TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvilken av disse tingene kan gjøres med motor i bil?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #232089  av wickeddark

Da toppakninga røyk i går, så tenkte jeg at noen småting må gjøres samtidig

Har ikke noe måte å lagre motoren på, og heller ingen god måte å ta den inn eller ut på, så jeg må prøve å begrense meg til å gjøre rep. med motor i bil.
Det jeg har planlagt er:

I tillegg til å overhale toppen skal jeg,

Bytte rådelager, stempelringer/stempel, bytte clutch.

Kom gjerne med forslag om det er noe jeg har glemt som bør gjøres samtidig.

#232091  av larsst185

Jeg vil si at alt utenom clutchen kan gjøres i bilen uten de helt store problemene,men clutch skiftet kommer til å ta knekken på deg om du begynner med det med motoren i bilen.

#232092  av larsst185

i tillegg ville jeg bytta vannpumpe,regreim med tetteringer.Tettering i bakkant veiv.Jeg ville også skifta oljepumpa.Koster ca 1500kr å det er en billig forsikring og godt å vite at er i topp stand.

#232093  av wickeddark

Heheh, da dropper vi clutchen for nå ;)

Den fungerer egentlig greit den, tenkte bare å ta ett skippertak når jeg allerede må gjøre såpass mye.

Men støtte på litt problemer allerede, Toyota trenger ett nummer som står på råden for å finne rådelager til meg. Er en 1990 gt4, så om noen har samme årsmodell, og husker det nummeret, så hadde det vært flott.

#232094  av ST205RR

wickeddark skrev: Men støtte på litt problemer allerede, Toyota trenger ett nummer som står på råden for å finne rådelager til meg. Er en 1990 gt4, så om noen har samme årsmodell, og husker det nummeret, så hadde det vært flott.

Det nummeret må du nok lese av på alle 4 rådene dine da det ikke er likt fra bil til bil...

#232096  av wickeddark

ST205RR skrev:
wickeddark skrev: Men støtte på litt problemer allerede, Toyota trenger ett nummer som står på råden for å finne rådelager til meg. Er en 1990 gt4, så om noen har samme årsmodell, og husker det nummeret, så hadde det vært flott.

Det nummeret må du nok lese av på alle 4 rådene dine da det ikke er likt fra bil til bil...

Æsj!

Men men, da får jeg heller ta meg god tid til vasking og shining i motorrom mens jeg venter på de lagra.

#232097  av wickeddark

Stemmer det at bunnpannepakningen skal være på tube?
Fikk den beskjeden når jeg skulle bestille den...

#232104  av larsst185

Jepp.Er på tube.pass på at anleggsflatene er Helt rene og tørre før du har det på så er det toyota stoffet helt supert.Du skulle hatt verkstedhåndbok om du ikke har det,eller du kan se på linken.Omhandler mr2 men motor mekanisk er nesten identisk.Du bør ikke gå løs på jobben uten å ha noe litteratur på det du skal gjøre.

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... anical.htm

#232105  av wickeddark

Tackar ;)

Kjekt med manualer ja.

#232285  av wickeddark

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MR2-TURB ... otohosting

Denne her, sikle sikle. Vil den passe min motor?
Ser nesten alle utenom denne er oppgitt til å være "overbore" altså større en orginalt. Men må mann ikke borre opp blokka da?

#232328  av larsst185

Smidde stempel har jeg vert glad for mer en en gang at jeg har,gir vel en ekstra liten buffer ved for høy trykk osv.men det er vel ikke noe must før man begynner å komme opp i litt seriøse hk antall.En motor som er rett mappa med bensin tenning kan du fint kjøre pålitelige 300-350hk på med originale stempler og råder.(har lest om mr2 folk som har kjørt mye mer og)Rådene i 3s-gte er vertfall stein solide.Uansett så er det for lite bensin og eller for agressiv tenning som tar stempelet i de fleste tilfeller og ikke det faktum at motoren har mye hk.Kjører man med for mager blanding og feil tenning så raser et smidd stempel også ganske fort.I tillegg til det ganske enkle innkjøpet av smidde stempler så må motoren i de aller fleste tilfeller borres opp,med den jobben og kostnaden det innebærer :)

#232340  av wickeddark

Ah,

Har jo ikke tenkt meg over 300 med det første... Skal kjøre 1 bar da jeg enda har orginalturboen, og den virker rimelig strøken enda. Ingen slakk eller noe :D

Men hvordan stiller mann blandinga på disse bilene? Er det ikke en egen ECU som styrer alt det der? Må den ikke i såfall chippes?

#232501  av larsst185

skal du kjøre 1 bar går det helt fint med original ecu.går vel en grense rundt 1,2 vil jeg tro.kjøp deg en af måler så ser du det med en gang.
etter hvert kan du jo evt investere i komplett ems eller et piggyback system slik som emanage ect som muligjør mapping via pc.

#232808  av wickeddark

larsst185 skrev:skal du kjøre 1 bar går det helt fint med original ecu.går vel en grense rundt 1,2 vil jeg tro.kjøp deg en af måler så ser du det med en gang.
etter hvert kan du jo evt investere i komplett ems eller et piggyback system slik som emanage ect som muligjør mapping via pc.

Jo har tenkt litt på ett datasprut, men det får komme i neste rekke, skal ha nye felger og ny lakk til sommeren, så det tar nok mesteparten av bilpengene :(