TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kan maks fart økes?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #311143  av Skylar

Visste ikkje helt hva tittelen skulle hete så ikkje halshøgg meg :wink:

Vi hadde en diskusjon på jobben idag om at hvis du f.eks har en rakett med maks hastighet på 200km/t ( vi leker at den har en uendelig energikilde men en begrenset effekt slik at den kun gjør 200)
Hvis du da kjører en bil i 200 og løser ut denne raketten, vil denne da gå fortere enn 200 ?

Eg mener at den ikkje vil det pga drivkraften vil fortsatt være den samme.
Er jo selvfølgelig mange andre påvirkninger men la oss holde det enkelt :)

Hva mener dere?

Ps: vil helst ha svar fra folk som har tenkt litt før de svarer 8)
 #311148  av Supramk3turbo

Mener du at man fyrer raketten fra en bil i 200 km/t?? I så fall vil den ligge side om side med bilen. Skjønner ikke helt problem stillinga...
 #311149  av Skylar

Det står jo veldig greit hva eg vil frem til da??

Du kjører i 200 og tenner på en rakett som har en maksfart på 200 kmt, vil denne da gå fortere enn 200?

Eg mener nei, noen på jobben mener ja..
 #311150  av Daniel HS

Jeg vil si det at den ikke vil holde mer en 200km uansett. Pga det er vel tyngdekraften den "slåss" mot, ikke bilen, i det den har mistet kontakten med bilen er bare bilen et annet objekt i nærheten. Bilen blir bare en bevegelig utskytningsrampe..

Blir vel omtrent som å kaste en ball ut vinduet på en bil (samme retning som bilen kjører selvsagt), den vil ikke gå fortere frem enn det man klarer å kaste, selv om bilen er i bevegelse...
 #311151  av Supramk3turbo

Det jeg mente var at jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er en problemstilling i det hele tatt. Derimot en selvfølge :)
 #311152  av Skylar

Takk, var det svaret eg var på jakt etter ;) med en selvfølge av at du vet hva du snakker om :) ?

Eg følte meg som den idioten her, der eg forsøkte å forklare de at farten ikkje ville øke :)
 #311153  av celica_st185

Daniel HS skrev:
Blir vel omtrent som å kaste en ball ut vinduet på en bil (samme retning som bilen kjører selvsagt), den vil ikke gå fortere frem enn det man klarer å kaste, selv om bilen er i bevegelse...
Dette er vel ikke helt korrekt, si du slipper en ball ut av vindet, vil den ikke dette beint rett ned, men siden den ikke har noen egen drivkraft, detter den fort ned...

Ellers vil jeg og si at hvis rakketten ikke kan gå fortere en 200, så kan den ikke det :)
 #311154  av Supramk3turbo

He he, mange rakett forskere rundt om vettu...
 #311158  av Daniel HS

celica_st185 skrev:
Daniel HS skrev:
Dette er vel ikke helt korrekt, si du slipper en ball ut av vindet, vil den ikke dette beint rett ned, men siden den ikke har noen egen drivkraft, detter den fort ned...

Ellers vil jeg og si at hvis rakketten ikke kan gå fortere en 200, så kan den ikke det :)

Hehe... Helt rett er det nok ikke nei, men var bare ment for å illustrere... Hehe...
 #311167  av Zepticon

Man kan vel egentlig ikke avgjøre det slik ja eller nei uten vidre.

Hva er grunnen til at raketens maks fart er 200km/t? Friskjon?
 #311174  av FS-Styling.no

Spørsmålet er vel om du har rakett kurs? Du må ha det... 7000 i bot hvis ikke.
 #311182  av Morten

Alt er relativt. (bare spør Einstein om det, hehe) Et eksempel: Hvis din gangfart er f.eks max 15kmt når du går langs veien, kun begrenset av dine krefter og kondis.... Hvis du da går inne i en buss som kjører i 80kmt, vil du da fortsatt kun ha en gangfart på 15kmt? Svaret vil jo komme helt an på hva en bruker som referanse for fartsmålingen, ikke sant? :wink: I forhold til bussen så ja, du går fortsatt i 15kmt. Men i forhold til bakken under bussen vil vel de fleste her inne være enig i at du faktisk beveger deg med inntil 95kmt (inntil siden det ikke er spesifisert at retningen du går inni bussen er identisk som bussens fartsretning i forhold til bakken :lol: :mrgreen: )

Med på tanken så langt?

