Nei det er ikke det jeg sier, Turbo motoren har vesentlig mer dreiemoment enn GTI motoren. En Turbo motor akser bedre enn en GTI motor, men det forutsetter at du kan å kjøre dne. Du må kjøre en Turbo motor på en helt annen måte enn du kjører en GTI motor.
Eksempel:
Du ligger i 40 km/t i 3. giret med en MR2 turbo. Så startes stoppeklokken og du gir BÅNN gass. Turbo trykket begynner å stige, og etter 3 sekunder har du max turbo trykk og dermed max hk.
Dette vil oppleves på følgende måte:
Akkurat i det du trykker gassen i bånn så oppleves motoren litt død på den måten at effekten er symetrisk med turbo trykket. Mange som ikke har kjørt Turbo bil før tror at om man gir bånn gass så begynner hjulene å spinne med en gang fordi motoren er så sterk. FEIL.
Turbo trykket må nemlig bygge seg opp før man har max effekt, og dette oppleves ved at motoren virker litt død AKKURAT i det du trykker på gassen, også blir du skudd kraftigere bak i setet jo høyere trykket kommer frem til du må gire. Når du nå girer (om du girer kjapt eller har launch control) til 4. gir, så vil turboen ha spoolet seg opp ganske bra fra før, så da har du fremdeles høyt trykk når du gir på i 4. giret. Så da blir det ikke samme "lagen" som det ble når du begynte fra vakum til positivt turbo trykk.
Til sammenligning:
har du en MR2 GTI uten turbo, og du ligger i 3. gir i 40 km/t og gir full gass, så får du et rykk og du blir trykt bak i setet med en gang. Motorens effekt slår til øyeblikkelig og bilen akselrerer jevnt deretter. Den går med uendret effekt.
MR2 GTI er en turtallmaskin. DVS at den liker seg veldig godt på høye turtall, det er der kreftene er.
MR2 TURBO har mer bunndrag pga mer moment (så sant du har turbotrykket) så vil den like seg godt mellom 3000 og 6000 omdreininger.
MR2 GTI derimot kjører du jo på 5-7000 omdreininger hele tiden, pga at effekten er så høyt oppe på registeret.
MR2 TUrbo er derimot veldig død UNDER 3000 omdreininger, pga at turboen ikke begynner å spoole noe særlig før 3000 (På min begynner den på ca 3200)
Så for å oppsumere:
Med en MR2 TURBO eller annen turbo bil må du planlegge kjøringen litt mer. Skal du ha kraftig akselrasjon må du kjøre på en slik måte at du forsikrer deg om at du får spoolt opp turboen innen du trykker på gassen.
Med en GTI slipper du å tenke på det, da er det bare å gi bånn gass så kommer kraften med en gang
Turboen slipper også litt lettere i svinger. Bilene har like gode kjøreegenskaper, men tingen er at siden momentet og effekten ØKER jo høyere trykket er så vil hjulene overføre stadig mer effekt til underlaget når du har full gass, og plutselig kan du komme til et punkt der du får hjulspinn, og da kommer ræva ut.
Merkes spesielt godt på våt asfalt.. Man må være litt mer forsiktig når man kjører. Man vil oppleve tilsvarende problemer med GTIen, men ikke i like stor grad pga at man man der må fremprovosere hjulspinn mye mer aktivt, man har ikke momentet fra turboen som hjelper til.
Nå får jeg sikkert masse pepper fra turbo gutta her, men det driter jeg i. Prøver å være litt objektiv her. Er litt lei av at alle skal snakke så nedlatende om MR2 GTI og at MR2 Turbo er så overlegent... Greit nok at det er mer effekt i den bilen, men jeg syntes ikke det dermed er sagt at den er morsommere å kjøre.
Fikk prøve Neemi sin bil for en stund siden, og jeg savner mange av kvalitetene til GTIen fremfor Turboen. Samtidig så er jeg veldig glad i Turboen min.
Det er mye for og imot. Jeg liker bedre lyden fra GTIen, jeg liker BEDRE momentet i Turboen, jeg liker bedre akselrasjonen i turboen. Jeg liker bedre turtall-villigheten til GTIen samt dens ømfintlighet når man trykker på gassen. Samtidig liker jeg dumpventilen og lyden av turboen som spooler opp. Men om man kun ser på motor lyden så er den grommere i GTIen.
Man kan ikke få i pose og sekk desverre..