TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Caldina GT-Four

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #465570  av Makk
 
Liter på mila kan stemme godt ja, begge mine 3sgte celicaer var akkurat like tørste uansett hvor fint du kjører, tunge biler å awd er definitivt en forbruksøker.

I MR2'n dog var det 0.6 :lol:

Ser du fikk opplevd ekte Finsk morro, nesten høydepunkt sammen med å hente bilen det :D

Edit : Du skulle vært der noen dager å fått deg dram med gutta, satan for et morro land å reise til, 110% PK fritt å alle er sinte men snille :D
 #465575  av ArildM
 
Takk til alle :D

Første prosjekt, polere opp lykter. Disse var nasty blasse, så jeg var litt skeptisk. Heldigvis kom de fint ut av det :) Brukte Flex DA maskinen, medium hard pad og 400 polering. Skal ta en runde til og forsegle de med keramisk coating til slutt. Har gjort det på den sølvfarga Rav4n og det har funka bra i noen år.

Lyktene koster 8k per stk hos Toyota, og er åpnet og justert for lysbilde i eu, så jeg ville helst slippe det prosjektet.
Tegner bra for å få den vist og godkjent den 10. mai.
Vedlegg
IMG_20230428_164805.jpg
IMG_20230428_164805.jpg (644.39 kiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_164810.jpg
IMG_20230428_164810.jpg (506.41 kiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_164815.jpg
IMG_20230428_164815.jpg (422.16 kiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_164820.jpg
IMG_20230428_164820.jpg (498.68 kiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_173712.jpg
IMG_20230428_173712.jpg (796.22 kiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_173726.jpg
IMG_20230428_173726.jpg (618.35 kiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_173821.jpg
IMG_20230428_173821.jpg (721.66 kiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_173826.jpg
IMG_20230428_173826.jpg (710.29 kiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_175213.jpg
IMG_20230428_175213.jpg (686.17 kiB) Vist 723 ganger
 #465576  av ArildM
 
Første vask.
Kan ikke si annet enn at bilen er bortimot strøken til å være 20 år gammel. Funnet en liten plass på passasjerdøren bak hvor det er litt påbegynnende rust akkurat i kanten på dørbladet ved dørhåndtaket, ellers er alle dørene, såvidt jeg kan se sålangt rustfrie, ikke noe verken nederst på dørene eller i falsene. Sideskjørtene har en par småriper, men gjør meg ingenting at det er litt småprik, særlig når det er på plast. Frontruta er slitt og ripete, mulig den er 20 år +++ er i alle fall en original Toyota rute. Vet Toyota kan skaffe nye, så får nesten håpe på steinsprang??

Den har gått i Japan frem til 2020, og ser ut til å ha hatt det meeget bra over dammen i moderlandet.
Interiøret er også meget innafor, kun noe slitasje på førersetet, som normalt både for Mr2 og Celica :)

Fikk ut mye sand og gugge mellom takrails, bak lykter og bak noen deksler her og der, så det gjorde godt i en kresen sjel å se mye gammel gørr forlate bilen etter å ha måttet stå ute i noen år i Finland :)

Fjerna harry BCracing klistremerke. Og et med en dødningeskalle med fjær på hvor det sto "only death kan slow me down" :lol: Funka sikkert fint for en meget hyggelig army dude i Finnland (han jeg kjøpte den av), men ikke så mye for min del :) Vil at det skal se ut som en helt vanlig avensis for hvermannsen :)
Vedlegg
IMG_20230428_163148.jpg
IMG_20230428_163148.jpg (1.62 MiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_163200.jpg
IMG_20230428_163200.jpg (2.14 MiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_163215.jpg
IMG_20230428_163215.jpg (1.57 MiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_163228.jpg
IMG_20230428_163228.jpg (1.44 MiB) Vist 723 ganger
 #465577  av ArildM
 
Rakk å knipse et par bilder når jeg var innom noen i dag, sånn rett før det gikk over i snø og regn igjen. Og bilen etter 5 min på grusvei var akkurat like skitten som etter 100 mil i Sverige 8)
Vedlegg
IMG_20230428_183314.jpg
IMG_20230428_183314.jpg (1.65 MiB) Vist 723 ganger
IMG_20230428_183317.jpg
IMG_20230428_183317.jpg (1.53 MiB) Vist 723 ganger
 #465579  av Makk
 
Åpne dørene å se om der er plastikkdeksler som kan tas bort nært dørlåsfestet i chassis.

Om dem har videreført sin kjærleik for svamper i tomrommene så fjern dem så det ikke fuktes og ruster med åra.
 #465580  av ArildM
 
Takk for tipset :)
Virker å være godt støydempet for alderen så det er i alle fall brukt mye av noe for å få den godt isolert :lol: :mrgreen:
Blir vel i kjent stil å plukke ned det meste etterhvert for å få det inspisert og sjekket at det er greit.

