Side 3 av 3
Legg innLagt inn:13 feb 2004 17:16
av chris
Uten å kommentere dette ytterligere, så tror jeg at jeg bare tar denne her jeg
Og hjelper ikke det, må jeg bestille en gaydar igjen

Legg innLagt inn:16 feb 2004 18:59
av Pål
Kristian, du sa at motstanden til dynamoen øker når strømforbruket blir høyere, har dette noe å si på motoreffekten? Har aldri hørt om det, så derfor spør jeg. hva er det som gjør at motstanden øker egentlig da?
Legg innLagt inn:16 feb 2004 19:01
av kennethx
Jo mer strøm du trekker fra dynamoen, jo vanskeligere blir den å snurre rundt, altså går mer motor effekt med til å drive dynamoen når den har større belastning. Sånn helt enkelt...
Legg innLagt inn:16 feb 2004 19:11
av CelicaTurbo
som Kenneth sier, så dvs at om du trekker mye strøm så er det mindre kraft å hente fra motoren siden den også må drive en dynamo som er meget tung å snurre rundt. Enkelte moderne biler er slik at dem skrur av alle vifter osv ved full gass for å "hjelpe på" ved forbikjøring.. Dynamoen er så tung å snurre rundt når den produserer strøm til en bil at du aldri hadde klart å snurre den for håndkraft (ikke at du uansett hadde klart å snurre den i godt nok turtall til å produsere strømmen, men du skjønner poenget

)
Legg innLagt inn:16 feb 2004 22:09
av Pål
Javel, så når jeg har på mye som trekker strøm, f.eks anlegg eller noe, så blir dynamoen seigere enn når jeg ikke bruker så mye strøm? Trodde at en dynamo hadde samme "seighet" uansett jeg, bare at "strømreservene" ble mindre... sorry hvis jeg spør dumt, er bare nysgjerrig på åssen dette virker/er bygd opp
Legg innLagt inn:17 feb 2004 08:54
av CelicaTurbo
Det blir tyngre for motoren å dra dess mer du henter fra dynamoen ja, når motoren går på tomgang er det egen elektronikk som har som oppgave å gi litt pådrag når du skrur på strømkrevende ting som frontlykter og varmetråder i bakrutene.. I forhold til motorens totale kraftresserve er det ikke snakk om mye, men det er uansett noe som tar litt effekt ja

Legg innLagt inn:17 feb 2004 15:45
av Pål
okey. takk. eeh, hva var subject igjen?
