Side 3 av 9
Legg innLagt inn:21 jul 2007 21:36
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Når TPS på Celicaen min var feiljustert med en halv millimeter slik at det ikke kom IDL signal på tomgang så gikk motoren ganske tungt på tomgang, men det var ellers ingen forskjell å merke ved kjøring.
Ja jeg har opplevd det samme. Jeg feiljusterte også TPS'en med vilje en gang (ca en mm til venstre) for å sjekke hva som sjedde, og da når jeg gasset og motoren nådde 2000omdr så døde nesten motoren.. Den ble normal igjen når jeg justerte den tilbake til utgangspungtet (der jeg hadde satt et merke, en strek)
Larsen skrev:TPS'en sitter på motsatt side av gasswirenen på gasspjeldet
ICS ventilen er tomgansventilen som på undersiden av gasspjeldet (ihvertfal på 3sgte). Kaldstartdysen sitter på innsiden, under innsugs manifoilen rett ved siden av gasspjeldet (På 3sgte, Regner med at det er relativt likt på 3sge).
Det står inifinity i Bgb. Noen av de nye multimeterene viser Infiniti da målepinnen ikke er koblet til noe, men de er så sensitive at de plukker opp den svært lille motstanden mellom kontaktene som fins. Hvis den måler ohm I mega ohm klassen så leder kan det regnes som infinity (uendelig motstand) så det er ingen feil av den grunn. IDL og e2 signale som TPS'en justere er kun en av og på bryter som sier om bilen går på tomgang eller ikke. Det viktige signalet er det som kommer fra potensiometeret i tps'en som forteller hvor mye/lite gass du gir. Derfor er det viktig at du tester alle utgangene etter BGB.
Symptomene jeg fikk var at bilen gikk veldig lavt på turtall da den var kald, men turtall var bedre da den ble varm. Den kunne svaie litt opp og ned. Bilen hadde ingen tendenser til feiltenning, men var vanskelig å kalde starte.
Jeg har både sjekket ICS'en, vanntemp-sensoren og tomgangsdysen og de er alle innenfor normalen. Jeg har også funnet de gamle verdiene jeg skrev opp fra forige gang jeg sjekket TPS og den eneste verdien som ikke var innenfor det angitte var VTA-E2 som skulle være 0,2-0,8Kohm, min målte her 0,85 altså 0,05kohm for mye. Gjør dette noe?
Legg innLagt inn:01 aug 2007 22:40
av Mr2Even
Lurte på, har noen svar på det jeg lurer på over ?

Legg innLagt inn:01 aug 2007 23:15
av Larsen
Vil ikke tro at det har noe betydning.
Legg innLagt inn:05 aug 2007 11:19
av Mr2Even
Vil ta opp temaet angående det ekstra skyvet/kikket ved 5000omdr igjen.
Jeg har kontrollert TPS, vakumslanger, ACIS, tenningen, div følere, kjøpt nye tennplugger kabler, fordelerlokk og rotor men ingen forbedring

Jeg har åpent luftfilter og clutchen er et år gammel.
Idag har jeg sjekket om vakumklokka lukker seg/ at spjeldene åpner seg ved 5000omdr og det gjør det. Feilkoder har jeg heller ikke.
Kan det være noe med bensintilførselen eller styringen av den kanskje?
Har noen en anelse om hva dette kan komme av??
Legg innLagt inn:05 aug 2007 11:38
av CelicaTurbo
tja, da begynner dette å bli vanskelig å feilsøke, og dyrere. Jeg er ganske tom for forslag så jeg håper noen andre har noe fornuftig å si også. Det mest aktuelle jeg tenker på neste da er tett bensinfilter (trenger lambda for å stadfeste mager blanding på høyt turtall) eller at registerreimen har hoppet over et hakk på kamakseldrevet (må kontrolleres av mekaniker eller annen med peil).
Legg innLagt inn:05 aug 2007 11:46
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:tja, da begynner dette å bli vanskelig å feilsøke, og dyrere. Jeg er ganske tom for forslag så jeg håper noen andre har noe fornuftig å si også. Det mest aktuelle jeg tenker på neste da er tett bensinfilter (trenger lambda for å stadfeste mager blanding på høyt turtall) eller at registerreimen har hoppet over et hakk på kamakseldrevet (må kontrolleres av mekaniker eller annen med peil).
Ja der sa du noe

