TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ATS TD05/06 combination kits 300-400 horsepower

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#234927  av sleeper

burde nok ikke over 11.7-11.9 i afr ved fullt pådrag..

#234936  av Larsen

På lave turtall og litt gass så styres afr av lambda sensoren. Det vil da si at ecuen retter opp feilen. På høyt turtall så kan ikke en (narrow band) lambda sensor måle afr og da ser ecu'en bort ifra den og jobber da kun ut ifra forhåndsprogramerte verdier. (håper det var forstålig)

#234940  av donk2k

Larsen skrev:På lave turtall og litt gass så styres afr av lambda sensoren. Det vil da si at ecuen retter opp feilen. På høyt turtall så kan ikke en (narrow band) lambda sensor måle afr og da ser ecu'en bort ifra den og jobber da kun ut ifra forhåndsprogramerte verdier. (håper det var forstålig)
Ok. Tror jeg skjønner.
Dvs. at det kan forsatt være "rom tuningen" fra ats som kan være feil?
Iogmed at den "fikser" blandinga selv inntil jeg får ladetrykk/turtall.

Håper på det iallefall. Leita MASSE etter vakumlekkasjer osv uten å finne noe..

#235172  av donk2k

donk2k skrev:Har nå montert afr-måler og bredbåndslambda.
Lurer litt på hva verdiene burde være.
Har på lav rpm mellom 12:1 og 14:1
Når jeg klemmer gassen i bånn går det ned litt til jeg får ladetrykk. Da kommer den opp i 9,6:1 til 10,3:1 hver gang.
Inbiller meg at det er alt for rikt.
Aron hos Ats mente han hadde mappet etter feil AFM. Åltså den til vanlig GT4 ikke CS. Han skulle sende meg ny chip. Det jeg lurer på er om jeg skulle hatt såpass mager blanding ved lave rpm dersom han trodde jeg hadde mindre AFM. Burde ikke det vise seg i hele spekteret tro?

Skal prøve å få tatt noen data logger etterhver.

Og hvor går grensa for hva jeg burde holde meg under i AFR med bånn gass og 0,9 boost?
Etter litt mer testing viser det seg at ved kjøring med konstant fart og gjevn gass ligger bilen på 10.1-12:1
turtall over 2000 gir 10:1
ladetrykk maxer skalan uansett dvs rikere enn 9,5:1, selv ved meget forsiktig gassing.
tomgang ligger på 11:1

Bilen bruker ca 1.8 liter på mila ved snill kjøring...

Gjett om noen gleder seg til ATS får fingeren ut av brunøye og gir meg ny chip.
Forresten veldig dårlig til å besvare mail de gutta der..
Ikke handle der dersom du ikke har MEGET god tid og er EKSTREMT tlmodig...

#235207  av TOYPARTS

donk2k skrev:
Når jeg klemmer gassen i bånn går det ned litt til jeg får ladetrykk. Da kommer den opp i 9,6:1 til 10,3:1 hver gang.
Aron hos Ats mente han hadde mappet etter feil AFM. Åltså den til vanlig GT4 ikke CS. Han skulle sende meg ny chip. Det jeg lurer på er om jeg skulle hatt såpass mager blanding ved lave rpm dersom han trodde jeg hadde mindre AFM. Burde ikke det vise seg i hele spekteret tro?

Og hvor går grensa for hva jeg burde holde meg under i AFR med bånn gass og 0,9 boost?
Etter litt mer testing viser det seg at ved kjøring med konstant fart og gjevn gass ligger bilen på 10.1-12:1
ladetrykk maxer skalan uansett dvs rikere enn 9,5:1, selv ved meget forsiktig gassing.

Det er ikke noe nytt at chipper fra usa ikke funker i norge, på det trykket der kan du fint ha ca 12,5 i blanding uten at noe går til helvete, vi mapper på ca 13 på det meste på ca 1,2kg. jo magrere den går med riktig tenning jo mer effekt, tipper jeg så får du ingen chip derifra som funker bra nok i bilen din.

