TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Øke hastighet pÃ¥ en celica...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#30089  av kennethx

Bytte motor, og ikke si noe til biltilsynet og gi blaffen i avgifter osv er selvfølgelig billigere enn å kjøpe en GT4 med en gang. Men du skal være obs på at forsikring IKKE gjelder om de merker at motoren er byttet. Det betyr at du blir direkte økonimisk ansvarlig for deg og alle andre involverte personer/eiendeler. Ikke så veldig gunstig i grunnen. Spare på kort sikt, ja, på lang sikt kan det bli VELDIG dyrt.
Sist redigert av kennethx den 18 jan 2004 15:26, redigert 1 gang totalt.

#30091  av larsst185

hmmm.hm,hm,hm.Mye snålt her nå :?

#30092  av CelicaTurbo

en ST205 er nok rundt 100.000 dyrere enn de billigste ST202 tenker jeg så det er en seriøs prisforskjell ja. Ellers har alle ST205 samme turbomotoren på rundt 240hk mener jeg det var. Det er så klart mulig å bytte turboen til noe større men kostnaden ved slikt er ofte høy ettersom du gjerne trenger en del annet i samme slengen, motorstyring f.eks. Det er ikke twinturbo på disse, men både ST185 og ST205 har noe som kalles "dual entry turbo", som egentlig bare er et begrep som beskriver hvordan eksosmanifolden er designet, det er kun en turbo.

...og skal du ha råd til allt dette som 18-åring må det enten gro gull utav ræven din, eller så må du ha en far som sitter godt i det og er meget gavmild :) Jeg vil tippe den totale kostnaden ved en st202, pluss motor, trimming, styling, lakkering, neon, stereo og allt arbeidet vil ligge i området rundt 250.000++ :) Det er egentlig litt vanskelig å ta dette 100% seriøst :)

#30109  av @lpher

chris skrev:
Men det må vel ytterligere mod til for å få dette til å stemme? ellers blir vel målinga helt feil?
Nope....men jeg må gjøre ett par små inngrep for å få utnytta de talla over 250kmt da ;-)

@lpher

#30210  av henningl

Får meg til å tenke på den godeste Mads / Azmodan, tidligere eier av en eldre turbo-celica, som lånte bort bilen og fikk tilbake et vrak, sjekket loggen på dataspruten og påstår bilen holdt 293 km/t og 10.200 rpm. Det er selvfølgelig bare vås :lol:

Et par ting.. er du bare 15 nå så skifter du nok mening om hvilke bil du skal ha før du fyller 18. Dessuten, skal du ha bil å trimme så sørg for å kjøpe noe med turbo. Er bare bortkasta penger å prøve å trimme en bil uten og tro at toppfarten øker særlig..

#30305  av @lpher

The Doctor skrev:MTTE selger TRD km/t skive som går til 300km/t til MR2 SW20 :)
MmmmTTE? Whats that? :)

@lpher

#30394  av tbergstad

Er du klar over hvor fort 250km`t egentlig er?.. :shock: Har du noen som helst aning om hvor lett det kan gå galt i slike sinnsyke hastigheter... Jeg har to venner som nesten har dødd i slike hastigheter.. Enig med de fleste her på forumet. Det er ikke toppfart som gjelder. Men akselerasjon :wink:
 #30453  av Remi

Jah sikkert bare enda en 14is som ønsker seg en bil han kan kjøre fra purken me ! :lol:

#33138  av Kjelliken

:shock: masse rart her inne ja..

Det går nok fint å bytte en motor i en st 202 til en turbo maskin men alle ledninger og ecu må nok skiftes.

Er bilen nyere enn 96 eller førstegang registrert etter 96 i norge koster all trimming extra kr i norge for da må du tolle hk'ene i bilen. er derimot bilen eldre og regitrert før 96 kan en øke hk uten å øke volum uten noen extra avgifter, men en bør vel egentlig registrere det.

Har selv byget om en Corolla ee80 til en ae82gt og det var mye som måtte skiftes. Fra 1.3 med forgasser til en 4age 1.6 gt.

Alle bremsene og slikt måtte skiftes og stabilisator stag og slikt og.
For å få dettte godkjent måtte jeg søke hos toyota importøern i norge som holder til i drammen. Der sa de at jeg måtte ha en komplett gt for å få lov til å bygge om. det hadde jeg en kolisjon skadet en.

Så det var bare å sette i gang. tok litt tid det da kan du si..

en link til litt bilder av den her...

http://groups.msn.com/KIKDesign/vikings ... lbumlist=2

:?

#33162  av CelicaTurbo

man kan trygd si at den bilen ble en smule ombygd ja :)