TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Supra MkIV Automat elle manuel?

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#209228  av 95TT

Hvis man har prøvd begge deler og fortsatt er enig med dem som foretrekker manuell girkasse er det greit da alpher, pluss at manuell kassa tåler en hel drøss automat kass ikke gjør. :D
Trenger ikke forsvare automat for det at det står det i din. Men at automat kassa er god i supran er det ikke tvil om, men manuell ja takk.

#209243  av @lpher

95TT skrev: Hvis man har prøvd begge deler og fortsatt er enig med dem som foretrekker manuell girkasse er det greit da alpher,
Faktumet er at de fleste som utaler seg...har ikke det... (om de i dete tatt har prøvd supra...vanligvis så har de prøvd en gammel merce med automat :D) ....og med dette sikter jeg IKKE til noen konkrete her inne ihvertfall ;)
95TT skrev:
pluss at manuell kassa tåler en hel drøss automat kass ikke gjør. :D
True :)
95TT skrev:
Trenger ikke forsvare automat for det at det står det i din.
Min? Har ikke Supra lengre jeg vel? :D Jeg har vel heller aldri forsvart det "fordi det er det som står i min"...men snarer fordi det er det som har passet min bruk best...og det tror jeg de fleste her inne vet ;)
95TT skrev:
Men at automat kassa er god i supran er det ikke tvil om, men manuell ja takk.
Om jeg skulle hatt Supra igjen...for bruk mer enn nesten hver helg i sommerhalvåret....hadde jeg valgt automat igjen....men....om man skal ha den som sommer/banebil...så hadde jeg nok sikkert valgt manuell :)

#209245  av sindrejl

var ute å sleit bakdekk idag.. kan vel si at å ligge litt bredt med automat ikke er noe mer problem iallefall ;)

#209296  av sx-4-ever

Det er jeg helt enig i ;) Stor kost meg med automaten idag jeg også :D hehe

#209487  av inzane2012

tommis skrev:Sikkert rå den automatkassa, kommer kanskje litt an på hvordan man kjører også. Men for min del kan det være verdens beste kasse, spiller ingen rolle. Sportsbil og automat hører IKKE sammen. Se for deg å kjøpe en Lambo eller en Ferrari med automat :lol:
eehh, vist jeg ikke tar helt feil her, og det er mulig jeg gjør, så kommer ferrari enzo med automat kasse som er henta ganske rett ifra F1, det samme gjelder vel 599gtb... har ikkje noe problem med å se for meg autmat kasse i disse bilene med tanke på den kraften som ligger under panseret...dessuten har du jo og en god del innstillinger som forandrer kassens oppførsel...og jeg tror nok at den nye bugattien er betydlig lettere å kjøre med automatkasse...

#209917  av Ninjamannen78

Nå må dere ikke blande vanlige automater, vanlige manuell kasser og disse "F1-type-automatene". De såkalte automatkassene i f.eks Ferrari Enzo er sykt avanserte hydrauliske manuelle kasser som tar seg av giringen selv.

#209949  av inzane2012

neida, poenget mitt va berre det at ferrarier og lambos kommer med automat gir:) mest for kjørekomfortens skyld, og rett og slett fordi de mer moderne automatkassene klarer å skifte gir fortere en vi noen gang vil klare, uansett hvor flink du er å til å kjøre bil og uansett hvor god mauell kassa måtte være... automat kasser kommer mer og mer inn i sportsbiler enten du bil det eller ikke...

#210749  av Ninjamannen78

Jeg tror du misforstår litt. Lambo og Ferrari har ikke automatgir bare fordi de mangler clutch pedal. De har avanserte manuellkasser med elektronisk styrt clutch. Dette kan ikke sammenlignes med hverken en vanlig manuell kasse eller en vanlig automat.

#210758  av JTM

Ninjamannen78 skrev:Jeg tror du misforstår litt. Lambo og Ferrari har ikke automatgir bare fordi de mangler clutch pedal. De har avanserte manuellkasser med elektronisk styrt clutch. Dette kan ikke sammenlignes med hverken en vanlig manuell kasse eller en vanlig automat.
Hva kaller du en slik girkasse som mangler clutch pedal og girer automatisk da? :P

#210774  av Ninjamannen78

Den *KAN* gire automatisk, men er nesten umulig å kjøre f.eks i bytrafikk. Hele poenget med en slik kasse er jo å bruke hendlene på rattet og styre giringen selv. Og nei, jeg vil ikke kalle det en automat, og jeg tviler på gutta hos Lambo el Ferrari skjønner hva du mener hvis du ber om en Gallardo eller en F430 med automat.

#210783  av Krabbe

sindrejl skrev:
tommis skrev:Sikkert rå den automatkassa, kommer kanskje litt an på hvordan man kjører også. Men for min del kan det være verdens beste kasse, spiller ingen rolle. Sportsbil og automat hører IKKE sammen. Se for deg å kjøpe en Lambo eller en Ferrari med automat :lol:
Nå clutcher man vel ikke akkurat når man girer bak rattet heller da................................................
Det er også mange av de med skikkelige manuelle kasser med vanlig clutch, girspake og hele pakken :)

Jeg tror de aller fleste her inne vil få bedre tid 0-100 med en GOD autmat kasse enn med en manuell (og ut ifra hva folk skriver her er den visst sabla god i Supra, har selv aldri kjørt hverken automat eller manuell Supra)

Jeg for min del liker manuelt gir best, jeg har aldri prøvd en skikkelig sprek bil med automat selv. Og det kan hende jeg liker det om jeg prøver, men jeg syntes såfall sålangt at manuelt er gøyest å kjøre med!

#210789  av øf

vi har 2stk jdm-supraèr,en manuell og en automat.til crusing og daglig kjøring med litt gassing ville jeg foretrukket automaten.girer kjapt og brutalt når man drar på fra 0 8) MEN skal man kjøre på bane eller aktivt og gjerne med litt trimm,da er det manuell som gjelder syns nå jeg :D

#210877  av sindrejl

øf skrev:vi har 2stk jdm-supraèr,en manuell og en automat.til crusing og daglig kjøring med litt gassing ville jeg foretrukket automaten.girer kjapt og brutalt når man drar på fra 0 8) MEN skal man kjøre på bane eller aktivt og gjerne med litt trimm,da er det manuell som gjelder syns nå jeg :D
helt enig :)

#211780  av Skidracer

Nå har jeg ikke prøvd automaten i supra, eller 6trinns manuell, men 5 trinns manuell som jeg har, er ihvertfall en helt fin kasse å leve med til daglig. (ja.. min er bruksbil) Clutchen er også noe av det beste jeg har vært borti, selv om den jo ble litt tung etter 2 timer i kø.... Men personlig syns jeg manuell er litt av opplevelsen av sportsbil jeg da :)

#211802  av sindrejl

lurer på om automaten bruker mer bensin jeg..?