Jeg har en liten dirrende lyd, kanskje det er strammeren som er litt dårlig ? eller som du sier, at registerreima har hoppet over et hakk på kamaksel-drevet. Dette skal jeg komme i bunns i. Jeg får bestille time for sjekk . Bensinfiltert var byttet for ca2 år siden. Da bytter jeg nok reg reim med det samme, er justerbare kamdrev noe å tenke på?
Legg innLagt inn:05 aug 2007 12:30
av Mr2Even
Men hadde registerreima hoppet av en tann på kamaksel-drevet hadde jeg da kunne fått justert tenningen?
Jeg tror det er strammeren for jeg har googlet litt og der fant jeg ut at den ulyden og effekttapet jeg har kan indikere at strammeren er sliten, eller kanskje reima ble feil strammet når motoren sist ble overhaldt (både for stram eller for slakk regreim er like ille) :
"Du merker ikke noe til det utover lyden motoren har en litt flatere (les: lavere) dreimomentkurve og har ikke maks effekt, men utover det så har det lite å si"
"Ser d er ett velkjent problem at regreima rasler og lager ulyder. Hovedsaklig kommer d av for slakk reim som vibrerer kraftig og slår i dekslet. Byttet regreima på min igår, å ble kvitt lyden ved å bytte reima og strammehjulet + korrekt stramming (følg verkstedmanual!)."
"du skal sette motorn på tdc (øvre dødpunkt) vri tre tenner på kamdrevet (mot klokka) og skru til bolten på strammehjulet...da skal det være greit.."
"bare så ikke noen missforstår. Man skal IKKE vri på selve kam drevet, du må vri på veiva, men så mye at kamdrevet flytter seg tre tenner. Dette gjør man for og dra opp slakken på den siden det ikke er strammer, altså fremsiden av registeret."
Hva var øvre dødpunkt igjen?
Legg innLagt inn:05 aug 2007 18:13
av Larsen
Øvre dødpunkt er da toppen på syl 1 er på topp. Normalt hvis reg reima hopper så er det innsugskammen det skjer på. Da vil også tenningen være umulig å få stilt inn riktig. Kan jo være eksoskammen da. Strammeren i seg selv gjør ingenting med effekten før reima begynner å hoppe over tenner.
Ville kanskje ha lånt en mobil bredbåndslambda og sjekket om bensinblandingen er problemet.
Legg innLagt inn:05 aug 2007 19:13
av Mr2Even
Larsen skrev:Øvre dødpunkt er da toppen på syl 1 er på topp. Normalt hvis reg reima hopper så er det innsugskammen det skjer på. Da vil også tenningen være umulig å få stilt inn riktig. Kan jo være eksoskammen da. Strammeren i seg selv gjør ingenting med effekten før reima begynner å hoppe over tenner.
Ville kanskje ha lånt en mobil bredbåndslambda og sjekket om bensinblandingen er problemet.
Det var sånn det var ja. Nei men tenningen har jeg fått stilt inn. Men merker man det ikke på tenninga visst den har hoppet av på eksoskammen, bare på innsugskammen eller? Når jeg sjekket ventilene fant jeg ikke noe feil.
Å testet med en mobil bredbåndslambda hadde sikkert ikke vært dumt

Hvor kan jeg låne en bredbåndslambda da? Er det noen her eller et firma nær oslo som utføre dette ?
Legg innLagt inn:05 aug 2007 19:16
av Larsen
Grunnen til at tenningen kun endrer seg på innsugskammen er fordi det er den fordeleren drives av.
De fleste som har rulle har som regel en sånn lambdasonde.
Legg innLagt inn:05 aug 2007 19:27
av CelicaTurbo
Kun innsugskammen har innvirkning på tenningspunktet ja.. Kanskje det er noen som ikke bor så langt unna deg som kan leie deg en bredbåndslambda for en kveld?

Legg innLagt inn:05 aug 2007 19:27
av Mr2Even
Larsen skrev:Grunnen til at tenningen kun endrer seg på innsugskammen er fordi det er den fordeleren drives av.
De fleste som har rulle har som regel en sånn lambdasonde.
Akkurat, da får jeg søke litt etter det. Jeg må forresten bytte o-ringen/ pakningen på fordeleren snart, det lekker litt olje. Er det greit å få gjennomført? Vil en 17år gammel fordeler være moden for utbytting kanskje?
Legg innLagt inn:05 aug 2007 19:29
av Mr2Even
CelicaTurbo skrev:Kun innsugskammen har innvirkning på tenningspunktet ja.. Kanskje det er noen som ikke bor så langt unna deg som kan leie deg en bredbåndslambda for en kveld? 
Ja det hadde passet meg bra nå

Kremt, noen med en mobil bredbåndslambda jeg kan låne her?

Legg innLagt inn:05 aug 2007 23:14
av Larsen
Mr2Even skrev:Larsen skrev:Grunnen til at tenningen kun endrer seg på innsugskammen er fordi det er den fordeleren drives av.
De fleste som har rulle har som regel en sånn lambdasonde.
Akkurat, da får jeg søke litt etter det. Jeg må forresten bytte o-ringen/ pakningen på fordeleren snart, det lekker litt olje. Er det greit å få gjennomført? Vil en 17år gammel fordeler være moden for utbytting kanskje?
Ikke bytt hvis ikke det er feil på sensorene, noe det sansyligvis ikke er siden bilen din går. Rotor og fordelelokk er greit å bytte hvis du ikke har gjordt det alerede. Det er ganske enkelt på 3sgte motoren. Der sitter den med kun festet med en bolt. Mulig du må av med fordelelokket for å få den på plass da.
Legg innLagt inn:06 aug 2007 05:39
av Mr2Even
Larsen skrev:Mr2Even skrev:Larsen skrev:Grunnen til at tenningen kun endrer seg på innsugskammen er fordi det er den fordeleren drives av.
De fleste som har rulle har som regel en sånn lambdasonde.
Akkurat, da får jeg søke litt etter det. Jeg må forresten bytte o-ringen/ pakningen på fordeleren snart, det lekker litt olje. Er det greit å få gjennomført? Vil en 17år gammel fordeler være moden for utbytting kanskje?
Ikke bytt hvis ikke det er feil på sensorene, noe det sansyligvis ikke er siden bilen din går. Rotor og fordelelokk er greit å bytte hvis du ikke har gjordt det alerede. Det er ganske enkelt på 3sgte motoren. Der sitter den med kun festet med en bolt. Mulig du må av med fordelelokket for å få den på plass da.
Ok. Hvilke sensorer er det du mener? Det jeg har gjort er å måle mellomrommet i kontaktpungtene inne i fordeleren med følerblad (
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... 0_0001.jpg ) de var innenfor grensen så da er det sikkert ok.
Jeg har byttet rotor og fordelerlokk for ca et år siden, da var det bare å løsne to skruer og på lokket til rotoren var det bare en skrue i midten, men jeg har jo GTI. Enkelt å bytte ja, men en ting jeg har stusset litt over er at det ganske fort oppstår belegg på de fire kontaktoverflatene inni der. Men det er kanskje vanlig?