TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ustødig i fart

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#248463  av predator

Bestillt time på verkstad no. Laaang ventetid (10 juli) Så det beste hadde jo vært og funne ut feilen selv... Løftet opp bilen på nytt i dag, og rikket på alt som var tenkelig mtp ustødigheten... Men fann ingen "løse" ting der under...
Har oppdaget att handbrekket (som jeg normalt ikke bruker) Sitter fast (selve handbrekket) Men det ligger fast i nedre stilling da, så det er ikke "på". Skal skru av dekslene under nå i morgen, og se hva som er årsaken til det... Kan det være feilen tro? :roll:

#248476  av Larsen

Prøv en tur med vinterdekkene da.

#248485  av predator

Var dårlig med plass til vinterdekkene da jeg kjøpte den, så de er på vei opp til meg i posten :D Kjøpte bilen som en prosjektbil.

#248501  av Larsen

predator skrev:Var dårlig med plass til vinterdekkene da jeg kjøpte den, så de er på vei opp til meg i posten :D Kjøpte bilen som en prosjektbil.
Men skjedde dett plutselig eller er det bare første gang du prøver den?

#248503  av predator

Prøvekjørte den da jeg kjøpte den, og kjente ingen antydning til vingling.
Men kjente det første gang på vei hjem. Da bilen begynte og komme opp i fart,og kraftig på nedbremsingene... Er bare noen dager siden jeg kjøpte den, og har ikke prøvd den noe særlig siden, pga den er helt jæævlig å kjøre. Tok av felgene i dag, og sjekket senterkoppen og falten hvor felgene ligger på- Og den var også som den skulle..
Skal prøve med vinterdakk da jeg får de i posten om noen dager...

#248583  av Mr2Even

Det har ikke vært noe skade på bilen før vel? kanskje skeiv i ramma..? Eller så er det sikker slark i et eller annet..

#248595  av kghaas

Hvis du ikke har funnet ut av dette, så kan du jo sjekke lufttrykk i hjula. MK1 er ekstremt følsom på riktig trykk i dekkene og jeg regner med at det er mye av det samme på MK2 Det du beskriver som din opplevelse er nøyaktig det samme som jeg opplever når jeg har for mye trykk, spessielt forran.

hva er dektrykket ditt nå?

PS: jeg har aldrig vært borti en bil som er så ekstremt følsom på lufttrykket i dekk som Mr2...

#248608  av predator

Tror ikke det har vært noe skader på bilen tidligere. Kan ikke si det 100% men ser ikke slik ut...
Har ett luft trykk på 30 (husker ikke måleenheten) men likt på alle hjula...

#248626  av Mr2Even

Er det bare når du bremser problemet oppstår?

#248638  av CelicaTurbo

Om du kjører på orginalhjul som er bredere bak enn fremme så står det anbefalt dekktrykk på en klistrelapp i handskerommet. Ellers kjører jeg 42 bak og 38 fremme på 17" dekk i 215 og 235-bredde.

#248655  av larsst185

Kommer problemet kun ved hard oppbremsing?Det skrev du ingenting om først...!Ta bilen på en bremseprøver å se at bremsene tar jevnt.

#248671  av predator

Problemene kommer også ved akselerasjon. Nettopp skiftet skiver og klosser forran på bilen. Det er litt kasst i de, men er ikke det som er årasken...

#248673  av predator

CelicaTurbo skrev:Om du kjører på orginalhjul som er bredere bak enn fremme så står det anbefalt dekktrykk på en klistrelapp i handskerommet. Ellers kjører jeg 42 bak og 38 fremme på 17" dekk i 215 og 235-bredde.
Har 18" med 215-40 forran og 225-35 bak. Kjører med 30 (er det psi det heter?)

#248676  av Mr2Even

Det kan kanskje være:
Brems som henger og eller som tar ujevnt..
Slitt tannstag kanskje, slark i tannstaget til styringa..
Gåene/ gåent topplager til fjærbeina..
Slitte bærekuler..
Slark i oppheng..
Eller flere slitte ting i undertellet osv som gjør bilen ustabil..
Eller en blanding av flere av disse tingene. :roll:

#248697  av CelicaTurbo

predator skrev:
CelicaTurbo skrev:Om du kjører på orginalhjul som er bredere bak enn fremme så står det anbefalt dekktrykk på en klistrelapp i handskerommet. Ellers kjører jeg 42 bak og 38 fremme på 17" dekk i 215 og 235-bredde.
Har 18" med 215-40 forran og 225-35 bak. Kjører med 30 (er det psi det heter?)
Det er litt lite trykk, men jeg tviler på at det er grunnen til problemene dine. Jeg antar det er slitte foringer og/eller bærekuler..