TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tatt i 123km/t i 80 sone.....

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #324759  av chris

Å sparke ut halvparten av tennene på en person kaller jeg faktisk skadet for livet......... og må i tillegg inn og ut av tannlegekontorer resten av livet. Personen som har gjort det slapp unna.
Dette var èn sak, men det er slik det er. Hver gang.

Og det at man kun får perm helt mot slutten av straffen er dritprat! Man får perm hele tiden, både i starten, i midten og mot slutten av straffen.

Gjennomsnittsstraff?? Hjelpe meg...
 #324797  av FireWalk

En kompis fikk juling av en gjeng på byen. En sånn typisk gjeng som er ute KUN for å banke folk og lage bråk... han ble livredd, kom seg til slutt unna og lokaliserte en politipatrulje som stod der. Han sprang bort og fortalte hva som hadde hendt. Gjengen stod ca 10 meter unna og fulgte med, og venta på å ta han.

Politiet sa at de kunne ikke gjøre noe, at han fikk komme på politistasjonen og anmelde det på mandagen om han ville det..

Kompisen min sier at gjengen står like ved, og peker. Og ber dem gå å pågripe dem siden han har mange vitner. Politiet sier de ikke har tid. Kompisen min sier at han går ikke derifra før de hjelper han. (Han vil jo nødig få seg en omgang til). Da får han beskjed om å fjerne seg. Men han står på sitt og sier noe om at politiet er der for å tjene og beskytte.

Det hele endte med at han ble lagt i jern og tatt med på glattcelle... og en bot for å ha "hindret politiet".....

Har flere eksempler på hvordan politiet har valget mellom å ta de kriminelle eller de som er lovlydig/offer men velger gang på gang å ta offeret.

En bekjent fikk prosjektbilen stjelt, ribbet og dumpet på sjøen. De fant ut hvem det var, men politiet nektet å gjøre noe. Til slutt tok de saken i egene hender. Endte med at dem måtte i fengsel hele gjengen for å ha tatt saken i egene hender. De som stod bak tyveriet fikk gå fri, de fikk til og med penger med politiet til å komme seg hjem.........

Så moralen i Norge er: Kriminalitet lønner seg!

Politiet er bare ute etter vanlige mann i gata. Ikke vet jeg hvorfor. Kanskje det bare er enklere å dele ut bøter og ta vanlige folk enn å gå etter de kriminelle. Mer papir arbeid kanskje... hvem vet..

Politiet har iallefall ikke noe tilit hos meg. Å straffe folk som kjører noen få km/t for fort eller en annen bagatell i trafikken samtidig som de gir blaffen når folk blir utsatt for vold, herverk, tyveri osv sender jo et signal til offentligheten om at kriminalitet lønner seg, og at politiet kun er ute etter vanlige mann i gata..

Ikke rart de mister tilit da! De burde heller se mellom fingrene på bagateller og vie resussene på å ta de som virkelig BØR bli tatt!
 #324805  av Supramk3turbo

Er så enig så enig. Blir så sint at jeg får lyst til å blogge 8)
 #324811  av lexusmann

Er veldig enig med det som blir sagt her....bortsett fra at 123km/t i 80'n ikke er "noen km/t for fort"... :wink: fattern er faktisk politi og også han er enig i at forholdet straff/situasjon i mange tilfeller er helt feil... :wink: Nå er det vel slik at politiet lager hverken lover eller regler, de bare håndhever dem...men er ikke mindre urettferdig av den grunn altså... :roll:
Sist redigert av lexusmann den 07 mai 2009 21:28, redigert 2 ganger totalt.
 #324812  av chris

FireWalk skrev:En kompis fikk juling av en gjeng på byen. En sånn typisk gjeng som er ute KUN for å banke folk og lage bråk... han ble livredd, kom seg til slutt unna og lokaliserte en politipatrulje som stod der. Han sprang bort og fortalte hva som hadde hendt. Gjengen stod ca 10 meter unna og fulgte med, og venta på å ta han.

Politiet sa at de kunne ikke gjøre noe, at han fikk komme på politistasjonen og anmelde det på mandagen om han ville det..

*klippe klippe klippe*

Politiet har iallefall ikke noe tilit hos meg. Å straffe folk som kjører noen få km/t for fort eller en annen bagatell i trafikken samtidig som de gir blaffen når folk blir utsatt for vold, herverk, tyveri osv sender jo et signal til offentligheten om at kriminalitet lønner seg, og at politiet kun er ute etter vanlige mann i gata..

Ikke rart de mister tilit da! De burde heller se mellom fingrene på bagateller og vie resussene på å ta de som virkelig BØR bli tatt!

