TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kan maks fart økes?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #311326  av Larsen

For å gi det hele en ekstra dimensjon så kan man jo legge til hastigheten til jorda og solen rotasjon. Da blir plutselig bilen og rakketens hastighet ubetydelig...
 #311348  av ArildM

sindrejl skrev:
Skylar skrev:Visste ikkje helt hva tittelen skulle hete så ikkje halshøgg meg :wink:

Vi hadde en diskusjon på jobben idag om at hvis du f.eks har en rakett med maks hastighet på 200km/t ( vi leker at den har en uendelig energikilde men en begrenset effekt slik at den kun gjør 200)
Hvis du da kjører en bil i 200 og løser ut denne raketten, vil denne da gå fortere enn 200 ?

Eg mener at den ikkje vil det pga drivkraften vil fortsatt være den samme.
Er jo selvfølgelig mange andre påvirkninger men la oss holde det enkelt :)

Hva mener dere?

Ps: vil helst ha svar fra folk som har tenkt litt før de svarer 8)

Dette er meget enkelt, raketten vil få en kickstart og såklart gå fortere enn bilen i en viss tid.. luftmotstand vil så drive den tilbake til sin "makshastighet" på 200kmt. Tenker vi oss at det ikke eksisterer luftmotstand ville raketten nådd 400kmt :)

Får slenge meg på å kverulere litt jeg også:
Uenig, raketten har en oppgitt makshastighet så (lenge raketten går horisontalt) på maks 200km/t (når en ikke regner andre faktorer som vind osv). Fjerner en da luftmotstanden er det ikke da dermed gitt at raketten vil oppnå en hastighet på 400, dette avhenger jo av faktoren av treget luftmotstanden gir (som derigjen bestemmer at raketten aldri når mer en 200km/t).

Heller ikke enig i at raketten på noe som helst vis ville ha kunnet få noen større fart enn 200km/t så lenge det ikke tilføres noen ekstra kraft forover (ala en utskytningsrampe som gir raketten ekstra fart). Om raketten hadde hatt en makshastighet på 190km/t så ville raketten ha falt bakover et stykke før den hadde holdt 190km/t slik som spesifisert maksfart, rett og slett fordi at bilen på et vis måtte dra de 10 siste km/t ut av raketten :wink:

Så lenge raketten og bilen begge holder 200km/t som sin maksfart vil ingen av fartene endres når raketten løses ut, siden ingen av de to tilfører hver andre noen som helst form for energi.
 #311349  av Terjen

Kan vel egentlig sammenlignes med en vannscooter med vannjet som har en toppfart på 60 knop, som blir sluppet ut av en større båt i 60 knop. Får ikke dritten til å bøkse opp i 120 knop fordet om.. Går 60 den...
 #311368  av Zepticon

ArildM skrev:
sindrejl skrev:
Skylar skrev:Visste ikkje helt hva tittelen skulle hete så ikkje halshøgg meg :wink:

Vi hadde en diskusjon på jobben idag om at hvis du f.eks har en rakett med maks hastighet på 200km/t ( vi leker at den har en uendelig energikilde men en begrenset effekt slik at den kun gjør 200)
Hvis du da kjører en bil i 200 og løser ut denne raketten, vil denne da gå fortere enn 200 ?

Eg mener at den ikkje vil det pga drivkraften vil fortsatt være den samme.
Er jo selvfølgelig mange andre påvirkninger men la oss holde det enkelt :)

Hva mener dere?

Ps: vil helst ha svar fra folk som har tenkt litt før de svarer 8)

Dette er meget enkelt, raketten vil få en kickstart og såklart gå fortere enn bilen i en viss tid.. luftmotstand vil så drive den tilbake til sin "makshastighet" på 200kmt. Tenker vi oss at det ikke eksisterer luftmotstand ville raketten nådd 400kmt :)

Får slenge meg på å kverulere litt jeg også:
Uenig, raketten har en oppgitt makshastighet så (lenge raketten går horisontalt) på maks 200km/t (når en ikke regner andre faktorer som vind osv). Fjerner en da luftmotstanden er det ikke da dermed gitt at raketten vil oppnå en hastighet på 400, dette avhenger jo av faktoren av treget luftmotstanden gir (som derigjen bestemmer at raketten aldri når mer en 200km/t).

Heller ikke enig i at raketten på noe som helst vis ville ha kunnet få noen større fart enn 200km/t så lenge det ikke tilføres noen ekstra kraft forover (ala en utskytningsrampe som gir raketten ekstra fart). Om raketten hadde hatt en makshastighet på 190km/t så ville raketten ha falt bakover et stykke før den hadde holdt 190km/t slik som spesifisert maksfart, rett og slett fordi at bilen på et vis måtte dra de 10 siste km/t ut av raketten :wink:

Så lenge raketten og bilen begge holder 200km/t som sin maksfart vil ingen av fartene endres når raketten løses ut, siden ingen av de to tilfører hver andre noen som helst form for energi.
Dersom du skyter raketten fra utsiden av bilen stemmer dette, men om du skyter den fra innsiden og ut (feks ut takluken) vil raketten ha en fart som er 200km/h i forhold til delsystemet "bil", og delsystemet bil har 200km/h i fohold til totalsystemet.

