TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da gikk knock sensoren til helvete for 3. gang......

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#107927  av CelicaTurbo

ok, fint om du kan gjøre det for jeg er nysgjerrig på det der gitt, men du skulle virkelig fått en komplett liste over hva som er gjort selv om det nok ikke er så enkelt å få til nå etter så lang tid :)

#107932  av FireWalk

vet.. er ganske nyskjerrig selv.. selve motoren ser jo rimelig orginal ut på utsiden... ser ikke noe modifikasjoner, med unntak av den svarte boksen ved siden av ECU... var vist stempler og styr som var skiftet.. Men det må jo være noe skikkelige greier, hvis ikke hadde vel motoren havarert etter kort tid med så høyt ladetrykk, så hva det enn er så funker det jo.. om man ser bort ifra de problemene jeg har hatt nå i det siste med knock sensoren, motoren har jo tålt kraftig tenningsbank også... noe som er litt imponerende i seg selv.. iallefall når det har skjedd såpass ofte som dette..

Men skal få tatt bilde i morgen etter at jeg har slept "gliset" hjem rødmende av skam....

#107935  av Neemi

Kikk godt på vakta i bommen på vei hjem da ;)

Han kommer til å flire godt og tenke at endelig, endelig er mine bønner hørt :P

#107939  av FireWalk

Neemi skrev:Kikk godt på vakta i bommen på vei hjem da ;)

Ja han har jo vært ute etter meg i lange tider... Men jeg er jo så rask med den snikingen at han har adri rukket å få skrevet ned skilt nr på MR2en.. (er blitt tatt flere ganger med fiestaen da)... jeg er nok hans hvite hval.. :roll:

#107944  av kennethx

FireWalk skrev:

Ja han har jo vært ute etter meg i lange tider... Men jeg er jo så rask med den snikingen at han har adri rukket å få skrevet ned skilt nr på MR2en.. (er blitt tatt flere ganger med fiestaen da)... jeg er nok hans hvite hval.. :roll:
Husk at om du sleper en bil må du betale bompenger for den også. Dersom den er på henger eller 2 hjul på "henger" så slipper du... Var en sak om det der for en tid tilbake...

#107945  av FireWalk

kennethx skrev:
FireWalk skrev:

Husk at om du sleper en bil må du betale bompenger for den også. Dersom den er på henger eller 2 hjul på "henger" så slipper du... Var en sak om det der for en tid tilbake...
Du kan nå tro i dine våteste drømmer at jeg har tenkt å betale 130 kroner i bompenger for å slepe bilen gjennom den bomstasjonen.. da skal jeg heller organisere byens FØRSTE sniking i slept tilstand... :twisted: bare å skru av skiltene først... hehe.. syntes jeg ser trynet på "grinebiteren" da ja.. :lol: han kommer til å RIVE Seg i håret! :P

#108011  av FireWalk

Da har jeg fått tatt noen bilder.

Fikk en kompis til å komme for å slepe.. tenkte jeg skulle prøve å starte den en gang før vi slepte bare for å sjekke. Da startet bilen uten problemer.. tomgangen var helt fin.. men med en gang jeg ga litt gass og kom opp mot 1500-2000 omdreininger kommer "check engine" lyset på igjen. Kode 52. Og da putrer og fiser det noe voldsomt i potta... bilen klarer såvidt å dra.. det rykker noe forferdelig.. men jeg klarte å kjøre den hjem for egen maskin, var nok moment til at jeg kom meg opp den 45 graders vinklingen på bakken opp den undersjøiske tunnelen også faktisk.. bilen gikk helt greit på slutten når motoren ble varm.. men merker jo at knock sensoren er gåen pga for fet blanding.. så nå står bilen fint parkert i innkjørselen her..

CelicaTurbo: her er de de bildene du ba om. Ikke at jeg skjønner så mye av dem, men kan hende noen andre gjør det...:
Vedlegg
P1010100.JPG
P1010100.JPG (83.12 kiB) Vist 159 ganger
P1010102.JPG
P1010102.JPG (58.23 kiB) Vist 155 ganger
Boost peak, må ha vært rett før knock sensoren skar seg det der for det var jo satt til 1,25.
Boost peak, må ha vært rett før knock sensoren skar seg det der for det var jo satt til 1,25.
P1010093.JPG (42.37 kiB) Vist 158 ganger

