Side 3 av 3

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:29 okt 2013 04:02
av diracdeltafunction
3rlend skrev:Uten å svare på noe av det du skrev.
Send mail til atsracing.net
De ordner deg sprut MYE billigere en hva polly og alle andre i norge gjør..
Mapping gjør du jo her da :p
Såklart. Mye vil ha mer:) er bare sabla trist når det raser å man event ikke kan gjøre så mye selv da blir det fort ekstreeemt dyrt.
Spesielt hvis det skal gjøres hos "profilerte" profesjonelle :)
Men hvordan ordner de dette rimeligere? Jeg tenkte å kjøpe et brukt MoTeC M4, eller tilsvarende, f.eks. fra eBay.

Jeg antar at ikke ATS Racing gir deg en MoTeC ECU til mye bedre pris enn du får fra andre steder, de leverer vel et helt annet produkt, som f.eks. MegaSquirt PNP? Nå har jeg ikke klart å finne en "review" som sammenligner ECUer som er aktuelle for meg, jeg finner bare en haug med forum-tråder der folk kommer med sine påstander om at ditt og datt er bra, uten å begrunne det.

Jeg har også hørt fra en aktør i Norge at MegaSquirt er "møkk", men igjen jeg vet ikke hvorfor. Dette ble dog sagt om første generasjon. Jeg ser at andre generasjon har helt annen maskinvare og sikkert annen programvare også.

Men: Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen i praksis er på MoTeC M4 og MegaSquirt II?

Edit: Beklager jeg ikke har klart å få tatt bilde enda, det ble så fort mørkt i dag også!

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:29 okt 2013 09:35
av Zepticon
Vet ikke så mye om de andre, men jeg har valgt å gå for Megasquirt selv. Det er billig, og derfor har en del brukere på "budsjett" bilene. Har man råd til en Supra har man råd til dyrt sprut, mens om man ikke har råd til mer enn en Ford Probe eller Mazda MX6 så bruker man ikke flere tusen dollar på datasprut.

Jeg har intrykk av at Megasquirt er greit å jobbe med, spesielt nå når man får kjøpt helt ferdige oppsett der man bare trenger å plugge i ledningen. Elelrs har de jo de nye Pro enhetene som er ferdig lodda med mye features, men der man må koble ledninger selv.

At det er "crap" kommer vell av at det har vært, og er, mye hjemmelaget, og derfor er det ikke sikkert alt som funker 100%

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:29 okt 2013 23:10
av diracdeltafunction
Zepticon skrev:Vet ikke så mye om de andre, men jeg har valgt å gå for Megasquirt selv. Det er billig, og derfor har en del brukere på "budsjett" bilene. Har man råd til en Supra har man råd til dyrt sprut, mens om man ikke har råd til mer enn en Ford Probe eller Mazda MX6 så bruker man ikke flere tusen dollar på datasprut.

Jeg har intrykk av at Megasquirt er greit å jobbe med, spesielt nå når man får kjøpt helt ferdige oppsett der man bare trenger å plugge i ledningen. Elelrs har de jo de nye Pro enhetene som er ferdig lodda med mye features, men der man må koble ledninger selv.

At det er "crap" kommer vell av at det har vært, og er, mye hjemmelaget, og derfor er det ikke sikkert alt som funker 100%
Her er bilder av oppsettet slik det er nå, som etterspurt. :-)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:30 okt 2013 02:16
av 3rlend
Fordi alle skal tjene penger. Derfor.
Hva har du fått til pris på sprut her i norge? Jeg tipper kjente profesjonelle snakker om rundt 20k bare for sprutet.
Når du kan få tilsvarende til 6 i united states of the america.
Og hvorfor har du bestemt deg på motec?:p jeg har apexi og eneste jeg savner er launch control :)
Jeg betalte 6k for min.

Når det gjelder bildene så har du en voldsomt svær intercooler, så vistes ikke så mye.
Men har du to ic?
Og når folk er oppe i den effekten gt35 leverer så skrives det at man burde bytte innsugsmanifold.
Sist. Din wastegate, er det ikke rør fra wastegate og vekk fra bilen?:o

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:30 okt 2013 04:23
av diracdeltafunction
3rlend skrev:Fordi alle skal tjene penger. Derfor.
Hva har du fått til pris på sprut her i norge? Jeg tipper kjente profesjonelle snakker om rundt 20k bare for sprutet.
Når du kan få tilsvarende til 6 i united states of the america.
Og hvorfor har du bestemt deg på motec?:p jeg har apexi og eneste jeg savner er launch control :)
Jeg betalte 6k for min.