Sliter litt med at ene xenon pæren ikke vil lyse opp. Har forsøkt å bytte men fortsatt ikke noe lys. Ble byttet ballast rett før jeg kjøpte bilen, men dette ble byttet med en annen ballast fra en annen Caldina som også var 20 år gammel, så rett og slett mulig at det er maks uflaks og enda en gåen ballast. Fikk tak i 2 nye Denso enheter fra en Xenon sjappe i England for rett over 1000,- for begge (Toyodiy sier 1000usd per stk nye... :shock: ), så må i verste fall bare ta av fangeren og bytte ballastene, kanskje like greit siden det er gamle styringsenheter. Bilen har også fått montert et system for å få til DRL (kjørelys), og jeg synes å kunne skimte en del kabler som er fiksa med elektrikertape og dårlige kabelsko, så rett og slett mulig det er noe jalla her også.

Full gjenomgang på dette og håper det blir greit før den 10. mai når jeg skal på visning.
Originalt har vist ikke bilene kjørelys i japan, og på auto setting så slår ingenting seg på før det blir mørkt som natta (lyssensor i dashen som skal fikse dette). Men setter du på auto, eller setter på lysene dimmes både dashbordet og alle knappene i senterkonsollen slik at du ser nada når det er sol ute, så jeg må nesten bevare DRL kontrolleren som er der. Evt røske ut alt og finne egen løsning.

Har i alle fall fått lest meg opp på Xenon pærer. Forskjellen på D2S, D2R og D2C pærer feks...
 #465582  av ArildM
 
ZT og lavere specs hadde "normale lykter" med "normale pærer".
Så såvidt jeg vet så må jeg da kjøpe et nytt sett med lykter, åpne de, bygge de om for korrekt lysbilde. Så må jeg undersøke hvordan ledningsnettet kan konverteres til bruk med vanlige lykter. Her er det trolig nok å forlenge ledningsnett og sette på normal kontakt for H4 eller hva enn slags pærer det er brukt i disse lyktene. Siden det eneste Xenon ballasten gjør er å konvertere fra 12v DC til 25000V AC. Så spørs det om man evt må inn med et rele hvis normal pære trekker mer enn xenon ballasten, så det er kanskje ikke en umulig oppgave, og innafor min kunskap på bilelektronikk.

Så, spørsmålet er jo om jeg skal legge i 10k på å kjøpe nye lykter, varme de opp i stekeovn, fjerne plastikklinsene, demontere de, justere lysbildet og bygge om bilens ledningsnett? Eller om jeg bare skal cashe ut noen lye Xenon ballaster, og kjøpe meg noen nye pærer og sette inn disse. Så sånn prismessig og jobbmessig er det nok best å beholde Xenon enn så lenge :) Pærene er oppgitt til å vare mellom 1500-3000timer alt etter produsent, så det er vel ikke noe verre enn vanlige lyspærer? Kan evt konvertere til LED fra Auxbeam som jeg har brukt en del før, men de er ikke E-merket så må evt vente til et senere tidspunkt for dette.
 #465583  av Makk
 
Teip på 2x ledlensere foran slik en kar gjorde i tunneldriving engang å ingen hadde nye pærer :lol:
 #465584  av ArildM
 
Bilde
8)
 #465601  av ArildM
 
Biltema redder uka, nå er det håp om å få lys før visning.

700,- vs 7000,- for ballasten er jo en liiten forskjell også :wink:

Sjekka alle pærer i går og det meste ser veldig greit ut.
Bytter til to eksakt like xenon pærer for projektor (D2S), så får de 4300k fargetemp begge to.
Bytter også ut tåkelyspærene fra led til halogen slik at de ikke kan klage på noe der heller.
Vedlegg
IMG_20230504_095740.jpg
IMG_20230504_095740.jpg (1.24 MiB) Vist 700 ganger
 #465605  av ArildM
 
Fjernet remote start og bomstasjonleser :)
Vedlegg
IMG_20230505_094317.jpg
IMG_20230505_094317.jpg (998.97 kiB) Vist 689 ganger
IMG_20230505_094337.jpg
IMG_20230505_094337.jpg (673.33 kiB) Vist 689 ganger
IMG_20230505_111615.jpg
IMG_20230505_111615.jpg (905.17 kiB) Vist 689 ganger
IMG_20230505_111620.jpg
IMG_20230505_111620.jpg (811.18 kiB) Vist 689 ganger
IMG_20230505_112842.jpg
IMG_20230505_112842.jpg (1.29 MiB) Vist 689 ganger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11