#235220  av Larsen

Blir ihvertfall spennede å se hvordan det fungerer. Jeg har nemelig planer om å skaffe en ct27 og ats rom om ikke så lenge, men venter og ser hvordan det går med din først :wink:

#236750  av donk2k

TOYPARTS skrev:
donk2k skrev:

Det er ikke noe nytt at chipper fra usa ikke funker i norge, på det trykket der kan du fint ha ca 12,5 i blanding uten at noe går til helvete, vi mapper på ca 13 på det meste på ca 1,2kg. jo magrere den går med riktig tenning jo mer effekt, tipper jeg så får du ingen chip derifra som funker bra nok i bilen din.
Tipper jeg ikke får noen chip i det hele tatt jeg.. Har enda ikke motatt chip eller svar på mail.. Blir snart gal..

Monterte inn gammel fueltrykksregulator. Da gikk den litt bedre. noen ganger på 14:1 før full gass andre ganger 11:1..

Kan det kanskje lønne seg å skifte tilbake til org. plugger fra de 1 grad kaldere ettersom jeg kun kjører 0.9 bar boost?
Virker som den har et pungt runt 5000-5500 rpm der den sliter med å tenne... Kjører nå med 9.9 til 10.5:1 ved bånn gass, turtall over 3000 og ladetrykk.
Virker som jeg klarer å få den til å ligge nære 14:1 ved veldig forsiktig trykking på gassen.. hmmm...

hvis jeg stiller bensintrykket ned med en justerbar FPR, vil da tenningen også endre seg? Mener jeg har hørt noe om det, men finner ikke logikken i det..

#236760  av sleeper

justerer du ned bensintrykk med fpr så endrer ikke tenning seg noe...

blir nok bedre ang plugger som blåser ut når du får riktig blandingsforhold.. blir nok litt mye bensin og litt liten temp til at pluggene funker som de skal...
du kan også justere ned åpningen til 0.6mm... ( men ikkemindre..)

#236761  av donk2k

sleeper skrev:justerer du ned bensintrykk med fpr så endrer ikke tenning seg noe...

blir nok bedre ang plugger som blåser ut når du får riktig blandingsforhold.. blir nok litt mye bensin og litt liten temp til at pluggene funker som de skal...
pluggene er stillt til 0,6mm allerede. Men vil det skade å kjøre med org plugger intill FPR er i boks?

#236766  av donk2k

mener jeg leste på mr2oc at det kunne skrus ned en del. Iogmed at jeg nå ligger på org. trykket vil jeg vel kunne stille det ned en del.. tror ikke det er allverden som trengs eller.. Fikk forresten Mail av ATS nå.. De skulle sende Chipen i morgen ca 2 uker etter han sa "I'll send it tomorrow".. Treige folk åsså..

Drøyer derfor FPR til jeg får testa chippen.. Hvis de faktisk får sendt den i morgen da.. Trod det ikke før jeg ser det :(

#236769  av sleeper

donk2k skrev:
sleeper skrev:justerer du ned bensintrykk med fpr så endrer ikke tenning seg noe...

pluggene er stillt til 0,6mm allerede. Men vil det skade å kjøre med org plugger intill FPR er i boks?
går nok greit nå siden du kjører med så mye bensin som du gjør.. men bytt til bake når ny chipp er i boks...

Re:

#279551  av donk2k

Ja ja.. Da har det gått et år og Wastegaten hang i en tynn tråd (slange).
Selv med 2 stk ekstra stag sveiset fast sprakk røret som holder wastegaten opp.. Surt..
donk2k skrev:Ok. Da gjør jeg det samme.
Er ca halveis i monteringa nå.
Mye tull med fuelrail og det greiene der, men det kommer seg.
Bestillte oppgradert fuel press. reg. også. Der er gjengene laget slik at når jeg strammer den kommer tuten til returen rett fram mot turbo. Blir nødt til å kjøpe litt slange og skjøte for å unngå knekk på slangen.

Kommer kanskje bilder av montering i morgen.

Fikk sveiet på 2 stk nye stag som er en anelse tjukkere. Et under (vesidenav det gamle) og ett over. Håper dette skal holde. Hvis ikke veit ikke jeg.... :roll:
Vedlegg
Sånn gjorde jeg for å slippe sprekking.. Det holdt et år..
Sånn gjorde jeg for å slippe sprekking.. Det holdt et år..
WS'.JPG (850.38 kiB) Vist 1973 ganger
 #279558  av CelicaTurbo

jøss ja, surt å måtte fikse på det der. Og ikke bra at det ikke holdt til tross for at du hadde forsterket det enda mer. Uten å lese tråden på nytt, det er ATS du fikk dette kittet fra?