#108060  av CelicaTurbo

jøss, du kjører på orginal ECU mann! Det superchips boksen er bare en fancy og dyr fuelcut defencer. Det kan jeg si både pga at jeg vet at superchip-boksen er dette, og det er ganske tydelig at det ikke er noe annet enn en FCD når du ser at boksen kun er koblet til +12, jord, signal fra trykksensor, og modifisert trykksensorsignal til ECU. Produsenten kaller det en chip og lover 30hk ekstra, men det er som sagt bare en fuelcut defencer og hestene som produsenten lover med sin "chip" er kun basert på at forhandlerne er ment å øke turbotrykket i samme slengen :shock: Det er alltids mulig at du har en geforce eller tectom modifisert ECU (som er et ekstra kretskort montert inni ECU-boksen og dermed usynlig uten å åpne denne), men siden disse inkluderer FCD i sine kretser er det jo usannsynlig at det er noe slikt inni der når det allerede er en FCD montert på utsiden. Den sensoren som er montert standard på din bil er ikke i stand til å registrere mer enn ca 1.2-1.3 bar trykk og når du da har kjørt mye mer enn dette vil det si at superchips boksen din eliminerer fuelcut totalt, den hever ikke grensen. Det som da skjer når du skrur opp trykket ditt er at ECU ikke aner hva den gjør og dumper store mengden bensin, men om du har en oppgradert turbo som er i stand til å levere så høyt trykk som 1.3-1.4 bar på toppen av turtallet så er du definitivt i grenseland når det gjelder bensintilførselen. Nå, du sier du er blitt fortalt at det er 800cc injektorer i motoren om jeg husker rett? Med mindre det er gjort noe med ECU, hvilket det ikke ser ut til at det er gjort, så er det ganske lite sannsynlig at det er så store dyser i motoren. Det er teknisk mulig å bruke slike dyser med orginal ECU men du hadde trolig kjørt så rikt på bensin at motoren hadde gått som en dass og jeg tror ikke den ville ha gått på tomgang i det hele tatt.. Alt i alt, etter det bildet der å dømme så er motorstyringen din helt orginal med unntak av FCD dessverre, og jeg vil ikke anbefale å kjøre med så høyt trykk som du har gjort ihvertfall, selv om det har gått bra frem til nylige problemer er det jo mulig at bensinpumpe, bensintrykkregulator eller fullt bensinfilter nå er skyld i at motoren ikke klarer å levere dette, eventuellt de store spikes'ene i turbotrykket er skylden i dette. Aller helst skulle noen med god mekanisk innsikt i disse turbomotorene ha tatt en titt på bilen din og funnet ut hva som kanskje er gjort der, og gjerne vurdert hva for en turbo som er montert (siden det er umulig å si noe om hva som er inni motoren).. men men, litt kjipt å skrive dette her for jeg er redd det skuffer deg litt.. det er alltids mulig jeg tar feil, mulig det er en modifisert ECU du har eller at tidligere eier har gjemt en datasprut et annet sted i bilen, men jeg tror egentlig sjangsen for det er relativt små. Du skulle hatt noen av våre tekniske guruer der for å ta en titt..

#108068  av kennethx

Dette så jo ikke så veldig lovende ut nei. :?

Litt rart om de har bygget opp motoren fra bunn med smidde stempler og råder som du sier, men så for å kjøre original ECU.

#108069  av mr.two

Tja...folk sier mye rart for å få solgt gitt...

#108070  av FireWalk

Har datasprut liggende, men har aldri fått montert den desverre... Jeg har jo ikke peiling på det selv, så jeg vil helst ikke begynne å styre med det, og for det andre må den jo som dere sier kjøres på ruller for å få dette til å fungere skikkelig... Trodde den "ABC" chippen ville funke intil videre.. men den gjør jo tydeligvis ikke det... så da er det vel best å bare få satt på den dataspruten så fort som mulig da? Selv om jeg ikke får kjørt den på rullene før om en stund... ?`

Snakket med en jeg kjenner som er mekaniker og har mye peil på dette, han skulle ha 2000 kr for å montere den og "konfigurere" den til motoren slik at alt skal funke greit... er dette mye eller er det en ok pris? siden jeg ikke får kjørt bilen på rullene blir det vel neppe like nøyaktig?

han snakket om at han kunne koble til laptop og overvåke oppførselen til motoren mens vi kjørte.. og på den måten "fintune" den... men blir dette like bra som å kjøre dyno på den?....

#108072  av kennethx

FireWalk skrev:Har datasprut liggende, men har aldri fått montert den desverre... Jeg har jo ikke peiling på det selv, så jeg vil helst ikke begynne å styre med det, og for det andre må den jo som dere sier kjøres på ruller for å få dette til å fungere skikkelig... Trodde den "ABC" chippen ville funke intil videre.. men den gjør jo tydeligvis ikke det... så da er det vel best å bare få satt på den dataspruten så fort som mulig da? Selv om jeg ikke får kjørt den på rullene før om en stund... ?`

Snakket med en jeg kjenner som er mekaniker og har mye peil på dette, han skulle ha 2000 kr for å montere den og "konfigurere" den til motoren slik at alt skal funke greit... er dette mye eller er det en ok pris? siden jeg ikke får kjørt bilen på rullene blir det vel neppe like nøyaktig?

han snakket om at han kunne koble til laptop og overvåke oppførselen til motoren mens vi kjørte.. og på den måten "fintune" den... men blir dette like bra som å kjøre dyno på den?....
Har du ett sted der du kan dra ut 3/4 gir på en sikker måte, gang på gang en sen natt uten at det er til sjinanse for noen slik at det går 10 minutter før purken står der. Og så fremt han med laptopen har peiling på maping, og bruker breibåndslambda for å overvåke fuel, så er det like bra som å stå på rulle det egentlig. Men så klart, det er jo ulovlig å dra ut selv 3 gir i norge :roll:

#108077  av CelicaTurbo

FireWalk skrev:Snakket med en jeg kjenner som er mekaniker og har mye peil på dette, han skulle ha 2000 kr for å montere den og "konfigurere" den til motoren slik at alt skal funke greit... er dette mye eller er det en ok pris? siden jeg ikke får kjørt bilen på rullene blir det vel neppe like nøyaktig?

Det er ihvertfall en fin pris for dette, men om det er så lurt nå spørs litt på hvilken sprut dette er snakk om? Om det er en full EMS er det greiest å vente med å montere det til du har råd til å få bilen på ruller og få det programmert skikkelig. Om det er en piggyback (som emanage, SMT osv) så kan den gjerne monteres og grovjusteres litt og du kan fint kjøre på dette en god stund uten å måtte sette bilen på ruller, men det er et absolutt must at det blir brukt en bredbåndslambda under justering så klart, og jeg ville ikke ha kjørt så mye trykk som du har gjort til nå ihvertfall. Har du ikke det tilgjengelig er det like greit å bare kjøre med standard ECU intill videre og heller basere deg på maks 1.1 bar eller mindre intill du kan få sakene programmert skikkelig. Det er best å ikke risikere noe mer ødelagt liksom.

#108081  av Morten

Luft/bensin kan du justere veldig godt langs veien med riktig utstyr. Tenning må en på dyno for å få justert skikkelig. Det er ihvertfall min erfaring etter å ha lekt litt med min og Markus sin langs vei først og så dynosession... :wink:

#108086  av FireWalk

hmm.. blir vel svindyrt om de skal begynne å programere den mens jeg har den på rullene når de sikkert ikke kjenner systemet osv? er ikke sikker på hva slags datasprut det er, men mekaniker kompisen min mente på dette var noe av det grommeste som var.. Han snakket varmt om hvordan man kan overvåke absolutt ALT via en laptop i dette systemet, man kan justere absolutt ALT, og systemet kan settes til å ignorere "støy og eksosforrurensnings forskrifter" slik orginal ECU såklart ikke gjør, disse reguleringene stjeler litt hestekrefter, og her var det vist også litt å hente mente han..

Han sa at jeg trygt kunne montere "hjernen" uten å kjøre den på rullene med en gang, fordi den var "selvkalibrerende"????

Han snakket også om at jeg vil få mulighet til å legge inn flere "ferdig programerte" programmer jeg kan velge mellom, samt at jeg vil få noe som heter "launch control" hva nå enn det er? samt muligheter for traction control ved å koble til noen følere på hjulene... var vist uendelig med muligheter på den saken.. men jeg er jo litt skeptisk til alt sånt da.. derfor jeg ikke har gjort noe med det... under IT studiene lærte jeg en ting: ikke kluss med noe som fungerer! så vel for meg at om jeg skulle begynne å montere ny hjerne på en bil som funket så ville jeg ende opp med en bil som ikke funket... men nå har jeg jo fint lite å tape... heh..

er det noen som vet hva jeg må ut med for å få bilen på rullene og for at de da samtidig skal "finjustere" hjerne og tenning ?

har hatt denne liggende lenge, men har ikke tenkt tanken på å montere den før nå egentlig pga noen få ting:

1.jeg trodde den abc chippen gjorde en ok jobb siden alt har gått fint frem til nå.. noe den har vist seg å ikke gjøre likevel tydeligvis?..

2. Jeg tenker litt på dette med overvåkingen av alt av sensorer i motoren osv? det er jo en mengde sensorer på bilen.. vil den nye ECUen tilby like god "overvåking av motoren min som den orginale gjør? er litt redd motoren skal skjære seg pga ta den uorginale ECUEN ikke er like skreddersyudd med tanke på de sensorene... men dette har jeg egentlig ikke peiling på.. bare litt skeptisk til alt som er såpass nytt og ekstensivt... :)