TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som sÃ¥ Nyhetene pÃ¥ TV-Norge nÃ¥? Om trimmede biler.. ?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#265644  av jumbo

FireWalk skrev:Det faktum at jeg ble stoppet 3 ganger av 3 forskjellige politipatrulier HELT uten grunn iløpet av en time på en lørdagskveld er vel bekreftelse nok på at folk med litt spesielle biler blir satt i bås.
Selv om vi i "gatebilmiljøet" sikkert i bunn og grunn er sutrete som faen, er det liten tvil om at det er stor grad av vrangvilje og generalisering fra myndighetens side ja.

#265647  av sindrejl

herregud, om de skaffer rulle må jeg revurdere sterkt å flytte tilbake. Jeg gidder ikke bli stoppa hele tiden og får vel sikkert bot bare for å økt 10hk med eksos og filter da eller noe anna tull. Hva med de stakkarene med rhd supra som er beskrevet med 280hk fra fabrikk? de har jo mer :)

Angående dette med å stoppe biler som ser ut som de kan gå fort. Det var tydeligvis kontroll klokka halv 9 på vei hjem fra jobb idag på 4felt motorvei. ALL trafikk stoppa totalt opp og det ble kø fordi de plukka ut en strøken celica t23!??! Ustylet og greier, men hadde vel for store felger. 18".

Jeg måtte tilbake 15min etterpå for å hente madammen og da hadde de stoppet en like strøken Celica GT-Four. Jeg med rustvraket mitt passerte såklart fint forbi, strøyk forbi føtterne til purken i 80 på vei tilbake når jeg hadde hentet madammen. Helt ærlig er det min bil de burde stoppet (selv om jeg er VELDIG glad de ikke gjorde det) :D

#265651  av TurboKnut

jumbo skrev:Om private verksteder lar seg bølle rundt av staten så er jo det en sak for seg selv, men jeg kan ikke se hvorfor ES skal kunne klandres for å ha akseptert BT som kunde i denne saken - så framt de betaler for seg som alle andre.
Jeg har en kamerat som jobber på Volvo ikke langt fra grensen til Sverige.
Han sier det er rett som det er at tollvesnet kommer med en bil og ber dem om å skru ut tankmåler giveren i bensintanken slik at de kan få kontrollert hva som er inni tanken.

Som regel er det ikke noe der, men en gang var det noen poser med hvitt pulver som lå å fløt i bensinen.

Spissformulerer man det, - så er det vel ingen som kjefter på Volvo-verkstedet for at de demonterte giveren i bensintanken for Tollvesnet på den eller de andre bilene (bortsett fra han med posene i tanken da).

Jeg er glad jeg ikke er i trønderen sine sko for tiden, - men ser jo at det har blitt gjort ulovlige ting her.... .....og når det gjøres saker og ting mot staten, så er det ikke måte på hvor mye ressurser som legges ned mot den lille mann. (Da får det heller være at det var en gruppevoldtekt på Jessheim her om dagen.....)

Dessuten så fokuseres det mer på hk enn farten han hadde, - for det er mer interessant at det er unndratt avgifter til Staten enn at det ble kjørt 3 ganger fartsgrensen.....
Dessverre så er slike opplagte saker som dette noe som ofte blåses stort opp og ser fint ut på statistikken over vel utførte oppdrag ved nyttårskiftet.

Og vil man statuere et eksempel så gjør man det uten å blunke.

#265665  av cameleon

milcom skrev:Takk for kjekk info;)

Hvordan kan man bevise at en bil tåler så å så mye hester?
Men er det teknisk sett mulig å få godkjent stort sett hvilken som helst bil med hviket så helst antall hester bare du greier å dokumentere at alt er byttet og lagt opp for dette?:)
om du har dokumentasjon på at dette er forsvarlig utført og har konkret dokumentasjon, så i teorien ja. men det betyr ikke at de godkjenner det til deg om DE er uenige. for til syvende og sist så er det personen som inspiserer bilen din som bestemmer. samma om du har papirer eller ei.

#265690  av jumbo

cameleon skrev:om du har dokumentasjon på at dette er forsvarlig utført og har konkret dokumentasjon, så i teorien ja. men det betyr ikke at de godkjenner det til deg om DE er uenige. for til syvende og sist så er det personen som inspiserer bilen din som bestemmer. samma om du har papirer eller ei.

Det er desverre det.