PS! du har heller ikke spesifisert om raketten blir utløst inni eller utenfra bilen, og heller ikke retningen den utløses om en skal være kverulant. :mrgreen:

PS2! for å kverulere enda mer er det heller ikke spesifisert hva rakettens fart er påstått relativ til etter den blir utløst fra bilen. En utvendig avfyring vil med bilen som referansepunkt jo gi svar på alt fra 0-400kmt avhengig av retningen den blir avfyrt.... mens med bakken som referansepunkt vil den ha 200kmt uavhengig av retning, så lenge retningen er parallell med bakken. Hva om den ble avfyrt rett opp, da ville det jo virke en ekstra kraft på 1G til å bremse den, i tillegg til luftmotstanden/friksjonen? Menmen, nok kverulering for en kveld! :lol:
 #311184  av Skylar

Morten skrev:Alt er relativt. (bare spør Einstein om det, hehe) Et eksempel: Hvis din gangfart er f.eks max 15kmt når du går langs veien, kun begrenset av dine krefter og kondis.... Hvis du da går inne i en buss som kjører i 80kmt, vil du da fortsatt kun ha en gangfart på 15kmt? Svaret vil jo komme helt an på hva en bruker som referanse for fartsmålingen, ikke sant? :wink: I forhold til bussen så ja, du går fortsatt i 15kmt. Men i forhold til bakken under bussen vil vel de fleste her inne være enig i at du faktisk beveger deg med inntil 95kmt (inntil siden det ikke er spesifisert at retningen du går inni bussen er identisk som bussens fartsretning i forhold til bakken :lol: :mrgreen: )

Med på tanken så langt?

PS! du har heller ikke spesifisert om raketten blir utløst inni eller utenfra bilen, og heller ikke retningen den utløses om en skal være kverulant. :mrgreen:

PS2! for å kverulere enda mer er det heller ikke spesifisert hva rakettens fart er påstått relativ til etter den blir utløst fra bilen. En utvendig avfyring vil med bilen som referansepunkt jo gi svar på alt fra 0-400kmt avhengig av retningen den blir avfyrt.... mens med bakken som referansepunkt vil den ha 200kmt uavhengig av retning, så lenge retningen er parallell med bakken. Hva om den ble avfyrt rett opp, da ville det jo virke en ekstra kraft på 1G til å bremse den, i tillegg til luftmotstanden/friksjonen? Menmen, nok kverulering for en kveld! :lol:
Haha, visste det ville komme en eller annen luring som ville nevne at alt var relativt, og eg liker heller ikkje kverulanter ;)
Meningen med denne posten var ikkje å finne alle rakettforskerene her inne, var enkelt og greit å bare finne ut om eg hadde rett.

Eg spesifiserte ikkje at eg ville skyte den fremover, altså samme retning som bilen beveger seg da eg tenkte at alle og enhver ville forstå det . Skrev også at eg utelot alle påvirkninger men at den hadde en begrenset effekt slik at den kun gjorde 200 ;) (ved nærmere sjekk ser eg at eg ikkje nevnte det, DOUGH :) ;)

jaja, de fleste holdt det enkelt :lol:
 #311186  av hmsilset

jeg har drukket 3 øl nå, og da er jeg oftest jævla selvsikker :lol: Det er ikke mulig å øke hastigheten men noe som har samme hastigheten. Men bilen ville lettere holdt 200kmt om f.eks det var litt motvind.

Morten det er bare morsomt med litt kverulering :P
 #311190  av 2r-e-rik

vis vi tenker litt anderledes..

tenk at et uendelig langt tog går i 200km/t og så kjører du en motorsykkel inni toget i motsatt retning i 200km/t.
da vil man jo egentlig stå på samme sted. hvordan vil illusjonen av og kjøre i 200km/t være da?

samme greia ville jo vært med denne raketten din om den ble fyrt av inne i dette uendelige lange toget..
vis raketten flyr i 200km/t inne i noe som allerede kjører i 200km/t hva er farten da?