Når det gjelder bildene så har du en voldsomt svær intercooler, så vistes ikke så mye.
Men har du to ic?
Og når folk er oppe i den effekten gt35 leverer så skrives det at man burde bytte innsugsmanifold.
Sist. Din wastegate, er det ikke rør fra wastegate og vekk fra bilen?:o
Det er faktisk snakk om 27 000 kr kun for datasprut (for "billig" entry-level MoTeC, f.eks. M84), og det er UTEN installasjon, konfigurasjon og mapping.

Det største hinderet for meg er at det virker ikke som om noen av de kjente aktørene liker så godt å knote med disse billigløsningene, og jeg ønsker jo at de skal gjøre en god jobb. Du har vel gjort mye av dette selv? Hvilken Apexi har du, hvilken bil/motor?

Jeg har visst tilsynelatende to intercoolere ja. :-)

Skal det være rør fra wastegate og vekk fra bilen? :-)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:30 okt 2013 11:03
av sleeper
motec er i utgangspunktet et veldig dyrt sprut, og dermed så koster ting for 27k.
Men vil råde deg til og se på f.eks Autronic sm3, dette kan du få til ca 14k nytt i norge, og overgår entry level motec, Det har det aller meste av muligheter. Går du opp til sm4 så har du også mulighet til og bruke lavohm`s dyser og litt flere inn\utganger. ( sjekk om du har lavohm nå, og hvis du hawr det så er det nok ikke store forskjellen i prisen på en sm3 inkl nye dyser vs et sm4)

Hvis ikke så skal jeg mest sannsynlig selge mitt autronic smc sprut med autronic 500r cdi boks nå i vinter pga oppgraderinger. ( skal montere et hvor jeg har ALT av ekstrautstyr.) Skal ha mindre for det samlet en bare et sm3 sprut. Kan også selfølgelig montere\mappe det for deg.

(PS: ut av WG så står det stikkflammer på ca 800-850 grader... holder du fullt en stund med det der så blir det nok RIMELIG varmt.. det skal enten være rør som går ned og under bilen, eller et som går tilbake inn i eksosen ( mye vs mindre støy)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:30 okt 2013 11:47
av Zepticon
Jeg hiver meg på her og spør litt spørsmål til deg Sleeper siden du poster her nå. Jeg tenker å bruke Megasquirt 3.X i Celicaen når jeg får den i stand, på en 18RG motor med litt ekstra snacks på. Jeg har allerede kjøpt sprutet, og bygget det. Jeg tenkte å bruke det i 626en, men endret de planene. Så av nyskjerrighet: Hva er forskjellen på dette (som kosta meg 4000kr, og feks Motec til nesten 30.000kr?

Jeg har ikke planer om å bruke 30.000kr på sprut til 626en eller Celicaen, men om (når!) jeg ender opp med en turbo bil, så er jo et bra sprut kansje verdt investeringen, spesielt om det er plug&play, og kansje kan monteres inni boksen til den orginale hjernen, nå som de skal sjekke slikt på EU kontrollen.