Dvs:
Rakett skytes fra inniden av bilen: Raketten vil ha en hastighet mellom 200 og 400km/h 0.000001 sek etter at den forlater bilen, avhengig av hvor stor strekkning den har å akselerere på. Raketten vil straks etter å ha forlatt innsiden av bilen få en negativ akselerasjon (den bremser) og vil stabilisere seg på 200km/h, det punktet der Luftmotstanden og skyvkraften er lik.

Rakett skytes fra utsiden: Raketten vil ikke forandre hastighet. Dette er fordi Luftmotstand=Skyvkraft. Netto krefter i fartsrettning = 0, noe som i følge Newton gir akselerasjon=0 og konstant fart= utgangshastighet
(raketten bruker all tigjengelig kraft på å motvirke luftmotstanden, og har dermed ikke noe til overs som den kan bruke til å øke farten)
 #311369  av Zepticon

Litt om relativitet:

Som noen nevner er det mye som er relativt. Dersom man ser på det motorsykkel-tog eksemplet som nevnt så ser man følgende:

Toget kjører i 100km/h. Motorsykkelen kjører i 50km/h inni toget. De kan kjøre i retningene (<-- ) og ( -->)

For en passasjer på toget så vil motorsykkelen ha en hastighet på 50km/t. Dette er fordi pasasjeren er en del av "systemet" tog (systemet er vel "det man ser ting i forhold til").
Toget er en del av et større system, som vi kaller "jord". Toget vil bevege seg i 100km/h i forhold til en som står i ro på bakken.

1 ) Dersom både toget og motorsykkelen kjører mot (<-- ) så vil motorsykkelen ha to hastigheter. 50km/h i forhold til en observatør i toget, og 150km/h mot (<--) i fohold til en observatør på jorda.

2 ) Dersom toget kjører mot (<--) og motorsykkelen mot (-->) vil motorsykkelen ha en hastighet på 50km/h mot (<-- ) i forhold til en observatør på jorden.

Hvis pasasjeren, og personen på jorda sitter i en svart boks, og kunn kan se/måle hastigheten på motorsykkelen, så vil den ene si at hastigheten er 50km/h og den andre si at hastigheten er 150km/h.
Og begge har rett, fordi hastigheten er relativ i forhold til hvilket system man har målt den ut i fra.

(kan også legge til at lyshastigheten IKKE er relativ, men konstant uansett hvilket system man måler fra. Dersom man reiser med lysets hastighet, og skrur på en lampe, så vil lyset fra den lampen bevege seg med 1x lysets hastighet fra uansett hvilket system man observerer fra.)
 #311398  av ArildM

Enig med deg Zepticon, problemet rent praktisk sett er vel bare å launche en rakett i gjennom takluken på bilen, ville tro det ville ha ført til noen stygge interiørskader :mrgreen:
 #311403  av dca

hmmm...nå har vel flesteparten her rånerbiler...og de er vel ikke kjent for å være rakettforskere så ikke prøv heller! hahaha...
hvem er sterkest? JEG!
 #311409  av Shaggylaggy

Hvem vil være med å prøve?
 #311485  av Lørnings

Skaff meg en rakett som gjør 200, så kan jeg kaste den fra vinduet jeg, hvis noen andre tar seg av bilkjøringa :D
 #311503  av Supramk3turbo

Jeg kan ta det på sykkelen til sommern :lol:
Vedlegg
b-king.jpg
b-king.jpg (97.55 kiB) Vist 156 ganger
 #311520  av Larsen

Lørnings skrev:Skaff meg en rakett som gjør 200, så kan jeg kaste den fra vinduet jeg, hvis noen andre tar seg av bilkjøringa :D
Morsomt at folk har hengt seg opp i at en rakket skal gjøre 200 kmt. I fysikken så er det eneste man regner som konstant er kraften til rakketmotoren som isåfall ville vært angitt i Newtonmeter ikke i kmt fordi farten vil være avhengig av en rekke ting, som vinkel iforhold til tyngdekraften, tynge, kraft og tid.
 #311538  av inzane2012

hva med om bilen kjører som kjører i 200kmt har raketten festet fast til taket for så å anntenne den?`da vil jo hastigheten til begge øke, er jo ett gøyere eksperiment det :)
 #311547  av ArildM

Hmm, da spørs det jo litt hvilken hastighetssperre bilen har? På et vist tidspunkt vil jo bilen nå maks rpm i 5-6 giret og nekte å gå noe raskere(hvis den har turtallsregulering).
For da vil jo bilens kraft pluss rakettens kraft gi en ny makshastighet, uavhengig av rakettens makshastighet. Men kobler en bilen i fri når en når toppfart vil en jo da også miste fart.
 #311587  av iskrem

For det første så må man måle rakettens styrke i Newtonmeter, da km/t kan bety så mangt. :P

Uansett, hvis man fyrer av raketten bak bilen i 200 km/t så vil raketten treffe bilen da raketten vil få mindre luftmotstand og vil dermed gå fortere.
 #311658  av Shaggylaggy

iskrem skrev:For det første så må man måle rakettens styrke i Newtonmeter, da km/t kan bety så mangt. :P

Uansett, hvis man fyrer av raketten bak bilen i 200 km/t så vil raketten treffe bilen da raketten vil få mindre luftmotstand og vil dermed gå fortere.
Il tempo gigante??