Er egentlig helt horribelt at vi har et system som tillater at vi har regler som gjelder publikum men som vi ikke har noe krav til at myndigheten skal følge selv. Kan ikke komme på noe annet eksempel på slik asymmetri, og det gjør det jo relativt ubrukelig å forholde seg til uansett om man ønsker å ha alt 100% i strekk.

#265692  av WireD

Det av lover og regler er som de er, er en ting, men de ER SÅNN per nå, og da der det de som er toneangivende for hva som er lov, og hva som IKKE er lov.

Det at avgiftsnivået er som det er idag, er bestemt på politisk nivå, og er per idag rammeverket for toll på effekt av bil. Sånn er det bare, og ikke noe vi kan velge bort når vi selv ønsker.

SÅ, nå som vi har deffinert lover, regler og tollgrenser som UANSETT ikke kan velges bort når man selv ønsker det, så har man lagt spillereglene for kjøp, bruk og trimming av bil.

RENT JURIDISK sett, er fører og eier av bil, juridisk ansvarlige for denne hendelsen(føreren var førerkortløs, fratatt lappen for alltid, eieren var passasjer).
Politiet fulgte etter bilen, hvorpå fører av bil trøkka jern, og dro av i en forbikjøring, med estimert fart på 130 i 50sonen. 50-sonen er en 50sone fordi...? Nettopp, tett trafikk, bebyggelse, ferdsel langs vei osv osv....

Greit, vi har et tilfelle av stikke av fra politiet(som forøvrig ikke var første gang denne bestemte bilen hadde gjort det), samt en avkjøring i altfor høy hastighet i forhold til fartsgrense på stedet.
Det er klart politiet ser alvorlig på en slik hendelse! De blei jo parkert til gangs av en motorsterk gatebil, samt faren denne bilen utgjorde for seg selv og ikke minst andre rundt!
Politiet tar beslag i bilen, som i og for seg selv ikke er en uvanlig affære når det er noe kriminellt eller misstanke om noe kriminellt inni bildet.
De kaller opp Statens Vegvesen trafikkstasjon(fra nå kalt BT for enkelhets skyld), som tar inn bilen for full gjennomgang.
Med bakgrunn i ulykkeshendelsens natur, og politiets misstanker, så går de grundig igjennom bilens utseende, oppheng/oppsett og motor/drivverk.

De fleste biler ser sånn nogen lunde likt ut under panseret så lenge de er fra ca. samme æra.

ca. Orginal SR20DET:
Bilde

lignende(men ikke samme) utseende under panseret til ulykkesbil:
Bilde

En hver med et syn litt bedre enn brillebehov type colabunner vil jo se at det siste ikke er oginalt???? BT er da heller ikke dum?
OG DA, siden de har følgende data på hendelse:
1. stikke av fra politi(som forøvrig ikke er første gangen ifølge politiet)
2. for høy fart
3. avkjøring i høy fart
4. sjåfør uten førerkort
5. store modifikasjoner i utseende på understell, karosser og motor som IKKE er notert i vognkort.

Punkt 1,2,3,4 og 5 er kriminelle handinger etter lovverket vi har per idag, ERGO saken vil bli behandlet som en kriminalsak fra myndighetenes side.
Ved kriminalsaker eller mistanke om noe kriminellt, kan myndighet ta beslag i eiendom og aktivaer inntil etterforskningen er ferdig og evt. stilling er tatt i saken.

GREIT, da har vi en kriminalsak av en såpass alvorlig grad, at BT og politi bestemmer seg for å gå saken nærmere etter i sømmene.
Sjekk av vognkort viser at bilen ble regget i norge i 200x(vet ikke dato, men det er iløpet av de siste få åra). Dvs. den er innenfor 10-årsregelen m.t.p avgifter på endring av effekt. Det ser jo LANGT fra normalt ut under panseret, og misstanken om STOR effektøkning er såpass tung, at de bestemmer seg for å få bilen kjørbar igjen, for å finne ut dette.
Per nå, kan man sikkert si at dette blir en bil som blir en prinsippsak for politi/BT da den tidligere har vært observert i kriminelle handlinger(stikke av fra politi, burning og herjing i gater osv). Synd kansje, men det er ikke første gang, og strengt tatt er det lagt opp til det selv av eier. UANSETT, thats the way the cookie crumbles!
Bilen rettes/bygges opp til kjørbar stand på motor og drivverk, og det trengs en rulle for å måle effekt på bilen. BT har per idag en avtale med bjørnstad bil om leie av rullene deres, men denne gangen ble bjørnstad bil sett på som inhabile i rullekjøring, av grunn kan dere tenke dere selv. :)
Ergo, man går til nestemann i gata, nærmeste er da ES tuning, som ligger noen steinkast fra BT trondheim.
ES tuning er, som en hvilken som helst annen tuner i norge, interessert i å ha et godt og profesjonellt forhold til BT seff. de skal jo få godkjent sine biler også! :) Samt, de er et firma som skal tjene penger. I tillegg, så er jo BT allmektig, BT gives, and BT takes away, så det har nok også ligget en del subtilt press fra BT sin side om å få leie rulla til ES tuning, siden de er rett borti gata for BT. Rent personlig, så ser jeg uten problemer for meg BTs mann hinte frempå at de kunne fint sette ut en mann til å ta regnr på alle som var innom sjappa til ES, for så å ta de inn på full teknisk. ES vil jo ikke miste kundegrunnlag, så.... DETTE ER REN SPEKULASJON, MEN ALLE VET HVORDAN BT ER! :wink:
Jaja, BT tar bilen for rullekjøring hos ES tuning, ES spenner opp, men nekter å montere IC på bilen, noe BT motvillig går med på. ES ruller ut 380 hester på maskinen, mens kunden selv har lagt ut benkepapirer på 450+ på bakhjulene.
BT gir tall til tollvesenet, som da regner ut avgifter på effektøkning minus bruksfradag, og klargjør et krav på hva var det? 300K+? Tallet BT har gitt videre, er ES tuning sin måling, mens kundens egne benkepapirer er på 450+ på motor, som gir en god del mer på motor(som er det som brukes som verdigrunnlag), ERGO ES TUNING har spart kunden for 150K++
Forsikringsselskapet på sin side sier at utbetaling av forsikring er uaktuellt grunnet foranløpningen til ulykken, samt endringer som er foretatt uten at det er godkjent.

Videre, saken bringes ut i 200-forumet fra eieren, hvor ES tuning henges ut som bil-judas og bøddelen selv for å ha tatt på seg oppdraget, og vært med på å felle denne eieren.
1. Eieren må ha visst pent godt selv at det han gjorde med bilen er ulovlig/ikke godkjent med BT.
2. Eieren fikk seg selv tatt ved å påkalle oppmerksomhet ved tidligere hendelser, og dermed fått seg i søkelyset, samt ved den overnenvte ulykke.
3. ES tuning påtok seg ganske enkelt et betalt oppdrag, om enn noe motvillig ifølge ES tuning egen post på VAG-forumet. De nektet til og med å sette på IC, men rullet uten IC, og sparte kunden for MASSE gamp m.t.p avgifter.
4. Hadde ES tuning nektet å ta inn bilen, så hadde nesten garantert BT forsuret forholdet der, og det vil jo ikke ES risikere, som gjør det meget forståelig :)

Videre, så er det da enkelte sjeler rundt om(store deler av 200sxforumet, samt en del enkeltpersoner her og der) som legger ES fullstenndig for hat, samt BT(intet nytt) og alle som er enige, har hjulpet eller forstår eller er enige i at denne personen røk til, og sprer dermed pissvass og tull om ES, som bare påtok seg et oppdrag de nesten fikk tredd nedover hodet med subtil tvang, på tross av at ES fikk ut lavere effekt-tall. ALLIKEVEL pisser eier ES i trynet, det samme gjør enkelte ildsjeler som hater alle som har befatning med dette.

1. Lover og regler ER lover og regler. Skal du traversere disse, MÅ DU tåle å ryke til om du blir tatt, sånn er det bare!
2. Eieren var allerede tatt av politi, BT og tollvesen, ES har ingenting med det å gjøre.
3. ES utførte kun et oppdrag. Hadde de nektet, så hadde bare BT kunnet forsure det forholdet der,og UANSETT tatt bilen til neste rulle, NAF i trondheim....! Denne saken, når BT bygger opp igjen en bil for å få målt den, så tror jeg ikke BT hadde sagt "off, nei, greit, vi får ikke låne rulla til ES, da gir vi opp og henlegger saken". De hadde dradd til sør-afrika for å rullemåle, om det var det de måtte..!

