TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ny mr2 eiger 90 mod.gti

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#56307  av jsle

Grattis med bil.
Jeg har kjørt mr2 i 3 år nå og må si at vis du kjører så hardt på sommerføre (tør asvalt) at den sliper å drar av veien da kjører du ALT for fort. Mr2 på sommeren er ikke noe problem.... med vetu kjøring.

Men vinteren er derimot noe helt annet.
Mr2 krever mye av sjåføren på vinteren, får du en sladd burde du nesten kontrastyre før sladden kom, ellers er det nesten forsent.
Mr2 har mere tyngde bak en foran og du får en slegge effekt på hele bilen + at den kan ha problemer med å få skikklig feste på forhjula.
Men klare du hånter den på vinteren er den veldig morsom. Personlig må jeg si at jeg har stor respekt for bilen på vinterføre og at den ikke er noen vinter bil for din 18år gamle datter, men med pen kjøring og gode dekk går det nok bra. Kjøp pigg dekk piggfrie funka ikke på min. Da funka mr2`n best som kjelke.

#56308  av AndreasH

Jeg leste ett eller annet sted at fra 93 ble det gjort en liten endring i
bakhjuls opphenget som gjør at den ikke slipper så plutselig,
men at man får en advarsel like før.
Jeg kjenner igjen den karakteristikken på min ved at jeg kan ligge og
balansere den gjennom svingen med gassen.
Enden blir liksom litt løs og da vet en at hvis vi drar på mer nå,
så tverrer'n. Jeg leste også at man kan ettermontere disse delene på
tidligere modeller og få samme effekt.
Jeg mener de brukte begrepet "trailing arms" (norsk anybody ?) og at disse var lengre på 93 ->.

#56312  av cameleon

Hei og velkommen til forumet samt grattis med ny bil :D

Nå må jeg si meg enig i det FireWalk og resten her sier angående kjøreegenskapene til MK2. Min første bil som jeg tutta rundt i var en volvo 460GL. En helt vanlig bil. Deretter så kjøpte jeg meg en BMW 318is som jeg solgte ca tre uker etter jeg kjøpte den pga mye feil samt at den minnet litt for mye om volvoen tross i stor prisforskjell. Etter disse to bilene så kjøpte jeg min første mr2, og det var som natt og dag å kjøre den. 90 og 91 modelene er kjent for å slippe veldig fort på baken og når det skjer så skulle en helst ønske at en satt hjemme og så på tv i stedenfor. Jeg har kjørt skadefritt helt fra begynnelsen av, men i vår like etter at snøen var borte så for min mr2 rett inni veggen på E6. Grunnen var rett og slett vannplaning på et område der det rant vann som bare pokker. Etter det var løpet kjørt. Bilen tok en 360 samt at jeg prøvde febrilsk å rette den opp men uten hell. Etter jeg fikk min nåværende Mr2 så glemmer man ikke hvordan de kan oppføre seg. Det er en bil man må respektere!

Mr2 er en bil som kun er bygd for en ting og det er fart. Og som de sier så ta henne med på turer slik at hun kan lære seg å kjenne hvordan den virkelig er. Jeg har kjørt veldig mange forskjellige biler opp gjennom. Alt fra gamle Ladaer til nyere Ferrarier og Porscher, og jeg kan skrive under på at Mr2 er en temmelig krevende bil tross i at det virker som at den ligger som støpt på veien. Mr2 er også en bil som en temmelig ofte blir fristet til å tråkke litt ekstra på gassen med og med litt feilberegning fra sjåføren så kan det ende dårlig. Biler er utrolig kjapp og de 156hk'ene er temmelig kvasse. En jeg kjenner dro i fra en opel calibra turbo med 204hk i sin Mr2 :wink:

Når det kommer til vinteren så vil jeg råde deg til å ta med datteren din på en parkeringsplass slik at hun kan få kjenne litt hvordan den oppfører seg på glatta. Jeg kan garantere at dere begge vil bli forbauset hvor lett den er på rompa :)
Mr2 er ikke på noen som helst måte en vinterbil. Man må gå ned mange hakk i hastighet og selv om det står 60-70 og 80 så er det viktig at de forstår at en ikke MÅ kjøre disse hastighetene. Veldig mange av de jeg kjenner mener at hvis det er 80 så betyr det 80. Forrige vinter var min første vinter med en Mr2 og det var flere ganger da jeg måtte halvere farten for å komme meg helskinnet gjennom svingene. Slike situasjoner kan som mange vet lett skape frustrasjon siden at det kan være utolmodige sjåfører bak som blinker og tuter til en grunnet at en kjører veldig rolig. Ender en opp i en slik situasjon så for all del ikke tråkk på gassen for mye. Spesielt ikke i en sving, det er da en kan få en trist telefon hjemme.