Har bare en ting å si jeg.. fy f...

Men du har helt rett. Slik er politiets prioriteringer, og jeg har heller ikke respekt eller tillit ovenfor politiet. Det er faktisk lønnsomt å være kriminell.. og om man synes det er et fornuftig rettssystem, da vet ikke jeg altså..
Men siden man bare blir sparket ut tennene på og "ikke blir skadet for resten av livet" så er det vel greit da ... (?)
 #324844  av Roye

Bare å kjøre uten lappen, det...
Bare ikke bruk en bil som er regget på deg, hvis politiet sjekker opp bilen og får opp at eieren er uten lappen blir bilen garantert stoppet.
 #324852  av FireWalk

xen min mistet lappen og kjørte rundt konstant.. dog i en annen bil. Hun ble stoppet i rutine kontroll. Ble spurt om førerkort og vognkort.. Vognkort hadde hun, men førerkortet hadde hun glemt. Lå i lommeboken som hun hadde lagt igjen hjemme sa hun, siden hun bare skulle en snartur bort til en veninne like ved..

Så spurte han om navnet, så sa hun navnet til veninnen... "ok.. Men husk den neste gang da!" også fikk hun kjøre videre...

Men kan hende det hjelper å være blond med pupper og det hele... Er ikke sikkert det hadde funket med noen av oss.. :)
 #324854  av Roye

FireWalk skrev:
Men kan hende det hjelper å være blond med pupper og det hele... Er ikke sikkert det hadde funket med noen av oss.. :)

Dra av seg buksa og håpe på at det er ei snute-dame som kommer.... :lol: :lol:
... eller en homse-snut :lol: :lol:
 #324858  av ke25-toyoglide

Er du sikker på at han fikk sparket ut tenna :?:
Der eg har lest stod det at han ikkje blei skada.
Eg forsvarer ikkje vold, og han burde fått mye strengere straff, men straffen bør og stå i samsvar med skaden.
Uansett så er det mange som har gjort gale ting, verre ting i bil og sloppe unna med det, eller fått altfor liten strafff.
Problemet her er vel egentlig ikkje at straffene i bil er for store, men at det er "noen" vold/sedelighetsstraffer som er alltfor små :?:
 #324860  av ke25-toyoglide

Roye skrev:
FireWalk skrev:

Dra av seg buksa og håpe på at det er ei snute-dame som kommer.... :lol: :lol:
... eller en homse-snut :lol: :lol:
Dette funker fint for vanlige folk.
Her er oppskriften :
registrer en bil på en kamerat, eller familiemedlem.
Skriv opp personnr. på personen på en lapp som er synlig fra førersetet men ikkje utfra. (Denne bør helst kunne tas med i hånden i tilfelle de ber deg komme i politibilen.)
Husk fødselsdatoen og året og alder på personen. F.eks. 1.mai 1979 30 år.
Viss dere i tilleg ser noenlunde like ut, er du berga. Hjelper og å ha et bibliotekkort eller noe med personens navn på.
Og viss du i tillegg har en telefon med som er regga på personen, er det nærmest bankers.
Bror min prøvde å utgi seg for å være meg en gang. Han var 16 og eg 21. Eg hadde heller ikkje lappen og politiet kjente godt til meg. De sperra opp øynene når han sa navnet, spurte kor tid han var født og fikk til svar, Sensommeren en gang.
Trenger vel ikkje si koss det gikk. :lol:
 #333591  av CelicaDream

Hei igjen....

Ja nå er snart 5 måneder gått, og lappen kommer i postkassa 11 August....Jeg skal innrømme at det ikke har vært lett uten lappen, med tanke på min jobb som innebærer mye kjøring. Hadde jeg jobba i butikk så hadde jeg ikke giddi
å skrevet noe søknad om avkortning, eller tatt opp en "enedommer" sak i tingretten..

Jeg gjorde noe dumt den kvelden, og står for mine egne feil, jeg ser mange som har skrevet i div. forumer om hva man gjøre for å få lappen tidligere tilbake, og de fleste får flere ufordragelige meldinger av andre....
-Slutt å syt og ta lærdom
-du var dum du
-ja når du så dust å grisekjører så blir det sånn

Ikke akkurat slike meldinger er hyggelig å lese for en som har mistet lappen.

