TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dekk dimensjoner og "sporing"

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#43060  av chris

@lpher skrev:
chris skrev:Og jeg synes ikke det sporer noe spesielt. Supraen til @lpher spora mer (men har også breiere dekk)
Stemmer nok det ja...i mitt tilfelle så er det nok endring av sporvidden...(mindre innpress på 18" felgene)...dekk med rimelig firkanta 'skulder' og 'noe' bredere dekk en originalt gjør heller ikke tingene bedre :D

...og det er som Chris sier...ganske merkbart ja :D

@lpher
merkbart ja.. men ikke plagsomt. Ingen anstrengelse å kjøre. Man kan, på lik linje med min egen, kjøre ganske avslappende, med ei hånd på rattet.

så hvorfor flere andre har sånne problemer med sporing, det aner jeg ikke. Kan det ha betydning at jeg har 92 modell (rev2), som har annerledes understell? Kan servo ha betydning?

når det gjelder innpresset, så tror jeg at mine felger er 38 mm

#43066  av CrazyKnight

Master skrev: Nå blir det jo litt dumt å sammenlikne vinterdekk mot sommerdekk, men jeg tenker sommerdekk som er "mykere" i gummien/mer avrundet slik at de gir mer etter og ikke følger etter hver enkel lille detalj i veien. Har dette noe å si på sporing / veigrep?
Det er nok akkurat motsatt. Vinterdekkene er av mykere gummi enn sommerdekkene. Derfor slites de også fortere ned. Endel kjører jo med helårsdekk, og det er derfor ikke spesielt økonomisk, ettersom du da må bytte endel oftere...

Og som FireWalk sier, brede dekk gir bedre veigrep, men KUN på tørr asfalt. Det blir stikk motsatt når det enten er vått, eller snø. Da vil smale dekk gi bedre kontakt med veien.

CK

#43069  av Goose

FireWalk skrev:sporings mesteren
Hm ligner veldig på de dekkene jeg har nå.. :roll:

#43109  av sexten

servo KAN ha noe med det å gjøre ja, men understellet har nok lite med saken å gjøre Chris, hehe :P

#43113  av FireWalk

bør man ikke ha smalest mulig dekk på vinterføre? er vel omvendt på vinteren.. brede dekk er bra på tør asfalt, mens smale dekk er bedre på is og snø.. ?

#43221  av chris

sexten skrev:servo KAN ha noe med det å gjøre ja, men understellet har nok lite med saken å gjøre Chris, hehe :P
aner ikke jeg. kanskje camber er bittelitt forskjellig f.eks.? har ingen anelse, bare foreslo jeg :)

#43251  av Master

CrazyKnight skrev:
Master skrev: Nå blir det jo litt dumt å sammenlikne vinterdekk mot sommerdekk, men jeg tenker sommerdekk som er "mykere" i gummien/mer avrundet slik at de gir mer etter og ikke følger etter hver enkel lille detalj i veien. Har dette noe å si på sporing / veigrep?
Det er nok akkurat motsatt. Vinterdekkene er av mykere gummi enn sommerdekkene. Derfor slites de også fortere ned. Endel kjører jo med helårsdekk, og det er derfor ikke spesielt økonomisk, ettersom du da må bytte endel oftere...

Og som FireWalk sier, brede dekk gir bedre veigrep, men KUN på tørr asfalt. Det blir stikk motsatt når det enten er vått, eller snø. Da vil smale dekk gi bedre kontakt med veien. CK

Nå misforsto du meg litt. Jeg mente også at vinterdekk er mykere i gummien enn sommerdekk. Derfor jeg sammenlikna de. Myk/vinter= ingen sporing, Hard/sommer=sporing. Men så sa jeg at det er litt dumt å sammenlikne sommer/vinter så da blir det vel bedre å heller sammenlikne sommerdekk som har forskjellig mykhets-/hardhetsgrad. You see? :roll:

Dessuten er det vel slik at harde sommerdekk slites fortere enn myke siden de ikke "gir etter" og dermed sitter bedre.

Så.. ble litt misforståelse der kanskje men var kanskje dårlig forklart av meg :roll:

#43274  av erling

FireWalk skrev:jeg vil våge å påstå at så å si ALT er bedre på isføret enn en MR2 med piggfrie dekk slik jeg hadde iallefall... var faktisk så ikke at jeg ikke greide å TA løs på helt flat vei engang... var nyploget og riktignok glatt som fy, men der stod jeg og spann og spann og spann.. kom meg ikke av flekken.. måtte bare parkere bilen og låne en annen bil så lenge.. da var det ingen problemer... den satt nermest som limt på veien i forrhold...
Huh? Må være noen FORFERDELIGE dekk du kjører på da.. Har kommet meg gjennom 4 vintre i mr2 med diverse føreforhold og aldri opplevd noe lignende det der.. Sleit litt med å komme løs engang, men da hadde jeg sommerdekk på hardpakka snø.. :)
Master skrev: Nå misforsto du meg litt. Jeg mente også at vinterdekk er mykere i gummien enn sommerdekk. Derfor jeg sammenlikna de. Myk/vinter= ingen sporing, Hard/sommer=sporing.
Om dekket er mykt eller hardt har vel heller lite å si på sporing; innpress og forma på skuldera har mye å si. :)
Master skrev: Dessuten er det vel slik at harde sommerdekk slites fortere enn myke siden de ikke "gir etter" og dermed sitter bedre.
Harde sommerdekk slites ikke fortere enn myke. :) Du kan jo skrape en ost og en stein nedtil bakken, og se hvem som forsvinner først av dem. :)

#43423  av chris

erling skrev: Harde sommerdekk slites ikke fortere enn myke. :) Du kan jo skrape en ost og en stein nedtil bakken, og se hvem som forsvinner først av dem. :)
Kommer an på hvor gammel osten er :mrgreen: