TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diskusjon kurve/tÃ¥kelys

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#76590  av chris

memo skrev:
hehe.. er faktisk "enig" her.. hva er det som gjør mr2 tåkelys så forskjellige fra andre?
de såkalte "tåkelysene" er innebygde store lykter, mer som hovedlys å regne.. det er ikke ettermonterte skeive greier som henger utenpå bilen. Og siden de er ganske store, er de ikke spesielt skarpe heller..
Men dere får jo bare gjøre som dere vil.. jeg kjører ikke mr2'en uten de nederste lysene på, og er det mørkt slår jeg opp vippelyktene i tillegg. om noen setter på langlys mot meg, slår jeg på langlys tilbake.. ;) 8)

#76601  av Mr2Nyter'n;p

chris skrev:
memo skrev:
hehe.. er faktisk "enig" her.. hva er det som gjør mr2 tåkelys så forskjellige fra andre?
de såkalte "tåkelysene" er innebygde store lykter, mer som hovedlys å regne.. det er ikke ettermonterte skeive greier som henger utenpå bilen. Og siden de er ganske store, er de ikke spesielt skarpe heller..
Men dere får jo bare gjøre som dere vil.. jeg kjører ikke mr2'en uten de nederste lysene på, og er det mørkt slår jeg opp vippelyktene i tillegg. om noen setter på langlys mot meg, slår jeg på langlys tilbake.. ;) 8)
Men alikevel... Dem er tåkelys... Var dem noe annet, ville ikke Mk2'en hatt behov for vippelyktene... Kunne bare hatt langlys i tåkelysa dine også du da jo :wink:

#76626  av memo

Mr2Chris: det er jo bare tull da, uten å være spydig.. de fleste Subaru'er har jo også tåkelys "integrert" i frontfanger osv, og de er mye større enn mr2'ene sine.. fortsatt tåkelys...fortsatt bot..

#76632  av chris

Mr2Nyter'n;p skrev:
chris skrev:
memo skrev:
Men alikevel... Dem er tåkelys... Var dem noe annet, ville ikke Mk2'en hatt behov for vippelyktene... Kunne bare hatt langlys i tåkelysa dine også du da jo :wink:
det som er så fint med vippelykter det.. de er der bare når man trenger de ;) kunne ikke hatt langlys så langt nede mot asfalten nei, ville ikke lyst langt nok. :) jeg kjører alltid med grøft+park, og for det meste kjører jeg på opplyst vei. kommer jeg ut for dårlig vær, eller steder uten gatebelysning, slår jeg opp vippisene.. ellers bruker jeg de aldri.

#76672  av Mr2Nyter'n;p

Herved gir jeg opp :lol:
Greit... Men... Møter jeg biler med tåkelys er det forsåvidt greit så lenge dem ikke blender meg... Blir jeg blenda blinker jeg et par ganger med langlysene.. Er vel en justeringssak hovedsaklig det der... Uansett... Dette er heldigvis ikke sååå viktig... Man overlever vanligvis å bli litt blenda av tåkelykter i ny og ne.. 8)

#76731  av Shyggen

Må si jeg er imponert over enkeltes bedømmninger av lys..

MR2Chris.. :) *risteoppgittpåhode*... jeg vet lissom ikke hva jeg skal si..
finner ikke ord.. :)

Hmm, kanke du ta en tur innom biltilsynet med den teorien din? så kanshe de endrer noen av norges lover ang. dette.. så du slipper bot
med de "lavtmonterte store nærlysene dine"?

Sier ikke dette for å være frekk på noen måte :) bare for å være hjelpsom, kan jo hende du har rett.. ville absolutt tatt saken videre hadde
jeg vært deg ;)

Kanshe du vinner et skritt i MR2ns verden?

