TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• valg av oktan

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#91014  av chris

kennethx skrev:
chris skrev:Jeg tanker 98 blyfri på min GTi.. synes den går jevnere, både på tomgang og under kjøring. får også et merkbart mindre forbruk, som veier opp tall-forskjellen på pumpa :)
Du synes, men jeg tror det er psykisk :)
kanskje.. men det med forbruket stemmer ;)

#91033  av Master

Jeg kan ikke si jeg tror at bare det å fylle 98 bensin har så veldig mye å si på ytelse, men det i kombinasjon med å avansere tenninga er det ingen tvil om fungerer. Du kan jo avansere tenninga like mye med 95 bensin og få samme ytelse, men er da større sjanse for at det oppstår tenningsbank.

#91083  av kennethx

Som jeg har sagt tidligere:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=7237

Der kan du også lese at bly bensin er ikke bly bensin lengre :oops:

Litt cut'n'paste for de som er late:

"Oktantallet sier noe om bankefastheten til drivstoffet. Bankefasthet er kanskje et temmelig svevende begrep for de uinvidde. Uansett; begrepet peker på drivstoffets egenskap til å motstå selvantennelse under komprimering. "

"En utbredt myte er at høyt oktantall øker motorens effekt. Dette er ikke riktig! Det eneste du oppnår ved å tanke 98 oktan fremfor 95 oktan er å bli noen kroner fattigere. Enkelte biler med ekstreme motorer (som for eksempel R-motorene til Honda, M-motorene til BMW, de kraftigste turbomotorene til Saab) er imidlertid så vidt følsomme at bilprodusentene anbefaler deg å bruke minimum 98 oktan blyfri -- dette er i første rekke for å unngå tenningsbank."

#91143  av Vaulen

MÃ¥ si meg enig i det som ble nevnt i forrige melding

For litt siden byttet ut min MR2 med SAAB.
Kjøpte BSR oppdatering av styreenheten.
I dokumentene jeg fikk i den sammenheng, så anbefalte de 98 blyfri for å unngå tenningsbank. Selv om det med normal kjøring nok skulle gå bra med 95, så valgte jeg uansett å bytte til 98.

#91230  av andre 1

mye forskjelige svar her :? hvem skal men tro? celica turbo å mekanikerene på toyota eller kennethx?

#91240  av CelicaTurbo

Kennethx (og dinside.no) har også rett i sin påstand; høyere oktanttall har ingen virking på motoreffekt, men det er med mindre tenningen også blir fremskyndet (noe Dinsides typiske leser ikke vet hva vil si og derfor sier dem ingenting om akkurat det). Dinside som Kenneth linker til skriver da generellt om det mest vanlige, og det er at sugemotorer ikke har bankesensor og dermed vil høyere oktan ha ingen som helst virkning (i teorien ihvertfall). Man kan derimot på disse bilene utnytte den høyere bankefastheten i 98 oktan ved å fremskynde tenningen litt og dermed få litt mer effekt. Når man chipper en bil med sugemotor vil det meste av effekten og responsen være en effekt av denne tenningsjusteringen (bare at det da gjøres elektronisk og med større kontroll og nøyaktighet). En del moderne høyeffektive motorer samt de aller fleste turbomotorer har en bankesensor. De fleste eldre turbomotorer har en bankesensor som kun brukes som en ekstra sikkerhet og som ikke blir brukt aktivt av ECU for å finne optimalt tenningstidspunkt. 3S-GTE, de fleste nyere turbomotorer og mange nyere høykompresjons sugemotorer har en bankesensor som blir brukt aktivt av ECU og på disse bilene vil det være en fordel å bruke 98 oktan pga at ECU vil da nytte av den økte bankefastheten og kjøre mer aggresiv tenning. Hovedoppgaven til bankesensoren er derimot å sikre motoren mot tenningsbank ved bruk av dårlig bensin eller bensin med alt for lavt oktantall. Så, de fleste som har ytret meninger her i diskusjonen har egentlig korrekt, det er bare det at forskjellige biler håndtere dette forskjellig ;)

Som en interessant side-historie: Når Shell kom med 95-oktan V-Power fant jeg ut at jeg skulle prøve denne på min bil til tross for at jeg normalt kjørte med 98-oktan og bør holde meg til høyt oktanhold pga turbo. Min bil ble merkbart sterkere på lavturtall (under 2000) og fikk en jevnere og bedre tomgang med denne bensinen allerede på første tank. Jeg merket liten forskjell på annet turtall men kjørte lavt turbotrykk i denne perioden pga oktantallet. Når jeg byttet til 98-oktan igjen endret motoren fort karakter til slik jeg husket at den var tidligere. Jeg har ingen forklaring på hvorfor det var slik, og tenker egentlig at det var ganske så snodig.. :roll:

#91497  av Morten

CelicaTurbo skrev:Så langt jeg har funnet ut har derimot 3S-GE ikke bankesensor men jeg har aldri hørt om noen har verifisert dette for sikkert eller ikke.
3.gen 3SGE (175hk versjonen) har bankesensor :wink:
men vet ikke hvordan det er med 156hk saken...

#91517  av kennethx

Morten skrev:
CelicaTurbo skrev:Så langt jeg har funnet ut har derimot 3S-GE ikke bankesensor men jeg har aldri hørt om noen har verifisert dette for sikkert eller ikke.
Er vel litt der de henter de ekstra hestene også (bortsett fra større dyser og litt sånn småting), kjører mer agresiv tenning og har banke sensor som gjør det sikkert, mens 2.gen ikke har bankesensor kjører den en mer konservativ tenning for å være på den sikkre siden, eller?

Bare en teori :)

#91522  av Master

2 gen kjører god tenning den og. Med tanke på 156hk på 2 liter, iforhold til hva vanlige 2litere var for 15 år siden :lol:

#91526  av GT_rider

Master skrev:2 gen kjører god tenning den og. Med tanke på 156hk på 2 liter, iforhold til hva vanlige 2litere var for 15 år siden :lol:
Og i forhold til hva mange 2litere yter i dag. Bilen til mutter har 2liter med fattige 130hk :?
Nå skal det jo sies at den ikke er konstruert for å kjøres fort, den skal ta seg fram, noe den gjør til gangs :D

#91891  av lexusmann

Jeg vet ikke, Accorden til fattern er en 1,8 og den skal ha 136 HK, så Honda er kanskje bedre til å dra hester ut av motorene sine...

#109728  av Erlend

lexusmann skrev:Jeg vet ikke, Accorden til fattern er en 1,8 og den skal ha 136 HK, så Honda er kanskje bedre til å dra hester ut av motorene sine...
Ikke bare kanskje, Honda har rekorden for antall hk pr liter ut av en serieprodusert motor :) Les: Honda S2000 har en 2liters NA-motor på 240 hk... Nå er det klart at den høye effekten kommer med en pris - man må høyt opp i turtall for å hente kraften, og det skal en del giring til for å holde motoren i kraftbåndet ved aktiv kjøring. Men er jo hysterisk moro med rødlinje på 9000 rpm da :D

#109784  av Johnny_Bravo

jeg kan ikke skjønne at det ikke er mer effekt i 98. alle mine biler har gått merkbart bedre med 98 oktan. kansje fordi denne er lettere antennelig eller noe men bedre har det gått i hvert fall. de har også brukt noe mindre bensin med 98. dette må jo være fordi 98 har mer effekt en 95. eller 92 for den saks skyld.

Dette gjorde jeg også med mopeden min. den skulle ha 95 oktan. men en gang jeg ikke hadde bensin og ikke penger så fylte jeg 98 som båtmotoren min brukte og det var jo nesten som om jeg hadde trimmet mopeden. mye bedre aks. jeg skjønte ikke helt at den gikk bedre helt til jeg fylte 95 igjen

Vi prøvde for moro skyld i dag på en ford sierra. først kjørte vi på 98 så og tok 0 - 100 på 9,8 sek så fylte vi 95 når tanken nesten var tom og tok 0 - 100 igjen. dette gikk da på 10,6 sek, nesten 1 sekund senere. vi merket veldig godt i oppoverbakker og slikt at det var mindre bunndrag i bilen.

Det må være en forskjell på bensinen. vi kjørte 0 - 100 fler ganger og disse tidene var gjennomsnittet med begge bensintypene.

#109793  av richeros

Morten skrev:
Du er helt sikker på at den har banke sensor??

Jeg ble litt fasinert av denne diskusjonen. så derfor ble tanken kjørt tom og inn kom 98oktan. Jeg er 100% sikker på at det forskjell! bilen går jevnere og forbruket er ikke det samme, bare lavere....
Når det gjelder ytelsen synes jeg den var litt mer villig, gikk liksom ikke noe spesielt bedre, bare ørlite mer villig på en måte ;)