TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dett var dett!!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#33970  av ST205

Var innom på toyota i dag og fikk konstatert at de hadde gitt meg YZZC7
begge gangene jeg hadde skifta olje der. :shock:

Sa fra om feilen, og verkstedet fikset dette gratis (skulle bare mangle).
:D
Så nå har jeg fått 90915-10004, endelig. Filteret lå faktisk på lageret dems også. :roll:

#33971  av CelicaTurbo

Jøss, det er skremmende at Toyotaverksteder fremdeles gjør denne feilen? Tror jeg mekker en "sticky" post om det der jeg slik at vi unngår at flest mulig folk kjører med feil filter :shock:

Noen som har nummer til teknisk avdeling hos Toyota slik at man kanskje kan be dem om å sende ut en påminnelse til forhandlerne eller noe? :?

#33973  av bose

Ronny skrev:Har fått tauet hjem bilen og skrudd av oljefilteret. Filteret som satt på
het 90915-YZZC7. Larsst185 hadde skrevet denne benevnelsen høyere opp på siden, noen idè om hva slags motor dette filteret er til???
Hvis dette er feil filter er jeg veldig spent på hva Egon sier, han som satt det på.....
Filteret som du hadde på er feil. YZZC7 er er beregnet for 4A men IKKE 4AG, 3S men IKKE 3SGTE. du skal ha 90915-10004

#33991  av Ronny

Snakket med delelageret på Alnabru i dag, de sendte også ut YZZC7 filteret til MR2 kunder. Ikke bra.... (snakker av erfaring desverre...)

#34000  av Ronny

Har sendt en del mail med Egon på Motorimport i det siste, han mener at det IKKE er pga av oljefilteret at motoren har skjært seg, han har tydeligvis "magiske" evner siden han sier at jeg har kjørt med for lite olje. (hvordan kan han vite det.... :?: ) Rett før jeg leverte bilen på verkstedet, peilet jeg olja og da var den rett under max streken. Mekanikeren på Toyota sa også att det var mer enn nok olje på den.
Jeg gjorde han oppmerksom på de forskjellige filter typene vi har snakket om her på forumet, men han svarte ingenting om det bortsett fra att han hadde brukt YZZC7 i lang tid og var fornøyd med det. Når til og med Toyota Norge sier at de har tatt feil ang. filtrene, og beklaget dette, synes jeg det er rart att en hobbymekaniker (unnskyld uttrykket, men han begynner og virke som det for meg...) vet dette bedre, enn de som burdte kunne dette.

#34004  av Christian

Det er fullt mulig at filteret kan være synderen, men det er jo ikke sikkert da, er mange som tydeligvis har kjørt med feil filter uten problemer i ettertid...
Om han har brukt disse på div andre motorer uten tull kan jeg godt skjønne at han ikke er villig til å innrømme feilen. Dessuten er jo feilen faktisk Toyotas, ikke hans... :?
Hadde lurt litt på hva de sier jeg, siden de enkelte steder fortsatt selger feil!

#34027  av CelicaTurbo

Det er jo egentlig en ganske alvorlig feil, det står jo trossalt spesifikt på esken til filteret at det ikke passer for disse motorene :? Om det virkelig er ene og alene skyld til motorhavari på Ronnys, Bjørns og "MR2_Nordland" sin MR2 er ikke godt å si, men det er ihvertfall meget suspekt..

#34033  av chris

kan et "feil" oljefilter utgjøre så stor skade at motor havarerer altså?

#34047  av bose

ja.husk at olja ikke blir filtrert på høyt turtall. Når du da næermer deg 8000rpm så er det klart at smøring må være på topp

#34098  av bose

Sendte mail til importøren om det i går.har fått svar

Viser til din henvendelse vedrørende oljefilter fra Toyota.
Vi har sjekket med våre datasystemer og kan der se at det ikke skal være
mulig å bestille feil oljefilter. Det ligger tydelige informasjoner i
systemet om hvilke filtere som passer til de forskjellige modellene. Vi har
spesielt sjekket delenummeret til oljefilteret du nevner og når vi går inn
på dette delenummeret står følgende informasjon i første linje : OLJEF.
exc. 4A-G, 3S-GTE. Den som skal bestille oljefilter må så gå videre i
systemet og da vil det riktige delenummeret komme frem.
Om du får/har fått feil oljefilter må vi be deg ta dette opp med
forhandleren du har kontakt med.

Med vennlig hilsen
TOYOTA NORGE AS

#34105  av CelicaTurbo

Ok, det er jo et greit svar.. men spørsmålet er fremdeles hvorfor så mange forhandlere nylig har gjort feil med dette? :?

#34290  av larsst185

Snakka med de på delelageret her og de får fram rett filter til rett bil.Det som er meget viktig er at man går inn med tilstrekkelig data på bilen når man skal ha deler,ikke bara tar en del etter karosseritype og årsmodell.

#34307  av CelicaTurbo

er vel gjerne der problemet ligger da eller? Kjenner ikke til hvordan dem bruker systemet jeg men hver gang jeg bestiller/henter gir jeg fra meg hele rammenummeret..

#34364  av mk1 black limited

Samme her sist jeg var hos Toyota, chassisnr. punchet inn, feil filter ut.

#34367  av larsst185

snålt.Om motoren hører til bilen fra fabrikk så skal det i utgangangspunktet ikke gå an.Blir litt lost for words.Må sjekke dette GRUNDIG i morra på jobb.