Side 3 av 5

Legg innLagt inn:03 aug 2004 01:02
av Morten
chris skrev:steike.. hva håper du å oppnå med dette?
I første omgang en motor som virkelig tåler juling. :wink:
Ellers vil, på ganske generelt basis, portingen gi noen ekstra hk. Kammene vil flytte effektkurven litt til høyre og litt opp (mindre bunndrag, mer turtallsvillig, mer effekt). Svinghjulet vil gi litt bedre respons og muligens litt raskere akserelasjon. Stivere ventilfjærer og lettere "retainers" (vet ikke hva disse kalles på norsk) vil føre til at ventilflyt ikke skjer før litt høyere turtall. Rådene ( og forsåvidt studs og lager) sterkere for å tåle mer krefter + lettere for å tåle mer turtall. Stempler sterkere for å tåle mere krefter osv. :wink:

Men det som er ramset opp vil ikke gi noen halleluja-forskjell i effekt, det er mer for å prøve å sikre at jeg både får kjørt noen runder og kan kjøre hjem uten å skru neste gang jeg er på ACR...: :roll: :mrgreen:

PS: effekten vil jo komme an på totalpakken og spesielt på turbo-valg, men ser for meg at siktet kanskje blir stilt mot 400hk (noe denne motoren bør tåle med god margin) :wink:

Legg innLagt inn:03 aug 2004 01:21
av chris
Morten skrev:
chris skrev:steike.. hva håper du å oppnå med dette?
I første omgang en motor som virkelig tåler juling. :wink:
Ellers vil, på ganske generelt basis, portingen gi noen ekstra hk. Kammene vil flytte effektkurven litt til høyre og litt opp (mindre bunndrag, mer turtallsvillig, mer effekt). Svinghjulet vil gi litt bedre respons og muligens litt raskere akserelasjon. Stivere ventilfjærer og lettere "retainers" (vet ikke hva disse kalles på norsk) vil føre til at ventilflyt ikke skjer før litt høyere turtall. Rådene ( og forsåvidt studs og lager) sterkere for å tåle mer krefter + lettere for å tåle mer turtall. Stempler sterkere for å tåle mere krefter osv. :wink:

Men det som er ramset opp vil ikke gi noen halleluja-forskjell i effekt, det er mer for å prøve å sikre at jeg både får kjørt noen runder og kan kjøre hjem uten å skru neste gang jeg er på ACR...: :roll: :mrgreen:

PS: effekten vil jo komme an på totalpakken og spesielt på turbo-valg, men ser for meg at siktet kanskje blir stilt mot 400hk (noe denne motoren bør tåle med god margin) :wink:
hehe, om du sikter mot 400, så er jo ikke det så lite heller da :P

blir kult dette, du får bare holde oss oppdatert med bilder og info ;)

Legg innLagt inn:03 aug 2004 01:26
av cameleon
chris skrev:
Morten skrev:
chris skrev:steike.. hva håper du å oppnå med dette?
I første omgang en motor som virkelig tåler juling. :wink:
Ellers vil, på ganske generelt basis, portingen gi noen ekstra hk. Kammene vil flytte effektkurven litt til høyre og litt opp (mindre bunndrag, mer turtallsvillig, mer effekt). Svinghjulet vil gi litt bedre respons og muligens litt raskere akserelasjon. Stivere ventilfjærer og lettere "retainers" (vet ikke hva disse kalles på norsk) vil føre til at ventilflyt ikke skjer før litt høyere turtall. Rådene ( og forsåvidt studs og lager) sterkere for å tåle mer krefter + lettere for å tåle mer turtall. Stempler sterkere for å tåle mere krefter osv. :wink:

Men det som er ramset opp vil ikke gi noen halleluja-forskjell i effekt, det er mer for å prøve å sikre at jeg både får kjørt noen runder og kan kjøre hjem uten å skru neste gang jeg er på ACR...: :roll: :mrgreen:

