TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikk litt motorproblemer i sta..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#238684  av larsst185

er motoren rett på registeret etter overhalinga?

#241105  av BrennaRacing

Da fikk jeg en telefon fra mekanikeren...Han mente rett å slett at luftfilteret mitt hadde skylden..Fikk jo opp 3 feilkoder nå: Lamda, Map sensor og en eller annen oksygensensor..Å han mente at alle de kodene kom på grunn av at bilen fikk for mye luft..

Byttet jo til Apexi filter for en god stund siden, og fjernet alle bokser å dritt som hørte til den gamle luftfilterboksen :lol: Men da ble det jo 2 hull fra slangen som vi bare tettet igjen med ducktape.. :D

Så han anbefalte meg å sette på plass alle boksene (utenom selve luftfilteret kanskje?) å prøve da..

Noen fler som har fjernet alle luftfilterbokser og har lyst til å fortelle meg hva de gjorde med de 2 hullene som blir åpne??

#241129  av Andy_Celica

BrennaRacing skrev:Da fikk jeg en telefon fra mekanikeren...Han mente rett å slett at luftfilteret mitt hadde skylden..Fikk jo opp 3 feilkoder nå: Lamda, Map sensor og en eller annen oksygensensor..Å han mente at alle de kodene kom på grunn av at bilen fikk for mye luft..

Byttet jo til Apexi filter for en god stund siden, og fjernet alle bokser å dritt som hørte til den gamle luftfilterboksen :lol: Men da ble det jo 2 hull fra slangen som vi bare tettet igjen med ducktape.. :D

Så han anbefalte meg å sette på plass alle boksene (utenom selve luftfilteret kanskje?) å prøve da..

Noen fler som har fjernet alle luftfilterbokser og har lyst til å fortelle meg hva de gjorde med de 2 hullene som blir åpne??
En sugemotor kan ikke få for mye luft, Men de sensorene som satt i org filterboksen må monteres på det nye filteret på en måte, Map sensoren og oxygen sensoren sitter jo i slangen mellom spjeldet og luftfilkteret. Lambdaen er nok i orden den er nok bare blitt forvirret pga at bensin i forhold til luft er feil pga at map sensoren ikke er koblett til.

#241161  av BrennaRacing

Hehe,.,,Da har jeg funnet ut av det...Er rimelig flaut, sykt flaut faktisk :oops:

Satt på alle orginale boksene, utenom luftfilterboksen i sta...Tok bilen på en liten testtur, og noen ganger gikk bilen helt som den skulle...Tenkte at jeg skulle prøve å montere orginal luftfilterboks, så jeg dro hjem å gjorde det...Å SÅ fant jeg en liten ledning med en plugg som lå ved siden av filteret...Tittet under luftfilterboksen å der så jeg en kontakt :lol: Så kom jeg på at når jeg å en kamerat monterte Apexifilteret i vinter så sto vi å diskuterte hva den var til...Sikkert ikke no viktig kom vi frem til :) Men det viste seg jo at dette var MAP sensoren :lol: :lol: Slang luftfilteret oppi boksen og kjørte av gårde..Å da virket alt som det skulle :)

Jaja, men da vet jeg hvertfall hvor MAP sensoren sitter neste gang 8)

Ps. Det er lov til å le :lol: :twisted:

#241165  av Andy_Celica

BrennaRacing skrev:Hehe,.,,Da har jeg funnet ut av det...Er rimelig flaut, sykt flaut faktisk :oops:

Satt på alle orginale boksene, utenom luftfilterboksen i sta...Tok bilen på en liten testtur, og noen ganger gikk bilen helt som den skulle...Tenkte at jeg skulle prøve å montere orginal luftfilterboks, så jeg dro hjem å gjorde det...Å SÅ fant jeg en liten ledning med en plugg som lå ved siden av filteret...Tittet under luftfilterboksen å der så jeg en kontakt :lol: Så kom jeg på at når jeg å en kamerat monterte Apexifilteret i vinter så sto vi å diskuterte hva den var til...Sikkert ikke no viktig kom vi frem til :) Men det viste seg jo at dette var MAP sensoren :lol: :lol: Slang luftfilteret oppi boksen og kjørte av gårde..Å da virket alt som det skulle :)

Jaja, men da vet jeg hvertfall hvor MAP sensoren sitter neste gang 8)

Ps. Det er lov til å le :lol: :twisted:
Anbefaller deg å dra ut den sikringen som heter EFI i mere en 5 secunder for å slette feilkodene fra ecu en, sitter i den sikringsboksen i motoorrommet.

