TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica GT ST205, tips til ny turbo?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #394011  av Iceman22

Jaja, sakte men sikkert så begynner det å skje saker på GT4'n.
Nå i helgen fikk vi endelig start på beistet, med nymonterte garrett turboen.
Endel småfiks igjen, men det viktigste blir på plass til gatebil ihvefall...

Wastegate (43mm) er åpen og blåser ut av luftinntakene i panseret, men har fått tilbakemelding at 43mm er altfor stort, og at jeg burde gå ned til 38mm, usikker ?
Ny dump skal kjøpes og plasseres bort til intercooler røret på venstre sida, da det visstnok ikke var bra å ha det nerme luftfilteret.
Her er et bilde av ossen det ser ut pr. dags dato.

Bilde
 #394058  av MOTORSPORTHUSET

min mening:

med standard stempler og toppbolter hadde jeg stoppa på 350hk.
ikke vær så opphengt på trykket, du kan ha 350hk på 2 bar og 1 bar kommer an på alt ant og spesielt turboen.

og 540dysene stoppet på 351 hk med 95prosent åpning på en jeg hadde tidligere.
og ja du må ha datasprut.. ikke kun for og justere bensin men tenning er like viktig.
 #394059  av MOTORSPORTHUSET

at 43 er for stort stemmer ikke. du kan fint ha 50mm på 200hk bil vil du. da har di missforstått.
det er motsatt når effekten blir så høy at di små wastegatene ikke klarer og bløte ut nok du får problemer.
 #394137  av Iceman22

Ok..
Grunn til at jeg lurer på det med wastegate er fordi jeg merker at spoolupen er treigere enn det var før med den originale turboen.
Før så lada bilen fra rundt 2000 omdr, og nå er den på rundt 3500-4000. Har stillt litt på boost controlleren, men er litt i tvil at det er den som er problemet.
Selvom jeg stiller boost responsen høyere så er det små marginale forskjeller.

Noe annet som kan forårsake treig spool up ? Den går greit ellers når man er i høyt turtall, men den føles jo litt "treg" i begynnelsen.
Trykket er på rundt 0.6 i begynnelsen og øker til ca 1.10 ved høyt turtall.
 #394151  av sleeper

Som en test på om du har noe og hente på og justere\bytte boost controller så kan du ta av slangen som går til undersiden av WG og sette den på oversiden istedenfor.. da vil du holde WG 100% lukket til en hver tid..

Blir det ikke bedre da så er det enten en lekasje et sted, eller så lader rett og slett den turboen ikke tidligere..

( PS; når du gjør dette så vil turboen lade så mye den kan, så pass på og slipp opp på gassen når du kommer på 1 kg.. for ellers så blir det fort 2-3kg...)
 #394275  av Iceman22

Takk igjen sleeper.
Bytta plasseringen av slangen på wastegaten, og spoolupen kom slik den burde gjøre i små turtall. Kommer meget fort opp i trykk helt til limitern skrur det ned når det overstige 1.1.
SÃ¥ turbo er ikke noe galt med!

Har gjort noen ekspirimenter med boost controlleren nylig, og jeg fikk stilt responsen riktig slik jeg ville ha den.
Dog det var andre nye problemer som kom. Første var at trykket gikk altfor høyt selvom det var stilt til det laveste, når responsen var meget bra, føltes som om wastegaten var lukket 100%.
Kort tid etter samme instillinger så har responsen blitt dårligere og trykket går bare på 0.6bar max, slik det var før. Rask titt på wastegaten så ser det ut som den har låst seg, så trolig der prb ligger.

SÃ¥ alt i alt er turboen ok, boost controller trolig ok siden den funket som den skal tidligere, og noe galt med wastegaten.
Må få noen proffe til å få sett på WG'n før jeg gjør noe mer..