TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ustødig i fart

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #247780  av predator

Mr2en har blitt skikkelig ustødig i fart. Skulle kjøre forbi en annen kar i går, og fikk skikkelig problemer med og komme meg i min kjørebane igjen.
Det føltes ut som om jeg mistet alle hjulene.
Når jeg starter en sving - svinger normalt, og pluttselig skjærer bilen ut, og svinger noe kolosalt helt av seg selv... Sjekket hjulene, og de sitter godt fast. og hjul lagrene er ok.
Hva kan dette være da?

#247782  av Larsen

Ville ha sjekket styring/styreleddene (både indre og ytre). Gått over at alle bolter på hjulopphenget sitter på plass.

#247786  av 4A-GE

jeg ville ikke kjørt med bilen hvertfall.
 #247792  av inzane2012

predator skrev:Mr2en har blitt skikkelig ustødig i fart. Skulle kjøre forbi en annen kar i går, og fikk skikkelig problemer med og komme meg i min kjørebane igjen.
Det føltes ut som om jeg mistet alle hjulene.
Når jeg starter en sving - svinger normalt, og pluttselig skjærer bilen ut, og svinger noe kolosalt helt av seg selv... Sjekket hjulene, og de sitter godt fast. og hjul lagrene er ok.
Hva kan dette være da?
har noe av det samme med min, men ikke fullt så gale som du beskriver, og kjenner det mest der veien ikke er helt god. nesten som jeg får ett lite kast på rumpa av og til...di på toyota mente det kom av at ett eller flere svinglager var utslitt så jeg hadde fått litt slark i ene demperen bak...

#247825  av Master

prøv å jekk opp hvert hjørne av bilen og ta tak i dekket ved kl 3 og kl 9 og rykk det inn og ut. Samme med kl 12 og kl 6. Er det noe slakk der kan det være bærekuler, hjullager eller styreledd.

#247826  av PÃ¥l

Det er ikke sporing av dekk, det du beskriver da? Kan jo oppleves sånn, at bilen "styrer seg selv" når det f eks er spor i veien.

#247836  av Peak

Har aldri eid MR2 eller noe, men jeg kan bare nevne at når jeg kjøpte min gamle bil(MB 190E 2.6), så sto det Dunlop SP9000 17" dekk på bilen, når de var utslitte så kjøpte jeg noen billigdekk som var veldig myke i dekksidene og da ble bilen veeeeldig ustabil i svinger og fort rett fram, prøvde med alle mulig dekktrykk, fikk senere Toyo proxes T1-R på bilen å da ble den tilbake til normal. Alt av opphengskuler, styrestag, foringer osv var gode.

Merket det også noe på Celicaen når jeg gikk ifra Nokian Z til Falken FK-452.

#247837  av predator

Har ikke hatt tid til og sjekke noe nermere enda. Skal jekke den opp i morgen og prøve og "rikke" på felgene.
Dekkene som er på bilen skulle så absolutt vært utskiftet. Så der har jeg bestilt Toyo dekk. Bilen sporer noe jæævlig, men er ikke det som jeg beskrev lengere oppe. Det står 225-40-18 på bilen rundt om...
Takker for hjelpen så langt. Vi får se i morgen hva som kan være galt her :D
Mvh : Tonny

#247841  av Larsen

Godt tips til alle egentlig er vel å ikke bruke større høyde/omkrets enn dekkene orginalt har. Grepet blir faktisk dårligere

#247853  av predator

Larsen skrev:Godt tips til alle egentlig er vel å ikke bruke større høyde/omkrets enn dekkene orginalt har. Grepet blir faktisk dårligere
Vet, skal gå ned til 35 nå på de nye dekkene jeg skal kjøpe :D

#247915  av jumbo

Og for all del kjør 2-3 dimensjoner bredere bak enn foran

#247978  av cameleon

og bare for å nevne det så kan du sjekke noe så enkelt som loddinga i felgen. om du har mistet de så kan bilen oppføre seg helt jævlig. har opplevd og fått montert på felger og dekk hvorav den ene siden var uten lodd og den andre siden hadde for mye. gjett om det var et mareritt og kjøre da. :P

#247983  av Andre

Sjekk også sentreringsringen og at den faktisk får godt nok anlegg.

#248111  av Doffen696

Har du sjekket om vulkaniseringa på slitebanen er fast? På gamle dekk kan dette løsne, og då får man en følelse av å kjøre på såpe eller glattis. Har sett det skjedd på en Chrysler. Den vart SKUMMEL å kjøre. Total uforutsigbar.
 #248113  av glenn88

Hei!, har du kontrollert lenkearmsforingene dine? min bil er veldig lik denne beskrivelsen, og jeg har kommet fram til at det kan være dem iallefall på min bil.

Glenn