TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• viftereim

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #32634  av memo

viftreima mi hyler no inn i h.... når motoren er kald.. forsvinner etter litt kjøring.. men er irriterende klokken 07 om morgene .. :P

er det bare å stramme denne, er det noen stor sak? (har aldri gjort det før :oops:)

fikk et tips at jeg kunne ta litt olje på fingertuppene med hansker, og mens reima går rundt, ta på _sidene_ av reimen... da ville lyden forsvinne...

anyone? :P

#32641  av Goose

Det er ikke noe sak å stramme den, bare se hvor rema går så finner du frem ditt du kan stramme den, er ikke sikker på hvor det er på en 3s-ge motor...

men kanskej ø bytte den er like greit samtidig? Koster ikke så alverden en ny rem, tror det var rundt 300 kr.

#32643  av CelicaGT

Stramminga sitter rett under dynamoen. Eige hjul til å stramme reima med... Rekner det er samme stramminga på bilen din som min....
Sjå på reima om det er sprekker i ho visst ikkje er det vel ingen vits å skifte den

#32646  av larsst185

Du kan jo prøve å smøre den men ta heller en sprayboks å spray litt olje på.Tror det svir litt å få fingeren satt fast i reima :lol:
Er reima stram nok og likevel hyler er sikkert gummien gammel og hard,da må du nok bytte!

#32668  av CelicaTurbo

er det ikke litt mot sin hensikt å olje reimen? Jeg mener, den skal jo trossalt drive noe rundt :) Å olje sidene på reimen med handske og olje på handsken går nok fint så lenge ikke undersiden av reimen (kontaktflaten) blir oljet, men om det hjelper aner jeg ikke, har ikke hørt det tipset før.. bruker man spray skulle en tro at oljen kommer seg overalt, inkludert den delen av reimen som ikke bør være så glatt? :)

vet Clas Ohlson selger remspray, som er en spray med noe harpiks-baserte greier som gjør at det er bedre tak i reimen.. dugde fint på min MR2 men holdt bare noen måneder.. det som til slutt gjorde susen var å bytte reimen..

edit: og et annet tips: for å minke motstanden i dynamoen (som er ganske stor når strømforbruket er høyt) så sett på minst mulig elektrisk i bilen de første sekundene etter start, altså ingen lys, viften på null, ingen bakrutevarme osv.. det hjelper mye om reimen ikke griper skikkelig i starten (som du fårøvrig ser på batterimåleren din om den gjør.. mulig du ikke har det problemet :) )

edit 2: og en ting til: om du virkelig skal prøve med hanske så vær jævlig forsiktig, den reimen er utilgivelig med fingrene dine om den får tak i handsken..

#32672  av larsst185

Det går å smøre den men alt med måte selfølgelig.en pitteliten dusj bare og i praksis har ikke det noen betydning for reim drifta.Mest som en nødløsning kansje.
Helt enig med deg christian,får frysninger av tanken på finger mellom reim og reimhjul :shock:

#32687  av CelicaTurbo

godt mulig det fungerer bra med en liten dusj olje på reimen, har ikke prøvd det selv så jeg aner ikke om reimen blir for glatt da.. skulle egentlig tro at enhver olje i kontaktflatene ville bli brent bort ganske fort der hvor det er mye press :)

#32693  av erling

Ville holdt meg unna olja. Bytt den heller, koster ikke all verden med en ny. Husk at om reima går varm, kan den fortsette å slure, men uten å lage lyd, og da slites reimhjulene. De er dyrere.. :)

#32712  av CelicaTurbo

kan reimhjulene bli slitt av en gummireim? Høres nesten ut som en bekk som sliper stein :)

ok, det er gjerne tilfelle, men er de reimene så harde altså?

#32719  av erling

Skjedde på golfen min. Batteriet var tomt på vei til østlandet, åpna panseret å la etter litt merke til at reimhjulet på dynamoen holdt svært lav omdreining. Reima hadde gått varm og slurte uten en lyd. Var slitt et skinnende blankt spor ned i reimhjulet. Nå var dette en enkel v-reim, våre biler har vel 4-5 v'er i reimflaten, blir kanskje noe annet da.

Prøv å stramme reima, hvis det ikke hjelper kjøp ny. :)

#32727  av CelicaTurbo

kanskje overflaten i reimene fungerer som sandpapir? :) Men, reimen på våre biler har 4-5 spor ja..

#32766  av memo

5 spor på min ja... menneh..heh... gjett hva som var galt da..

idiotene på verkstedet har GLEMT Å SKRU I MUTTEREN TIL BOLTEN, SOM SKAL HOLDE STRAMMEHJULET TIL DYNAMOREIMEN PÅ PLASS!"##"/&("!

de skal få så rundkjeft som de aldri har fått i morgen.

i tillegg har de klart å slå hull i radiatoren, så den lekker kjøleveske..
sannsynligvis når de satt på eksosmanifoilen.

at. det. går. ann.

#32768  av chris

memo skrev:5 spor på min ja... menneh..heh... gjett hva som var galt da..

idiotene på verkstedet har GLEMT Å SKRU I MUTTEREN TIL BOLTEN, SOM SKAL HOLDE STRAMMEHJULET TIL DYNAMOREIMEN PÅ PLASS!"##"/&("!

de skal få så rundkjeft som de aldri har fått i morgen.

i tillegg har de klart å slå hull i radiatoren, så den lekker kjøleveske..
sannsynligvis når de satt på eksosmanifoilen.

at. det. går. ann.
Er det mulig ?? :shock: :shock: :evil: :evil:

#32772  av larsst185

Er det på toyota du har hatt bilen?

#32773  av Christian

Fy fan, så mye dritt pga andres inkompetanse :x

Perfekt eksempel på hvorfor det lønner seg å skru selv, om man har mulighet til det. :?