inzane2012 skrev:EXS skrev:ja målet er vel og få luften raskest mulig ut fra under bilen
jau, få lufta til å gå raskere samt minke lufttrykket under bilen for å øke downforce...
har du en god diffuser med di rette vinklene på "finnene" i forhold til bakken så trenger du ikke så store bakvinger for å få marktrykk, derkmed mindre drag bak bilen, og mer toppfart 
For å skape downforce med bilens kropp på du gjøre det slik at veien luften tar under bilen er lenger enn veien lufta tar over bilen. Diffuser skal øke denne lengden, og om ikke skape downforce, så i hvertfall redusere oppdriften generert av bilens form.
De fleste biler ser omentrent ut som en vinge, flat under og buet oppå. Dette skaper løft.
Dersom veien under bilen er omentrent like lang som over bilen, så vil bilen være nøytral.
Drag er et merkelig fenomen å beregne. Og kan som nevnt være svart uberegnelig. En stor vinge kan feks både skape og hindre drag alt etter hvordan formen på resten av bilen er. Er vingen plasert en plass kan den stoppe turbulens, mens 5cm høyere så kan den forsterke den. Og stort sett helt umulig å forutse uten dataprogrammer eller mye regning.
For å ta eksempel i fra bilen tråden handler om så er det ettermontert en list som går runt hele bakruten området. Denne listen kan skape mye drag, Hvor mye den skaper er vanskelig og så, men jeg hdde ikke blitt overasket om det var betydelige mengder, siden den vil hindre luften i å følge den naturlige veien langs taket og over luftboblen bak bakruten.
Men som Enzo Ferrari sa, "Aerodynamics are for people who can't build engines."