Featurelista til MS3.X og MS3-Pro:
Hardware features:
  • Freescale MC9S12X 16 bit, 50 MHz asymmetrical dual core processor
  • 10 saturated injector drivers
  • 8 logic level ignition outputs
  • 3 high current (5 amp) general purpose outputs - 2 can be reconfigured as additional injector drivers, and all can be used as PWM outputs
  • 3 medium current (3 amp), high frequency general purpose outputs
  • All unused injector and ignition outputs can be used as spare on/off or other outputs. This ECU has a LOT of I/O!
  • 1 stepper H-bridge driver
  • Camshaft and crankshaft differential inputs - supports VR, Hall effect, and optical input
  • 12 volt tach output
  • Fuel pump output
  • 8 analog inputs (5 dedicated sensor inputs, 3 spare/general purpose)
  • 4 spare digital on/off inputs
  • 3 spare digital frequency inputs
  • 2 knock sensor inputs
  • RS232, USB 2.0, and CAN communication
  • Onboard 8 gigabyte SD card for internal data logging
  • Internal ECU temperature sensor
  • Real time clock
  • Temperature range: -30 to +80 degrees C (-40 to +85 without battery for real time clock)
Software features:
  • Supports speed density, alpha-N (TPS based), or MAF based fuel and spark tables
  • 1 microsecond injector pulse width resolution
  • Tables for nonlinear injector behavior at small pulse widths
  • Allows blending multiple load types, including specialized mode for independent throttle bodies
  • Supports a wide variety of OEM cam and crank position sensors
  • Individual cylinder trim tables for fuel and ignition
  • Accelerator pump or model based acceleration enrichment
  • Closed or open loop idle speed control
  • Closed or open loop boost control with two separate wastegate outputs, and gear or speed based tuning options
  • On/off or closed loop continuously variable valve timing (VVT) control - supports up to 4 channels
  • On/off or progressive nitrous control
  • Traction control by VSS or RPM
  • Rally anti-lag with rotational idle
  • Rotary support - can run up to 4 rotor engines with separate leading and trailing spark tables
  • Staged injection
  • Table switching
  • 16 x 16 fuel and spark tables - can be reconfigured to function as 30 x 16 or 16 x 30 by switching tables based on RPM or load
  • 2 or 3 step rev limiter (launch control) with no-lift shifting
  • Wideband AFR target tables
  • Flex fuel sensor input for easy switching between gasoline and E85 - can automatically change fuel, ignition, and boost maps based on ethanol content of gasoline
  • Knock control with adjustable crank angle windowing can adjust sensitivity based on RPM or which cylinder is firing
  • Allows repurposing injector or ignition outputs as general purpose outputs, or high current outputs as injector drivers for 12 cylinder sequential applications
  • Real time barometric correction (external sensor required)
  • A/C and cooling fan control with idle compensation
  • Safety shutdown based on AFR or EGT input
  • Sequential shift cut and air shifter control
  • Diagnostics to detect and ignore failing sensors - can even automatically switch from speed density to alpha-N in the event of a MAP sensor failure

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:30 okt 2013 15:21
av David
jeg anbefaler:
autronic eller adaptronic
dette er sprut som er enkle å jobbe med, til en fornuftig pris.

om man skal bruke person Z, Y eller X. må man bestemme seg for hvem man ønsker å hyre inn til oppdraget, også kjøpe det sprutet til mest fornuftig pris som denne personen er kompetent med.

men en ting er helt sikkert, og det er at du sparer ikke penger på å kjøpe et billig sprut som megasquirt,etc. dette er for DIY'ere som har som hobby å bruke 100 timer på å få til ting selv.
apexi anbefaler jeg også å styre unna da det er håpløst å ha med å gjøre.

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:30 okt 2013 20:07
av sleeper
Vet ikke hvor mye jeg gidder og skrive om det, men jeg starter ivertfall.

Jeg trur største problemet med MS sprut er ofte eierene ( no offence), det er ofte de med veldig små budsjetter og tid til og prøve og finne ut av det selv.
Det ender i de fleste tilfeller med at de på et tidspunkt må få hjelp da de ikke får det til og fungere helt 100, og da tar de kontakt med noen som driver med justering av motorer.
Og når de da kommer med bilen, så er det som regel helt umulig og finne ut hva det faktisk er av spec eller pinout osv på utstyret. ( prøv og ta en orginal nyere bil, og finn ut akkurat hva alle ledningene i bilen er til uten og se på koblingskjema.. )
Og når dette er de samme eierene som ville spare 5-10000,- kr på og bygge seg sin egen ecu. så skjønner man fort at de ikke er så villige til og betale noen for og feilsøke mange timer på dette.
Du kan også se på dette som og være med i en evig betatesting av utstyr... finnes et hav av forskjellige versioner av disse.
Dette var tankene mine om det HVIS det i det hele tatt fungerer.

De fleste kommer faktisk ikke så langt en gang.. disse er som du vet i de fleste tilfeller hjemmeloddene greier, og har en tendens til og slutte og fungere rimelig fort. ( har flere eksempler på det.)