PS: effekten vil jo komme an på totalpakken og spesielt på turbo-valg, men ser for meg at siktet kanskje blir stilt mot 400hk (noe denne motoren bør tåle med god margin) :wink:
hehe, om du sikter mot 400, så er jo ikke det så lite heller da :P

blir kult dette, du får bare holde oss oppdatert med bilder og info ;)
Ja jeg husker da det var tøft med 156hk jeg :lol:
Vi ligger nok litt bak de vi chris....*sukke dypt*

Legg innLagt inn:03 aug 2004 01:28
av chris
cameleon skrev:Ja jeg husker da det var tøft med 156hk jeg :lol:
Vi ligger nok litt bak de vi chris....*sukke dypt*
vi skal nok ta de igjen en gang, skal du se. *klappe på skuldra*

Legg innLagt inn:03 aug 2004 10:30
av jan-erik
Likte virkelig de planene dine Morten :mrgreen:

Men du som liker banekjøring må passe på å ikke miste kjørbarheten med en for stor og treg turbo, men regner med du har tenkt på det :-)

Legg innLagt inn:04 aug 2004 00:30
av Morten
jan-erik skrev:Likte virkelig de planene dine Morten :mrgreen:

Men du som liker banekjøring må passe på å ikke miste kjørbarheten med en for stor og treg turbo, men regner med du har tenkt på det :-)
Det er faren det ja :wink: , ....og i all ærlighet må jeg nok regne med å gå glipp av alt fra litt til ganske mye kjørbarhet hvis 400hk skal på plass.. :roll: Men får bare ta et steg av gangen og se hvor jeg ender til slutt.

Planene måtte forresten justeres allerede i dag. :roll: Kamsettet og svinghjulet hadde leveringstid 24sept. for kamsettet og ca.20okt for svinghjulet... :cry: så lang tid har jeg ikke så det ble avbestilt og jakt på alternativ startet. Ringte til USA for å få tak i resten av delene -> rådene var tomt på lager selv hos produsent og minimum 10 ukers leveringstid.. ny jakt på alternativer eller noen som har på lager.. Etter en del telefoner begynner ting nå å falle på plass selv om delene blir litt forskjellig fra det jeg hadde bestemt meg for. Ser også ut som om svinghjulet må droppes dersom motoren skal kunne bli ferdig i år :roll:

Får nok vente med å fortelle om ting her til delene ligger i postkassen så jeg slipper å endre på det hele tiden :wink: :mrgreen:

Legg innLagt inn:04 aug 2004 17:29
av erling
Blir snop detta. :D Bilde

Legg innLagt inn:06 aug 2004 14:22
av Morten
erling skrev:Blir snop detta. :D Bilde
Jepp, satser på det! :wink:

Det meste begynner å falle på plass nå, men med noen små endringer fra det jeg skrev tidligere. Ikke alt som er like lett å få tak i på noen få dagers varsel... :roll:

Slik ser det ut nå:

JUN svinghjul er kjøpt av en fyr i Belfast, blir sendt i begynnelsen av neste uke.
JE 86.5mm 9:1 stempler, Carillo H-råder,King råde-, hoved-, og thrust-lager, Ferrea Titanium retainers og ARP topp- og main blir sendt fra statene i løpet av et par dager (har ikke fått endelig bekreftelse men snakka med dem på telefonen seinest i går kveld og alt er på lager)
HKS 1.6mm toppakning til blodpris fra Fensport for å senke kompresjonen ned mot den orginale (ville helst hatt 8.5:1 stempler, men så var det leveringstiden da...)
I tillegg har jeg kjøpt den HKS GT2835Pro saken som ble annonsert her på forumet for en tid tilbake, men tror ikke denne vil bli satt på før i vinter når bilen er ferdig innkjørt osv.