Jeg vil tro at med normal og ansvarlig kjøring så skal det ikke oppstå noen problemer. MR2 Mk2 er en veldig god bil å kjøre bare man har alle sansene åpne og fantasi nok til å fatte bilens evner :wink:

#56405  av HUMMER

Takk for mange intresante vurderinger !!!

Ang.lyd i dører så må det vere el.feil i låsen som lager denne lyden.
Og om denne bilen passer for en 18.åring ???Som flere har påpekt er dette ei jente .Tror det er en stor forskjell Hun er mer opptatt av bilens design en effekt !!!!

Og bilens effekt er spesiell. den ikkje er sprekere enn min Audi A4 turbo-diesel før ved 4500 omd. !!!

Har også en Hummer H1 som har vektfordeling 50/50 så jeg kjenner godt til spessielle kjøreegenskaper på vinterføre Hun har ovelsekjørt en del med denne før vi fikk mr2"en men den tror jeg ikkje hun får låne på egenhånd en vinterdag !!!
(den er lastebil registrert og det er nok like greit ! )

Mvh.Torgeir

#56408  av HUMMER

8) NB.Takk alle sammen for gode tips og advarsler !!!
Har printet ut allt og overlevert det til den unge billisten ..
Noen av "opplevelsene kunne vel også oppstått i en stylet og senket golf
med noe slitte brede hjul osv.osv... Noen kjøper også lette motorsykkler til sine håpefulle osv.. Håper at dette går greit framover med mye øvelsekjøring gode vinterdekk og respekt for bilen..

Ang.lyden . Det stemmer denne lyden oppstår kun når nøkklene sitter i tennongslåsen

Guttungen måtte også bli med på et bilde med sitt kjøretøy
Honda Fourtrax 300

Mvh. Torgeir Aarak
Vedlegg
IMG_0135.JPG
IMG_0135.JPG (84.21 kiB) Vist 1233 ganger
IMG_0136.JPG
IMG_0136.JPG (114.17 kiB) Vist 1233 ganger
IMG_0137.JPG
IMG_0137.JPG (91.24 kiB) Vist 1234 ganger
IMG_0138.JPG
IMG_0138.JPG (127.32 kiB) Vist 1233 ganger

#56409  av Foe

Grattis med bil da!
når melder den nybakte sjåføren seg inn her da? ;)

#56410  av bose

fin....eh...bil ja :D

#56421  av Remi

hehey æ likte den bil stallen dokker har :D

#56422  av jsle

Ja fin bil gitt....
Men ser dama over ratte?

#56425  av FireWalk

vektfordelingen på MR2 er vel mer 60/40 tror jeg.. er nok det som er grunnen til at når ræva først kommer så kommer den skikkelig :) Grunnen til min opplevelse i tunnellen var jo at da fikk jeg både sentrifugal kraften OG tyngdekraften mot meg siden det var i nedoverbakke, og selv ikke schumi hadde greid å rette opp bilen i det tilfellet der.. det som er utingen med MR2 slik jeg ser det.. jeg var obs på dette problemet i forkant av kjøpet, men skjønte virkelig ikke hvor fort det kunne skje før det plutselig skjedde. Spiller ingen rolle hvor pent man kjører, man kan holde fartsgrensen og plutselig får den vannplaning, enten pga litt gasspådrag eller pga sentrifugalkraft. Bilen er etter min mening like nervøs på glatt asfalt som på vinterføre. Tror de fleste har kommet sidelengs ut av en rundkjøring med sin MR2 MK2 på vått føre :)

Når det er sagt, Fin bil! og den lyden kommer helt sikkert av sentral låsen som nevnt over.
Sist redigert av FireWalk den 15 aug 2004 14:07, redigert 1 gang totalt.

#56426  av CavemaN

bose: vi får være enige om at det ikke bare var bilen som var fin :D

#56428  av FireWalk

nei den hummeren var ikke så værst den heller.. :p

#56430  av bose

CavemaN skrev:bose: vi får være enige om at det ikke bare var bilen som var fin :D
jupp :D er med på den ;)

#56435  av Hobbes

Fin bil.

Men det så ut som bilen hadde like dekk bak som forran?
Mr2 mk2 har orginalt bredere dekk bak en forran.
Hvis den har samme dimensjon forran som bak så kan dette ødelegge kjøre egenskapene.

#56436  av sindrejl

søt pie og fin bil :)
Gratulerer den nye eieren og håper hun melder seg inn her :)