Men vet at den siste generasjonen har blitt bedre, men det er fortsatt en evig betatesting. og helt håpløst for en "tuner" og holde følge med\finne ut akkurat hva som står i en bil som kommer. ( husk at det er veldig få av de som gidder og lage sitt eget for og spare 5000kr, men syntes det er greit og bruke 10-15k på og få justert motoren helt 100%)

MS fungerer sikkert helt fint det, HVIS! du har litt kontroll på dette selv og er villig til og bruke 100++ timer på og sette deg helt inn i hvordan alt fungerer og kan justere det meste selv.

Et eksempel som kansje forklarer det litt er og sammenligne en grisetrimmet volvo 240 som er satt sammen av deg selv, men bare custom deler og gjør 0-100 på 3 sec, nurnburgring på 7.30 VS en Koenigsegg agera R som orginalt gjør akkurat det samme.
Er mulig go få de til og gå like fort, men det krever at du kan bruke 1000 timer på og bygge den, vedlikeholde den osv. du kan sette den på verksted, men da må du være villig til at verkstedet bruker en god del timer på og finne ut av hvordan denne bilen er bygd opp.
Mens en agera R koster mye mer, men den fungerer altid, og slutter den og fungere, så leverer du den til et Koenigsegg verksted så fikser de den. og du har spart 1000 timer.
Zepticon skrev:Jeg hiver meg på her og spør litt spørsmål til deg Sleeper siden du poster her nå. Jeg tenker å bruke Megasquirt 3.X i Celicaen når jeg får den i stand, på en 18RG motor med litt ekstra snacks på. Jeg har allerede kjøpt sprutet, og bygget det. Jeg tenkte å bruke det i 626en, men endret de planene. Så av nyskjerrighet: Hva er forskjellen på dette (som kosta meg 4000kr, og feks Motec til nesten 30.000kr?

Jeg har ikke planer om å bruke 30.000kr på sprut til 626en eller Celicaen, men om (når!) jeg ender opp med en turbo bil, så er jo et bra sprut kansje verdt investeringen, spesielt om det er plug&play, og kansje kan monteres inni boksen til den orginale hjernen, nå som de skal sjekke slikt på EU kontrollen.

Featurelista til MS3.X og MS3-Pro:
Hardware features:
  • Freescale MC9S12X 16 bit, 50 MHz asymmetrical dual core processor
  • 10 saturated injector drivers
  • 8 logic level ignition outputs
  • 3 high current (5 amp) general purpose outputs - 2 can be reconfigured as additional injector drivers, and all can be used as PWM outputs
  • 3 medium current (3 amp), high frequency general purpose outputs
  • All unused injector and ignition outputs can be used as spare on/off or other outputs. This ECU has a LOT of I/O!
  • 1 stepper H-bridge driver
  • Camshaft and crankshaft differential inputs - supports VR, Hall effect, and optical input
  • 12 volt tach output
  • Fuel pump output
  • 8 analog inputs (5 dedicated sensor inputs, 3 spare/general purpose)
  • 4 spare digital on/off inputs
  • 3 spare digital frequency inputs
  • 2 knock sensor inputs
  • RS232, USB 2.0, and CAN communication
  • Onboard 8 gigabyte SD card for internal data logging
  • Internal ECU temperature sensor
  • Real time clock
  • Temperature range: -30 to +80 degrees C (-40 to +85 without battery for real time clock)
Software features:
  • Supports speed density, alpha-N (TPS based), or MAF based fuel and spark tables
  • 1 microsecond injector pulse width resolution
  • Tables for nonlinear injector behavior at small pulse widths
  • Allows blending multiple load types, including specialized mode for independent throttle bodies
  • Supports a wide variety of OEM cam and crank position sensors
  • Individual cylinder trim tables for fuel and ignition
  • Accelerator pump or model based acceleration enrichment
  • Closed or open loop idle speed control
  • Closed or open loop boost control with two separate wastegate outputs, and gear or speed based tuning options
  • On/off or closed loop continuously variable valve timing (VVT) control - supports up to 4 channels
  • On/off or progressive nitrous control
  • Traction control by VSS or RPM
  • Rally anti-lag with rotational idle
  • Rotary support - can run up to 4 rotor engines with separate leading and trailing spark tables
  • Staged injection
  • Table switching
  • 16 x 16 fuel and spark tables - can be reconfigured to function as 30 x 16 or 16 x 30 by switching tables based on RPM or load
  • 2 or 3 step rev limiter (launch control) with no-lift shifting
  • Wideband AFR target tables
  • Flex fuel sensor input for easy switching between gasoline and E85 - can automatically change fuel, ignition, and boost maps based on ethanol content of gasoline
  • Knock control with adjustable crank angle windowing can adjust sensitivity based on RPM or which cylinder is firing
  • Allows repurposing injector or ignition outputs as general purpose outputs, or high current outputs as injector drivers for 12 cylinder sequential applications
  • Real time barometric correction (external sensor required)
  • A/C and cooling fan control with idle compensation
  • Safety shutdown based on AFR or EGT input
  • Sequential shift cut and air shifter control
  • Diagnostics to detect and ignore failing sensors - can even automatically switch from speed density to alpha-N in the event of a MAP sensor failure

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:06 nov 2013 23:34
av 3rlend
jeg har power fc plug and play til gen 2. ( som tydeligvis er ganske sjeldent :D )
har ikke mappet det selv, og skal si jeg ikke har peiling på mapping :) men bilen fungerer utmerket og bruker faktisk mindre bensin en orginalt så jeg er så fornøyd som man kan bli, går sikkert an å få det ennå litt bedre men er ikke en liiiten ting en gang som plager meg :) … bortsett fra jeg ikke har launch control :P
men ats racing skryter veldig av det. og jeg vil tør å påstå de er blant de beste på 3sgte i verden?
og ja det SKAL et rør ut fra wastegate.
men sleeper hadde et særdeles godt poeng her oppe :)

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:07 nov 2013 02:22
av diracdeltafunction
3rlend skrev:jeg har power fc plug and play til gen 2. ( som tydeligvis er ganske sjeldent :D )
har ikke mappet det selv, og skal si jeg ikke har peiling på mapping :) men bilen fungerer utmerket og bruker faktisk mindre bensin en orginalt så jeg er så fornøyd som man kan bli, går sikkert an å få det ennå litt bedre men er ikke en liiiten ting en gang som plager meg :) … bortsett fra jeg ikke har launch control :P
men ats racing skryter veldig av det. og jeg vil tør å påstå de er blant de beste på 3sgte i verden?
og ja det SKAL et rør ut fra wastegate.
men sleeper hadde et særdeles godt poeng her oppe :)
For å igjen illustrere hvor lite jeg kan om bil: Hvor er wastegate på min bil?

Edit: Er det denne innretningen det står "TIAL" på?

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:08 nov 2013 13:39
av 3rlend
Korrekt. Og den spruuuter ut varm eksos!

Re: 3S-GTE @ 8000-9000 RPM?

Legg innLagt inn:05 jan 2014 21:34
av toypartsbergen
kan jo også gå for emu datainnsprut, det får du ferdig montert i bilen for 13000,- disse er solgt en del av og de har fått MYE god kritikk av brukere, vi har liggende på lager og monterer fortløpende i biler nå.

som jeg nevnte for deg på tlf så er motec ett sinnsykt stabilt system og det er i utgangspunktet best på markedet mtp holdbarhet MEN prisen er ett problem for folk flest, til eksempel kan man kjøpe 4stk haltech for samme prisen eller 2-3 brukte autronic.

uansett, anbefaler deg å IKKE kjøpe på ebay, grunnen til det er om noe ikke funker, hvem skal du da ta kontakt med? ebay, kjøp av forhandler her hjemme eller noen som kan gå god for ett innsprut de har brukt….

For å svare kort å greit på hvorfor man kan få en mer effektiv bil med ett datainnsprut vil jeg i første omgang si at vi ikke kan "trylle" motoren til å lade tidlligere MEN med en mye mer effektiv tenningskurve med riktig mengde bensin vil det uansett hjelpe på, å øke turtallsperren 1000+rpm er pga å få en mer effektiv motor mtp når ladetrykket kommer igjen på neste gir, rett og slett for å slippe for mye lag.

om du vil er det bare å slå på tråden til meg en dag så kan vi treffes og jeg kan vise deg litt med de forskjellige datasprutene vi har og du kan også få trykke litt selv på de vi holder på med.