TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Øke hastighet pÃ¥ en celica...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #29886  av Crazy_Maniac

Hei til alle dere som vil lese dette. Jeg er en gutt på 15 år som ikke fult har satt meg inn i hvordan en bilmotor fungerer og slikt, men jeg kan bunnbegrepene. Hvis man trimmer en bilmotor vil den bli sterkere (duh!), men så lenge man ikke gjør noe med girene i girkassa så vil man jo bare få bedre akselerasjon! Tenk en sykkel, spiller ingen rolle hvor hard man tråkker, man må fortere rundt med pedalene for å få fart... eller skifte tannhjulene i giret. SÅ, med andre ord: hvordan skal jeg kunne få min fremtidige celica over 210km/t? (hørte det var toppfart av en eller annen fyr...)

Kris

#29887  av larsst185

heisann.

Du vil nok øke toppfarta noe med å trimme en motor da du gjerne har litt mer turtall å hente når toppfarta er nådd.Motoren ligger jo ikke å stanger på turtallsperra når du når 220kmt,så kan du hente ut noen hundre omdr til fra motoren i en slik hastighet vil nok toppfarta øke noe,men neppe noe dramatisk.
 #29892  av Crazy_Maniac

men finnes det noe som jeg kan gjøre for å øke hastigheten, uten å bytte hele girkassa og/eller kjøpe noen spesiallagde deler til 50.000++?

#29898  av larsst185

Hvorfor skal du egentlig ha den øka da??Kjøper du en gt4 st185 kjører du ut speeden og den går til 260kmt,da er vel reel fart rundt 230 kansje.Er ikke dette fort nok? :roll:

#29900  av chris

Aksellerasjon OPP til 100, opp til 150, evt så mye som opp til 200.. det er mye viktigere, og artigere, enn toppfart. Er jo ett fett om toppfarta er 220 eller 230 liksom. Men det er min mening da ;)

#29901  av larsst185

jepp.og skal du på en eller annen måte forandre utveksling for å øke toppfart senker du automatisk aksen fra 0-100 feks.

#29903  av kennethx

OMG! Nerf avatar er du snill! :) Den er _LITT_ stor :)

#29904  av chris

hehe, drøy størrelse på den avataren der ja ;)

#29905  av Crazy_Maniac

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg vil gjerne ha litt toppfart også... faen az... VW passat (den family bilen...) kjører jo faen meg opp i rundt 190 også da... Det er jo 20-30 km/t saktere enn celica'en jo :x ! Det blir surt når andre biler folk skal ha her runder over 240-250 km/t da... (BMW 325, Audi s2 osv...) hva er 0-100 for en celica GT4? Har tenkt til å bytte org. motoren med en st205... få turbo og nos oxo...

#29906  av chris

larsst185 skrev:jepp.og skal du på en eller annen måte forandre utveksling for å øke toppfart senker du automatisk aksen fra 0-100 feks.
For øvrig skal det jo en del til å banke turtallssperre i høyeste gir da.. liksom.. på en mr2 vil jo ikke det skje før man er oppe i 280-290 km/t eller deromkring.. Er nok bedre å gjøre noe med kreftene enn utvekslinga ja ;)

#29911  av larsst185

var mest sånn rent teoretisk

#29912  av Zorin

Er ikke farstgrensa i Norge 100 km/t da :lol:

#29919  av chris

Crazy_Maniac skrev:Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg vil gjerne ha litt toppfart også... faen az... VW passat (den family bilen...) kjører jo faen meg opp i rundt 190 også da... Det er jo 20-30 km/t saktere enn celica'en jo :x ! Det blir surt når andre biler folk skal ha her runder over 240-250 km/t da... (BMW 325, Audi s2 osv...) hva er 0-100 for en celica GT4? Har tenkt til å bytte org. motoren med en st205... få turbo og nos oxo...
Hvor ofte kappkjører man så man trenger toppfart på 250+ ? Jeg har ikke opplevd det så mange ganger akkurat.
Originalmotoren i ST205 har turbo.. omtrent 250 hester i den.

Men jeg kan gjenta det som jeg skrev i sted.. jeg synes det er ett fett om bilen går 190 eller 220. Spørsmålet er mer hvor fort man når den hastigheten. Og.. BMW 325 går såvidt jeg vet ikke 250 km/t ;)

#29920  av chris

Zorin skrev:Er ikke farstgrensa i Norge 100 km/t da :lol:
hehe :D

#29922  av CelicaTurbo

giringen på en 90-93 Celica GT4 tillater en fart på omtrent 290km/t ved 7250rpm og med 215/40-17 dekk. Det er så klart om du har kreftene til å presse motoren til turtallssperren da :) Det samme gjelder nok Celicaene med mindre motor, det er ikke giringen det kommer ann på, men heller kreftene til å utnytte hele turtallet med 5. gir.