender da ut nye priser basert på hans observasjoner. De gir da støtte så han kan selge bensin til en pris som ligger under listeprisen for bensin, dvs han selger med tap men selskapet dekker det tapet. Og så kommer det av og til beskjed om at nå trekker de prisstøtten så han må opp på listepris igjen. Hans fortjenste er den samme hele tiden siden selskapet går inn å gir støtte til lavere priser.

 #200392  av jumbo
 
Det er jo nettopp derfor man lager landsdekkende kjeder i utgangspunktet.... man kan jo si mye om det både fra forbrukersynspunkt såvel som fra konkurrentens side, men det er jo fullstendig lov så er jo ikke så mye man får gjort med det enten man liker det eller ei

 #200442  av CelicaTurbo
 
prisene har jo forøvrig sunket jevnt og trutt den siste tiden, laveste jeg så i dag var 10.15 for 95-oktan, 8.88 for diesel ;)

 #200462  av sleeper
 
prisen nermer seg et normalt nivå nå ja.. var 10.09 her..

men det som er dritt er at nå står den eneste bilen jeg må fylle bensin på, så da hjelper det lite.. :evil:

 #200585  av GT_rider
 
Fylte 95oktan for 9,93 i går....