PS: var innom Turboservice idag og sjekka turboen jeg fikk. Den så fortsatt bra ut og er samme CT26'en som står på Carlos Saintz'en. Når jeg titta på den hjemme fant jeg ut at wastegate-flappen var feiljustert slik at eksosen hadde 2-3mm glipe å snike seg forbi på. Ikke rart den spant tregt opp.. :wink:

I natt går turen til Egypt for 17 dager i sol og historiske omgivelser :wink: skal bli godt å koble av litt :mrgreen:

Legg innLagt inn:06 aug 2004 19:00
av erling
Morten skrev:Når jeg titta på den hjemme fant jeg ut at wastegate-flappen var feiljustert slik at eksosen hadde 2-3mm glipe å snike seg forbi på. Ikke rart den spant tregt opp.. :wink:
+ikke kompresjon på en syl så spoler det tregt ja..

Blir litt mer avslappende med en såpass solid motor tenker jeg. :wink:
Morten skrev:I natt går turen til Egypt for 17 dager i sol og historiske omgivelser :wink: skal bli godt å koble av litt :mrgreen:
Du får ha god tur å kose deg med pyramideskruing da. :)

Legg innLagt inn:07 aug 2004 13:12
av jan-erik
Du fikk pruta deg til en god pris på den HKS turboen skjønner jeg :wink:

God tur til Egypt da Morten.

Legg innLagt inn:25 aug 2004 11:38
av Morten
Da var jeg tilbake fra en kongetur til Egypt. Visste ikke at det var mulig å oppleve så mye på så kort tid jeg... :mrgreen:

Det meste av deler har nå dukket opp, med unntak av svinghjul og topp-pakning som er stuck i tolla... :cry: Går også og irriterer meg over at jeg ikke har fått tak i kammer og ventil-fjører, det hadde liksom vært så greit å bli ferdig med alt på en gang.

Håper nå å få motoren ferdig i løpet av en uke eller tre slik at den kan stappes tilbake der den hører hjemme :wink: Vil også prøve å få bytta syncro-ringen på andregiret og overhale sperra når kassen først er ute, men det begynner å skrante i kassen så det er mulig det må utsettes...

Legg innLagt inn:25 aug 2004 11:40
av Morten
jan-erik skrev:Du fikk pruta deg til en god pris på den HKS turboen skjønner jeg :wink:
Fikk i hvertfall pruta litt ja, vi fant en pris som begge kunne leve med.. :wink:

Legg innLagt inn:13 sep 2004 17:49
av Morten
På tide med en liten oppdatering igjen:

Ting begynner endelig å komme på plass. Deler tar MYE lenger tid å skrape sammen enn det man ser for seg på forhånd, men den som venter på noe godt... :wink:

Motoren blir klar i løpet av uka, med mulig unntak av kammenes innjusteringer. Kammene er det siste jeg venter på, men de har passert tolla og burde dukke opp her i morra. :D (så får vi se hvor lang tid det vil ta å skaffe riktige shims... :roll: )

Det ble noen forandringer fra det jeg starta med å få tak i, men tror det skal bli bra fordet. Gleder meg til å få bilen på veien igjen, om så bare for innkjøring.. :roll: Skal også bli litt artig å se hva jeg kan skremme ut av den med CT26/CT20B med porta topp og kammer før GT'en går på. :mrgreen:

PS: Ser ellers ut som om jeg "må" en liten tur til Afrika før jeg kan starte med å få lappa sammen bilen igjen... :twisted:

Legg innLagt inn:13 sep 2004 19:21
av CelicaTurbo
har du fått noe mer info om den ct26/20b turboen og hva du eventuellt kan klare å få ut av den da?

Legg innLagt inn:13 sep 2004 22:07
av Morten
CelicaTurbo skrev:har du fått noe mer info om den ct26/20b turboen og hva du eventuellt kan klare å få ut av den da?
Turboen som jeg har nå er CT26, samme som på CS'en. Tviler egentlig på om denne holder til noe serlig over 300 (hvis så mye)
CT20B'en som jeg leverte inn er snart ferdig, så da får jeg den istedet... og den holdt jo ihvertfall til 320...
Tiden vil vise :wink: