Det av lover og regler er som de er, er en ting, men de ER SÅNN per nå, og da der det de som er toneangivende for hva som er lov, og hva som IKKE er lov.
Det at avgiftsnivået er som det er idag, er bestemt på politisk nivå, og er per idag rammeverket for toll på effekt av bil. Sånn er det bare, og ikke noe vi kan velge bort når vi selv ønsker.
SÅ, nå som vi har deffinert lover, regler og tollgrenser som UANSETT ikke kan velges bort når man selv ønsker det, så har man lagt spillereglene for kjøp, bruk og trimming av bil.
RENT JURIDISK sett, er fører og eier av bil, juridisk ansvarlige for denne hendelsen(føreren var førerkortløs, fratatt lappen for alltid, eieren var passasjer).
Politiet fulgte etter bilen, hvorpå fører av bil trøkka jern, og dro av i en forbikjøring, med estimert fart på 130 i 50sonen. 50-sonen er en 50sone fordi...? Nettopp, tett trafikk, bebyggelse, ferdsel langs vei osv osv....
Greit, vi har et tilfelle av stikke av fra politiet(som forøvrig ikke var første gang denne bestemte bilen hadde gjort det), samt en avkjøring i altfor høy hastighet i forhold til fartsgrense på stedet.
Det er klart politiet ser alvorlig på en slik hendelse! De blei jo parkert til gangs av en motorsterk gatebil, samt faren denne bilen utgjorde for seg selv og ikke minst andre rundt!
Politiet tar beslag i bilen, som i og for seg selv ikke er en uvanlig affære når det er noe kriminellt eller misstanke om noe kriminellt inni bildet.
De kaller opp Statens Vegvesen trafikkstasjon(fra nå kalt BT for enkelhets skyld), som tar inn bilen for full gjennomgang.
Med bakgrunn i ulykkeshendelsens natur, og politiets misstanker, så går de grundig igjennom bilens utseende, oppheng/oppsett og motor/drivverk.
De fleste biler ser sånn nogen lunde likt ut under panseret så lenge de er fra ca. samme æra.
ca. Orginal SR20DET:
lignende(men ikke samme) utseende under panseret til ulykkesbil:
En hver med et syn litt bedre enn brillebehov type colabunner vil jo se at det siste ikke er oginalt???? BT er da heller ikke dum?
OG DA, siden de har følgende data på hendelse:
1. stikke av fra politi(som forøvrig ikke er første gangen ifølge politiet)
2. for høy fart
3. avkjøring i høy fart
4. sjåfør uten førerkort
5. store modifikasjoner i utseende på understell, karosser og motor som IKKE er notert i vognkort.
Punkt 1,2,3,4 og 5 er kriminelle handinger etter lovverket vi har per idag, ERGO saken vil bli behandlet som en kriminalsak fra myndighetenes side.
Ved kriminalsaker eller mistanke om noe kriminellt, kan myndighet ta beslag i eiendom og aktivaer inntil etterforskningen er ferdig og evt. stilling er tatt i saken.
GREIT, da har vi en kriminalsak av en såpass alvorlig grad, at BT og politi bestemmer seg for å gå saken nærmere etter i sømmene.
Sjekk av vognkort viser at bilen ble regget i norge i 200x(vet ikke dato, men det er iløpet av de siste få åra). Dvs. den er innenfor 10-årsregelen m.t.p avgifter på endring av effekt. Det ser jo LANGT fra normalt ut under panseret, og misstanken om STOR effektøkning er såpass tung, at de bestemmer seg for å få bilen kjørbar igjen, for å finne ut dette.
Per nå, kan man sikkert si at dette blir en bil som blir en prinsippsak for politi/BT da den tidligere har vært observert i kriminelle handlinger(stikke av fra politi, burning og herjing i gater osv). Synd kansje, men det er ikke første gang, og strengt tatt er det lagt opp til det selv av eier. UANSETT, thats the way the cookie crumbles!
Bilen rettes/bygges opp til kjørbar stand på motor og drivverk, og det trengs en rulle for å måle effekt på bilen. BT har per idag en avtale med bjørnstad bil om leie av rullene deres, men denne gangen ble bjørnstad bil sett på som inhabile i rullekjøring, av grunn kan dere tenke dere selv.

Ergo, man går til nestemann i gata, nærmeste er da ES tuning, som ligger noen steinkast fra BT trondheim.
ES tuning er, som en hvilken som helst annen tuner i norge, interessert i å ha et godt og profesjonellt forhold til BT seff. de skal jo få godkjent sine biler også!

Samt, de er et firma som skal tjene penger. I tillegg, så er jo BT allmektig, BT gives, and BT takes away, så det har nok også ligget en del subtilt press fra BT sin side om å få leie rulla til ES tuning, siden de er rett borti gata for BT. Rent personlig, så ser jeg uten problemer for meg BTs mann hinte frempå at de kunne fint sette ut en mann til å ta regnr på alle som var innom sjappa til ES, for så å ta de inn på full teknisk. ES vil jo ikke miste kundegrunnlag, så.... DETTE ER REN SPEKULASJON, MEN ALLE VET HVORDAN BT ER!
Jaja, BT tar bilen for rullekjøring hos ES tuning, ES spenner opp, men nekter å montere IC på bilen, noe BT motvillig går med på. ES ruller ut 380 hester på maskinen, mens kunden selv har lagt ut benkepapirer på 450+ på bakhjulene.
BT gir tall til tollvesenet, som da regner ut avgifter på effektøkning minus bruksfradag, og klargjør et krav på hva var det? 300K+? Tallet BT har gitt videre, er ES tuning sin måling, mens kundens egne benkepapirer er på 450+ på motor, som gir en god del mer på motor(som er det som brukes som verdigrunnlag), ERGO ES TUNING har spart kunden for 150K++
Forsikringsselskapet på sin side sier at utbetaling av forsikring er uaktuellt grunnet foranløpningen til ulykken, samt endringer som er foretatt uten at det er godkjent.
Videre, saken bringes ut i 200-forumet fra eieren, hvor ES tuning henges ut som bil-judas og bøddelen selv for å ha tatt på seg oppdraget, og vært med på å felle denne eieren.
1. Eieren må ha visst pent godt selv at det han gjorde med bilen er ulovlig/ikke godkjent med BT.
2. Eieren fikk seg selv tatt ved å påkalle oppmerksomhet ved tidligere hendelser, og dermed fått seg i søkelyset, samt ved den overnenvte ulykke.
3. ES tuning påtok seg ganske enkelt et betalt oppdrag, om enn noe motvillig ifølge ES tuning egen post på VAG-forumet. De nektet til og med å sette på IC, men rullet uten IC, og sparte kunden for MASSE gamp m.t.p avgifter.
4. Hadde ES tuning nektet å ta inn bilen, så hadde nesten garantert BT forsuret forholdet der, og det vil jo ikke ES risikere, som gjør det meget forståelig
Videre, så er det da enkelte sjeler rundt om(store deler av 200sxforumet, samt en del enkeltpersoner her og der) som legger ES fullstenndig for hat, samt BT(intet nytt) og alle som er enige, har hjulpet eller forstår eller er enige i at denne personen røk til, og sprer dermed pissvass og tull om ES, som bare påtok seg et oppdrag de nesten fikk tredd nedover hodet med subtil tvang, på tross av at ES fikk ut lavere effekt-tall. ALLIKEVEL pisser eier ES i trynet, det samme gjør enkelte ildsjeler som hater alle som har befatning med dette.
1. Lover og regler ER lover og regler. Skal du traversere disse, MÅ DU tåle å ryke til om du blir tatt, sånn er det bare!
2. Eieren var allerede tatt av politi, BT og tollvesen, ES har ingenting med det å gjøre.
3. ES utførte kun et oppdrag. Hadde de nektet, så hadde bare BT kunnet forsure det forholdet der,og UANSETT tatt bilen til neste rulle, NAF i trondheim....! Denne saken, når BT bygger opp igjen en bil for å få målt den, så tror jeg ikke BT hadde sagt "off, nei, greit, vi får ikke låne rulla til ES, da gir vi opp og henlegger saken". De hadde dradd til sør-afrika for å rullemåle, om det var det de måtte..!
Det at enkelte skal få spre drit og faenskap om seriøse firmaer fordi de ble tatt, når det er deres egen feil, er rett og slett barnslig, ansvarsfraskrivende og direkte dumt! Ansvaret ligger hos eier, ikke andre. ES hadde ikke engang trimmet bilen for kunde!
Sliter folk med å se at det er lover og regler som gjelder, IKKE hva de mener selv er riktig og ikke riktig, så er det ikke mitt problem ditt problem, BTs problem eller noe som helst, det er de som går på tvers av lover og regler, og blir tatt for det.
Det at avgiftsnivåer, regler og paragrafer er som de er, kan ikke gjøres noe med annet enn å få inn politikere som vil gjøre noe med dette, enkelt og greit.
Inntil da, så forblir ting som de er, og det er det som er spillereglene vi har å følge!
My....5...cents.....!