For å gi det hele en ekstra dimensjon så kan man jo legge til hastigheten til jorda og solen rotasjon. Da blir plutselig bilen og rakketens hastighet ubetydelig...
sindrejl skrev:Skylar skrev:Visste ikkje helt hva tittelen skulle hete så ikkje halshøgg meg![]()
Vi hadde en diskusjon på jobben idag om at hvis du f.eks har en rakett med maks hastighet på 200km/t ( vi leker at den har en uendelig energikilde men en begrenset effekt slik at den kun gjør 200)
Hvis du da kjører en bil i 200 og løser ut denne raketten, vil denne da gå fortere enn 200 ?
Eg mener at den ikkje vil det pga drivkraften vil fortsatt være den samme.
Er jo selvfølgelig mange andre påvirkninger men la oss holde det enkelt
Hva mener dere?
Ps: vil helst ha svar fra folk som har tenkt litt før de svarer
Dette er meget enkelt, raketten vil få en kickstart og såklart gå fortere enn bilen i en viss tid.. luftmotstand vil så drive den tilbake til sin "makshastighet" på 200kmt. Tenker vi oss at det ikke eksisterer luftmotstand ville raketten nådd 400kmt
Får slenge meg på å kverulere litt jeg også:
Uenig, raketten har en oppgitt makshastighet så (lenge raketten går horisontalt) på maks 200km/t (når en ikke regner andre faktorer som vind osv). Fjerner en da luftmotstanden er det ikke da dermed gitt at raketten vil oppnå en hastighet på 400, dette avhenger jo av faktoren av treget luftmotstanden gir (som derigjen bestemmer at raketten aldri når mer en 200km/t).
Heller ikke enig i at raketten på noe som helst vis ville ha kunnet få noen større fart enn 200km/t så lenge det ikke tilføres noen ekstra kraft forover (ala en utskytningsrampe som gir raketten ekstra fart). Om raketten hadde hatt en makshastighet på 190km/t så ville raketten ha falt bakover et stykke før den hadde holdt 190km/t slik som spesifisert maksfart, rett og slett fordi at bilen på et vis måtte dra de 10 siste km/t ut av raketten

Så lenge raketten og bilen begge holder 200km/t som sin maksfart vil ingen av fartene endres når raketten løses ut, siden ingen av de to tilfører hver andre noen som helst form for energi.