Jeg vil takke til alle her inne, som har hjulpet meg med diverse svar på hva jeg kan gjøre for å få en avkortning på tap av førerretten :D

Jeg har søkt en hel masse, har fått ærklæring fra jobb "at jeg hadde sterkt behov for bil for å utøve arbeid"
og fra lege "at jeg har hatt en naturlig jobb, ved å hjelpe min mor som har hatt kne og hofteoperasjoner, dårlige luftveier etc. for å kjøre henne til de stedene hun trenger. (får ikke hjelp til transport fra Nav)

Fikk aldri medhold på dette i retten. Fikk beskjed fra dommer "Vi kan alle ha en syk mor, vi har alle en jobb" dette skulle du tenkt på før du kjørte for fort.
Jeg hadde ingen prikker på mitt førerkort, har en plettfri vandel, men dette var av ingen betydning.

Søkte nå en siste gang til politijuristen som hadde saken min, om jeg kunne få den tilbake nå som det under 3 uker igjen..Med hovedgrunn at det var ferie-avvikling på jobben og hadde ingen til å kjøre meg til de steder jeg trengte, samt at jeg, dama og hennes 2 barn skal ha ferie sammens og at vi trengte min førerrett til dette.

Fikk ikke medhold i dette heller. Noe utdrag fra brevet jeg fikk kommer:
 #333592  av CelicaDream

I brevet så står det:

"dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet forkort den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motovogn mv. som er fastsatt
ved dom eller forelegg §33 1 og 2 jf. nr. 6. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt"

Hva er særlige grunner !? Så hvis man bor på landet, og det er ingen kollektivtrafikk i området så er det en "særlig grunn" !?

Når gjaldt svar om ferieavviklingen så lyd det slik:

"til forskjell fra gjeldene rett foreslås det at nedsettetelsen primært må ha sin begrunnelse i etterfølgende forhold. Politiet bør av hensyn ikke gis kompetanse til å overprøve
domstolens vurderinger av omstendigheter som forlå allerde på domtidspunktet, selv om det dreier seg om forhold som domstolen ikke var kjent med"

Jeg ringte da til politiet og snakket med min politijurist og jeg sa at det var greit at ferie med familie ikke er en "særlig grunn", men at jeg var alene på jobben 1 uke, og har ingen til å kjøre meg rundt, at dem kunne se litt mellom finga sine.
Men hun sa at hun ikke kunne hjelpe meg noe mer, jeg går ut i ferie, men nå er du jo ikke lenge igjen til du får lappen tilbake, så dette klarer du sikkert bra !!

Jeg fikk sjefen min til å skrive en bekreftelse at jeg var alene på jobben, og hadde behov for å kjøre bil i arbeidstiden!
Jeg ringte idag, og pratet med ei meget hyggelig politijurist og hun sa: ja jeg kan se at du har et sterkt behov for lappen denne siste uken før du skal ha ferie, dette ordner jeg med en gang, og fakser deg en tillatelse å kjøre i arbeidstiden!

Noen er mer forståelsesfulle enn andre virker det som :)
 #333593  av hmsilset

Det skal ikke være lett nei..Er glad på dine vegne for at du snart kan kjøre bil igjen ihvertfall! Det er ikke bare og bare bite sammen tenna
og ta en sånn straff, så skjønner det har vært en tung tid..
 #333594  av CelicaDream

hmsilset skrev:Det skal ikke være lett nei..Er glad på dine vegne for at du snart kan kjøre bil igjen ihvertfall! Det er ikke bare og bare bite sammen tenna
og ta en sånn straff, så skjønner det har vært en tung tid..
Takker :) Ja, man legger jo opptil et liv uten lappen ved å kjøre fort ei tirsdags natt med "få" biler på motorveien...Er man med på leken, så må man tåle straffa :lol: heldigvis har disse månedene gått veldig fort :)

Jeg unner ingen å miste lappen (spesielt oss yrkessjåfører), som da har enda en grunn til å ta vare på lappen !!
 #333596  av CelicaDream

Men jeg føler meg litt forskjellsbehandlet når det gjelder enkelte som kjører for fort...Eks: En politimann fra buskerud, stoppet en mann som kjørte styggfort på E18 over motorveibrua i drammen, og ble klokket inn på en gjennomsnitts hastighet på 151 km/t, mannen mistet ikke lappen, men fikk bot på 12.000 kr fordi han var utlending...

Skal man ta en, så kan man ta alle, mener jeg da

Når det gjelder det må bli straffet 2 ganger for et lovbrudd syns jeg ikke helt riktig..

F.eks tatt i mitt tilfelle da, som er yrkesjåfør, ja jeg skal ikke ha noen goder pga av det, men at det som mister lappen syns jeg kunne fått velge selv. eks: du kan miste lappen i 6mnd. å ta oppkjøring på nytt samt få en bot på 9500. Eller du kan betale dobbelt så høy bot hvis du er yrkessjåfør.

Jeg ville tro da at statskassa hadde blitt enda større hvis man hadde hatt en slik ordning :lol: