TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken av disse tingene kan gjøres med motor i bil?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#235026  av wickeddark

larsst185 skrev:Kan ryke blått de første minuttene etter en overhaling grunnet olje i sylindre ect.Sjekk at du ikke har vacuum lekkasje og at tenning osv er rett.Går ut fra at du merka alt av slanger før du demonterte så du har fått det på rett plass.
Tenning er riktig ja. 10 merket på dekselet står den på.

Finner ingen lekasjer. Men merka ikke slangene da de fleste er tilpasset riktig lengde. Men kan feilkoblet vakum forårsake blårøyk?

#235056  av larsst185

Nei det kan det ikke.har du kjørt bilen litt å sett om det blir bedre?

#235059  av wickeddark

Ja har vært på to kjøreturer nå. Etter andre gangen så slutta det å ryke blått.

Så er jeg heldig var det litt slams som måtte ut som du sa. . Men syns det stod på så lenge da. Sjekka kompen også, den er 9.5 bar. Såvidt jeg skjønte skulle den verdien ligge på mellom 8.8 og 11.5.

Var også noe tykk grågul røyk en stund. Men den forsvant også. Jeg kobla om på noe vakum blant annet.

Men bilen går ikke skikkelig når den får ladetrykk. Så skal sjekke tenning en gang til samt gå over slanger igjen.

#235103  av wickeddark

Ser ut til at toppakning ikke ble tett :(

Ser oljesøl mellom toppen å blokken på baksiden ved syl 1. Og den har 10psi mindre komp en de tre andre...

Hva tusan gjør jeg da? Må jeg ta av toppen, høvle, kjøpe ny toppakning trekke til igjen, eller kan jeg slippe unna med å bare ta av deksel og dra til ett par newton til? Har forresten TTE 1.4mm pakning på...

#235254  av wickeddark

Farken, får bestille studs da. Blir det tett da tro?

Kan jeg forresten bruke den samme pakninga på nytt, eller må jeg ha ei ny ei?

Kan det være at jeg må få plana toppen?
Hva koster det i såfall å få det gjort?

#235255  av larsst185

er det stålpakning kan du bruke den på nytt.jeg har satt sammen flere motorer med stålpakning å det har blitt bra hver gang,men da har jeg også brukt arp studs.sjekka du at toppen din var plan å ikke hadde tæring eller andre merker.når du har kjøpt en tykkere pakning så kan du trygt ta av toppen en tidel eller to.arp studs får du fra bjørnstad bil for under 2000kr.

#235274  av wickeddark

larsst185 skrev:er det stålpakning kan du bruke den på nytt.jeg har satt sammen flere motorer med stålpakning å det har blitt bra hver gang,men da har jeg også brukt arp studs.sjekka du at toppen din var plan å ikke hadde tæring eller andre merker.når du har kjøpt en tykkere pakning så kan du trygt ta av toppen en tidel eller to.arp studs får du fra bjørnstad bil for under 2000kr.

Tja la oppå ett vinkeljern. Sjekket på kryss og tvers av toppen, og for meg så den bein ut. Var veldig nøye med å skrape av gammel pakning med pakningskrape også. Målte ikke blokka med vinkeljern, men det skal da godt gjøres at blokka skal slå seg. Men rensa vekk alt av gammel pakning der også.

Hadde en merkbart skev topp til rs turboen min, og den ble tett den. Men da med forsterka papirpakn eller hva de nå er laget av.

Ang arp studs så benytta jeg meg av lav dollarkurs ;)

Kommer på 135usd med frakt. Så plus moms om jeg er uheldig.

Men hvor i Nordnorge kan jeg få plana toppen, og hva koster der?

En liten sak til,

Lar det seg gjøre å bare sette i studsa uten å ta av toppen, for så å dra til. Slipper jo sinnsykt mye demontering da. Eller må jeg ta opp å tørke reint mellom pakning og gods?

#235314  av larsst185

ja det skal gå fint å sette studsene i med toppen på.det er du nesten nødt til med motor i bil pga det er sykt trangt å skal "tre" toppen nedover studs å samtidig få innsug,turbo ect på.Det er unbrako i toppen på studsene så du kan bruke nøkkl å skru dem i med.Nordic motor i bardu planer topper.vet ikke hvor du bor,men.uansett,har du sjekka toppen å den var bein syns jeg det er meget rart at det ikke ble tett.ville tatt av toppen å dobbelt sjekka at alt er som det skal være.

#235318  av wickeddark

larsst185 skrev:ja det skal gå fint å sette studsene i med toppen på.det er du nesten nødt til med motor i bil pga det er sykt trangt å skal "tre" toppen nedover studs å samtidig få innsug,turbo ect på.Det er unbrako i toppen på studsene så du kan bruke nøkkl å skru dem i med.Nordic motor i bardu planer topper.vet ikke hvor du bor,men.uansett,har du sjekka toppen å den var bein syns jeg det er meget rart at det ikke ble tett.ville tatt av toppen å dobbelt sjekka at alt er som det skal være.
Så jeg trenger ikke å tørke vekk den olja og det vannet som nå ligger mellom gods og pakning? Da sparte jeg meg jo for en del arbeid :D

Bor i Tromsø, så turen til bardu er jo ikke så forferdelig langt. Par timer bare. Men de har jo mekk linje på to skoler her i byen, så kanskje de kan hjelpe meg med planing.

Men er vel verdt forsøket først å sette til med studsene, blir det ikke tett da så napper jeg ut hele motoren. Var så mye ork å få gjort alt med motor i bil at det gidder jeg ikke en gang til :D

#235995  av wickeddark

Men jeg må ikke ta av toppen nå, å tørke reint det som har lekket over eller under pakningen før jeg setter i studsa, eller skal jeg bare peise på?