#241169  av BrennaRacing

Takk for tipset :D Får gjøre det i morra :)

#241287  av Neemi

BrennaRacing skrev: Ps. Det er lov til å le :lol: :twisted:
Det tror jeg faktisk jeg skal gjøre et par minutters tid ;)
Da var jeg ikke så dum likevel da :D

#241291  av BrennaRacing

Egentlig så var du rimelig smart Neemi :) Meeen jeg trodde at MAP sensoret satt et annet sted...Jeg hadde jo helt glemt at jeg hadde plugget den ut i vinter :)

Men kan man bare skru den MAP sensoren av luftfilterboksen og legge den løst et sted...?? For nå har jeg jo montert orginalt luftfilter, men skulle gjerne fått Apexi filteret på igjen

#241375  av BrennaRacing

Jeg jublet kanskje litt for tidlig, for nå funker ikke bilen igjen..Den går bedre enn den gjorde før jeg plugget inn MAP sensoren igjen, men den oppfører seg ikke sånn som den skal...Virker nå som om den går dårlig mellom ca 2500 og 5000 (turtellern virker ikke så er ikke helt sikker) men når t-vis "boosten" slår inn så virker alt normalt igjen...Begynner å bli rimelig lei nå

#241395  av Larsen

Det du plugget var nok ikke map sensoren. Det er nok heller lufttemperatur sensor... Du skrev det jo faktisk selv
21:
During air/fuel ration feedback correction, voltage output from the oxygen sensor does not exceed a set value of the lean side and the rich side continuously for a certain period.

Open a short circuit in oxygen sensor heater..

24:
Open or short circuit in intake air temp sensor signal (THA)

Forstår det som at det er kortsluttning på 2 sensorer?? Har noen vært borti dette før, eller vet hva disse sensorene gjør og hvor de sitter...
Da er det vel kanskje på tide å fikse den andre feilen som står på ecu'en? De står jo liksom ikke der for morro skyld...

#241473  av BrennaRacing

Nei, nå står det ikke no feilkoder der...Når jeg skjekker så blinker bare motorlampa mange ganger

#241491  av Larsen

Ok. Skriv opp hva du har sjekket til nå da. Greit å vite hva som er prøvd å hva du ikke har. Feilen er nok engentlig ganske enkel skal du se.

#241498  av BrennaRacing

Først så skjekket vi tennplugger og smurte opp alle kontaktene med sånn el spray...Så var det en mekaniker som mente at katten var tett...Tok av den og erstattet den med et rør...Tok bilen på en prøvetur og den gikk fortsatt like dårlig...Skjekket tenninga..Sto på 10 grader, og fikk ikke stilt den lavere enn det (syns det er litt rart) Så tok vi diagnosetest og fant de 2 feilkodene som jeg nevnte ovenfor...Da trodde vi at det var Lambdaen som var gåen, men jeg sendte den inn til en jeg kjenner på Toyota for å være helt sikker...Han mente at det var på grunn av de to hullene i slangen til luftfilteret som var grunnen (der de boksene hadde sittet, og som jeg har teipet igjen) Jeg dro hjem å monterte de to boksene igjen...Bilen gikk bedre da, så da tok jeg å monterte orignal luftfilterboks igjen, å fant da ut at MAP sensoren ikke var koblet i...Koblet på den og da virket bilen helt normalt..Dagen etter tok jeg en liten kjøretur igjen...å da virket det bra innimellom, men noen ganger gikk den dårlig...Virket som om den gikk bra på lavt og høyt turtall, men på midten sviktet det :(

Det er vel alt vi har prøvd tror jeg...Som sagt før så har jeg fortsatt tenningsbank (selv om tenninga står på 10) Kan det ha noe med at bilen går dårlig...Har ikke peiling på hvordan jeg skal få bort banken heller...

#241501  av Larsen

ok. Regner med at du har gjordt det riktig, men du koblet vel ledning i diagnose pluggen da du stilte tenningen? Ville sjekket ut TPS sensoren og gått over med startgass over alle vakum slanger, med bilen igang. turtallet synker hvis du sprayer startgass over et sted det er lekasje. Fungere svært bra, bare vær litt forsiktig med å få det på eksosen :D

#241502  av BrennaRacing

Tenningen er stilt riktig ja.. :)

Hvordan skjekker man TPS sensoren a?? Mener å ha lest at det er ganske vanskelig...Eller??
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8