#76741  av Tor

Tåkiser er tingen, kjører samme linje som Chris, Park + tåkelys. Vippiser er bare for lang og mørkekjøring :)

#76766  av Dalan

Tor skrev:Tåkiser er tingen, kjører samme linje som Chris, Park + tåkelys. Vippiser er bare for lang og mørkekjøring :)
Ja, vi alle er jo enig der, men det er når 'vippisene' først skal opp, at da skal også tåkelysene av.. ;)

#76798  av jumbo

Dalan skrev:
Tor skrev:Tåkiser er tingen, kjører samme linje som Chris, Park + tåkelys. Vippiser er bare for lang og mørkekjøring :)
Ja, vi alle er jo enig der, men det er når 'vippisene' først skal opp, at da skal også tåkelysene av.. ;)
I henhold til loven - helt klart ja. Tror heller ingen i denne tråden (chris inkludert) bestrider det.

I henhold til sunn fornuft - tja... et langt mer åpent spørsmål. Det jeg sliter med å se logikken i, er at tåkelys i kombinasjon med nærlys skal være så fy fy, mens de er helt ok hver for seg.

#77273  av sw20

dei nederste lysa på min bil står på konstant!

blei stoppa av politiet her om dagen... som vanlig.... :evil:
dei lika vist å stoppe meg..

har vel noe med at e blei annmelt en del ganger rett etter at e hadde kjøpt bilen.. og ikkje klarte å la vere å kjøre forbi...

SÅ han måtte jo finne noe å pirke på så han sa at e skulle slå av ekstra lysa mine... så e slo av ner\lang lysa.... :shock:

da han sa at han meinte ekstra lysa svarte e han at e blei
nøtt til å kjøpe eit nytt kjøre lys etter ein stikk prøve kontroll på biltilsynt
og at dei lysa nede var kjørelysa på dinne bilen...

men da han var på vei inn gjennom vinduet for å skru av lysa... åpna e like godt opp døra.. for inn i min bil skulle ikkje svinet !!!!!
(det har dei ingen rett til uten ransakings ordre)

han blei litt flau da e dro han med meg eit stykke forran bilen min og spurte om han blei blenda av dei.....
han svarte såklart ja... men e skjønte at han ikkje var heilt sikker i påstanden lenger...

så e sa at e ikkje trenkte å ha på alle lysa når det var mye trafikk men det at du blir blenda det veit vi at bare var piss...
han blei ganske så paff da e sa det og gjekk bort til bilen min...

Men det beste av alt var at i det e skulle til å rope kjekt hade og sette meg inn i bilen min
så la e merke til at på hans mondeo sto begge deler på ... det e ropte blei

skru av lysa dine sjøl ditt svin....

veit ikkje korfor det datt ut av meg... men uaz virka det som om onkel blå fikk det meir travelt med å springe å skru av sine lys en å bli sur...

tenkte ikkje på det e hadde sakt e før dama sa :
kalte du an eit svin din dust...
off var ganske flaut det...

men blei litt avspora e no..

kall nede lysa for kjøre lys så går det bra!

#77441  av erling

sw20 skrev: kall nede lysa for kjøre lys så går det bra!
Hmm.. Hvis jeg mister lappen, kan jeg sikkert bare kalle bilen for moped, og kjøre videre.. :P 8)

#77446  av tojo

erling skrev:
Hmm.. Hvis jeg mister lappen, kan jeg sikkert bare kalle bilen for moped, og kjøre videre.. :P 8)
Muhaha den var god! :D Er ikke lov å kjøre moped heller hvis man mister lappen. :wink:
Da er det nok lettere å prøve å prate polisen til fornuft istedet.

#77600  av Neemi

tojo skrev:
erling skrev:
Muhaha den var god! :D Er ikke lov å kjøre moped heller hvis man mister lappen. :wink:
Da er det nok lettere å prøve å prate polisen til fornuft istedet.
Kommer an op hvordan du mister den det.....om du mister den fordi du har kjørt for fort så kan du få tillatelse til å kjøre med moped :)

#77636  av tojo

:D Hadde jeg bare vist dette for 5 1/2 mnd siden..GÃ¥r godt uten moped de siste 14dagene jeg har igjen til "lappen" dukker opp igjen :D
Men dette var kjekt å vite til evnt. neste gang.(alltid lurt å ha en moped på lur :wink: )