Det at enkelte skal få spre drit og faenskap om seriøse firmaer fordi de ble tatt, når det er deres egen feil, er rett og slett barnslig, ansvarsfraskrivende og direkte dumt! Ansvaret ligger hos eier, ikke andre. ES hadde ikke engang trimmet bilen for kunde!
Sliter folk med å se at det er lover og regler som gjelder, IKKE hva de mener selv er riktig og ikke riktig, så er det ikke mitt problem ditt problem, BTs problem eller noe som helst, det er de som går på tvers av lover og regler, og blir tatt for det.
Det at avgiftsnivåer, regler og paragrafer er som de er, kan ikke gjøres noe med annet enn å få inn politikere som vil gjøre noe med dette, enkelt og greit.
Inntil da, så forblir ting som de er, og det er det som er spillereglene vi har å følge!

My....5...cents.....!

#265697  av TurboKnut

Det var en lang post - som absolutt var verd å lese.

#265702  av k_one

Enig med deg her WireD.
ES tuning har jo ingen ting å gjøre med utfallet av saken her, de har nok kun blitt beordret av BT i dette tilfellet(som jeg tror de fleste tunere ville ha gjort uten å spørre to ganger)
Om så var at ES tuning hadde en agenda med å utføre jobben(som jo IKKE er tilfelle) så syntes allikevel ikke at de fortjener noe pes for det.
Fyren som har kjørt denne bilen er jo uten tvil en komplett IDIOT og fortjener alt som kommer hans vei. Er nesten på grensen til å mene at det var litt synd at han ikke strøk med pga utforkjøringen, da vi slettes ikke har behov for en slik type bilførere på våre veier. Snakk om å sette andres liv i fare. 130 i 50 sone er sinnsykt mye for fort...det som er det verste er at jeg tviler på om fyren får en lærepenge nok av følgene. :twisted:

#265703  av cameleon

Meget godt skrevet

mvh cand jur :wink:

#265720  av jumbo

WireD skrev:En hver med et syn litt bedre enn brillebehov type colabunner vil jo se at det siste ikke er oginalt???? BT er da heller ikke dum?
Nå er det faktisk ikke forbudt eller påkrevet spesiell godkjenning å strekke opp et motorrom så det SER strøkent og spektakulært ut :wink:

Men så er det også totalt irrelevant i denne saken hvordan motorrommet så ut.

Jeg har full sympati med eieren når det kommer til det tekniske, men selvsagt ikke når det gjelder kjøringen

1. stikke av fra politi(som forøvrig ikke er første gangen ifølge politiet)
2. for høy fart
3. avkjøring i høy fart
4. sjåfør uten førerkort
5. store modifikasjoner i utseende på understell, karosser og motor som IKKE er notert i vognkort.

Punkt 1,2,3,4 og 5 er kriminelle handinger etter lovverket vi har per idag, ERGO saken vil bli behandlet som en kriminalsak fra myndighetenes side.
Ved kriminalsaker eller mistanke om noe kriminellt, kan myndighet ta beslag i eiendom og aktivaer inntil etterforskningen er ferdig og evt. stilling er tatt i saken.
1. Det er vel juridisk sett første gang dersom dette er første gangen de faktisk fikk stoppet vedkommende. Ei heller var jo eier = fører her, så man kan selvsagt ikke gjøre antakelser om at en bil som med sukksess stikker av fra politiet kjøres av eier.

3. Å ha en ulykke er vel strengt tatt i seg selv ikke et lovbrudd (for å være litt firkantet her)

4. Er det bevist at eier var kjent med dette faktum?

5. Så lenge du skriver "utseende" er dette heller ikke noe lov- eller regelbrudd. Nå er endringene hans selvsagt også tekniske og derfor lovbrudd så lenge de ikke er godkjent, men kosmetikk er totalt irrelevant her.

Ellers er jeg enig i det meste du skriver. Bottom line for min del er at når man tramper over streken SÅ grundig som dette, må man regne med reaksjoner også.

#265722  av jumbo

k_one skrev:de har nok kun blitt beordret av BT i dette tilfellet(som jeg tror de fleste tunere ville ha gjort uten å spørre to ganger)
Beordret kan de vel strengt tatt ikke bli, men så har de jo egentlig heller ingen grunn til å ikke ta imot BT som kunde heller, så ser ikke hvordan de skulle kunne klandres for dette.

#265723  av WireD

hehe, cut me some slack here, will ya :wink: Ble skrevet i rasarfart på jobben, så tastaturet henger ikke heelt med :P

Er ikke selve utseendet som er noe å spesifikt TA på, men du må da være enig i at når ting er blinget opp og godt synlig(mot den vanlige plastdekselødemarken man finner under der), så gir det rimelig grunn til å ville videre undersøke dette? Du selv blir vel mer nysgjerrig på hva som gjemmer seg bak et pinget motorrom, fremfor et orginalt et, sånn ved første øyekast? Det viser iallefall at eier pleier bil, og er interessert i bil :)

1. ja, men han har ved å gjøre dette, bygget seg opp et rykte hos lovmyndigheter, så selv om han ikke spesifikt er tatt for det, så har de han som eier i kikkerten. Det er jo bilen de har på minnet, ikke trynet på de bak. Det finner de ut når den stoppes, og i en evt. rettsak, selv om det ikke er håndfaste beviser at fører har herjet med bil før, så er det indiser som vil bli brukt i myndighetenes favør. Eier er påkrevd å ha oversikt over bruker av bilen, ref. om saker hvor en kompis blir tatt i fartsboks med din bil, du er påkrevd å utlevere han. Så lenge bilen er funnet, så finner de eier, og han er delansvarlig :)

3. Nei, men det er med på å adde opp. Så nei, ikke direkte lovbrudd, men allikevel :)

4. Eier er påkrevd dette ifølge lovverk mener jeg, så ja, det er hans ansvar. Det har vært dommer på dette, også i.f.m alkoholpåvirket kjøring.

5. Nei, det skulle være et komma der mellom utseende, og på understell.
Faktisk, så er store utseendemessige endringer noe som evt. på regodkjennes. REF. Rød opel calibra kjøreskolebil her i bergen som er sinnsykt bredda for eks :) Så kosmetikk, er ikke heeelt irrelevant :) Samme gjelder også biler som modder med deler som bredder bilen, øker lengden betraktelig, eller endrer høyde på park/kjørelys osv...

Men, i bunn og grunn, er vi enige ja :)

#265726  av jumbo

WireD skrev:1. ja, men han har ved å gjøre dette, bygget seg opp et rykte hos lovmyndigheter, så selv om han ikke spesifikt er tatt for det, så har de han som eier i kikkerten. Det er jo bilen de har på minnet, ikke trynet på de bak.

Selvsagt, men de kan ikke gi ham juridiske konsekvenser for det. (som om han var tatt for grisekjøring tidligere)

3. Nei, men det er med på å adde opp. Så nei, ikke direkte lovbrudd, men allikevel :)
For all del, men du var så stein klar på at disse var klare lovbrudd - ellers hadde jeg bare sagt meg helt enig og ikke giddet å kommentere i det hele tatt ;)

4. Eier er påkrevd dette ifølge lovverk mener jeg, så ja, det er hans ansvar. Det har vært dommer på dette, også i.f.m alkoholpåvirket kjøring.
Tror det er ganske individuelt fra sak til sak, og hva man mener man kan forvente av en bilfører man låner ut kjøretøy til. Dersom det er f.eks en bekjent som har hatt lappen i årevis, men som mister den uten å si noe, vil du nok i 99 av 100 saker ikke bli holdt ansvarlig for det. Man forventer ikke i praksis at du skal be om å få se førerkortet hver gang kjøretøyet lånes ut til folk du kjenner, selv om regelverket i ytterste konsekvens kan trekkes helt dit.

Det samme gjelder rus - du er kun ansvarlig for det du innen rimelighet kan forventes å oppdage.

5. Nei, det skulle være et komma der mellom utseende, og på understell. Faktisk, så er store utseendemessige endringer noe som evt. på regodkjennes. REF. Rød opel calibra kjøreskolebil her i bergen som er sinnsykt bredda for eks :) Så kosmetikk, er ikke heeelt irrelevant :)
Siden det ikke er det kosmetiske som er grunnen til at slike må godkjennes, er det faktisk fremdeles irrelvant ;)

Den eneste rene kosmetikkendringene som inngår i vognkort er lakkfarge.

#265736  av WireD

hehe, vi diskuterer jo egentlig peanuts, og du pirker jo i posten min, som du sa selv :wink:

Men, alt i alt så er vi enige i at han fikk som fortjent. :)

Problemet er nå... Hvordan vil dette slå tilbake på oss andre med japsebiler? BT har jo som sagt ALLTID hatt en forkjærlighet for tyske og europeiske bilmerker, siden de alltid er speccet for euromarkedet... :roll:

#265744  av cameleon

blir vel bare verre og verre med tiden dette vil jeg tro.

ender vel opp med at begeret renner over hos en eller annen fyr en eller annen dag.